Rodica Anca (n.
Bucureşti, 7 ianuarie 1938) a absolvit Liceul „Iulia Hasdeu”, Şcoala
tehnică financiară, apoi Institutul de Arte Plastice „Nicolae
Grigorescu” (1965-1971), secţia de arte decorative, având ca profesori
pe Zoe Băicoianu, Mac Constantinescu, Ion Popescu-Negreni şi fiind
colegă cu Cristina Drăniceanu, Rodica Mazilescu, Ioana Tomescu, Dan
Băncilă, Valentin Dumitraşcu. A fost, o vreme, contabilă la secţia
financiară a sectorului „1 Mai”. A fost creator/designer în industria
sticlei şi ceramicii, până în 1990, la fabrici din Sighişoara, Baia
Mare, Curtea de Argeş, Alba Iulia, Cluj-Napoca, Târnăveni, Bucureşti
(Curtea Sticlarilor). Unele lucrări, printre care „Cenuşăreasa”, i-au
fost premiate. Între 1977-1984 şi 2003-2004 s-a aflat în India, la
Delhi, călătorind la Indore, Dharamsala, Almora, Kurukshetra, Agra,
Chandigarh etc. Alături de fiică şi soţ, a fost parte a comunităţii
universitare din Delhi, unde a încheiat prietenii cu Margaret
Chatterjee, Esha Beteille, Urmila Rani Trikha, Lila Shivaramaya, Nilima
Das. A fost coexaminator la examene de limba română (Delhi University,
Modern European Languages Department, devenit ulterior German and
Romance Studies Dept.). Mulţi studenţi i se adresau cu „mamă” şi au
venit în România în semn de respect. A făcut lecturi aprofundate din
filosofia şi religiile indiene, înscriindu-se la doctorat cu o teză
despre estetica budhistă. A ilustrat cărţi şcolare şi dicţionare pentru
Bhutan la Oxford University Press. A publicat la editura Bibliotheca din
Târgovişte: Peregrinările Prinţului cel Trist/The Melancholy Prince, 2003 (basm scris în 1970), Dedelhi Jurnal, 2005, Jurna Lamar, 2011.
Filosofia personală:
„Când esti copil îţi iubeşti părinţii,
„PE TATA ŞI-NTÂI PE MAMA”,apoi, pe măsură ce creşti, iubeşti jucăriile,
animăluţele, fluturii, florile, fraţii. Când începi şcoala îţi iubeşti
învăţătoarea, colegii, profesorii. În adolescenţă iubeşti băieţi sau
fete, iubeşti excursiile, poezia, romanele de dragoste, visurile. Peste
câţiva ani îl iubeşti pe el sau pe ea, chiar dacă îi
mai schimbi de câteva ori. Apoi îţi iubeşti soţul. Sau soţia. Apoi îţi
iubeşti copilul. Pe primul, pe al doilea, pe toţi, din toată lumea. Pe
măsură ce trec anii, iubeşti oamenii. Pe toţi. Când eşti bătrân, il
iubeşti pe Dumezeu.
Ceea ce e minunat, este că acesta iubiri
nu se înlocuiesc una pe alta, ci se adună, se acumulează până îţi umplu
de tot inima cu iubire.” (JurnaLamar )
ECOURI
Cine a citit o carte de Rodica Anca le
va citi pe toate care vor urma. Ea nu are nevoie de recomandare. Se
recomanda singura prin ceea ce scrie. Ii rog pe toti prietenii si
neprietenii ei (desi cred ca nu are dusmani) sa-i urmareasca toate
aparitiile. Umor critic si autocritic, observator al amanuntelor care de
multe ori trec neobservate, dar care in multe cazuri fac hazul
scrierilor ei. Modesta, ea scormoneste, nu inventeaza nimic, ea spune
ce se intampla in sufletul ei si cum reactioneaza la ceea ce se intampla
in jurul ei. Citind „Jurnalul Dedelhi” am aflat doua lucruri esentiale:
am cunoscut multe despre India si de asemenea am aflat ca pe sotul
Domniei sale il cheama Mister G, alias Gigi aka George Anca. Iti
multumesc Doamna Rodica Anca.
