DIMITRIE
GRAMA
Dialoguri
....n-am nici un motiv
cu mine
cateodata
si bulevardele pustii
sunt bune....
....multi oameni
printre ei chiar
si prieteni apropiati
sunt pretentiosi
stramba din nas
si ma cearta
ca n-am baie cu dus
ca beau vin ieftin
ca ma culc cu curve
care-mi "manca" banii
ca, si ca, si ca, si ca....
....sunt pretentiosi
oamenii astia
se duc la doctor
se cauta la inima
se cauta la tate
si la prostata
iau vitamine cu zinc
si beau zeama de radacini
ptiu, ptiu....
....viata a fost buna cu mine
pentru ca m-a facut sa cred
si m-a facut sa beau
....de un timp incoace
nu stiu dece
de la birt ma duc
ai mei
ca mine
ca viata-i buna....
cateodata imi vorbesc
serios si grav!
imi spun:
"fiule nu-ti fa griji
si moartea-i buna!"
Dimitrie, Uppsala 25/7, 2017
....iubesc
pe aia care
din
cand in cand vin
de
raze divine
si
cu voce sigura
ei
ne dezvaluie,
nu
in taina
ci
in public
secretul,
adevarul....
....spun
ei,
si
cata dreptate nu au?
ca am pacatuit
ca necuratul e mai curat
decat noi
ne
spun
ca bem si ne curvasarim
ca nu ne pasa
de spermatoizii nenascuti!
ne
spun
ca a venit timpul socotelilor
crunt timp a sosit
dar
totusi ei sau altcineva
de
la vreun guvern
ne
dau un pic de timp extra
sa
ne pregatim....
.....pentru
ca in
doua
saptamani
la
exact ora 24.00
va
fi sfarsitul lumii!!!
acum
definitiv, serios
pentru
ca au mai fost
cateva
sfarsituri neserioase
prin
anii 1000, 1500 si 1989....
(dar
orisicare prost poate
sa-si
dea seama ca aia
care
au vorbit atunci
nu
au fost documentati
nu
au fost seriosi)
....eu
ai iubesc pentru ca ei
in
acele momente decisive
nu
se ascund ca altii
nu
sunt egoisti
stau
acolo undeva in frunte
si
ma avertizeaza
cu
toate
ca
eu nu merit
sa
fiu avertizat!
....miscat
profund
de
sacrificiul lor
golesc
impreuna cu
o
tipa de pe strada
ultimele
rezerve de vin
imi
iubesc aproapele
si
plang....
Dimitrie, 26/7, 2017, Uppsala
VASILE
TUDORACHE
Sfârşit de drum
Între cer şi pământ se aşterne uitarea,
Iar frunze ce cad îmi astupă cărarea
Căci frunzele cad şi oamenii mor,
Dar toate, copile, la timpul lor.
Când mergi pe-al tău drum să ai bunătate
Şi nu privi în urmă, e ceaţă şi noapte.
În urmă tăcut bunicul mergea
Pe drumul de toamnă povară ducea.
Şi frunzele cad şi oamenii mor,
Dar toate, nepoate, la timpul lor.
Si am mers cu bunicul jumătate de viaţă
Pe drumul cu frunze şi plin de verdeaţă.
Cu vocea sa blândă, vădit obosit,
Îmi spuse:
- Copile, al meu s-a sfârşit !
Eu merg mai departe pe drumul de flori,
În faţă am soare, în spate vin nori
Şi acum aud vocea bunicului meu:
- Să știi măi copile că drumul e greu
Căci frunzele cad şi oamenii mor,
Dar toate sunt date la timpul lor.
Italia
ADRIAN BOTEZ
Glasuri în noapte
unul strigă de durere
altul strigă de plăcere
câinii nuntesc o căţea
alchimişti bat în dairea
pălăvrăgeşte o stea
seceta şi vântul ard
noaptea nu se dă cu fard
crestele se cocoşează
sunetele ricoşează
bufniţele domnitoare
pironesc tron şi altare
sacerdot este o floare…
…între rege şi nebună
uitai să întreb de lună
glasuri – glasuri – joc de şah
ceasul este crinomah
din cât bate catedrala
nebunii au umplut sala
trandafiri se spovedesc
lumânările trosnesc
aştrii-n ceruri se scumpesc
de din jos lumi se chircesc
un ermit a înflorit
la poarta din răsărit
jalele petalele
ne sfărâmă zalele
constelaţii lirice
scriu sorţi cu chirilice
păsări oarbe se-ncrucesc
cruciade nu pornesc…
GHEORGHE CALCIU
Mormântul furat
De ce a fost ars trupul lui Mircea Eliade?
Cand am
aterizat pe pamantul american, nu cunosteam nici un nume de roman care sa
locuiasca acolo, in afara de Arhiepiscopul Valerian, fie-i pomenirea de trei
ori sfanta, despre care aflasem ca se exilase in Portugalia. Nu stiam cine era
noul episcop. Dar Biserica din America s-a facut simtita, prin prezenta la
aeroportul din New Youk a unei delegatii de preoti din partea Episcopiei, care
mi-a daruit o cruce veche si frumoasa de argint, din secolul al XVII-lea,
scrisa cu litere chirilice. Crucea imi fusese trimisa de Maica Alexandra –
Principesa Ileana a Romaniei, fondatoare si stareta a Sfintei Manastiri
"Schimbarea la Fata". Ma astepta un numar mare de romani cu steaguri.
Aceasta primire mi-a mai alinat patimirile. Multi din cei care m-au intampinat
erau fosti detinuti politici care ma cunosteau. Mi-aduc aminte de Grigore
Caraza, om cu suflet navalnic, care a rupt semnul ce marca pana unde puteau
ajunge cei care asteptau pe calatori si s-a repezit de m-a luat in brate.
Atunci mi-am dat seama cat de multi romani ajunsesera in America si ce bine
erau organizati - caci aflasera ca sosesc si venisera sa ma primeasca.
Am aflat
apoi de multi altii, care locuiau in diverse parti ale Americii. M-am bucurat
sa aflu ca si Mircea Eliade isi are resedinta in Statele Unite, nu in Franta,
cum crezusem. De atunci am dorit sa-l intalnesc, mai ales ca stiam ca el
fondase Comitetul pentru Salvarea Parintelui Calciu si voiam sa-i multumesc. De
fapt, aceasta multumire era pretextul pentru a fi primit de el. Practic, nu
stiam cum sa ajung la el, nu aveam curaj sa ma misc in imensitatea Americii.
Eram speriat de toate, nu aveam masina, nu stiam sa conduc si ma simteam in
toate foarte stingher.
Vizita la Eliade
In
februarie 1986, am fost invitat la Mircea Eliade. Locuiam in Cleveland. In
acelasi oras era un legionar batran, Victor Corbutiu. Acesta m-a anuntat ca
fratii doctori Ronnett vor veni cu masina de la Chicago sa ma ia pentru a-l
vizita pe Eliade. Cred ca macar unul din cei doi doctori il consulta din cand
in cand pe Eliade. A mers si Corbutiu cu noi. Eram foarte emotionat. Am fost
primiti imediat.
Mircea
Eliade era aproape daramat. Nu cu mult inainte, biroul sau arsese si dezastrul
acesta, cum il numea el, il afectase foarte mult. Dupa cate intelegeam,
manuscrisele fusesera salvate, dar erau diferite note, franturi din gandirea
lui, probabil, unele scrisori care arsesera partial sau total. In orice caz, nu
era chiar un dezastru. Prima parte a discutiei s-a invartit in jurul
incendiului care se pornise de la cenusa pipei sale scuturate in cosul cu
hartii. Eliade ne-a aratat unele manuscrise cu marginile arse, cuprins de jale,
asa cum o mama ar arata scutecele copilului ei mort. Purta niste manusi de
piele care ii lasau numai varfurile degetelor descoperite si cand scria
impingea creionul facand litere ascutite, pentru ca anchiloza degetelor nu-i
permitea sa rotunjeasca literele. Era extraordinar de dependent de sotia sa si
aproape la orice decizie, oricat de mica pe care trebuia s-o ia, o consulta. In
acelasi timp, doamna Eliade il supraveghea cu o dragoste posesiva si cu un
devotament care nu se consumase in anii petrecuti impreuna.
Discutia
a revenit la mine. Eliade s-a mai incalzit putin, considera ca actionase bine
infiintand acel comitet pentru mine, dar ma intreba daca nu cumva, din cauza
aceasta, Securitatea si Ceausescu fusesera mai salbatici fata de mine. L-am
asigurat ca, dimpotriva, ori de cate ori o personalitate romaneasca din
Occident sau un oficial al unui stat din Vest se interesa de mine sau numai imi
pomenea numele, eventual vizita Romania, situatia mea se imbunatatea. In
perioadele in care nimeni nu mai pomenea de mine, deveneau foarte cruzi. Acest lucru
l-a bucurat, fiindca unii dintre romanii care-l vizitasera ii spusesera
contrariul. Cu delicatetea lui, Eliade nu a pomenit nici un nume.
Incet-incet,
conversatia a devenit familiara, i-am povestit lui Eliade ca se pornise o
campanie de denigrare a lui Eminescu, inceputa de Moses Rosen si la care,
direct sau indirect, se raliasera unii intelectuali care, convinsi sau
oportunisti, negau valoarea poetului national. Eliade a rostit numele unor
tineri intelectuali romani care-l vizitasera, printre acestia Adrian Paunescu.
Multi dintre romanii din exil, apropiati lui Eliade, il mustrasera, deoarece il
primise de mai multe ori pe Paunescu. I-am spus cateva lucruri despre Paunescu,
fara a accentua prea mult ceea ce auzisem, fiindca nu voiam sa ma asez in randul
celor care ii reprosasera lui Eliade intalnirea cu Paunescu.
Eliade avea o credinta de taran
L-am
rugat pe Mircea Eliade sa scrie un articol despre Eminescu, nu unul apologetic,
nici de aparare, ci unul asa cum il simtea el pe marele poet si sa-l publice in
Cuvantul Romanesc. Mi-a spus ca a mai scris despre Eminescu – nu stiam atunci
exact ce –, dar eu am staruit si mi-a promis ca o va face. Credeam in forta
cuvantului lui si nici nu am avut vreo indoiala ca va scrie articolul. Nici o
clipa nu m-am gandit ca moartea lui era atat de aproape. Simteam in el o forta
spirituala si chiar fizica, dar poate ma amageam.
Corbutiu
si cu fratii Ronnet au inceput sa-si depene amintirile din studentie si, cum
era si firesc, au ajuns la Miscarea Legionara, la unele amintiri comune. Eliade
s-a angajat si el in discutie. Am observat ca amintirile lui se invarteau mai
mult in jurul lui Nae Ionescu. Mai tarziu, citind Memoriile lui, am
constatat ca niciodata nu s-a dezis de Nae Ionescu si am inteles de ce a vorbit
mai mult despre el. In orice caz, erau multe amintiri pe care le avea cu cei
trei in comun si care imi dezvaluiau o generatie de lupta si de ideal aproape
legendara. Oameni de o inalta calitate intelectuala, gata de sacrificiu, morali
si devotati. Atunci l-am auzit pentru prima data pe Corbutiu spunand ca pacatul
cel mai mare al elitelor legionare a fost incalcarea juramantului saraciei de
buna voie. Am fost socat de afirmatia lui, pentru ca toti legionarii pe care
i-am intalnit in inchisoare, sau despre care am auzit, traisera doar in
persecutie, in lagare, in inchisori ori fusesera ucisi. Ma intrebam: oare cand
au avut ei timp sa se imbogateasca sau, daca s-au imbogatit, ori au mostenit
vreo avere, cand au avut timp sa se bucure de ea?
La un
moment dat, cand atmosfera devenise foarte destinsa si chiar amicala, l-am
intrebat pe Mircea Eliade daca intelectualismul lui in problemele religiei sau
cunoasterea adanca a religiilor orientale i-au afectat in vreun fel ortodoxia,
marturisindu-i ca aceasta era intrebarea care ne chinuia pe noi, noua generatie
care traiam in duhul ortodox, fie ca eram preoti, monahi sau laici. Eliade m-a
asigurat cu tarie ca nimic nu s-a miscat in sufletul sau din credinta lui, ca
el si-a construit o credinta simpla, cat mai simpla, ca a unui taran roman si
ca aceasta temelie a ramas nezdruncinata in el.
A spus
lucrul acesta cu simplitate si foarte convingator. L-am crezut fara nici o urma
de indoiala. Ne-am despartit linistiti. La plecare, Eliade mi-a promis un set
complet al Istoriei Religiilor, care urma sa apara in luna martie. Deoarece
urma sa plec in Europa, la niste conferinte, m-a invitat ca la intoarcere sa-i
fac o noua vizita si sa-mi iau si volumele promise.
Incinerarea istoricului religiilor
Dupa
doua saptamani, am primit de la doamna Eliade o scrisoare vehementa, in care ma
acuza ca i-am adus in casa niste legionari, care l-au tarit pe sotul ei intr-o
discutie compromitatoare; ca el niciodata nu a fost legionar si multe altele de
acest fel. Incheia amenintindu-ma ca ma da in judecata. De fapt, nu am inteles
de ce se temea, din moment ce nu fuseseram de fata decat noi; nici un strain nu
asistase.
I-am
raspuns ca nu eu i-am adus pe ei, ci ei pe mine si ca au facut-o la cererea lui
Mircea Eliade. Ca eu nu-i cunoscusem pe fratii Ronnett, nici nu stiam de
existenta lor pana in clipa in care mi i-a prezentat Corbutiu, pe care il
cunoscusem la biserica din Cleveland; ca amintirile pe care si le-au impartasit
nu erau legate de mine in nici un fel si nu le cunoscusem pana atunci. (Ma
refeream la aminitirile lor personale, nu la cele de ordin mai general). Doamna
nu mi-a raspuns, iar la intalnirile noastre ulterioare, fie in America, fie in
Europa a fost foarte prietenoasa.
Pe 23
Aprilie 1986, ziua Sfantului Mare Mucenic Gheorghe, patronul meu cel purtator
de biruinta, am aflat de moartea lui Eliade si, de necrezut, de incinerarea
lui. M-am tulburat foarte tare in inima mea. De ce m-a mintit? De ce nu mi-a
spus ca avea de gand sa se arda. De ce mi-a spus ca are o credinta de taran,
simpla, fara nici o urma de orientalism? Un taran simplu nu se arde. Mi-aduc
aminte ca am scris atunci un articol in care i-am pus, postum pentru el, toate
aceste intrebari cu oarecare brutalitate, acuzandu-l.
In iunie
m-am intors in America. Acum aveam obisnuinta calatoriilor, puteam merge cu
trenul, ma “descurcam” cu vocabularul redus englezesc pe care mi-l insusisem.
I-am facut o vizita doamnei Eliade. Aveam mai multe lucruri sa o intreb. Cea
mai importanta intrebare era: "De ce l-ati ars?"
Un
prieten din Chicago mi-a dat o video-camera, m-a invatat cum s-o manuiesc
pentru a avea macar acum pe pelicula o vizita la Eliade, fara Eliade. Am facut
cum am fost invatat. Cand am intrat pe strada lui Eliade am debitat toate
banalitatile care se spun intr-o astfel de pelicula: cum pe strada aceea venea
istoricul religiilor la caminul sau, cum intra pe poarta etc., toate locurile
comune care seaca emotia reala a unei asemenea vizite in care dramatismul cel
mai mare era incinerarea lui. Doamna m-a primit cu bunavointa, am trecut in
fuga cu aparatul prin cele cateva camere, apoi am intrat in salon, care fusese
amenajat de doamna Eliade ca un fel de camera sfanta in care, pe un camin
special, se afla intr-o firida o fotografie a lui Eliade. De o parte si de alta
ardeau doua lumanari; alte cateva obiecte care apartinusera celui disparut. O
atmosfera pagana, orientala: Eliade devenise un fel stramos zeu, un sot
zeificat.
Doamna
mi-a spus ca acolo isi face ea rugaciunea (probabil se ruga lui Mircea). Am
intrebat-o: «De ce l-ati ars, doamna?» Mi-a raspuns ca, de mai multi ani, cand
se plimbau seara, treceau pe langa o capela foarte frumoasa, unde era un
cenotaf si asa au hotarit ei ca primul care va muri sa fie ars de
supravietuitor, iar al doilea sa lase prin testament sa fie ars. Atunci am
crezut-o si l-am acuzat pe Eliade pentru hotarirea luata si pentru ca a evitat
sa-mi spuna adevarul.
Am ajuns
acasa la prietenul meu. A scos caseta pentru a o viziona. Nu se imprimase nimic
pe caseta. Uitasem sa scot capacul de pe obiectiv. Atunci am crezut ca Sf.
Gheorghe nu mi-a permis inregistrarea ca o pedeapsa ca nu am avut curajul,
atunci cand Eliade mi-a vorbit despre credinta lui simpla de taran, sa-i
fi spus: Domnule Profesor, nu ati vrea sa mergem putin in camera alaturata
sa vorbim numai intre noi? Si sa-l fi spovedit. Acum cred altceva. Ma voi
explica.
Dupa ani
de zile, dupa ce din protagonistii acestui articol: Eliade si sotia lui, dr.
Alexandru Ronnet si Corbutiu au trecut la cele vesnice si am ramas numai eu si
Mircea Ronnett, in martie 2003, am vizitat cimitirul din Paris si am rejudecat
toate cele intamplate intr-un mod diferit.
M-am
intrebat de ce Eliade ne-a lipsit de mormantul sau, la care sa fi putut noi
merge. Incet-incet si-a facut drum in mintea si in inima mea gandul ca poate nu
era el cel atat de vinovat, cat cei din jurul sau care l-au tarat intr-o
aventura nefericita, profitand de boala si de durerea doamnei Eliade. Apoi mi
s-a strecurat indoiala ca acestea s-au facut cu acceptul lui. Poate ca a
fost un fel de complot al unora din cei indurerati de moartea lui, care au
crezut ca vor capta astfel «energia» lui prin procedee orientale. Pana atunci,
spiritul lui Eliade nu ma tulburase in nici un fel. Era ca si cum totul se
incheiase intre noi. Eu facusem greseala de a nu-l chema la spovedanie si el
mi-a ascuns intentia de a se arde. Gresisem amandoi. Dupa schimbarea directiei
gandirii mele, a inceput sa ma bantuie amintirea lui, sa-l visez.
Un articol si o fotografie
Atunci
s-au petrecut doua lucruri care mi-au aratat ca, intr-adevar, intre mine si
sufletul lui Mircea Eliade se stabilise o legatura prin voia lui Dumnezeu si ca
drumul pe care mergeam eu in aprecierea intamplarii legate de arderea lui, era
o buna cale. Cineva mi-a trimis prin un articol scris de Culianu, un discipol
drag lui Mircea Eliade, dupa cum afirma Culianu si cei care l-au cunoscut.
Interesant este ca Mircea Eliade, la intalnirea noastra, desi a vorbit de
mai multi romani, nu a pomenit niciodata numele lui Culianu.
Motivul
arderii lui Eliade, fapt care pe noi, ortodocsii romani, ne tulbura, va ramane
o taina pe care o vom sti dupa moartea noastra, cand Dumnezeu ne va descoperi
lucrurile nestiute.
Culianu
si-a scris articolul pe baza notarilor din jurnalul sau personal. Imi este greu
sa rezum articolul lui, de aceea, il atasez la articolul meu si rog pe cititori
sa faca un efort sa-l citeaasca. Articolul este foarte bine scris, sentimentul
de dragoste al autorului si al celorlalti este aproape apasator. In articol
este descrisa agonia si moartea lui Eliade. Autorul insista pe o anumita
atmosfera cu puternica influenta orientala, amintind de despartirea lui Buda de
ucenicii sai. Din aceasta cauza, si-a subintitulat articolul Mahaparinirvana.
Atmosfera
de misticism oriental, cu unele aluzii la Iisus, amestecul sincretist al
religiilor, credintelor si cultului, toate pledeaza pentru un aranjament
determinat de jalea celor care se desparteau de cel care fusese centrul
vietii lor intelectuale si, intr-un sens, spirituale.
Exact in
aceeasi perioada am mai primit un semn de la Eliade. Dupa 15 ani de la vizita
la Eliade, Mircea Ronnet mi-a aratat cateva fotografii facute cu ocazia acelei
intrevederi, in care apaream si eu si profesorul. Nu stiam nimic despre aceste
fotografi, iar Ronett le descoperise intamplator, caci uitase de ele. Unele
dintre ele foarte semnificative pentru mine, care mi-am putut aminti exact
momentele in care au fost facute. Era un mesaj ilustrat de dincolo de mormant,
un semn imi intarea noua convingere n privinta arderii lui Eliade. Era exact in
zilele in care imi colationam datele privind vizita despre care vorbesc si imi
dadeam seama ca nu mai aveam nici o fotografie a acestui eveniment. Fotografia
cu el cu pipa in gura este una cunoscuta de multi. Cea in care eu intind mana
peste masa spre istoricul religiilor surprinde momentul in care el ne arata un
fascicol din ultima sa istorie, dactilografiat. Atunci a raspuns la intrebarea
mea: "Am o credinta de taran simplu."
Si in
prima, si in a doua fotografie, fata lui Eliade arata sinceritate si nimic din
ea nu exprima o jena care, daca m-ar fi mintit, s-ar fi vazut. Privind
fotografiile si amintindu-mi la fel de fotografic clipele de atunci, m-am
convins ca Eliade nu m-a mintit. Figura lui este a unui om care nu a mintit
niciodata. Niciodata cineva nu a afirmat despre el ca ar fi capabil sa spuna un
neadevar. Devotamentul celor care au stat in jurul sau in perioada agoniei - de
pilda, decanul Gamwell a stat sapte ore in picioare pe culoarul spitalului - nu
putea avea loc in inima unor oameni care ar fi avut indoieli referitoare la
cinstea lui Eliade. Nu pot invoca iarasi, nici un complot constient pentru a
actiona dincolo de afirmatia ortodoxiei sale. Cred mai curand ca cei care il
iubeau si care nu aveau deloc «o credinta simpla de taran», au uzat de mirajele
orientalisnului pentru a nu-i pierde «energia».
Concluzie: Eliade a fost ars fara voie
Am,
vazut filmul lui Paul Barbaneagra, in care autorul vorbeste cu profesorul
Eliade pe strazile Parisului, imbinand intelepciunea unor intelectuali cu semnificatiile
mistice ale capitalei Frantei, in care, spre deosebire de alte opere de
fictiune ale profesorului, lumea nu mai apare ca un camuflaj, ci mai curand ca
un conglomerat de simboluri, unele tainice pana la a nu putea fi descifrate,
altele mai la indemana noastra. Doi oameni care inteleg misterele lumii si ale
vietii, le accepta si nu se sperie de ele.
Un ultim
cuvant: Culianu spune ca au avut loc slujbe de pomenire a sufletului lui
Eliade, aproape in toate bisericile ortodoxe romanesti din America. Acesta este
un adevar partial. Sigur, toti preotii, in orice caz, foarte multi, l-au
pomenit pe Eliade, dar nu in slujbe speciale, ci in pomenirile obisnuite,
pentru odihna sufletului sau si pentru iertarea pacatelor sale si a faptului ca
s-a ars. Nimeni nu a pus la indoiala ideea ca arderea lui s-a facut cu
asentimentul lui. Probabil, cei mai multi au crezut ca cerut asta prin
testament. Eu am fost primul care am aflat din gura doamnei Eliade ca a fost
vorba de o intelegere intre ei doi. Daca slujitorii bisericii ar fi avut o cat
de mica indoiala in privinta arderii de buna voie, ar fi actionat ca pentru o
moarte obisnuita, dubiul operand in favoarea lui.
La
inmormantarea lui Mircea Eliade a participat si parintele Pavel Simion din
Chicago, nu ca slujitor, ci ca un compatriot. A rostit si el o simpla
rugaciune, dar nu a participat in nici un fel la inhumarea in care toate s-au
amestecat ca intr-un fel de religie Bahai.
Eu cred
ca Eliade a fost ars fara consimtamantul lui, dintr-un exces de dragoste rau
inteleasa a unora din discipolii sai, in care s-a lasat atrasa si doamna
Eliade. In consecinta, ma rog pentru el ca pentru un om cu moarte si
inmormantare normala si il pomenesc la un loc cu toti cei care au crezut si au
contribuit la cunoastere si s-au constituit in lumini ale neamului nostru.
Pr. Gheorghe Calciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu