CONTEMPORANI
ÎN
MILENIUL III
Ion Minulescu –
Dimitrie Grama – Felix Sima – Liliana Popa – George Anca – Adrian Botez – Ion
Soare – Puși Dinulescu – Ioan Miclău
ION
MINULESCU
Rugă pentru Duminica Floriilor
Dezleagă-mă, Părinte, de ce-am
jurat să fiu
Şi iartă-mă că-n viaţă n-am fost
decât ce sunt -
Un cântec prea devreme, sau poate
prea târziu,
Un ropot scurt de ploaie
Şi-un mic vârtej de vânt...
Dezleagă-mă de vina de-a fi-ncercat
să fac
Granit din cărămidă…
Colan de pietre scumpe din sâmburi
de dovleac…
Şi iartă-mă că-n viaţă n-am fost
decât aşa
Cum te-am văzut pe Tine -
C-aşa credeam că-i bine!...
Dar azi, când văd că-i altfel de cum
am vrut să fie,
Stropeşte-mi ochii, Doamne, cu stropi de apă vie!
DIMITRIE GRAMA
Gânduri
.... Oare pe
noi toti ne copleseste melancolia "trecutului"
atunci cand nebunia si efervescenta tineretii, de la o anumita varsta, nu mai
este un atribut al spiritului nostru?
Oare toti simtim cum timpul in care traim si in care am
vrea sa fim la fel de comfortabili ca si "mai inainte", ne scpa
printre degete, clipa dupa clipa, si aceste pierderi de clipa ne creaza, de
multe ori, o stare de agitatie, o stare falsa de exagerata
"activitate", in care noi ne vrem eroi principali?
Nu stiu, poate de aceea eu scriu aceste randuri, tocmai ca
sa-mi dau importanta gandurilor pe care de obicei le impart doar cu mine
insumi. Poate ca, in acest fel, cer altora compasiune si alintare spirituala si
intelectuala. Cer afirmare existentiala!?
....De multe ori ma angajez in dispute politice sau
religioase si "apar" un punct de vedere si sunt aproape convins ca
ceeace eu deliberez are mare importanta si intr-un fel sau altul, va schimba
"evolutia" societatii, "ecologia" sau clima acestei
planete. Astfel salvez, tigrii siberieni si padurlie din Matto Grosso, salvez
Europa de popoarele migratoare, salvez datine si traditii, combat Imoralitatea
si Curvasaria politicienilor, etc., et., etc.
Da, ganduri!
....Imi amintesc un trecut in care am invatat sa spun
"sarut mana", "buna ziua", "multumesc" sau si mai
exagerat, sa ofer locul meu unei femei sau unui batran oarecare!
Imi amintesc cum batranii familiei continuau
sa inbatraneasca acasa si tot acasa mureau.
Imi amintesc scoala cu profesori invechiti
care cereau de la noi respect si performanta! Nu-i prea sufeream, dar eram
nevoit sa ma incadrez, altfel ramolitii aceia ne lasau repetenti sau ne
propuneau "scolilor de corectie"!
Imi amintesc plimbarile mana in mana cu vreo
fata si fanteziile legate de sex. Bine, si "pe vremuri" erau
prematuri, fete si baieti care faceau sex la 14-15 ani, dar marea majoritate de
baieti si fete probabil ca erau ca mine timizi si labagii....
Ma gandesc in cine si in ce sa am incredere?
Pe cine sa ascult?
Pe cei tineri care calca in picioare "ziua de
azi", "momentul" si se grabesc sa traiasca deja in viitor sau
sa-i ascult pe cei care traiesc in trecut, traiesc din ganduri si amintiri, de
multe ori "fabricate" in asa fel incat sa corespunda unor dorinte si
aspiratii?
Ma gandesc ca traiesc o dilema milenara, care
inca nu a incetat sa ne creeze acea stare de confuzie spirituala si intelectuala
cu toate ca acum suntem foarte "evoluati" si cunoscatori ai
fiintei umane la nivel subcelular, atomic!
Ma gandesc oare si copii si nepotii mei vor
trece prin faze de evolutie personala asemanatoare celor prin care eu am
trecut? Tot posibilul dar exista si posibilitatea ca generatiile viitoare sa
aibe total alte "modele" intelectuale si spirituale care nu le mai
permite acest "lux extravagant" pe care eu al consider mai mult o
povara!
Si atunci, ce importanta mai au luptele
religioase, incompetenta crasa a politicienilor, coruptia si subjugare
spiritului uman intereselor financiare?
Cui ai mai pasa de toate astea in afara de mine?
Ma gandesc cat pot sa fiu de ramolit!
DG, Uppsala 17/4, 2019
FELIX
SIMA
Poezie
Înțeleg să ia foc o căsuță
a lui nenea Ion
din vârful dealului
sau șura de paie făcută de
tanti Maria, văduvă,
în albia unui pârâu secat,
dar nu înțeleg cum poate să se
aprindă, brusc,
de la o sudură
- erau sudori necalificați acolo? -
și să ardă podul Catedralei Neamului
și Neamurilor,
când această Instituție era
sub observația tuturor
sistemelor de antifoc moderne
existente...
Acoperișul ardea cu fum îngrozitor
de negru,
de parcă ar fi fost acolo depozitul
cazanelor
cu smoală ale Iadului ...
Să sperăm că au ars toate,
cu această ocazie..
Să avem grijă să nu scrie nimeni
cartea
„Cocoșatul de la Coloana
Infinitului”,
LILIANA POPA
„Contemporani
în mileniul III”2
Liliana Popa - Domnule George Anca o pasiune
nu foarte des întîlnită, cea pentru indianistică, ce v-a fermecat și ați
ajuns mai apoi traducător și eseist privind literatura
sanscrită ?
George Anca- Un acident. Karma. Altfel, pasiune
ancestrală, via Eminescu. Directorul Pârjol al relațiilor internaționale din
Ministerul Învățământului m-a întrebat dacă vreau să merg lector în India. Eu
lucram la serviciul Biblioteci, director Mihai Șora. Curând am fost pompat de
ministra Suzana Gâdea la Facultatea de Ziaristică, decan Nestor Ignat. Am
predat româna la străini și am îngrijit biblioteca de ziaristică, iar la vreun
an-doi, prorectorul cadrist de la Ștefan Gheorghiu mi-a intimat că merg în
India, că apăruse la Ceceu o anonimă, că vreau să scot un manuscris din
România. I-am rspuns că da, scot teza mea de doctorat, să pot preda
studenților. Nu, că am fost cercetat (în timpul de la ziaristică). La 33 de
ani, în 1977, eram Visiting lecturer în Departamentul Limbilor Europene,
româna, a doua (prima fusese rusa, după război). M-am întors în țară după 7
ani. Amita Bhose mi-a spus că soția mea a înțeles mai bine India. Noi ne vedeam
fata deja indiancă de la 4 la 11 ani. Am
revenit cu soția la un nou profesorat după 1989. Indianizarea ne-o fi fost
reromanizare, împreună cu studenți, în compania profesorilor, a zeilor, a
treimii de acasă.
„Limba română în India” (după 25 de ani) a devenit proiectul
cultural-managerial-didactic de afirmare, cu sprijinul până la devotament al
studenţilor, după obţinerea, prin concurs, la Institutul limbii române, în
2002, a postului de profesor-visiting, din nou, la Universitatea din Delhi;
predarea limbii materne ca limbă străină a putut fi îmbogăţită cu o cercetare
longitudinală asupra apelului limbii române (unii au revenit la învăţarea ei
după 20 de ani) în sensiblitatea (indo-europeană?) a tinerilor indieni, altfel
interesaţi şi în burse (doi dintre ei, Chitranjan Kumar şi Ashok Kumar Tyagy au
primit).
Prestigiul
științific și profesional s-a insinuat în India și după. Exemple de contribuţii
relevante pentru domeniul „litere”/”filologie”:
ApoKalipsa
indiană (9 volume, 1998 - 2004) – Maica Medeea la Paris, Frica de Orient, Budha şi colonelul, Furnici
albe, Sanskritikon, La Gioia, Dodii, În recunoaştere, Măslinii din Uffizi. Alternare
intertextualistă de eseu, ficţiune, traduceri, e.g. Sanskritikon (vol.V): Atharva, Upanişade, Gitagovinda, Meghaduta,
Cântece din piesele lui Shakespeare, Tulsidas, Tagore, Milarepa, Eminescu,
Gandhi etc.
Ibsenienii (7 volume, 2005
– 2006, română, engleză): Henrik, Diplomă de sinucidere, Tu, Digital
Kali, Finish Romania, Zăpezi hawaiiene, Rechinuri. Pornind de la centenarul morţii lui Ibsen – lansat de
noi împreună cu ambasadorul Norvegiei, Sorana Coroamă Stanca, Ovidiu Drimba,
Irina Petrescu, Sanda Tomescu – în simetrie cu participarea lui Liviu Rebreanu
la centenarul naşterii, 1928, Oslo.
Publicarea în sanscrită şi
alte limbi indiene a scriitorilor români – Romanian
Classics in Sanskrit, Dyvyagrha/Luceafărul
de Mihai Eminescu, First Epistle
by Mihai Eminescu, (în hindi:)Memna/Mioriţa,
Meşterul Manole, Antologie de poezie română contemporană.
Cărți
publicate în engleză: Literary Anthropology, Transbudhvana, Sanskritikon, Gramatica sanscrită în versiunea lui Mihai Eminescu etc., pe lângă peste 50, în majoritate
literare Printre comunicări: Cosmologia eminesciană între Veda şi Edda,
Ramayana and Journey to the West, Sanskrit
studies in Romania. To die for Sanskrit (cazul
Eminescu) etc.
· Liliana
Popa - Ați fost
fascinat și de alte domenii, de literatura antropologică , aveți volume
privind scriitorii români interesați de literatura orientală. Ați participat la Congresul Mondial de
Antropologie și Etnologie din India iar recent, la Conferința Mondială de
Indologie,New Delhi, 21-23 noiembrie 2015.
George Anca
- Fascino împletitură. I-am avut oaspeți în Delhi pe Romulus Vulcănescu,
Sergiu Al-George, Ion Iuga, Constantin Mateescu, Eric Becescu ș.a., cu care au
împărtășit carisma unor scriitori, profesori, muzicieni, pandiți. Invitația de
întâlnire cu Salman Rushdi anunța și cartea unei cărți de traducere a poemelor
române și idiene. Împreună cu Amrita Pritam și Vinod Seth am întemeiat Academia
Internațională Mihai Eminescu. Reviste, printre care Inedited, extinsese
publicațiile indo-eminescologice, traducerile din Eminescu, în vârf cu
Luceafărul/Diviagrahah, în sanscrită,datorată Urmilei Trikha, transcreatoare în
hindi și a Miorițe/Memna. Peter Hook, de la Ann Arbor, profesor de hindi,
trcuse și la kasmiri, dar și la română.
Antropologie literară: Indoeminescologie, 1994; din 1977, eminescologia şi
româno-indologia au fost cultivate împreună în rândul studenţilor şi
profesorilor indieni interesaţi, rezultatul fiind un capitol nou,
intens,”acknowledgeable” al relaţiilor româno-indiene, dar şi scăderea dozei de fabulos care le înconjoară;
dacă indienii aceştia au părut a se căuta pe sine în cultura română
(indo-europeană), semenii lor din România par a prefera încă antichitatea
mitologică evoluţiilor sincrone; prezentarea la congrese şi intercongrese
internaţionale de antropologie, începând din 1978, Delhi, a unor comunicări şi
precizarea, împreună cu Romulus Vulcănescu, a unor puncte de vedere din
interior faţă de încercări de
contrafacere a spiritualităţii şi perenităţii româneşti
La
Congresul Mondial de Antropologie și Etnologie din India, am reprezentat (și)
India, ca profesor visiting, plătind taxa mult mai mică decât „străinii”. Multă
vreme n-am mai lipsit de la aceste congrese, iar la Zagreb, delegația Indiană
m-a invitat să moderez secțiunea popoarelor indiene. Dar în drum spre sala
respectivă, nemaiavând timp de scuze, dând
de sala basarabenilor, nu m-am putut lipsi ca „apărător” al
compatrioților, din oficiu. În Mexico, am redactat laudatio la 80 de ani lui
Romulus Vulcănescu, citit de președintele congresului. La Lisabona, n-am știut
să zic ceva, la respingerea invadatorului Vasco da Gama din partea unei
reprezentante indiene. Multă vreme am fost șeful delegației românești la
Uniunea Internațională de Antropologie și Etnologie. Am participat în multe țări la Conferințele
Ramayana, IFLA bibliotecarilor, Pugwash etc.
După pensionare, țin de
zece ani, lunar, Colocviile de Marți, la care au fost prezenți toți ambasadorii
perindați în demnitate-România. Prin surprindere, în 2015, președintele de
atunci Pranab Mukerjee a invitat indianiști din 21 de țări, printre care și
România... în persoana mea. Am dormit în camera Brahmaputra din palatul
prezidențial, Rashtrapti Bhavan. Am fost și nominalizat pentru premiul
presidențial distinuished Indologist.
Liliana Popa - Care a fost influența lui Mircea
Eliade și Constantin Noica asupra stilului dvs și cînd s-a produs ?
George Anca - Mircea Eliade și Constantin Noica
erau prieteni. Eu m-am întâlnit câțiva ani, bilunar, cu Noica și mă vedeam
prieten. Când colo, primind încă o scrisoare de la Eliade și arătându-i-o,
Nicasius mi-a aruncat că de ce mi-a scris că nu sunt din grupul lor. Și uite că
îi visez pe amândoi. Când am publicat a doua carte, Eres, i-am dat-o reflex
mentorului meu, totuși: nu ești autor, mult haos, trebuie mai mult haos. Toată
viața mi-am magnifiat haosul fractal. Apoi m-am pierdut în India și chiar am dat de Eliade, de mi-a scris mai des, mi-a
trimis cărți, l-am invitat la congresul antropologic, mărimi mă întrebau ce
face Mircea. I-a mulțumit și Alexandrei, fiica noastră, pentru floarea
desenată.
Liliana Popa - Cum ați dus-o în perpetuul
directorat ingineresc și, mai ales, pedagogic?
George Anca – După India, director 5 ani la
biblioteca Universitții Politehnice, 20 la Biblioteca Pedagogică Națională.
Sunt recunoscător bibliotecarilor, mai multe doamne, din toată țara și lumea,
profesorilor, învățătorilor, studenților, cărților, computerelor, pensiei. Ca
profesor asociat la diferite universități am predat literatură universală şi comparată, literatură română contemporană, cultură şi
gândire indiană, antropologia
religiei etc., cu utilizarea
experienţei de scriitor şi profesor în străinătate pentru inducerea
suplimentară a necesităţii studiului literarturii naţionale ca element de
afirmare şi înţelegere a evoluţiilor naţionale şi internaţionale. Proiectul „Bucharest American Corner”, al
cărui memorandum, între Statele Unite ale Americii (sic) şi Biblioteca
Pedagogică Naţională „I. C. Petrescu”, este semnat, în 2006, din partea română
de subsemnatul, în calitate de director general; donaţia de carte şi echipament
americană a fost utilizată în programe culturale, ştiinţifice şi didactice sub
egida Bibliotecii, în parteneriat, în reţea naţională şi internaţională.
Liliana Popa – Unde se mai vede poetul, prozatorul,
eseistul?
George Anca - Litere. Ca scriitor profesionist: opţiuni tematice
realiste şi livreşti, mai de grabă ermetice (dodii etc.), cu o contrapondere în
texte şi comunicări orale aproape de oratoric, dacă nu pentru a seduce, mai
ales pentru a convinge receptorii de gravitatea celor comunicate, dincolo de
filosofia fiecăruia; diversitatea de genuri s-a simplificat într-o exprimare
liberă compatibilă poate cu libertatea expresiei; de multe ori este vorba de
literatura literaturii, o bună plecare spre cunoaşterea temeiurilor-literare;
Didactica românească a literaturii, invadată de postmodernism, se poate reforma
interior, armonios, în funcţie şi de orizontul studenţilor; există, din
fericire, o diferenţă, de la universitate la universitate, între opţiunile şi
sensibilităţile acestora, orice ierarhie putând fi schimbată prin
performanţe-surpriză; conştientizarea studenţilor în ceea ce Franco Lombardi
numeşte „poziţia omului în univers” poate fi o contribuţie ştiinţifică.
Ambiţiei literare, care ţine cumva de
transcendeţă, i se contrapune efortul obiectiv, cuantificabil, fie şi de
domeniul lui „making a living”. Dar nu e de neglijat nici ştiinţa de a conferi
studenţilor, prin conştiinţa literelor, arta atât de grea astăzi a „making a
living”. Neuitând pericolul lui „science sans conscience” al lui Rabelais.
ADRIAN BOTEZ
Viața cât o
batistă
cântă cioara-n meri – pe seară :
croncăne că-i primăvară...
iar hulubii – orbi sub streşini
bocesc – de te fac să leşini
floarea merilor – ninsoare
nu ştie ce soartă are :
vânturi rele-n rădăcină
smulge-o-or ramului – la cină...
amar – floarea are drum :
azi lumină – mâine – scrum...
...cioara – meşteră la bârfe
strigă copacilor : „târfe” !
...copaciul – străjer
de-altare
sub cerească
ascultare
n-are vină – din
născare...
fùrii sunt „pe
altă listă” :
viaţa – da - -i cât o batistă
iar nădejdea – anticristă...
ION SOARE
Dragă
GEORGE,
Din
cauza "lor", am ajuns să am o pornire împotriva tuturor religiilor!
Am
citit mult din varii ştiinţe şi pot să afirm, cumva în cunoştinţă de
cauză,
că la baza tuturor credinţelor stă "sfânta" ignoranţă, dublată de
două
noţiuni-practici-realităţi-procese psihologice: sugestia şi autosugestia,
care "prind" foarte bine la
copii şi la (semi)analfabeţi, mai ales când acestea
sunt
aplicate încă de la clasele mici, iar la otomani - din primii ani de viaţă,
ceea
ce (şi la unii, şi la ceilalţi) e aproape sinonim cu îndoctrinare!
La
acestea, se adaugă teama de moarte şi autoamăgirea indusă de concepţia
"vieţii
de apoi".
Îţi
reamintesc părerea lui Cezar Petrescu (expusă în capodopera sa
Întunecare), pe care am reţinut-o peste
decenii: "Toţi oamenii au fost torturaţi
de
ideea nemuririi. Nu se pot împăca cu gândul că viaţa e aici, că se sfârşeşte
aici. Au inventat dincolo o lume ideală, un ostrov ireal, dar acolo nu
există
decât
frig şi viermi; şi întunericul cel mare. Eternitate nu există decât în
moarte!"
Subscriu!
Părerea
mea personală (care nu sunt un ateu, ci un creştin ortodox, după
Iisus
şi după evanghelii, deci - după Noul
Testament; pe cel Vechi, îl
dezavuez, fiindcă el nu e altceva, decât istoria evreilor, cu toate
grozăviile
ei:
războaie şi comploturi de tot felul, crime, urgii şi orgii, incesturi şi
violuri, numeroase alte blestemăţii, fără nicio legătură cu preceptele
blândului Iisus -
întemeietorul singurei religii bazate pe iubire.
Dumnezeul
din BIBLIA (în traducere
din greceşte, CĂRŢILE) este o
adevărată blasfemie la adresa Divinităţii. El nu reprezintă altceva decât
"zeul" la care se
închinau
vechii evrei - Iahve, Iehova,
Elohim, El(i) etc. ; este o reprezentare
antropomorfă
(deci, făcută "după chipul şi asemănarea omului" şi nu
invers,
cum s-ar fi cuvenit!); El este
autorul primului (şi singurului) genocid
universal
(realizat prin aşa-zisul Potop al
lui Noe) şi distrugătorul - prin foc, catran şi pucioasă - a două oraşe,
Sodoma şi Gomora (fă o paralelă cu Hiroshima şi Nagasaki şi vezi ce-ţi iese!);
e părtinitor, crud şi răzbunător, în
totală
opoziţie cu ceea ce trâmbiţează popimea prin biserici, precum că
"Dumnezeu
e iubire" - cuvinte perfect valabile, însă pentru Iisus!
.
. . Ei, şi aceşti isteţi de evrei au lipit - după opinia mea, în mod fraudulos!
- istoria lor, de Noul Testament, care
e, într-adevăr, o carte purtând - până la sublim! - atributele sfinţeniei,
fiindcă are în centrul său personalitatea Celui mai bun şi mai iubit dintre toţi pământenii. Scopul lor a
fost unul pragmatic: să-şi scoată vechime (nişte amărâţi de şapte mii de ani!)
de la începutul (Facerea) lumii
şi să acrediteze ideea că ei sunt "poporul ales" al lui Dumnezeu! Ai,
desigur, în bibliotecă, această "cea mai cunoscută şi mai tradusă carte a
lumii"; du-te la Capitolul 12 din GENEZA şi ai să găseşti acolo un text
interesant: se întâlneşte Domnul cu Avram şi îi porunceşte să iasă din ţara şi
din neamul lui (am fost în "Ţara Sfântâ", pe urmele idealului meu:
cam două treimi din ţară sunt piatră şi stâncă!), fiindcă El îi va da un alt
pământ, o altă ţară: "Şi voi face din tine neamul meu ales şi pe cei care
te vor binecuvânta, îi voi binecuvânta şi pe cei care te vor blestema, îi voi
blestema (. . .) şi întru tine se vor binecuvânta toate neamurile
pământului".
Avem
de-a face, în mod evident, cu o interpolare! Şi uite-aşa se fac marile afaceri
şi de două milenii, cineva ne joacă în foi de viţă, prezentându-ne - la
judecata istoriei - un document fals! Şi mulţi cred (mulţi, da' proşti!)!
P.S. Îţi cer iertare dacă ţi-am
lezat cumva sentimentele religioase!
Cu prietenie,
Fratello
peccatore, Ion
PUȘI DINULESCU
Borseta
Aruncă-ţi hainele şi-aruncă tot ce ai prin casă
Şi-n spaţiul gol, cu trupul gol, să mă primeşti frumoasă,
Eu să aterizez în cada ta,
Ca într-un film mişto, de cinema...
Să derulăm
apoi „plot“ cu „suspense“,
Prin al imaginaţiei noastre dans.
Acolo să ne zbenguim puţin,
Să bem, pe urmă, votcă, bere, vin…
Prin al imaginaţiei noastre dans.
Acolo să ne zbenguim puţin,
Să bem, pe urmă, votcă, bere, vin…
Şi-abia,
apoi, să ne întindem laţi,
Sî ne iubim ca duşmani, nu ca fraţi,
Pân’ ce din tupuri vom simţi licori
Că se desprind, ducându-ne în nori…
Sî ne iubim ca duşmani, nu ca fraţi,
Pân’ ce din tupuri vom simţi licori
Că se desprind, ducându-ne în nori…
O, dulce infractoare de trăiri,
Tu când din mine viaţa îţi respiri,
Te mai gândeşti că mi-ai furat
Borseta mea ascunsă de sub pat?
Tu când din mine viaţa îţi respiri,
Te mai gândeşti că mi-ai furat
Borseta mea ascunsă de sub pat?
IOAN MICLĂU
Purcelul năzdrăvan
Frumoase sunt poveștile, plac
tuturor, și celor mici și celor mari, fiindcă un
grăunte de învățătură tot aduc ele, altfel n-ar mai fi povestitori să le
povestească.
Iar dacă povestea e veche, cu
atât mai bine, după vorba proverbului: ”cu
cât
e vinul mai vechi, cu atât
e mai plăcut”. Poveștile bunicilor erau frumoase și
înțelepte, căci veneau din vremile când neamul ăsta omenesc tocmai își
deschidea
ochii și urechile, să vadă și să înțeleagă bine această lume plină de
minunății.
Astfel, din vechime se spunea,
și adevărat este, că și animalele ce viețuiesc
de-avalma cu oamenii pe acest Pământ frumos, au momente de voioșie, de
exaltare,
după cum și de tristețe. Ele nu
pot să vorbească, dar au și ele gândirea și știința lor.
Unele sunt inteligente, prinzând repede multe îndeletniciri dacă mai
ales sunt
dresate. Întotdeauna s-a recunoscut, adică mai mult se credea, că numai
purcelul
din neamul grohăitoarelor e ca piatra la cap, adică neputând învăța nici
măcar să
sară peste un fir de ață, sau să imite și el o privighetoare, să facă și
el o ghidușie
care să-l ridice în ochii lumii ca fiind cineva. Dar ce poate face el
aci, dacă așa l-a
creat Dumnezeu și pe el. Trebuia să se mulțumească și să stea în
limitele speciei
lui. Adică să scormonească încontinuu cu râtișorul, sau, crescând și
îngrășindu-se să
ajungă pe eșafodul bucătarilor.
Poveștile doar spun, că
farmecele sunt un fel de oblojeală, de
minuni, dar nici
asta nu s-a văzut tocmai la un purcel, care să devină un viteaz
îndrăgostit de vreo
muză a artelor, sau colea, să facă și el o năzdrăvenie, de care să se
minuneze lumea.
Așadar, povestea povestește
că, întradevăr, pe costișa unei văi împădurite cu
goruni mari și ghinde multe, trăia fericită o mistreață. Grohăia veselă
printre ceilalți
mistreți și mistrețe. Nu după multă vreme, mistreței îi veni și ei
sorocul să nască
purcei. Și, minune mare, mistreața născu un singur purcel, lucru mai rar
întâlnit, dar
de aci se vedea deja semnul unei ursite deosebite. Mistreața era foarte
bucuroasă și
abia-l vedea de drag. Dar era și șugubăț purcelul, mai ales când își
lăsa urechile
aplecate înainte peste ochi, iar cu codița ca un sfredel, ridicată,
fugea de ici colo prin
baltă sau prin frunzare. Cu râtișorul lui mic, scurma la câte-o rădăcină
mai fragedă,
uneori apuca și câte o ghindă in gură, dar pe care încă nu o putea
zdrobi. La cel mai
mic zgomot produs de vreo creangă în bătaia vântului, el fugea repede în
zăvoi de
unde îl privea mama lui.
Dar dacă era mistreața așa
cum spuneam, fericită și mândră de purcelul ei, avea
uneori și tristețile ei. Vedea în instictul ei, căci mare talent ori
geniu nu va ieși din
el și că oricând un lup putea să-l sfâșie, sau ar putea fi prins într-o
capcană
de vreun vânător, să ajungă sărmanul pe grătar de friptură. Ce grozăvie!
Auzi-se
mistreața multe asemenea istorii și chiar văzuse cu ochii ei purcei duși
de lupi sau
vânători.
Aceste gânduri o întristau
din când în când, mai ales văzând cum maimuța se
mândrea cu puiul ei ajuns mare vedetă la circ, era hrănit și pieptănat,
numai pentru că
făcea oamenii să râdă, când se agăța cu coada de o funie ridicată. Ce să
mai zică de
ursulețul ajuns campion la lupte! Ba învățase chiar să meargă cu
bicicleta. Dar puiul
vulpei la ce nivel filosofic ajunse acum pentru a prinde găinile cele
gustoase. Ducea
câinii de nas cu coada ei stufoasă, de se dădeau de-a berbeleacul pe
costișele văilor.
Numai purcelul ei nimic, dar absolut nimic. Nici muzică, nici sport,
nici dans, nici
măcar o cățărare pe funie. Singura lui cale va fi să ajungă hrana celor
cu colți mari.
Tare era supărată. Dar, cum este bine știut de când lumea, nici
supărările nu sunt
fără sfârșit. Uneori și numai bănuielile fără temeiuri aduc frica ce nu
a fost niciodată
folositoare, însă mistreața fiind din rândul dobitoacelor, nu avea ideea
timpului și nici
a faptului că în rău se află deseori sămânța binelui. Purcelul ei, cu
atât mai puțin avea
idee despre lumea mare. El știa doar zăvoiul și boltuirea umbroasă de
deasupra bălții,
unde el se știa a fi. Auzea și vedea cum firișoarele de apă curgeau la
vale, iar printre
ramuri frunzoase razele soarelui pătrundeau înspre el în fiecare
dimineață și asta de
când se născuse el. Aici știa purcelul mistreței a fi miezul bunătăților
din lume. Și era
fericit când își răsucea capul ca o bilă cheală după raza de lumină, ce
se legăna după
cum se legănau frunzele copacilor înalți, sub bătaia liniștită a
vântului. Câte o păsărică
mică și colorată, ciripind veselă, mai pătrundea din când în când în
lumea asta mică a
lui.
Iată că, într-o bună zi, ceva
nemaipomenit, adevărate fantome apărură prin preajma
bălții, făcând mare gălăgie. Vai, și tocmai acum mistreața nu era acasă,
era plecată să
adune jir, iar purcelul ei se ghemui sub o rădăcină, doar botișorul
rotund îl ținea în afară
pentru a putea respira. Ochii lui ca două măsline priveau ficși prin
desișul mlădișului
verde, dar de unde el nu putea fi văzut. Aceste fantome uriașe se mișcau
doar pe două
picioare înalte ca niște catalige de cocostârc. Așa le percepea el. În
realitate erau doi
tineri excursioniști, porniți a vizita frumusețile pădurii. Urcau spre
izvorul din deal să se
răcorească din unda lui limpede și rece. Ei râdeau și vorbeau despre
cele ale oamenilor,
mai aveau cu ei și un mini-televizor, pe care îl așezară tocmai pe malul
bălții, unde trăia mistreața și purcelul ei. Vocea lăsată la maximum avu darul să sperie și
mai mult biata sălbăticiune. Excursioniștii se urcară mai la deal, lăsând mini-televizorul acolo unde-l puseră, iar vocea reporterului umplea dumbrava de zgomot și ecouri. După
un timp, purcelul își scoase de sub crăngi ochii săi ca două măsline și privi
direct pe ecranul televizorului. Acolo se derulau scene neînțelese, pe străzi
copii mulți și gălăgioși, o doamnă pe un trotuar ducea de curelușă un purceluș domestic, fapt ce-l
făcu pe micuțul mistreț să tresalte. Era un
purceluș ce îi semăna și frica parcă îl mai părăsi, așa că se apropie, dar așa, scufundat în apă, să vadă mai bine purcelușul din
televizor. Acesta avea dungi sure pe spate, ținea urechile plecate peste ochi și codița ca
un sfredel, ridicată, iar din când în când purcelușul primea boabe de porumb, pe
care doamna i le servea din palma mâinii. Și, de câte ori guița, doamna se pleca la el cu
boabele de porumb. Auzind și înțelegând guițatul purcelușului domestic, puiul de
mistreț ieși afară din baltă și se așeză în fața mini-televizorului.
Nici când veniră tiptil tinerii excursioniști el nu observase, doar când
fu prins de aceștia, începu să guițe speriat. Era însă prea târziu să mai fugă în balta sa.
Astfel ajunse și el în orașul oamenilor, grație
acestor excursioniști. Ajunse la Circul Mare al orașului, unde repede îl spălară, îl hrăniră și-l botezară cu
numele de Purcelul Năzdrăvan, tocmai fiindcă dresorii circului observară apetitul lui
pentru grăunții de porumb, pe care îi înghițea
aproape pe nemestecate.
”Aha, își ziseră cei cu
dresarea animalelor, ia uite-te frate! Are Purcelul Năzdrăvan o
șansă. Repede întinseră o sfoară între troaca de porumb și purcel, o
înălțară puțintel la
început, apoi treptat , și, minune, sărea purcelul peste sfoară de parcă
avea aripi,
să ajungă iute la boabele cele gustoase pe care le înghițea pe
nerăsuflate.
Atunci dresorii aduseră o scândură de vreo trei metri lungime, o așezară
cu un capăt pe o masă, iar pe masă așeză din nou troaca cu grăunți. Se învârti
Purcelul Năzdrăvan, o dată, de două ori pe sub scândura înclinată, dar reveni la partea scândurii
dinspre dușumea și repede urcă pe aceasta. Astfel,
ajunse pe masa cu grăunțe, înfulecându-le pofticios.
Problema era că odată ajuns pe masă, purcelul nu vroia să mai coboare,
dar nici asta nu
fu o dilemă pentru dresor, deoarece strămută troaca cu grăunțe pe
dușumea, iar năzdrăvanul repede coborâ la noile grăunțe.
Adevărul era că judecata
purcelului la atâta se reducea, a-și umple stomacul cu grăunțe, după care dormita îndelung, fără a mai băga în seamă chemările
dresorului său. După o vreme începuse chiar să se îngrașe năzdrăvanul.
”Hmm! își zise dresorul, ia să
te trec eu acum prin exercițiul foamei, să vezi ce-ți sfârâie ție unghiile de la picioare! Zis și făcut! Nu primi purcelul grăunțe o
zi și o noapte. În urmă luă dresorul un gard de sârmă împletită în ochiuri mari, înalt de un
metru, pe care îl ancoră zdravăn de doi stâlpi laterali,
apoi așeză troaca de grăunțe pe partea de dincolo a gardului, scuturând-o nițel, grăunții sunară ca niște clopoței, ceea ce îl făcură
pe puiul de mistreață să-și fixeze ochii lui de măslină spre ele. Se repezi el, flămând cum
era, dar nimeri cu râtișorul său între ochiurile de sârmă, de abia și-l mai putuse scoase.
Apoi începu să muște și să rupă gardul.
”Aha, își zise iar dresorul,
de-l pot învăța să muște, e bine! Îl invăț să muște și tot am scos din el un artist. Zis și făcut! Aduse un cățeluș de-l puse la troaca cu
mâncare, luă gardul despărțitor, iar purcelul ca un năzdrăvan ce era, se
năpusti asupra cățelușului,
rupându-l cu colții lui tari. Încet, încet, purcelușul de mistreț ajunse
mare celebritate
în lumea circului, fiindcă învățase a mușca pe oricine, atunci când îi
era foame și vedea
troaca cu grăunțe!
(Morala: A nu trece
experimentul din lumea animalelor necuvântătoare în lumea cuvântătoarelor)
Toate cestiunile sunt suculent de f. f. interesante. Nu ştiu cine este acel peccatore de Ion Soare, dar mă potrivesc cu zicerile lui. Puşi este demenţial ca mai mereu, iar cucoana liliana Popa a scos untu' din mneata, sau untdelemnul deasupra... Ce mai, bine că poţi. Eu continui să cetesc din frumoasa-ţi carte Câte o foaie-două, că dupe tre' s-mi odisnesc creierii...
RăspundețiȘtergere