Vasile Pupeza
Cartea d-nei Rodica Anca, „Jurna’Lamar”,
reprezinta pentru o imediata impresie de lectura expresia unei sinteze
de genuri literare, respectiv : poem, jurnal, roman. Un destin care nu
este doar al femeii este macinat de automatismele cotidiene ale vietii
sociale si de familie. E un destin de mare incarcatura dramatica care se
sustine in propozitii scurte, uneori eliptice, toate acestea dezvaluind
cititorului suspensia starilor emotionale, fapt care da expresivitate
stilului si viziune originala eroului lirico-narativ.
Gheorghe Lupascu
Semne
Scriitoarea Rodica ANCA demolează, iniţial, caracterele personajelor,
spre a le construi, ulterior, în stil propriu… Ea concepe un fel de
dărâmare a Turnului Babel Omenesc……………spre a pune în loc,
în timp şi în spaţiu, un alt Turn Babel, propriu, mai modern, cu o altă locuire.
Astfel, Rodica ANCA îşi reconstruieşte personajele sub un curcubeu….
al sufletului său…. şi totul redevine mai colorat, mai înviorat
şi mai însufleţit, prin ea însăşi – personaj narator.
Felix SIMA, „Curierul de Râmnic”, 30 iulie, 2011.
„Simplu, cald, personal, poate prea personal uneori, DeDelhi,
jurnalul Rodicai Anca, fascineaza prin firescul expunerii. Experientele
de viata, oamenii si locurile, obiceiurile si zeii… toate alcatuiesc
imaginea unui Delhi atat de bine stiut”.
Mihaela Gligor
Se remarca o deschidere capivanta catre ingemanarea artelor.Talentul si prospetimea sunt vizibile in cazul Rodicai Anca.
Lucia Negoita
Dna RodicaAnca-
Prințul
Nu poți să scrii(imaginezi) în manieră
sensibilă și, deci, atragătoare, captivantă, povești pentru copii, fără
să porți în tine dulcea povară a propriei copilării. Se-nțelege, nu-i
niciun dezacord între copilăria ta și copilăria altora,
chiar petrecută în zone diferite ale pământului, sub alte legi de
conviețuire, sub tutela altor obiceiuri, totul se contopește, în această
zonă, într-un întreg multicolor de trăiri, asemenea unui continent al
începutului și al seninei ascendențe umane. Un asemenea sentiment
degajă, fără doar și poate, și cartea doamnei Rodica Anca, inspirată
mânuitoare a penelului, dar și a condeiului, în cartea sa dedicată
copiilor Peregrinările Prințului cel Trist. Imaginația autoarei oferă micului cititor o desfășurare de întâmplari care, pe rând, fascinează, acaparează și educă.
De Delhi
Pentru un autor, scrierea unui Jurnal este o spovedanie acceptată. Când Jurnalul
cuprinde o experiență de viață trăită de autor într-o țară străină,
spovedania intră intr-o altă zodie a literaturii, își extinde
marginile.Dar când acea tară străină se numește India, interesul
cititorului se amplifică de la sine, India fiind- și azi-, o țară ,
prin definiție, a misterelor, nu numai religiase, desigur. Parcurgând
paginile acestui Jurnal al Rodicăi Anca, recunosc, am simțit
nevoia să-mi trec privirea asupra unor pagini de Radindranth Tagore,
poetul care a însemnat o bornă de seamă în istoria culturii omenești.
Redau aici cateva versuri adresate fraților săi indieni la începutul veacului trecut: O,
frații mei, nu vă sfiiți a sta în fața celor mândri și puternici,/ În
haina albă a simplității voastre!/ …/ Pe locurile goale ale sărăciei
voastre, să ridicați din nou un tron al lui Dumnezeu, /Și amintiti-vă
întotdeauna că nu puterea înseamnă mareție, si că orgoliul nu durează în
veci.
Jurnalul Rodicăi Anca
redă, cu o vibratie deosebită, viata de zi cu zi a unei insule de
români- familia ei, în principal- în mijlocul acestor frați ai
lui Tagore, dar din acest secol, o viață tinzând permanent spre
cunoasterea civilizatiei milenare a Indiei, spre integrarea în acest
spatiu uman divers. E vorba, s-ar putea spune, de un Jurnal
domestic, al întamplărilor zilnice, din care fac parte atat bucuriile si
satifcactiile, cat si unele asperitați. Dar nici Romania, ramasa
departe, nu e uitata. La un moment dat, autoarea se întreaba: Ne-or fi primit în NATO?. Paginile au ritm, consistență, culoare, semn sigur ca Rodica Anca a simtit o nevoie imperioasă să-l scrie. Și bine a făcut.
Florin Costinescu
Viorica Onişoru:
Rar mi-a fost dat sa regasesc admosfera
vietii baroce a intelectualilor bucuresteni mai bine redata. Am
recunoscut in primul rand „casta”, si dupa aceea personajele. Formatia
de artist plastic a doamnei Rodica Anca isi spune cuvantul. Te introduce
in atmosfera pe care nu doar o vezi, ci o simti, o traiesti alaturi de
personaje. Bucurestiul are un farmec aparte pe care doar in preajma unor
anumite persoane il poti descoperii. Doamna Rodica Anca se dovedeste
una dintre aceste persoane. Ea poate sa gaseasca frumosul in orice, si
sa ti-l prezinte ca atare.
Florina Dobre:
Povestea Peregrinărilor
Ptinţului cel Trist aşa cum o scrie Rodica Anca se citeşte, sau, şi mai
bine e să-ţi fie citită sau spusă cu plăcerea, bucuria şi uşurinţa cu
care se spun adevăratele poveşti. Iar cititorul – ascultator nu mai lasă
din mână cartea sau nu-l lasă pe povestitor până nu ajunge la capătul
poveştii peregrinărilor Prinţului cel Trist. E istovit, dar fericit că
Prinţul cel Trist se întoarce bucuros la Palatul său de cleştar, alături
de prinţesa sa, Domniţa cea Bălaie, fiica Duhului Pământului, la
prietenii săi pitici Moşopal, Auraş si Arginviu.
Prinţul nostru singuratic şi singur, şi
de aceea atât de trist, căci este ultimul dintre strămoşii săi,
locuieşte într-un palat – insulă unde nu se mai află nici un alt
seamăn. Este dintre eroii care, mînat de dorul de a cunoaşte oameni,
aidoma lui, căci ştia din cărţile străbunilor vechi şi prăfuite, unele
ale căror pagini se fărâmiţau îndată ce fuseseră întoarse, că mai există
undeva semeni de-ai săi, porneşte spre lumi noi. E un fel de SG1…fără o
poartă stelară, însă echipă cu balaurul său -navă, (căci balaurul nu
avea corp, ci doar cap), descoperit de piticii prieteni la capătul
multor căutări. Porneşte şi, aidoma oricărui prinţ drept şi bun, îşi
găseşte fericirea la capătul multor încercări şi înfruntări cu forţele
răului,pocitaniile spurcate, simboluri-metafore ale mândriei, prostiei,
răutăţii,lăcomiei, linguţitorilor, certăreţilor. Traverseaza lumi care
anticipează isprăvile cele mari, traversează oceane de timp, e înghiţit
de un soi de gauri negre şi se desăvârşeşte în lupta cu răul pe care-l
învinge, redând astfel chipul minunat insulei şi devenite cenuşie şi
stăpânită de Împăratul Hain. Întunericul este învins, oamenii
transformaţi în bolovani revin la viaţă, Lumina şi Frumuseţea Deplină
biruiesc pe deplin. Ca orice prinţ bun face bine celor care au nevoie de
ajutorul său, iar aceştia îi întorc ajutorul atunci când prinţul se
află la ananghie. Prinţesa salvată din temniţa zmeului, îi devine soţie
şi-l urmează in Palatul său, unde astfel nu va mai fi niciodată trist şi
singur.
Pe tipicul vechilor tipărituri, literele
ornate începătoare alături de desenele de interior ale arhitectei
Gabriela Văcăreanu sunt trasate în linii fine şi îngrijite într-un anume
fel pe care graba secolului nostru n-are cum să-l mai îngăduie. Astfel,
ochiul se odihneşte, se bucură şi anticipează cu fiecare nou capitol,
alunecând uşor pe panglica ce ţine şi decupează elegant grafemul
începător, personajele şi povestea.
Nu ai cum sa nu te laşi prins în
Povestea Prinţului, nu ai cum să nu laşi purtat de valul de optimism şi
încredere în puterea biruitoare a binelui asupra răului, minciunii şi
degradării. Doar pentru asta sunt poveştile, şi câtă nevoie avem de ele!
Multumiri Rodicăi Anca pentru povestea Prinţului!
Citind Jurna Lamar al Rodicăi Anca este
ca şi cum ţi-ai vedea propria viaţă de după 2000 încoace într-un fel în
care îţi este cunoscut, dar poate că nu îndrăzniseşi să accepţi că este
numai aşa şi nu altfel.
Rodica Anca scrie uşor, uneori detaşat,
alteori pătimaş, într-un fel de catharsis, scrie nelâsând nimic la o
parte din tot ceea ce înseamnă viaţa ei. Cum împleteşte căciuliţe şi
mănuşi pentru Nana şi cum îl spală pe Bulă, caniche-ul surd şi cu
probleme gastro-intestinale, cum îşi face curaj să-şi cumpere pentru
prima dată în viaţă cremele minuni pentru un ten îmbătrînit de viaţă, de
cafeaua multă şi indispensabilă, de soarele mult al Indiei unde a
petrecut ani buni, în tinereţe. Ca femeie mă regăsesc într-un fel
consolator în amănuntele „domestice”, multe, deprimant de multe adesea,
care nu-ţi mai îngăduie stropul de timp şi spaţiu personal de peste zi.
Mă regăsesc în rutina casnică a zilelor grăbite care se încheie
întotdeauna deconcertant (cel mai adesea, căci îşi propuseşi o multime
de lucruri din care nu faci aproape nimic). Dar Rodica Anca are arta,
foarte personală, de a le prăvăli pe toate în găuri negre sau de a le
preface într-un soi de antimaterie, sau de a le zvârli peste vreo stea
îndepărtată „poate tocmai în ochiul lui Sauron”. Rodica Anca are
puterea scrisului care să metamorfozeze neputinţa facerilor, impilările,
propriile, debaucheria politicească în care a fostă târât ţara,
oraşul, satul, strada şi care intră şi-n casele noastre prin perfidul
televizor, răutăţile bătrânilor, schilodirile lor sufleteşti datorate
comunismului şi prefacerilor deconcertante post- decembriste, aşadar
toate acestea, în acel ceva care te ajută să înţelegi şi să continui,
fără să te prăbuşeşti.
Cartea, jurnalul amar – oricât ar fi el
de disimulat ca titlu în spatele unei ortoepii altfel destul de
transparente – se citeşte ca şi cum ai soarbe un pahar mare de apă
atunci când eşti însetat. Citind şirul întâmplărilor zilelor care scot
la iveală mai mult şi mai mult din portretele familiei, prietenilor,
cunoscuţilor, ai senzaţia foarte vie care te urmăreşte pe măsură ce
scufunzi în propriile-ţi trebăluiri domestice sau savante prin casă sau
prin „soţietate” că seamănă atât de bine cu întâmplările tale, cu
personajele din viaţa ta. Desigur, cu diferenţele necesare.
Jurnalele se citesc diferit, în funcţie
de autorul lor. Cel puţin aşa stau lucrurile pentru mine. Într-un fel am
citit Jurnalul lui, de pildă, Samual Pepys, altfel pe cel al lui Jeni
Acterian. Când vine vorba de Jurna Lamar ar Rodicăi Anca, l-am deschis
cu un fel curiozitate blândă şi chiar cu sfială ca un mai tânăr care nu
vrea sa intre nepoftit în casa –viaţa plină a unui om care a trăit şi a
văzut mai mult decât tine …dar, ca şi în realitate, Rodica m-a luat cu
scrisul ei de după umăr şi m-a poftit generos, fără reticenţe sau
sensuri duble în lumea ei. Lumea noastră. Unde, dacă ai ochi, îi vezi
până la urmă sensul şi frumuseţea.
Fata care se ridică în picioare când aude imnul
Nemulţumiţi dar înverşunaţi
în căutările noastre strângem cu braţul o mie de feţe şi o mie de
gânduri, o mie de inimi deschidem cu maceta de junglă, doar, doar vom
găsi ce căutăm. Şi cu ajutorul – excavator – al prietenilor, cu cel dat
de Pronia divină, ascunsă sub stejarul cel falnic, acoperită de timpi de
prieteni, de griji de copii, de blăniţe de cuţulani şi bulici dăm – în
sfârşit – de fetiţa încărcată de ani şi de boli, de dragoste pentru
totul şi toate, deşirată-ntr-o pală argintie de fum ce se-ntinde ca dâra
„avionului cu reacţie” peste tot ce e cer, apoi înconjură tot ce
iubeşte. Urmăreşti traiectoria şi vezi că nu, nici vorbă să fie o umbră
ascunsă în spatele trunchiului unui stejar falnic, nici vorbă să fie
apendicele de grup de prieteni, nu seamănă cu cenuşăreasa c-un picior
încălţat, nu-i păpuşa copiilor ei pentru zile cu ploaie, nici săritoarea
de garduri a rudelor în nevoie, ci e FEMEIA de alături. Ea e aceea ce
păşeşte alături de tine cu andreaua de Penelopă într-o mână împletind la
mănuşi şi fulare, cu cealaltă pe tasta calculatorului retrăindu-şi
amintirile şi cedându-le cu palmele deschise cititorului, cu inima
împărţită în multiplu de patru cămăruţe la puterea x să-i cuprindă pe
toţi şi cu capul plin de amintirile vieţii voastre în doi ce la un
moment dat se încurcă una în alta. Şi atât de încurcată e funia ce a
fost doar împletire de două fire că acum ea a căpătat un grai de
olteancă neaoşă de Vâlcea…o sunai pe a mică şi o certai …/…trecură şi sărbătorile… ,visează
la o căsuţă la Bercioi unde pe prispă să fie o tufă mare de glicină
care să înflorească în jerbe albastre în fiecare an şi intră în panică
de câte ori G., „ursul” ei e plecat. Universul scriitoarei Rodica Anca
nu este un univers limitat cu focalizare pe soţ, ci e unul atât de larg
că poate cuprinde cu mărinimie câteva generaţii printre care ea se
strecoară. Dinspre inima ei pleacă pseudopode de amibă încărcate cu
ectoplasma iubirii ce-i modifică starea sufletească în funcţie de starea
acestora. Pleacă în primul rând spre copii … Ura! Ura! A luat examenul de astăzi. Mă pregătesc să plec la shoping. Să fac nişte nebunele… Starea
proastă fizică anterioară îi era autoarei exacerbată de incertitudinea
examenului – se prezintă sau nu? Vestea bună o înaripează, uită de
necazurile inerente vârstei, de veşnica numărare a ţigărilor şi a
ceşcuţelor de cafea, uită de măcăneala televizorului sau de număratul
banilor care niciodată nu sunt de ajuns mai ales pentru a cadorisi
apropiaţii. Dar cel mai mult o alină vorba ce vine ca o alinare, cele
câteva fraze care cuprind chintesenţa relaţiei împlinite… Ia-ţi, dragă tot ce vrei, toată viaţa ţi-ai oprimat orice nevoi personale… Eu te iubesc oricum arăţi. Tu să te simţi bine!
Rodica Anca nu desparte omul de natură; dragostea ei nu se limitează la oameni, ci la tot şi la toate. Azi mă uitai mai cu luare aminte la ele (florile mărului din fereastra fetei ) şi
descoperii că au apărut frunzele, iar albeaţa florilor se disipează în
verdele crud al acestora. Nici nu ştiu ce să fac. Să le cert? Să le
iert? Să le cert, să le iert, să le cert, să le iert… Ca fiecare dintre noi ea are zile proaste, zile în care…şalele
mă dor, gura mi se usucă după o ţigară, gâtul după o gură de cafea,
corpul ţipă după fotoliu, câmpii urlă după mine. Dar sunt tenace… O
astfel de zi probabil a avut şi în ziua în care şi-a numit nelipsitul
jurnal „Jurna Lamar” . Căci cu toate retragerile în oaza – galaxia
Ochiul lui Sauron , citindu-i cu atenţie rândurile găseşti viaţa trăită
la cotele cele mai înalte ale spiritului; autoarea iubeşte trainic,
sănătos şi aşa cum puţină lume mai face astăzi, iar timpul ei pare doar
că se cuantifică în alţi parametri. Nu, ea este o sensibilă femeie
prezentă, o femeie căruia anii nu i-au luat nimic din puterea de muncă,
din umor şi din verticalitate. Că se pleacă mai mult decât în alţi ani
în faţa divinităţii, că are acum putere întreită să se roage, oare care
dintre noi nu o facem? Că-şi aminteşte de femeile care i-au trasat şi
i-au intersectat drumul şi că le aşează pe acestea în galeria sfinţilor e
un laudatio pentru autoare… puţini mai recunosc esenţa persoanelor
astăzi, puţini le mai acordă altora un strop din timpul şi recunoştinţa
lor…
Sfârşitul lucrării conţine revelaţia
iubirii adevărate, iubirea necondiţionată, cea care conservă şi duce
peste veacuri parfumul de entitate primordială ce nu comportă niciodată
nici rostogoliri, nici derapaje, nici ciuntire de vremuri. Iar acest
portret trasat în tempera sau tuşul peniţei ce scrijeleşte negura
timpurilor, ornat de firul de sticlă încinsă şi trasă peste fila
patinată a vremii, înmiresmat în esenţele călătoriilor reale şi
imaginare poate să fie numit „Elegia fetei care se ridică-n picioare
când aude imnul, elegia unei scriitoare adevărate”. Vă mulţumesc pentru
permisiunea citirii.
Adina Daniela Dumitrescu
Florina Dobre:
DE DELHI
Una dintre jucăriile preferate ale
copilăriei mele de care îmi aduc bine aminte a fost caleidoscopul, cred
că aşa îi spune. Acela prin care vedeai zeci si zeci de imagini diferite
prin rotirea cristale sau a prismelor multicolore din el. Mă fascina.
Sper că mai există un astfel de lucru ca să-l pot dărui neapărat
băiatului meu. Citind jurnalul De Delhi al Rodicăi Anca mi-am adus
aminte de acel caleidoscop. Zilele jurnalului sunt precum imaginile
obţinute prin rotirea caleidoscopului. Întotdeauna colorate. Căci aşa
este India. Colorată şi plină de mirosuri şi arome. Chiar şi iarna, în
Delhi, când ceaţa stăpână bulversează traficul aerian, traficul rutier
şi mai ales traficul deprinderilor cotidiene continentale. Pentru că nu e
numai ceaţă, dar e şi frig, un frig care se înşurubează amarnic în
colţurile încăperilor, al gândurilor, al zilelor.
Rodica Anca desfăşoară în faţa ochilor
cititorilor una dintre multele şi posibilele Indii. Aşa cum a
(re)-trăit-o ea, la şaizeci şi ceva de ani, într-un campus universitar,
cel de nord, alături de G. care predă limba, literatură şi civilizaţie
română studenţilor de la Universitatea din Delhi. Locuiesc într-un
apartament, jumătate „ciupercărie” (din cauza igrasiei şi a mucegaiului
înflorit perpetuu de musoane şi niciodată „eradicat” de zugrăveli cum se
cade) modest (sau poate e mult spus) ale Guest House-ului
universităţii, împreună cu maimuţele (maimele) certăreţe şi pofticioase
care înşiră rufele din balcoane pe unde apucă, cu gilii (un fel de
şoimi), cu papagalii verzui şi mulţi, cu lovindragi, cu flori şi
palmieri, cu armata de paznici, servitorii şi tot felul de oaspeţi ai
casei de oaspeţi, cu vizitele studenţilor profesorului G. care-i spun
„mama” şi-i fac pranamul cuvenit. Citranjan, unul dintre ei, copil
sărac, de castă modestă, dar ambiţios, întrerupe uneori şirul
macaroanelor cvasiprezente în meniul casei (singurul lucru acceptabil),
cu „vegitabile si chapatti”.
Rodica Anca îşi scrie jurnalul indian
într-un fel aparte. Într-un fel vioi sau mai degrabă într-o aproape
cvasipermanenţă a trecutului prezent. Foloseşte perfectul simplu atât de
iscusit, că ai senzaţia că acum, aici, lucrurile tocmai fură, tocmai se
petrecură. Un imediat sau un abia trecut. Dar ceea ce mi-a plăcut cel
mai mult la acest jurnal este onestitatea lui şi înţelepciunea
scriitoarei. Fără patetisme, fără paseisme, fără glorificarea
trecutului cu mult mai interesant de acum douăzeci de ani, când împreună
cu fiica, îl urmaseră pe G în India unde au locuit aproape şapte ani!
Este jurnalul zilelor ei, ale lui G. şi ale scurtei vizite a Nanei de
atunci, de acolo, din Delhi. Fără regrete, fără păreri de rău sau ofuri
după cum a fost odinioară. Nimic din toate acestea…Autoarea face,
desigur, referiri la zilele de atunci, uneori cu o nostalgie domoală,
revede prietenii de atunci, se bucură alături de ei, iau lunch-uri
împreună, prânzurile care fac breşele salutare în regimul altfel spartan
impus de neplata sau întârzierea plăţii salariului, de îngrădirile
pecuniare ale soartei de a te fi născut într-o ţară mică aflată într-un
permanent provizorat (care durează)„chota desi”,unde ” nehi dollars he”
cum le spune zecilor de copii cerşetori aproape agresivi de la porţile
Fortului Roşu, pe care-l vizitează cu Nana.
Aproape de finalul şederii în India,
Rodica se meditează – întrebându-se:” Mă tot gândesc ce ne-a adus pe noi
in India, acum, la bătrâneţe, când nici nu ne închipuiam că o să mai
ajungem pe aici vreodată! Şi uite că plecăm poimâine şi încă nu îmi dau
seama de ce am venit! Ce chemare a sorţii ne-a adus tocmai până aici,
tocmai acum? Că nimic nu e la voia întâmplării, deşi unii susţin că
haosul este cel ce ne guvernează. Numai că eu nu cred. O raţiune trebuie
să existe, încă ne descoperită, poate să dureze destul până să o aflăm,
dar sigur aici am venit cu un scop „
Şi îşi răspunde imediat aşa:” Poate o
împlinire sufletească, poate descoperirea unui aspect necunoscut până
acum al firii noastre, poate o izolare în doi, pentru a şti cum mai stăm
cu sentimentele şi cu înţelegerea. Cine ştie? Cert este că ne-am
înţeles, că suntem tot ca acum 37 de ani, şi că ne completăm reciproc,
că ştim fiecare ce gândeşte celălalt, că ne împlinim, cum spuneam ca
suflete gemene. Cu toate certurile, şi nervii, şi hachiţele, şi stările
proaste, şi disperările, şi angoasele ce ne bântuie. Dar astea toate, pe
planul realităţii materiale. În ce priveşte planul spiritual, faptul că
aproape şase luni nu am avut altă distracţie, decât cititul, nu tv, nu
spectacole, nu societate, în schimb recluziune şi lipsuri, din belşug,
şi totuşi nu ne-am spart capetele, nu ne-am făcut zile fripte şi nu
ne-am urât, înseamnă că “ce de valoare mai suntem noi, Marinele!”, ca să
încetez cu filosofia asta siropoasă!”
Nu cred să mai adaugăm ceva. Ar strica
întregul şi frumosul De Delhi pe care Rodica Anca l-a trăit, l-a
acceptat pentru că l-a înţeles şi apoi l-a scris. Pentru a fi citit. La
tinereţe şi la bătrâneţe, imagini colorate rotite de Caleidoscopul
Timpului.
Sau poate doar un PS în forma
scrisorilor şi mesajelor pe care le scrie bunei ei prietene, Esha. În
acest fel, Rodica Anca lasă o punte între India şi locul reintoarcerii.
Acasă. O punte pe care o trece odată cu aducerile aminte, cu visele, cu
proiectele, cu amânările sau cu realizările vieţii.
Cuvânt întors către Rugă
Găsesc în Ruga
Doamnei Rodica Anca mărturisirea unei vini folositoare. Folositoare
pentru că prin calea mărturisirii obținem iertarea, precum tâlharul de-a
dreapta crucii Domnului Iisus.
Ruga Doamnei Rodica Anca este căutarea Domnului ceresc spre mulțumire pentru darurile primite și din plin roditoare.
Ruga este recunoașterea slăbiciunii omenești în fața Neantului și un text temei pentru statornică credință.
Rodica Burdușel
Frumos text. Cu stil propriu și eleganță. Place.
Ion Coja
Lamar este mersul de fiecare zi al
orelor, al secundelor, într-un stil feminin inimitabil, învăluind totul
într-o graţie plină de capacitatea de a se îndrăgosti de fiece fărâmă de
timp. Nu găsesc comparaţii în ceea ce am citit până acum şi poate ca
acest tip de literatură să creeze prozeliţi, să dea curaj şi altor fiice
ale Evei să-şi etaleze amănuntele de suflet numai de ele ştiute.
Puşi Dinulescu
Textul este încântător, farmecă prin
sinceritate, autoironie și analiza lucidă a propriilor trăiri. L-am
citit pe nerăsuflate si m-am bucurat să descopăr o persoană atât de
minunată ca Doamna Rodica Anca. Mulțumesc!
Sorana Gorjan
Foarte usor de citit. Plina de umor si
intelepciune. Te capteaza. Are suspans, surprize, sensibilitate. E
matura, plina de dragoste si gingasie. Foarte cumpatata, bun simt,
masura. Nu-i pot da drumul din mana. Asa ar trebui scrisa istoria – abia
sa astepti capitolul urmator.
Ben Todică
Cautam intelepciunea, ca la orice
jurnal. Gasim, totusi, bucuria de a trai, asa cum se arata lcururile,
primind in fata provocarile cu o deschidere neobisnuita. Intelepciunea?
La ce ne-ar folosi anume?! Dar o flexibilitate delicata o face sa
traverseze prin lume cu o anume semetie de obarsie necunscuta, sa ne
arunce dinainte amanunte poate ceva mai initme cu o franchete si
deschidere de invidiat! Cu nesupunere! Se simte libera si-si vrea
desavarsinda acesta libertate! Pentru ca poate sa o faca… are asemenea
forta.
Doina Boriceanu
(Traduit par Elisabeta Isanos:)
Beau texte. Un style personnel et elegant. Ça plaît. (Ion Coja)
“Lamar” c’est la marche quotidienne des
heures, des secondes, le style en est féminin, inimitable, enveloppant
tout d’une grâce douée du pouvoir d’aimer chaque brin du temps vécu. Je
ne trouve rien de semblable parmi les livres lus jusqu’à present, il est
possible que ce genre de littérature crée un courant, qu’il donne à
d’autres filles d’Ève le courage d’étaler les details de leur âme, dont
elles seules connaissent le secret. (Pushi Dinulescu)
Le texte est charmant par sa sincérité,
par l’ironie de soi et par l’analyse lucide des choses vécues. Je l’ai
lu d’un seul coup et je me suis réjouie en y découvrant la merveilleuse
personnalité de Madame Rodica Anca. Merci! (Sorana Gorjan)
Très facile à lire. C’est plein d’humour
et de sagesse. C’est captivant. Du suspens, des surprises, de la
sensibilité. C’est mature, c’est plein d’amour et de délicatesse. Je ne
peux plus le laisser des mains. C’est comme ça que l’on devrait écrire
l’histoire, à te faire attendre impatiemment le chapitre suivant. (Ben
Todica)
On y cherche de la sagesse, comme dans
tous les journaux . On y trouve cependant la joie de vivre, les choses
telles quelles, les provocations reçues ouvertement, avec une
disponibilité hors du commun. La sagesse? À quoi pourrait-elle servir?!
En échange, une flexibilité délicate lui confère dans le monde une
certaine fierté d’origine inconnue, et l’aide à nous faire connaître des
details un peu intimes avec une sincérité enviable! Quelle
insoumission! Elle se sent libre et veut parfaire cette liberté! Car
elle peut le faire, en ayant la force nécessaire.
(Doina Boriceanu)
——————————–George ANCA
16 februarie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu