MERGEM ÎN INDIA
Colocviile de Marți – Rodica Anca – Alexandra Maria
Citirigă – George Anca – Ben Todică – Lili Hanganu – Jorj Maria – Lora Levițchi
– Liliana Popa
COLOCVIILE DE MARȚI
Piața Valter Mărăcineanu 1-3, IDEAL.ro
25 februarie 2020, 5 pm
Anul XI nr. 2
(116)
Mioara
și Viniciu Moroianu
interpretează
Sonata
pentru vioară și pian de Felix Mendelssohn-Bartholdy
Intervenții:
Beatrice Marinescu: Restaurare
George Anca: Eminescu în India
Mircea Coloșenco: Marian Popa versus scriitor postmodern
Cristian
Moțiu: Teatralitatea lui Puși Dinulescu
Vasile Menzel: E
primăvară în ianuarie
Streche Nicolae Florentin: Eliade în conștiința alterității
Viorel Speteanu: Proclamația dela Padeș, 23 ianuarie 1821
Teatru de poezie
: Liliana Popa, Gabriela Tănase, Bianca
Michi Nema, Adelina Fleva, Elena Armenescu, Antoaneta Bagdasarian, Doina
Boriceanu, Agache Catinca, Vasile Menzel, Cristian Moțiu, Daniel Vorona,
Corneliu Zeana, Luca Nicolae, Vladimir Udrescu, Adrian Bucurescu, Victor
Homescu, Dragoș Vișan, Alexandru Leu, Ioan Rațiu
Lansare de carte
Alexandru Surdu, Cristian Radu Nema: București, capitala
eroilor patriei, 1916-1919, Integral,
1919
Nicolae Grigore Mărășanu: Comedia Valahă, trei volume,
Editura Istros 2018
Dimitrie Grama: Marea secretă, Conta, 2019
Corneliu Zeana: Trezirea
dragonului, Editura Europeana, 2019
Ecaterina Petrescu Botoncea:
Anunnaki, Eikon
2019
Romeo Săndulescu: Aproape sau cât mai departe, Editura
Mușetinii
Ioan Rațiu: Misiunea întâmplării, Fast editing 2019
Cristian Gabriel Moraru: Scriitorii timpului meu, Ecreator
2019
Coordonator: Dr. George Anca
Rodica Anca și
Alexandra-Maria Citirigă
MERGEM ÎN INDIA
17 X 1976
mergem în India
mergem în India
hai în India
ești și mamă
Pe un copil l-a lovit o ușă și-i
curge sânge și l-a luat salvarea și l-a dus de la spital și l-a băgat în
pământ. Așa a pățit, să știi. O să pățești și tu ca el. Pământ și un băiat.
O să mă indiez
o să ne indiem
o să mă Indie
hei hei hei
nu suntem noi ăia
să ne rătă
cim
cim
cim
ba da ba nu ba da
ba nu ba da ba nu
a (aa)
un elefant
aa (doi elefanți)
avem sfanți
25 (duminică) oct.
76
Ce este viața? Unui copil. Viața
unui copil ce este? Riginală. Vrei să spui originală? Originală. De
unde știi? De la mama și de la tata. Ei sunt originali? Riginali.
6 nov 76
paturile noastre sunt avioane
intră în apă și zboară
zboară zboară zboară
uite-așa era
da nu mai e
așa era
da nu mai e
cutia de chibrituri
14 XI 76 B
Mâine vă duceți, lapte luați puțin,
pâine multă, și plecați. Vine o fetiță și mă roagă să-i dau pâine multă, frișcă
puțină, să n-o doară gâtul, că pe urmă face infecție – dacă vine și se duce
salvarea, că zice că e sănătos și să plece mama la Cluj și pe el (ea) să-l ia
bucătarul în salvare și să plece.
30 dec 76 București
La grădiniță m-a bătut un băiat și
m-a bătut și o fetiță. Și m-a luat și de păr una, și m-a descălțat, mi-a luat
ciorapii, mi-a luat chiloții, pantalonii, și părul mi l-a tăiat și mi-a luat și
din carne și i-am spus: - te spun la tovarășa dacă—mi mai iei din păr, și am
spus-o. M-a descălțat, m-a ciorăpit de-aicea și m-a dezbrăcat în pielea goală,
când erai tu ocupat, te băgai în bufetul de la mama de la servici, și era mare
bufet acolo și te-ai băgat de prima dată. Și după ce te-ai băgat tu acolo, a
venit un bau-bau și te-a dezbrăcat tot ca pe mine și ți-a tăiat părul. Dacă
n-ai fost cuminte? De ce-ai deschis dulapul la pisici?
Un copil a fugit singur pe stradă și
l-a prins un om și l-a băgat în groapă acuma. Și a mai prins și o fată și un
băiat și i-a băgat în groapă, acolo unde săpa.
2 ianuarie 1977
În ultimele zile, am stat de vorbă
oarecum serios. O dată te-am și repezit. Ai pus buza, așteptându-mă, m-am
apropiat și ți-am surâs. Și tu mi-ai răspuns. Fără ranchiună. Poate fiind de
acord că nu trebuie într-adevăr să ieși despuiată pe ușă, iarna.
Replicile nu prea le mai țin minte,
deși poate m-aș abține. I-ai spus mamei, în baie, deconspirativ, dar-ar
Dumnezeu să mergem în India.
Tată, mâine să-mi cumperi o pisică. O
pisică de-adevăratelea. Părul
lor îți intră-n gură. Îți cumpăr o pisică în India. Da, dar în India nu e
de-adevăratelea.
23 I 1977
la castelul Babilon
veni un galben de tron
de mână cu-un vermillon
și cu un sitron craidon
baby baby baby don
se sui pe parapet
și un modern violet
baby baby baby zet
facem cu toți cale-ntoarsă
c-a venit o umbră arsă
baby baby baby varsă
poți să stai aici un an
dragul meu alb de titan
baby baby pe maidan
și ne sare peste gard
din China verde smaragd
baby baby Babadag
Babadag Bagdad by Bagd
Din cauza dragostei tale pentru culori
– spui că mama te va învăța să pictezi -, am construit împreună castelul
Babilon. La temelie, galben, apoi gri, albastru și roșu, înconjurându-l cu
toate trei rânduri de culori. Am rimat aiurea 2-3 tuburi, după ce una dintre
voi a tras un pârț, poate negrul de ivoriu.
De dimineață, mi-ai spus două-trei
povești. A fost odată un băiețel care, mi se pare, a plecat de acasă. A fost o
fetiță, și-ai încălecat pe o lingură scurtă, să trăiască cine-ascultă. O
poveste cu pușcăria.
Aseară doreai să te faci milițian, ca
să-i bagi pe cei ce nu-s cuminți la pușcărie. Unde e pușcăria? Lângă
fântână.
(Când s-a dus iepurele la leu, să-l
mănânce, și, trecând pe lângă fântână, și-a văzut chipul în apă, l-a păcălit pe
leu că un dușman puternic, cu cetate, îl amenință. Și leul paraleul, prins,
când s-a văzut în oglindă, a crezut că e dușmanul și a scos un răget, întărit
de noul dușman, aruncându-se furios în fântână).
De la grădiniță, povestești mai des
isprăvile lui Furnică. Îmi spui să-l scriu și pe Mircea. Îl mai am și pe
Sava și pe toți copiii îi am în grupă. Am văzut o fetiță cu rochiță ca
puloverul tău. Asta e, tată, ce să-i fac? Am și eu un cățel și-l mai iau și
pe bebe, ceva, o jucărie și mă duc acasă.
Joci și teatru. Suflet bun, de l-ai păstra. Ești
altfel decât în pruncie. Parcă ai ști și poți ce nimeni nu mai știe și nu mai
poate. Mă ții pe picioare fără orice Indie și slujbă. Ești mai presus de
întâmplările grele. Spune, ce să scriu?
Mai am și pe Cenușă și pe Sava.
Sava e băiat și ocupă toate locurile. Ocupă locul meu, al lui altu, lu altu, lu
altu și eu nu mai am unde să stau. Mă și bate. Scrie toți copiii, că eu nu-i
știu pe toți. Unu cu rochiță, unu cu șorț, unu cu. A venit unu și a zis că nu
se duce cu șorț la grădiniță, că se duce cu uniformă la școală.
Zicem așa, ba că nu știu ce, ba ne
ducem la tata, ba ne pisicim. Mă, vorbim prostii. (Am căzut din tren, a căzut
și ursul). Uite, Sava a înjurat, a zis căcat, prostii d-astea. Și eu am spus
că-l bate tovarășa. Și l-a bătut. M-am mutat pe alt scaun.
Uite, copiii mei se duc cu trenul. Nu
mai ai niciun chip, și aia e. Alo, știi ceva, uite, copiii de la grădiniță m-au
bătut. Și dup-aia, i-am bătut și eu. Și dup-aia, nu m-au mai bătut.
Alo, pa, te-am pupat. Ai pus
telefonu-n furcă? Da. Bine. Alo? În ce gară ai ajuns? În Gara de Nord. Cine e
pe-acolo? Vasile, alb, are căciulă. Vii și tu cu el? Îți aduc căciulă, și să
vii. Acum vino. Pe unde s-o iau, e șantier, pe strada Unirii e noroi. Alo, nu nimeresc
drumul. Hai că vin eu să-ți arăt.
Nu-l văd pe Vasile. Păi a plecat până
ai venit tu. Mi-a dat peste căciulă (se dă jos din tren și mi-o potrivește),
mi-a pus căciula la loc. Bine. Îți pun un polovăr gros să mergi. Am ajuns în
gară. Scoate polovărul, că aici este cald. Vii cu trenul? Stai puțin, hai să
te-mbrac, acum că este și frig, dar nu este așa prea frig, dar este cam frig.
Îmi pun și eu căciula (albă). Îți pun și p-asta, dacă-ncape. Parcă ești un
pitic. Mă duc acasă.
Ai ajuns. Acum te dezbrac. Nu, mă, tot
suntem la Gara de Nord, să mai stăm și noi puțin, că nu plecăm așa cum vrem
noi, că sunt niște milițieni pe drum și nu ne lasă să ne plimbăm de colo până
colo. Tată, haide scrie c-am venit. Și cu mine se rupe scaunul, că sunt prea
grea, ia ridică-mă-n brațe, aoleu, ce greu ești.
24 II 77
De ce scrii fișa? Ca să nu car
toate cărțile. Păi să nu cari toate cărțile, că te bate mama. Ie-te,
n-are pe cine bate? Te bat și eu. Mai sunteți multe? Te bate și tata.
Să-l bat? Da. I-am dat pentru Platagea și plânge. Dacă-l las, te ia la
poceală. Pe cine-am bătut? Pe tata lu Nana.
27 I 1977
Ai pictat, de trei zile, cu acuarele,
în stil liber. Mă tem pentru ele, să nu le rupi. Îmi oferi numai câte o
jumătate de foaie. Ai văzut puțin din Copelia și acum dansezi prin casă.
Privești patinatorii și spui că ar semăna cu Blândul Ben. Îi dai mamei (care
refuză) o bomboană ca o casă. Toate desenele astea sunt frumoase, dar dacă Nana
e urâtă sunt și ele urâte. Ai scris o rețetă pentru mamaia și grădinarii iscusiți.
Mi-a zis creionul ăsta să scriu puțin cu el. Ți-am dat pixul – ai văzut
ce balerini sunt? Mi-ai promis că după ce pleacă d. Stoica mă lași să
pictez. Ceartă cu mama. Nu mai plânge, că chem pe Speroni Sperone din
Geosone,
Luni 21 II 1977
M-am
întors de la spital. M-ai strigat din fereastră. Am stat de vorbă, te-ai
culcat, te-ai trezit și ne-am jucat cu țoabele. Am inventat jocul Pe un băiat
îl cheamă Petrică. Pe o fată o cheamă Gina – pe un tătic îl cheamă
Girimia – Pe un băiat îl cheamă Combino.
- Pe un combino îl cheamă Nelu. - Ai zis tot aia.
Dacă ești cuminte, îți fac niște
desene foarte frumoase. Dar mi se pare că ești cuminte! Dar copiii mei nu fac
nimic, dar taie. Copiii mei totdeauna făceau așa, le dădeam de lucru și tăiau.
Copiii mei nu făceau nimic, nimic, dar tocmai tăiau (ca) niște puncte pe care
le pun eu la niște desene, altceva, mai importantă, că vreau eu să fac niște
desene. Că eu nu le tai de tot.
Ție, mamă, îți fac cel mai miștocin
desen și pe urmă îți mai fac unul albastru, nu negru. Uite, lui mamaia ce i-am
făcut, vezi ce-i fac? Tocmai de-aia-i fac. Copiii mei dacă nu fac nimica, ce să
le fac, nu taie nimic, dar tai eu și fructe, tocmai de-aia se țin după curul
meu, nu mă lasă să fac treabă. Uite că ți-am făcut două acolo, mamă, mamă, ce
frumoase sunt.
Stai să scriu poanta asta. Ce poantă, mă? Mai
zic, oi. Ce? Știi ce zici? Iepure. Mai vorbește ceva ca mama, eu să
răspund, hai că abia aștept, că-mi place. Nu-l mai face pe tata să râdă. Păi
nu-l fac să râdă. Mai vorbește chestia cu mama și eu să zic da.
Știi ce? Hai să facem un spital pentru
copii și pentru oameni mari. Facem o pădure, dar cum să facem noi pădurea, dacă
nu le-aduc pe-alea vechi? Câți
ani ai? Știi ce, mamă, nu mai vrei să răspund câți ani am? Câți zici. Stai,
cum te cheamă? Alexandra Maria Anca. Unde locuiești? Strada Izvorul Crișului, apartamentul 57.
Vrei să dăm la ora exactă telefon, da, ca să văd cât e ceasul. Nu mai râde așa
că-ți ies mațele din tine, eu râd dar n-am coastele rupte, tu le ai. Mamă, credeam
că mâțișorul e biscuit. Pisicule, până fumez țigara asta și pe urmă mă culc.
Hai la culcare.
Mai ții minte decul? Ce dec? Ghiocul de care te
speriai când erai mică. Mai spune. Ți-era frică, și când nu erai cuminte
ți-l arătam.
Vezi că vine școala și chiar de-acum e
cazul să învățăm măcar niște poezioare franțuzești. Păi, hai să învățăm
acum, pe scurt.
Dacă nu te culci, mi se rupe operația de supărare,
plec la spital, dacă te culci, se vindecă. Stai, că mă îmbrac.Te mai doare?
Te-ai vindecat? Ce, mamă, pleacă în papuci? N-ai văzut că i-am dus papucii
la spital?
22 II 1977
Mamă, ai ciocnit ouăle, cioc în
cioc, să le spargem și să le punem la fiert? Cireșica mică învață mult la
școală, și la servici nu învață și m-am ciocnit și cu ea.
apropie-te de fereastră
prinde un băiat
pune-l să cânte
cel mult un cuvânt
neștiut de mama
de tatăl său
de mama
de tatăl tău
de tine
de el
de nimeni
11 martie 1977
A fost odată ca niciodată, demult,
când se scria... Am zis-o p-aia. Altceva.
Iepurașul s-a dus să aleagă floricele.
Și deodată găsise floricele. El și-a luat floricelele-ndată, dar
vine ploaia, iepuraș
ce să mă fac eu
merge el amărât
fără ceva-n mână
fără nici unbrelă
fără nimic
Tot p-asta ți-o spun, că nu e gata, că
eu n-am făcut-o scurtă. Hai să ne-mbrăcăm. Hai că mă-mbrac. Păi ce, mă, ai
scris repede și eu nu am terminat povestea. Și a zis iepurașul că se duce să
se-mbrace. Că e frig dezbrăcat. Că mai vine, dar mai stă un pic să mai scrie.
Și după aceea, iepurașul o să se ducă la mămica lui, care era iepuroaica. Un
iepuraș rău, rău, și n-a câștigat.
14 III 77
Ce-ai desenat? Am desenat o ra...
un tren. Cine e în tren? Ăla cu două burți (B). Și mai cine? Și
atâta. Singur? Singur. Uite, are și o linie, pe din afară. Și
trebuia să fac și un cerc. Asta e mâzgăleală? Nu. Altceva ce mai
faci? Eu nu vreau să povestesc. De ce? Nu, eu vreau să desenez cu
pixul tău. Pixul meu e ocupat. Da, e ocupat, nu ești tu bine la cap,
ocupat pe pisici, pe moaș-ta pe gheață. Ce părere ai despre mămica ta? O
minge adevărată. E mămica ta? Da. Roșie? Nu. Este de alte culori:
o bluză, e roșie, și niște pantaloni albaștri mai închiși și o d-asta, mânecă,
cu maro, cu d-asta de mai multe culori. Ce mai e? Nu mai e nici nimic de
capul ei. N-are d-ăsta. Cherestea? Cherestea. Ți-a făcut ceva? Zice
să nu fumezi toate țigările. Tu te-ai lăsat de fumat? Da. De ce? De
banc și de cotoi bătrân. De cotoi bătrân și de altceva? Și era să ne
pice și casa, să cadă peste păpuși și să le omoare, mamma mia, doamne ferește
să spargă și geamurile, să vină gazele și să murim una peste alta, cu operația,
cu tot ce avem, și așa ne mai cunoaștem și noi ce-avem.
15 III 77
Florina, să vii pe la mine, că
golim dulapurile, le dăm mai încolo și, dacă vine cutremurul, iar golim dulapul
și dăm cutiile mai încolo.
19 III 77
Tu
erai împăratul. Mama era împăratul. Mamaia era împăratul. Eu eram împăratul.
Toți eram împăratul. Toate lucrurile erau împăratul.
26 aprilie 1977
Acum
se ia luminalul? Da. Două? Una. Două. Tata știe mai bine. Nu,
mă tată, două. Două. De ce să le iau, mă, știu eu mai bine că după masă nu
se iau două. Să te spun la doctoriță. Acum mă trombonești.
5 mai 1977
Dă—mi
dosarul și ia tu sacul. Acum tu ești Nana și eu sunt tata..
Geta și copiii vor pleca în Balta Albă. Să
mergem și noi în baltă. Nu, că nu știm unde se duc. Și asta e, am pierdut trenul. Să prindem
trenul. E un tren de vorbă, uite cum îmi scapă din gură.
E
un serial cu Shirley Temple și tu ești prea mică să-l guști. E al doilea pe
care-l văd. Sâmbăta trecută, un copil fără părinți, de la orfelinat, intră în
compania unor actori, care au neplăceri cu proprietăreasa hotelului, o
domnișoară bătrână, bogată și rea – chiar cu fratele ei, bun, urât și cu
chelie. Ce frumos dansa fetița, pe toți îi încânta și făcea să aibă haz un club
de moși, altfel, aiuriți. În fine, ajung la proces: bătrâna, cu trupa.
Ce
zici că apare ca martor și prietena noastră? Și judecătorului îi vine o idee, o
idee neobișnuită, cum nu i-a mai venit altui judecător: să dea cei învinuiți o
reprezentație. Imediat, ziarele – și eu sunt ziarist – scriu despre
nemaipomenita întâmplare. Dar e adevărat. Toată lumea se distrează de minune.
Adică și judecătorul, mai pe furiș. Ba, până la urmă și uricioasa de domnișoară
bătrână și, gata, în loc să-i dea afară, îi angajează
cu bani mai mulți decât oferise un spectator.
Azi,
o domnișoară ca un soldățoi cuminte, dar sosit din India, apare la o școală
pentru copii de părinți bogați, împreună cu tatăl ei, căpitanul Crow. Peste-o
oră, el va pleca în război – așa a și început filmul, cu șiruri de soldați cu
căști defilând, dar filmul, eu o știam, este tot al unei fetițe ce ne va umple
inimile de emoție. Iar o domnișoară bătrână, tot acră, groaznic: directoarea
școlii. Rangul și banii căpitanului o conving să-i dea fetiței cea mai luxoasă
cameră, fereastră în fereastră cu camera unui lord aiurit, servit de Randas,
indian cu turban și cu papagali – ce plăcere.
N-o
mai lungesc, vedem o școală particulară de fete – și eu sunt profesor – din
Anglia războiului cu burii, la 1899, parcă
- pote greșesc dinadins, și chiar pe mica actriță, adică marea, cea mai
mare actriță-copil, dacă am scris-o incorect înseamnă că a fost să fie, pentru
a-ți aminti și de cea mai bună prietenă a fetei căpitanului (o fi un poem de
Pușkin cu titlul ăsta): Backy, nume etern al poveștilor englezești, de ți-a
inventat și mama alte povești cu un nume asemănător și mie nu mi le povestiți
niciodată.
Măcar
să fie ca-n filmul ăsta, că lucrurile merg prost în război, pe lista morților
apare și tatăl lui Sarah. Ea e mutată într-o cameră neîncălzită, trimisă să
muncească și să mănânce la bucătărie, la fel ca Backy. Ea se supune, le face
focul la închipuitele de pensionare ale domnișoarei Minchin, mai ales că are un
gând, simte că tatăl ei n-a murit. Nu e extraordinar?
Cum
sosesc răniți, ea se dă peste cap să ajungă la spital, să-i vadă. Le și cântă.
La început, dansează, să-i înveselească, deși era tristă și avea și ea nevoie
de bucurie. Vecinul ei, Randas, cel cu papagalii, când dormea, îi împodobește
camera ca-n frații Grimm.
Aș
face o piesă cu doi frați. Piese mici cu nume mari. Să joci și tu un rol, ca
Sarah. Să-ți dea și ție un indian papagali, iar eu să mă aflu, orice s-ar
întâmpla, așa cum simți tu. Căci, adevărat, căpitanul – ce căpitan, că nu mai
știa nici cum îl cheamă, zicea doar Sara! Sarah! Ai înțeles, trăia, era rănit,
bandajat la cap, ca Apollinaire.
Pann
Polin, nici Peter Pan, nici pan Apollinnaire. Place la toată lumea. Acolo se va
juca și piesele mele. Deci aceea e patria mea. Un Will, puțin chel, cam
alcoolic, pictor ce se dedică deodată teatrului, se închipuie și se pictează, o
clipă, Shakespeare, dar își reia, pe o cale nouă, a sa, povestea adevărată a
unor munci și zile.
Da,
căpitanul trăia. Domnișoara bătrână, directoarea, văzând frumusețea de cameră,
cum o împodobise indianul, chemase poliția, care ajunge și-n spital. Într-un
scaun pe roate, un tată spune într-una numele fiicei lui, ea îl aude, el o
recunoaște, filmul se sfârșește ca un basm american, nu de Grimm.
Tu
ai apărut la Heidi. Pictezi cu acuarele pe drăguțul ăla pentru care te-o
fi îmbrâncit Dan. Aurelia Diaconu te-a pictat goală, cântând la pian, copie
după o ilustrată poștală. Timpul trece în iunie. Mama și cu mine împlinim 11
ani de căsnicie, tu 4 ani de viață. Să nu-ți închipui că viața e prea frumoasă
și pe urmă să-ți pară foarte urâtă. Să nu ne distrăm cu povestea unor bani
puțini și a multor pirați ai bucuriilor. Mama asta ar vrea să ne mutăm, pentru
că nu mai rezistăm cu plătitul ratelor.
28 mai 1977
Am
o bubă dulce, care se suge.
Aseară te-ai izbit cu capul de tocul ușii și
n-ai dormit bine. Am descopeir pe Martinel cel mare, fără un picior – unde i-o
fi? S-a dat peste cap și s-a făcut bila asta. Și bila nu se poate da iar
peste cap și să se facă din nou piciorul ursului. Nu. Mai jocă-te și cu
mama. Jocule, unde e mamaia? La spital (azi e săptămâna de când, la
spital, murise).
6 iunie 77
Trebuie
să mă îmbrac. Să mă fâstâcesc. Să mă îmbrac cu pereții. Sunt o statuie.
13 iunie
Diseară
o să vină Dragoș, Alda, Ozana și Mălin, iar de sus, Carmen și Diana. Odeta și
Ivona au promis că vin și ele.
14 iunie 1977
Pe
la 6 seara, au venit, duminică, musafiri. Îi așteptai afară. Nu te interesa
nici tort, nici nimic, ci doar când vin, nu mai vin, dacă mai vin. Și s-au
înființat, în afară de Alda, care plecase la o altă amică de-a ei – școlărițele
astea. Dragoș era drăgăstos – până mai târziu, când a pus în funcțiune o mitralieră
cu baterii. Ozana și Mălin s-au jucat primii, parcă în camera ta, cu tine, după
ce Mălin a tras, fericit, la mașina de tricotat o bandă albă, repede, repede,
și eu i-am oferit, în alb, o diplomă Brâncuși, adusă de anul trecut,
pentru el, când mă brâncușeam ca și cum fără mine se dărâma coloana (dar
acum?). Carmen a sosit nu numai cu Diana, încruntată, dar și cu o blondă de
seama ei, timidă și prietenă cu ea. Odeta si cu Ivona s-au făcut mari de-acum.
Odeta se duce în America, două luni, într-o tabără de muzică, așa că am
prelucrat-o cum să se poarte, că e româncă, de 16 ani, așa și pe dincolo.
Deci
mama a desfăcut tortul, a înfipt și a aprins lumânările. Se înserase. Părinții
stăteam în picioare, copiii așezați, și tu, foarte serioasă și emoționată,
te-ai pus pe suflat și, dup-aia, pe tonul dat de maestra Măslinuță (Odeta),
ți-am cântat un Mulți ani trăiască! Păcat, consumasem tot filmul meu, plus unul
al lui Costică Luca. Dar, chiar fără poză, momentul acela așteptat întrecuse
închipuirea noastră și ne vedeam purtați într-o lume a ta, feerică și bună.
Pe
la miezul nopții am spart distracția (cu ness, fără alcool). Eu am mai lucrat
puțin, de mi-am încheiat comunicarea. Ieri, când era cu adevărat ziua ta, am
întârziat până noaptea târziu în oraș, și tu adormisei mâțâită, de era mama
amărâtă, dar azi ești veselă. E vorba să mergi cu mama la Sighișoara.
5 iulie 1977
Nu
ți-am mai scris demult. Aseară, am trecut pe la Curtea Veche (voiai să cobori
în Palatul Domnesc) cu tataia Nase. Apoi am trecut pe la Constantin Mateescu,
de te-ai jucat cu fata lui, Anca. Acum povestești atâtea și eu nu le mai țin
minte.
Sâmbătă,
mergând împreună la cumpărături, ne-am tocmit cu niște băieți de-a V-a pentru
un cățel și l-am adus acasă pe 5 lei. Ne-am jucat toată seara cu Azorică – așa
l-ai botezat – dar el nu era nici de casă, nici de rasă. Așa că, a doua zi,
duminică (tu te dusesei cu mama la serbare, unde ai recitat o poezie despre
partid și ai jucat și un rol de ciupercuță), l-am dus și l-am abandonat,
spunându-ți că l-am dus la mama lui (la biserică, în curte, unde-l și născuse).
Îmi amintești, din când în când, că dacă nu-l cerea mama lui îl țineam noi.
31 iulie 1977
Azi
am fost cu Gheorghiță, vărul tău, și cu taică-său la grădina zoologică. Ați
mers călare pe ponei și v-ați jucat cu zimbrul. Ați stat la taclale cu leul.
Spui la fiecare poeziile potrivite (un elefant se legăna, trei iezi
cucuieți...). V-ați amuzat de broaștele țetoase și de bietele veverițe. Ai
întârziat la găini.
30 august 1977, Sfânta Alexandra
Duminică,
voi pleca în India. Vei veni cu mama. Rămânem aceiași, și un pic de indieni. Mă
închin. Acum mergem la Odetta – tu vii cu mama de la Vivi și Georgică, eu vă
voi întâlni acolo, la deșteapta asta de artistă, care se întoarce de la Detroit,
din America, unde a cântat în tabără două luni.
6 septembrie 1977
Duminică,
am petrecut împreună, amândoi, în Parcul Libertății, prin teatru (dar era
închis, iar tu voiai să spui o poezie, Partidul, pe scenă – nu te-am
contrazis, dar n-am ajuns la Arenele Romane), o oră pe lac, în barcă, de ne-am
amuzat privind o mireasă și un ginere, strigând ecoul pe sub podul mare, apoi
în Mausoleul eroilor – tocmai se schimba garda, iar tu începusei să defilezi ca
soldații. Am mai strâns ceva castane (încă nu s-au copt și nu mai pică din
copac), am mâncat câte-o sarailie, am trecut pe la Odetta și Yvona, de-ai mai
făcut rost de ceva gumă, și am ajuns și acasă.
Ieri,
ca să te primească la grădiniță, am făcut de două ori drumul până la
policlinică, după aviz epidemiologic. Deși începusei să obosesști, erai veselă
și spuneai că îți pare bine că nu te primește la grădiniță.
Ți-am
spus, aseară, o poveste despre elefant și urs, mai ales ăia mititei din
plastic: s-au lăudat că au fost totdeauna mari, cei mai mari, niciodată mici;
n-au fost cuminți și uite că au ajuns mititei, în timp ce deșteptul de cerb a
tot crescut, pe încetul, și a rămas mare, cum îl vedem ca un măgar porintre oi.
Așa că, poate ca niciodată în ultimul an, pe la 9 seara dormeai – ba dormea și
mama și m-am culcat și eu.
Mama
s-a întors la serviciu, tu la grădiniță, eu aștept să plec în India, unde o să
vă aștept în grădină. Se lasă greu și indienii cu viza.
Mă
lupt să mă las de fumat, după ce abia mă reapucasem. A cincea zi, am fumat însă
o Kent, a șasea o Snagov, și azi, până acum, o Carpați. M-a apucat o somnolență
de-am adormit la 12 și jumătate – am pus ceasul să mă sune la 13, am vorbit cu
doamna Popescu – nimic -, iar m-am culcat, am pus ceasul să sune la 14, am
visat că mă sună o femeie cu nume necunoscut care mă anința că apăruse viza, nu
prea mă bucuram – o sun pe d-na Popescu – nicio viză.
7 septmbrie 1977
Pentru
unii, Ungaretti e Unga, pentru alții, Neagu. Suchianu i-a zis lui Vianu, când
s-a întors din India, să-și schimbe numele în Rabinrahat Tudore.
8 septembrie1977 Sfântă
Mărie Mică
Sfeștanie
casă, fă-ți
adăpostul gândurilor
sub umbletul norilor
pe moalele șerpilor
te ridică
odată cu Sfânta Mărie Mică
fiilor fi-le
ușă de zile
mamei of
de curățat cartof
fâsâit de bombă
la Arlechin și Colombă
iar nouă
viață nouă
că și noi
în sutănoi
la un loc
facem poc
și ne bem
apă cu gem
șampanie
de sfeștanie
că tot o să ne trezească
prispa a mai bătrânească
Mă gândesc la o dodie de fumată.
vorbă te vorbești
te fumezi Mărășești
India
se apropie, dar rămâne ea și departe, noroc cu șahul de ieri. Mi-a plăcut de
Șora, dar și mai mult de Anca, fata lui Mateescu – ar fi vrut să te vadă. Azi
am avut program oficial, am conversat cu Malița, cu adjuncții doamnei Gâdea, cu
Râpeanu și cu mine. Pe alții nu-i mai scriu, că abia cu ei am stat de vorbă –
câte sute de ore de tălălăilă s-or fi făcut, de muncit când să mai muncesc eu
și cu ce și de unde chef, că bani nici de autobuz n-aveam și mergeam pe
operație? De n-om fi noi ăi mai săraci, noroc că nici ăi mai bogați.
E sfânta ta Maria Mică
îmi pare viața ta timpul
îmi pare bine nici nu te învăț
să mergi sau să stai
cum nici nu știu dacă ne oprirăm
vreodată la un fluierat de sârmă
peste șanțul cu greieri
e, seara din umbră pe coaste
încet-încet îngroapă țărâna
cu bunătate și sânge
Fecioara Maria
cea născătoare de dumnezeu
precum ți se pare
Am
petrecut în continuarea lui 8 septembrie la Gabi Văcăreanu, unde toate se
lăudau că sunt sărbătorite și tu erai singurul copil și tot Marie. Când am
intrat eu – tu, martoră – am anunțat că am scris o poezie cam anti-sfeștanie –
și în capul mesei, observam în sfârșit, se afla preotul apucoman care și-a
schimbat predica, politizând-o, ca și șeful sărbătoritelor, cu sărut-mâna,
părinte, la început și la fine.
Poezia
cu îmi pare viața ta timpul îmi pare bine nu a fost gustată – cu atât
mai concludent -, iar ce-am tot tălălăit, în rigori premeditate poate de toți,
nu mai transcriu (poate tu nici nu vei citi caietul începutului tău de viață?)
Mâine
voi fuma. În India, sper să mă las. Tu vei pleca la grădiniță cu mama. Ea a
văzut un păianjen pe tavan: ce veste mare!
În
lipsa șerifului, aseară i-am vizitat pe Popești. Veniseră la ei o mamă cu fata
ei care a picat la facultate, să le ghicească Geta, dar asta le-a tras clapa, după
ce promisese de două-trei zile, și n-a apărut toată noaptea acasă (motiv să-i
frec și eu mamei ridichea, în revanșă, că prea-mi scosese ochii că nu mi-am
stăpânit nici limba, nici pofta de băutură la Gabi, că ea cică m-a testat,
de-aia a tras de mine să vin atunci – eu, cu două cepe mâncate, ca să scap; ea,
gata, mă vedea acolo vizavi, în India).
12 septembrie 1977
Eu
sunt cu poezia, mama e cu pictura. Și eu sunt cu pictura. Dar am pictat
împreună. Încă nu ne gândim la Dumnezeu, cu pensula în mână, ne privim pe noi
și, prin culori, grădini (când ajunsesem la cer, i-ai cerut mamei albastru).
Avusesem discuții despre viața noastră
în India și fusesei de acord să te înțelegi în englezește la grădinița
de acolo, dar nici românește să nu uiți, când ne-om întoarce acasă. Bătusem
câmpii despre banane și maimuțe.
Am
trecut întâmplător pe la editura Ion Creangă și m-am interesat de Aventurile
lui Sârbiță, pe care le scrisesem pentru tine. Madame redactor tot
îi trăgea că publică numai ce este pentru copii, nu prefăcut (ca pentru ei),
dar nu citise aventurile. Ca să vezi și tu cum nu se publică lucrurile bune.
Na-ți-o
că-mi dete telefon un necunocut, cum că doresc eu să merg în India? Nu e
dorința mea, am fost de acord. Vrea să-mi dea pentru un prieten al lui un plic.
Cine? E un secretar de-acolo. D-stră știți dacă am voie să duc așa ceva. Tocmai
aștept viza de la indieni, se cam câcâie. Adică să se facă presiuni la ambasada
Indiei? Nu știu. Când și unde sunt eu mâine? Umblu, aș putea veni la externe.
Nu, că și el umblă. Pe la trei cred că mă întorc acasă. Bun, o să mă sune
acasă, după trei. Zice că-l cheamă Comănescu.
Mama
a visat că era cu mine și cu S.G. Și aceasta din urmă îmi spunea că întârzierea
e din cauza mea. Mama i-a răspuns că acasă nu întârzii.
14 septembrie 1977
Bogdan
(Bratu) merge mâine în clasa întâi. Te-am înscris ieri la franceză. Vorbești
cel mai mult, din grupa ta, și bați copiii, spune educatoarea. I-ai povestit
lui Georgică (Cepoi) la telefon: în grupa mijlocie trei se mai stă și cuminte.
Acum țipi la mama și întindeți rufele – tot ca să nu te culci. Ai dezertat
(ca de obicei, până am mai făcut eu scandal) iar sus, la Cireșici. Dragoș
(Iuga) se duce și el la școalî mâine, cred că la germană (treaba lor).
Sunt
cât pe aci să încerc un vers – dar el nu e aici, ca și tine, până la urmă s-o
duce să se culce. I-ai pus pe Bebiță și pe Chiț în cea mai intimă parte a
bibliotecii, unde țin, în afară de scrisorile de la Eliade și cărți de-ale
mele, colecția picturilor tale. Mama că, vezi, poate o iei pe coajă, iar tu
interesată, Eu? Gigel, de la Stolniceni, a intrat în liceul de mecanici
auto, îmi telefonă adineauri.
mai bine am juca șah
în loc să construim
prea multe fundații
am pândi regina și
ne-am preface
că am uitat de rege
până la o adică
ni s-ar lămuri plictisul
la prima inspirație
să schimbăm tot
ce ne iese în cale
cu o poveste necunoscută
chiar dacă e aia
cu leul paraleul
1 octombrie 1977
Nu-s
în India nici până acum – zice că nu-mi dau indienii viză, încă. Și m-am întors
la facultate. Mergem împreună diminețile la grădiniță. Acum vreo câteva zile,
te-ai trezit plângând și, somnoroasă, m-ai căutat la baie, unde mă bărbieream.
Mai pe urmă ziceai că ai visat urât. Pe-Ăl cu Gheare? Da. Să știi, eu
sunt Ăl cu Gheare, uite, și tu ești Cu Gheare, nu? Și Douăzeciul, tot noi. E,
da, un cățel mare tot e, foarte mare, noaptea, la ușă. A, îi dau una și-l
fac blok-out.
Cine are gura mai mare, eu sau mama? Mama. Mama,
astă-seară, specula că tu înțelegi prin gură mare pe cel care are dreptate, nu
pe cel cu scandalul; oricum, eu am făcut gălăgie și mi-ai acordat mie premiul
de gură mare – care va să zică, am și dreptate.
Aseară,
mama a fost cu tine la doctorița Murguleț, care i-a spus că o să avem multă
vreme nevoie de ea și ți-a mărit doza zilnică de luminalete de la 3 la 5. Ne-a
apucat un fel de panică, doar ești atât de firească, veselă și robustă,
inventivă și la locul tău, plină de tandrețe, bun-simț și cuviință, nu te
avânți băiețește, nici nu plângi de nimicuri, nu dormi rău, mănânci bine, te
aperi și ești îndatoritoare, cucerești și te lași sedusă, inventezi după firea
celor ce te iubesc, nu răspunzi la agresiuni, îmi iei în serios dojenile puse
în poveste chiar dacă te-am pedepsit și treci peste ele, mă întrebi uneori
subtil, de ce-ți cer voie să dau un telefon, or s-o iubesc pe mama, când știu
că o să-mi dai voie, ești de acord să facem engleză și franceză, iar vorbe
italiene ne-am spus la moment, știi pictură, improvizezi sunete și sintagme,
rime și versuri, iei parte la marea modă a smeelor de hârtie lansată de băieții
școlari, participi la viața celor apropiați sau dragi, chiar de șocul acestei
diagnosticări de aseară, respingătoare și de tine respinsă, pari în cunoștință
de cauză și sugerezi o distanță ce ne face să sperăm în norocul vieții noastre,
puternic și sănătos peste încercări.
Doar
m-ai întărit și pe mine când, ferindu-mă de mângâierile tale, pentru ca nu
cumva să atingi eczema de pe barba mea, mi-ai dat, cu detașarea ta, un fel de
indiferență pentru toată povestea aia, și am tratat-o, pe lângă multele alifii,
antibiotice și sterilizante, cu umor sau calm. Ce fleac, însă, pe lângă
povestea și îngrijorarea de la tine, iar tu, la fel, luminoasă, ne porți în
timp, cu seninătate și forță, într-un destin preștiut, deasupra vorbelor
oricărui tartor sau medic – chiar, de ce n-ai stăpâni tu însăți taina traseelor
din frumosul tău creier?
În
acest timp, cu mama, tocmai mă apucasem de citit Traite du desespoir (Gallimard,
1949) înnodând firul vechii atracții către...
Joi 6 octombrie 1977
Draga
mea, pe cât de nefericit – fără a fi notat – am fost din cauza madamei
Murguleț, pe care nici tu nu poți s-o suferi, pe atât de încrezător am devenit
după ce profesorul Crețanu a spus că nu ai nimic din punct de vedere neurologic
(ai fost cu mama marți la el și la d-nele Roșianu și Bratu). Altă viață, așa.
În loc să-ți crească doza la 5, ți-au scăzut-o la 2.
Dimineațile
mergem împreună la grădi. Ne merg gurile ca la alții. Vom găsi noi și singuri
teste, ba vom mai oferi și altora.
Cu
India, așteptăm, nu ne dau ei viză (au arestat-o, pentru o zi, și pe Indira
Gandhi, dar nu știi cine era și cât de renumită fata lui Nehru – toți
comentează față de mine asemenea povești).
Joi 7 octombrie
Am
trecut pe la redacție la Domnița. Mi-a făcut plăcere când mi-a povestit că a
citit o scrisoare pe care i-am trimis-o lui Vasile de la Roma, când era mama
însărcinată cu tine, și ea zicea că e foarte frumos ce scriu – și când te
gândești că deșteapta de mama și și eu nu ne conversam deloc pe tema asta,
fiindcă ea nici nu deschidea discuția, iar eu ce știam, am venit în țară cu păpușele multe – Azumba era
negresă și cu părul creț, Angelica era Blondă și așa mai departe, de te-ai
jucat vreun an cu ele.
Unde
sunt stelele? S-au dus la grădinița lor.
11 octombrie 1977
Sâmbăta
trecută, am plecat la Târgoviște, să mă las de fumat din nou (n-am fumat de o
săptămână) și mi-era dor de voi. Mâine mergem la Țăndărică, dacă n-o fi prea
urât afară.
Te-ai
tăiat zilele trecute, mama te-a pansat, iar arătându-mi: ia uite cum doarme
sângele, au, să nu se trezească și să zică, ia să ies eu afară.
Citesc
reviste englezești și franțuzești – ne mai și jucăm. Iar se aude că mergem în
India. La Târgoviște, am văzut Vandana – puținii spectatori, tineri, ce
mai plângeau, pe întrecute.
Să
ne luăm bicicletele și să ne plimbăm. Nu că mergi prea repede și eu rămân în
urmă și nu mai știu unde să te găsesc, te pierd. O iei tu înainte. Te
aștept.
Duminică 28 oct. 79 B
S-au
dus doi ani. Din India, ai început să ai caietele tale (ți-am continuat și eu
jurnalul, din care am publicat Nana in the Himalyas, preluat și de
Comuniunea românească). Cu un an de școală acolo, iar în clasa I aici, cu
expoziție de pictură acolo, cu un om este la doctor, de aseară (mama e
la Alba-Iulia, ne descurcăm așa și așa).
Am
intrat în alte griji, ceva mai pedagogice. Te-ai îndrăgostit a doua oară (?)
Doza de două luminalete probabil se va opri. Nici ochelarii trecuți pe la ochi
de un Bernescu nu-ți vor rezista.
Acum doi ani, pe vremea asta, vă duceam dorul
din Delhi, iar voi vă preparați să veniți acolo. Comentezi, nu între noi, anii
ăștia, ți-ai spart și capul când să răspunzi cuiva cum era în India. Când erai
mică, aveam, împreună, o idee mai clară despre Dumnezeu. Vom pleca din nou în
India, vei ajunge o vedantină. Totuși, cea mai bună prietenă a ta e Măriuca,
împreună dați idee de ce-o să fiți cândva, temperamental.
George
Anca
FIRMA INTERNAŢIONALĂ. Corina,
stresată de traducerea statistică la care tot lucrează, pare a-l auzi,
confesându-se, pe bărbosul fabulos pictat de Cumpăna, peste care se suprapune
capul lui V.G.Paleolog, dacă nu al lui Brâncuşi.
BĂTRÂNUL (DIN TABLOU)
Am istovit studiile. Am fost
eliminat din toate şcolile din ţară. Am plecat atunci în lume şi mi-am schimbat
destinul.
CORINA: mai ştim şi pe alţii.
BĂTRÂNUL (continuare)
Singur Brâncuşi poate să angajeze
arta în cel de-al treilea ev. Picasso e mort, s-a isprăvit cu el.
CORINA o sună pe VIRGINICA,
aşa cum fac amândouă, mai des fata, de mai multe ori pe zi.
CORINA
Mamă,
ţie-ţi mai place Picasso?
VIRGINICA
Nu
mă omor după el.
CORINA
Da'
Brâncuşi?
VIRGINICA
Brâncuşi
citea din Milarepa.
13.
INT. TEATRUL FENOMEN.
Iată cam ce citea Brâncuşi:
MILA
Cu trupul de acum nu voi dobândi doctrina, mă duc să mă omor.
GNOPA
Dacă mori înainte de vreme,
comiţi crima de a ucide un zeu. De aceea sinuciderea e o atât de grea crimă.
MARPA
Cu toate că acel ce-a minţit odată
este bănuit de minciună şi mai apoi, trec peste această regulă comună. Te
numesc Mila-Trofeu-de-Diamant. Fiul meu, ai fost din primul ceas un discipol
capabil de instrucţie. În noaptea venirii tale aici, un vis mi-a arătat că tu
erai destinat servirii doctrinei lui Buddha. Soţia, într-un vis asemănător şi
încă mai grăitor, zări o fată tânără, păzitoare într-un templu, şi zeii pontifi
ai religiei”.
Milarepa intră în meditaţie,
în prezenţa maestrului – zi şi noapte, cu o lampă deasupra capului. Marpa trece
sufletul fiului său – Dharma-dode – mort, în cadavrul unei porumbiţe care
zboară în India. Visează un stâlp cu un vultur zburându-i deasupra.
Îşi
face un pat peste oasele mamei şi, netulburat de corp, de cuvânt şi de gândire,
cade în contemplaţie.
MILAREPA
Nu
ştiu decât să meditez şi nu voi face nimic altceva. Acolo unde nu găseşti nimic
în plină zi, încearcă să găseşti ceva în toiul nopţii. Acest corp greu de
obţinut, uşor de distrus. Oamenii mă văd zburând în aer.
14.
INT. FIRMA.
BĂTRÂNUL (continuare)
Himera, Eva, Regele Regilor.
Adam e mai bătrân, Eva e mai bătrână.
decât Adam. Adam-ul a vrut să devină
stăpân, că el îl avea scos în afară. Ea s-a redus, săraca. Dar îşi ia revanşa.
Ai văzut-o pe Eva, ce frumoasă e, cum calcă înainte?
CORINA (către Virginica, la
telefon)
Eva e mai bătrână ca Adam?
VIRGINICA
Tot pe-acolo.
CORINA
Ca tine cu tata.
BĂTRÂNUL (continuare)
Nevastă-mea credea că vom
pierde războiul din 1914, că nemţii vor câştiga. S-a întâmplat numai un singur
lucru – generalul, şef de armată, a pierdut noţiunea timpului dedându-se, 36 de ore, la vânat de
cerbi într-un parc naţional. Iar Galiani (corsican), observând că s-a creat un
fel de hău între armate, a aruncat 300.000 de oameni în acest gol care
desfăcea armata. Armatele germane n-au avansat, iar la Marna s-a schimbat soarta
războiului.
CORINA (către Virginica, la
telefon)
Am pierdut noţiunea timpului.
Tataia în ce război a fost?
VIRGINICA
În al doilea.
BĂTRÂNUL (continuare)
Aşa s-a schimbat şi soarta
mea, septembrie 1914. M-am dus voluntar în armata franceză. Bine că nu m-am prezentat
să-mi iau haine - pentru că unii mi-au lăsat impresia că pot ajunge la un
potou de trădător. Mulţi voluntari isprăveau la potou. Aşa că am înţeles istoria lumii. Războiul
care trebuia să fie blitz a devenit război de poziţii, să ne batem în noroiul
tranşeelor.
15. INT. FIRMA. N-ar strica un CEAI. La
fapte, în compania Bătrânului POVESTITOR hermeneut. Se pot preumbla oricând
şeful secund, american, care s-a întâlnit cu Madelaine Albright, aici în oraş,
şeful nr. 1, olandez, homosexual, neamţul român cu istoria din portretele de pe
bancnote, afişată la el în birou, dar şi itinerată prin firmă. Care trece, e
întrebat: Tea?
BĂTRÂNUL (continuare)
Revoluţia din
'917 a fost făcută cu material de război românesc. Au jefuit depozitele noastre
de arme. Noi am fost înarmaţi de franţuji, au venit să ne reorganizeze, am
făcut parte din misiunea militară română. Ruşii umblau cu balalaica. N-am pus
piciorul în Rusia. Numai în Murmansk. N-am făcut decât să beau ceai. Stam în bordeie îngheţate.
Dacă trecea câinele cu coada în sus, băţ, nu ne ridicam de la ceai, dacă era
lăsată coada, atunci ne aventuram. Ruşii doar au venit cu balalaici şi se
plimbau, mâine-i batem.
16. INT. FIRMA. Pe uşă intră un bărbat
elegant, semănând cu ION ŢIRIAC. Corina se ridică şi-l salută, DA, sună la şef,
americanul îşi face apariţia şi-l preia.
BĂTRÂNUL (continuare)
Altceva e a trăi şi altceva e a crea. Acum nu
facem decât să creăm. Fiecare moment al vieţii ne e o creaţie. Se petrec minuni
în fiecare zi, pentru orişice om sensibil la neprevăzut (l'imprevu). A mai mare
minune e aia a lui Joyce. Minune a fost cu vipera cornută, Brâncuşi trebuia să-i fie victimă dacă nu i-ar fi
determinat atenţia câinele, se deştepta meduzat, lăsa să-i scape pietroiul din
mână.
17. INT. FIRMA. CORINA se duce după apă,
udă florile, începând cu cele de sub tablou. Chiar, unde vrea să ajungă?
BĂTRÂNUL (continuare)
La ce vreau eu
să ajung? Să conştientizez dodia.Ce mă obsedează cel mai mult, ce i-a apărut
lui Daniel pe zid la ospăţul lui Sardanapal. Când oi putea să înţelegi rolul
Dodonei, atunci o să-ţi dai seama cum noi putem să facem saltul ăsta
nemaipomenit în inconştient. În fond, ce este, mă, ce se cade să cauţi este
sinea. Tâmpitu' de neamţ, ein siech, sinea, restul e fenomenul, dă-l dracu'. Îmi
închipui că voi reuşi, uite atâta, cât e într-o unghie, din conştient în
inconştient. Adică să-l validez, mă, dă-l dracu'. A valida inconştientul este
extraordinar. N-a făcut-o Joyce.
CORINA (la telefon, către
Vizante)
Tată, dodia e sinea?
VIZANTE
Depinde.
BĂTRÂNUL (continuare)
Dodia mumă e
bătrână. Poţi să te duci cu ea la sciţi. Cea mai nouă dodie, aceste cuvinte
magice, care au apărut pe zid. Nabucodonosor. Şi ce i-a apărut şi lui bietu'
Kant când a văzut sinea, ein siech. Ce e mai mare decât sinea noastră?
Ben Todică
A FI, DE CE SUNT ?
Când am deschis ochii în Iezer am auzit un
sunet uriaș,
m-am urcat pe coșerul cu porumb ca să văd de
unde vine;
era un acoperiș ruginiu
în zare cu o cruce în vârf
și am zis Uaaaaa!
în fundulețul gol
din scutece.
Satisfăcut am privit de sus ca să cobor și mi
s-a făcut frică.
Toată ograda cu porci, găini și rațe
cu tot cu casă, grajd și boi
era într-un mare balon de cer albastru
și mama cu joarda.
Mi-am fript coițele-n pirostie,
am început să plâng și m-am cățărat pe sub
acoperiș,
plonjând înăuntru
peste știuleții de porumb roșii auriu
până a venit mămuța
și m-a luat
să nu mă mânce porcii.
A fost prima mea Aventură și Dar pe pământ. De
aici Dumnezeu nu m-a mai lăsat singur și de-atunci se joacă mereu cu mine.
Cutreieram dealurile Ciudanoviței prin poienele cu fân înalt în bătaia soarelui
amurgului îmbrațișat de miresme, clopot de capre și miei și sunetul gâzelor,
tril de păsărele și foșnet de șarpe sau viperă cu corn a Caraș-Severinului fără
frică de nimic, doar emoționat de frumusețea lumii și energia vocilor naturii,
pluteam. Eram liber și iubit de viață. Ah! Ce înseamnă să poți gusta din
mireasma florilor și tremurul vântului, strălucirea razelor luminii care se
ascundeau încet după deal și apoi ajuns târziu acasă să iei o mamă de bătaie că
nu ți-ai făcut temele pentru mâine și că ai rupt pantalonii prin spinii pădurii
umblând după afine și fragi. Ce contează? Așa îmi descărcam fericirea prin
plâns. Era ca un paratrăsnet prin care se scurgeau fulgerele în pământ. Dumnezeu
îmi proteja sufletul.
Să fiu cuminte însemna să mă joc prin jurul
blocului cu Aurel, eram cu sora sa în clasă, pe care o chema Doinița cea
frumoasă și silitoare, dar încrezută și
mândră. Era prea serioasă să ne bage pe noi în seamă care ne chinuiam pe ascuns
în bucătărie să-i despletim mamei sale plasa de nailon ca să ne împletim noi
rombulețe pentru chei. Cu această ocazie mi-am crestat degetul mic de la mâna
stângă și am ajuns acasă plângând. Am mai plâns noi și când ne-am întors odată
plini de păduchi dintr-un grajd de cai de pe lângă casa lui Mihuț și mamele
noastre au strigat una la alta „păduchioaso”, crezând că ne-am dat păduchii
unul altuia din tezaurul familiei. Ani mulți am făcut năzbâtii împreună până
când într-o bună zi, tatăl lui care era milițian a primit ordin să ne aresteze;
Doamne ferește! Glumesc, a fost transferat de la Ciudanovița la Oradea și a
trebuit să plece. Asta însemna și despărțirea noastră și automat pierderea unui
prieten de joacă. Noi, familia mea eram mai săraci, dormeam în paturi de fier,
iar ei mai sus în societate, în mobile
de lemn, însă asta nu ne-a oprit să împărțim bucuriile copilăriei până în
momentul plecării când vecinul de deasupra, un șarlatan descurcăreț care ura
miliția m-a pus, văzându-mă că plâng după Aurel, când urcau lucrurile în
camioane gata să plece, m-a pus să strig dupa el „bozgore trozgore” și să alerg
după el, și să-l lovesc cu un pumn în spate. Acesta a fost momentul când mi-am
pierdut inocența, onoarea și demnitatea în fața Domnului, acest lucru m-a șocat
atunci și cu mulți ani mai târziu l-am înțeles. Am terminat o prietenie de ani
de zile sub imboldul unui pervers om bătrân care a râs în sinea lui de noi doi
copii nevinovați, și-a bătut joc. Iuda și-a băgat coada în imaculatul suflet.
Din acest moment nu am mai trăit acel
sentiment de primă libertate. Restul vieții au fost pentru mine variațiuni și
interpretări la libertate, concepte care mă opreau din gândirea firească, mă
transformau în mașină și toate experiențele mele din copilărie nu se mai potriveau
cu noua lume și definițiile ei pentru
succes și fericire în care am ajuns să
trăiesc. Am descoperit că specia umană se omoară dintotdeauna. Când îi aud pe
oameni că ei luptă pentru ea, că ei o caută, că ei se refugiază ici și colo ca
s-o trăiască, mi se face milă. Libertatea nu se poate măsura fizic și nici
material ci doar spiritual. Trăim în concepte și manipulăm valoarea cuvintelor
după plăcerea manipulatorilor. Toate aceste calități: loialitate, credință,
onoare, curaj, patriotism, demnitate, datorie, jurământ etc. sunt convenții ale
orânduirilor și chiar a indivizilor dar nu și a familiilor și părinților noștri
a căror valori și interpretare diferă de sistem. Comuniștii nu credeau în
Dumnezeu, însă seara părinții ne puneau în genunchi pe marginea patului să ne
rugăm înainte de culcare. Ziua la școala foloseam limbajul de lemn care nu ne
afecta în credință și am descoperit dintr-o dată cât de săracă și nesigură e
limba prin care comunicam și cât de perverși și perverse sunt capriciile
oamenilor. În timp ce românii își strigau nefericirea când l-au dat jos pe
Ceaușescu, eu am trăit un sentiment de milă. Odată cu progresul civilizației cu
noile artificializări crește și trauma împletirii limbii divine cu cea
fabricată din topor prin necesitatea funcționării și participării la nivel, la
standardul impus. Limba părintească are puteri magice, vindecătoare. Copilul de
cum se naște și intră în societate e luat la plămădit. I se rupe inima de
creier și e transformat în robot.
Ne sunt vândute tot felul de concepte noi ale
fericirii. Tu crezi că libertatea înseamnă a avea tot ce-ți dorește sufletul?
Păi ți le dau pe toate și atunci când le ai, te sinucizi „poate”… sau vei fi
dezamăgit și te vei apuca de „improvizații”, ieși din norme. Uiți să mai fii,
uiți cine ești, nu știi că poți fi tu însuți și ce ar trebui să fii. Ești
sclavul ȘMECHERULUI, JIGODIEI. Ai devenit produsul lui.
Libertatea nu o găsești în altă parte decât în
tine. Depinde ce dorești să afli de la ea. Nu în altă țară sau pe altă planetă
ci în tine se află, în locul unde te ești. Dumnezeu te-a lăsat în locul
potrivit ca să-ți trăiești libertatea CU CARE TE-AI NĂSCUT. E în fața ta.
Depinde ce vrei să afli despre tine sau vrei doar păpică, Kent și Whiskey.
Celelalte, Curajul și Onoarea pe care le-am
învățat în România Comunistă și filmele anilor ’50-’70 Hollywoodiene sunt
diferite de Curajul și Onoarea de azi. Eu am simțit că îmi apăr țara și am
curaj să mă sacrific pentru ea pe când în armata americană „să zicem”,
ducându-mă peste alte națiuni, făcând prăpăd nu cred că are aceeași
interpretare. Să intru în casa altcuiva și să-i omor părinții ca să le fur
plapuma nu ar fi o onoare și să accept apoi și o medalie pentru asta. Acesta e
motivul pentru care majoritatea soldaților americani se întorc de pe front
turmentați, disturbați, smintiți la minte, pentru că noțiunile, conceptele
moralei umane de acasă nu se potrivesc cu cele la care sunt supuși și expuși pe
front să le practice.
Experiența vieții „a fi” este destinată să te
înalțe spiritual, nu să înlănțuie material și fizic. Aceasta e concluzia mea și
nu o impun nimănui. Pusnic trebuia să mă fac!
Răspunsul îl cauți și îl descoperi singur, în direct, fără mijlocitor și
apoi îl împărtășești cu aproapele tău. Mulți au fugit din Blocul Comunist pentru
a-și căuta libertatea de a avea „zic ei”, pentru un Kent și-un Whiskey, eu nu.
Am fost curios să aflu ca: în „coșarul cu porumb”, la ce nivel de civilizație a
ajuns omenirea din Vest. Să văd de ce e capabilă specia umană. Această obsesie
a dus nicăieri. În tot acest timp i-am descoperit slăbiciunile și păcatele dar
și frumusețile generate din rezultate. Pe acei “eroi” și “martiri” ce mergeți
prin Silicon Valey sau NASA și LE FACETI PUBLICITATE la intoarcere, acasă:
‘VEZI TU DOAMNE CE BINE O DUC EI, acolo!’, de ii puneți pe drumuri pe mulți să
o ia razna, să plece din țară. Vă rog
nu-i uitați pe cei din pușcăriile vestului sau pe cei care nu sau realizat și
dorm pe drumuri că și ei sunt parte din tablou. Vă duc la vorba lui
Tudor Gheorghe: ‘Construiți pe ce aveți, nu demolați!’ Veți fi mai împliniți!
Nu i-am înțeles pe conducătorii de azi… și nu am aflat adevărul. Această
mărturie și trăire este experiența înfrângerii mele pe pământ. Am crezut cu
usurinta si naivitate. Fiecare are dreptul la simțiri, alegeri, greșeli și
chiar păcate! Dar și la dar. Bucurați-vă! Si urmariti adevarul.
Doamne, iartă-mă că mi-am irosit „talanții” și
nu am înțeles nimic!
Doamne, ce bine că ai dat omului somnul.
Starea de somn, după veghe. Au fost ani de nesomn, de insomnii, până-mi sfârția
neuronul fâțâit, lovind cu axonul în țeastă. Și, ce credeați? Că era precum
ghiocelul ce iese din zăpadă? Vestitorul primăverii? Ei, aș! Noaptea minții,
cum ar spune un jurnalist bun de gură.
Oboseala aia atroce, când cari bolovani în
spate și ai uitat cum să-i dai jos. Și nici nu-ți mai pasă, dacă te lasă și
picioarele și tot harnașamentul. Important era doar să mergi înainte, tot
înainte. Să-ți faci datoria. Singurătatea aia lucie, fără sentimente, fără
presentimente, fără așteptări, fără tandrețe.
Unei femei sau unui bărbat,
deja maturi și trecuți prin viață, eventual, prin școala vieții, că tot se
vehiculează această expresie pe aici, nu-i lipsesc momentele de socializare, de
intimitate, cât momentele de tandrețe. De liniște tandră... gesturile acelea
mărunte, cuvintele acelea abia șoptite... Privirile acelea galeșe, limpăielile
acelea jucăușe...
Să
ne revedem cu bine.
Noapte bună, copii!
Noapte bună, copii!
*
Întâmplător
sau nu,
mentalitatea de estici, cramponați în
metehne vechi, combinată cu lipsa deschiderii, a ideii că, o lume întreagă
există în afara vizierei, duc la destul de multe situații comic-amare.
Să explic, pe scurt. Ca absolventă de
universitate, sunt profesor; ca meserie: muzeograf, ca specializare: expert
numismat. Printre alte instituții, am lucrat un timp și la Monetăria Statului.
Tot aici, pe Fb, v-am
povestit despre întâlnirea cu domnul acela, care a venit cu mașina de serviciu,
ca să mă ia de acasă, mașină care s-a dovedit a fi un dric. Omul era contabil
și conducea dricul, de nevoie... O chestie din asta. Am uitat amănuntele.
Altă situație amuzantă, de fapt de mai multe
ori mi s-a întâmplat, astfel încât nici nu mai spuneam cu ce mă ocup sau unde
aveam al doilea serviciu, pentru că brusc lumea intră la idei. Te etichetează,
înainte de a te cunoaște. ZZZdrang! Pe scurt: dacă auzeau că sunt expert
numismat și al doilea serviciu e la monetărie, eram catalogată ca damă de
companie!
Odată chiar îmi amintesc că
am avut replică:
- Nu, nu fac sex pe bani!
Compartimentez totul.
- Adică?
- Adică fac sex de plăcere și lucrez banii cu pasiune!
- Adică?
- Adică fac sex de plăcere și lucrez banii cu pasiune!
Ce puteam să-i mai spun la
o cafea? Că, dacă îți faci meseria cu pasiune, e o bucurie!
Cam asta e cu judecarea
greșită a unor oameni necunoscuți și a unor situații de viață...
În fine. Îmi dau seama că
trebe prelucrat textul, să fie mai suculent. Însă mă cam încearcă gastrita și
eu o țin în frâu...
*
- Cu ce-ai rămas?
- Cu un copil, un motan și-o gastrită.
- Hă?
- Dap. Tu?
- Cu-o durere de cap.
- De ce?
- Habar n-am! Doctorii nu știu de unde vine. M-au întors pe toate fețele...
- Câte fețe ai?...
- Touche! Am una și bună.
- Ești sigur?
- Ce directă ești!
- Și nu mi-ai cunoscut încă dreapta!
- Te lăudai că ești stângace!
- Păi, dreapta ta, e stânga mea.
- ... ne oglimdim unul în altul...
- Mă lași!...
- :
- Cu un copil, un motan și-o gastrită.
- Hă?
- Dap. Tu?
- Cu-o durere de cap.
- De ce?
- Habar n-am! Doctorii nu știu de unde vine. M-au întors pe toate fețele...
- Câte fețe ai?...
- Touche! Am una și bună.
- Ești sigur?
- Ce directă ești!
- Și nu mi-ai cunoscut încă dreapta!
- Te lăudai că ești stângace!
- Păi, dreapta ta, e stânga mea.
- ... ne oglimdim unul în altul...
- Mă lași!...
- :
Zâmbeau amândoi. Soarele,
păsările și aburii de cafea. Lumina aceea blândă, cu soarele la apus. Nu aveau
nevoie de cuvinte. Tăcerea, tandrețea tăcerii de care uitaseră...
Să taci împreună cu cineva, alături de...
Prea multe vorbe se rostogolesc în tot locul... Cuvintele au ajuns vorbe.
Valoarea lor e stabilită de o piață fluctuantă, superfluă, anapoda. Tăcerea are
gust, are aromă. Vă mai amintiți când ați - doar - tăcut împreună cu cineva,
alături de... ultima oară?
Noapte bună, copii!
lupta nu este semnificativă
trebuie să-mi distrug tautologia
să lupt pe viață și pe moarte
cu aglomerarea meta-fizică fără egal
să profanez gena egoistă pur omenească
o reminiscență acută de seducție a morții
lașitatea mea este proiecția mea
este salvarea mea inconștientă
senzația intensă fără mine
fără nimic
numai reversul multiplicabil de inanitate
uzufructul unui personaj aidoma mie.
Lora Levitchi
UNELTELE LUMINII
Alege o femeie, ce-ti va servi adevărul,
Căci ești bărbatul ce-si dorește să trăiască
neinrobit de haul,
Aratat de prapastia posibilității nemarginite,
Primavara lumii-i incapsulata in mladitele verzi
inmugurite.
Seva adevărului, este măduva oaselor ei,
Taria sângelui ei, este puterea cuvântului ei,
Prin adevăr, 7 miliarde de oameni devin
prelungirea lui Dumnezeu,
Se vor vindeca secole, de conflict și război.
Passo doble-ul universal va fi facut doar intre
tine si cei,
Ce s-au trezit si-au aruncat in tarana, hainele de-
ateu.
Un astfel de adevăr este înfășurat, in constiinte
divine,
Ce-au cultivat compasiune si iubire,
La poarta lui iti vei lasa al tau propriul adevar
damnat,
Cand vei simti bataia ei de aripi, pulsand
cu
patima in tine.
a este un mister, sinusoid mergand,
Prin amintirile tale; o stii din vieti anterioare,
Ea a fost umbra, din spatele norilor tai,
Jocul de lumini din spatele frunzelor copacilor
tai,
Ea este cea ce te-a ferit de intuneric ori jaratecul
din soare,
Pericolul din mintea-ti a disipat,
Facandu-te sa vezi si lucruri din viata de apoi.
Femeia care îți servește adevărul
S-a intrupat in pasare phoenix
Ea se ridică, din Matricea Pamantului,
Timp cu timp, modelandu-ti gandul,
Bataie cu bataie de aripa, infruntand urgia semenului,
De fiecare dată mai impunatoare decât înainte
Te-a metamorfozat in sosia perfecta a sufletului
ei.
Aripile ei sunt o mângâiere,
Pe inima ta unsa de oameni cu fiere,
Pentru vulnerabilitatea ta
Un dram de credinta ti se cere
vointa, intunericului, de a
nu ceda;
Ea este focul, de care tu ai nevoie,
De a te regenera, spre construirea:
Unui Om- Cosmic Nou,
Ingerii te inconjoara in scut compact,
Asezand Uneltele Luminii la ale tale picioare, in
tacere.
La
concurs de idei
De joi nu mai cumpăr
iluzii.
le vând pe ale altora.
Farsorii
printre lumini și umbre
făuresc într-o clipă
decoruri murmurate sau
furate.
Inventează trepte,
ţesături subterane,
încâlcite,
lumi rostogolite,â
aruncând în același dans
ludic
respiraţii false,
iluzii țipătoare,
călcând peste brândușele de
primăvară.
Mai-mai să-mi rupă magica
pânză
Ce singură s-a țesut
Între degetele statuii din
parc.
De atunci copacii mei au
devenit
albi, apoi verzi și roșii
albaștri, galbeni sau
infraroșii
în funcție de starea mea.
Săgețile arcului redundant
vor cădea în lac
şi nu le va mai găsi nimeni
.
Pentru că o să decupez
scenografia
şi o să reinventez regia
spațiului.
Pentru că eu iubesc
culorile adevărate
așa cum numai natura știe
să le inventeze
şi să le picteze.
Dar nu în sufletul oricui.
George
Anca
coclaure copite
citeşti o carte proastă
iei luna de nevastă
citeşti o carte bună
mănânci ridichi de lună
ieşi din pădure deasă
îţi faci nirvana casă
născutului durere
prin lucruri efemere
absenţă pură nenă-
scut întru nici o genă
buddha Comenius ci
tit Salman cu etruscii
nepăcătos la stos if
Maria ieslea Iosif
cum aş dormi şi Pirus
nu mi-ar poci papirus
cu mamă fără mamă
icoana doar mă cheamă
cu logos etos patos
pornit-am către Athos
faut rompre cet enfer(me-
ment) dam pe nici un vierme
Anastasia patri-
ciana de shivrartri
nu dormi de ura celui
de partea cui răzbelu-i
plictis declară mate-
matician Ipate
veghera şi acesta
mi-e martoră Precesta
încă un mort pe inimi
să nu ţi-l mai discrimini
etniile sfâşie
şi vântul pe câmpie
concilii vegetale
sunatelor portale
rar metafizici zorii
infarctului de glorii
cerneala mă înşeală
cu iapa minerală
ideile poema
ţi-ar mai şopti poema
l-a înţeles şi pielea
pe Nicolae Velea
cu capul în zăpadă
murind din Iliadă
în scrumul Eliade
nescormonitul vad e
în dodii mai vorbească
şi peştele din broască
arată-mi criminalii
pe Mara şi pe Kali
în ţara asta joacă
pe craiul orice moacă
acest oraş se surpă
cu lumea pe o purpă
cu purpura galantă
ce n-aş fi dat-o plantă
play boys întârziaţi’s
citesc angelus pacis
că unde-s doctoranzii
broscoii goelanzii
la mormoloci la moară
prin râşniţele sfoară
deci alungatul vine
ca să-l alungi mai bine
i-ar place să şi moară
la mormoloci la moară
nimic de-aici din ţară
n-ar fi de nas
pe-afară
cum să te vadă neamţul
că te-nghiţi Bizanţul
smuls laur osul măduv
orfanului de văduv
pe Buddha nu-l ucide
în zilele umide
râu peste râu sintagmă
vulcanul fără magmă
prin sate colbuite
sărută damf de vite
misterizează insul
insula dinadinsul
senecte onomastici
crăpi crucile de zvastici
în dragoste şi drastici
sărit un pom azi gardă
grădină şi nu zgardă
o lene japoneză
insecta pe faleză
ai mai cânta balada
aproape teravada
cum cine nu iubeşte
pe Buddha creştineşte
lingvistic românescul
fărâmă arabescul
doctrine şi religii
doar aţa mămăligii
te-nsingură natura
de tot te-ai da la dura
era mai sociabil
pământu-ne arabil
vom mai citi ziare
cu tuşul în cătare
ne-am părăsit altarul
cristosul şi tâlharul
n-aş căuta părinţii
paragina fiinţii
misterele tăiate
paralizii fătate
creionul şi hârtia
sicriul veşnicia
pui verzi în crengi bătrâne
cu sângele de zâne
amiază bucovină
învie-ne la cină
pe mâine dimineaţă
în obosită ceaţă
ţi-ar fi iubita dragă
şi sluga la dârloagă
vei învia Cristoase
cu zilele frumoase
când răstignita ploaie
de cruce se îndoaie
s-or bate-n cartiere
trei grindini congenere
mormintele cu funtă
roşită pentru nuntă
vândută tescovina
din toamna cu pricina
ţestoasa rozmarina
de dulce insulina
mutat din film în frescă-i
eidosul de-l plescăi
părelnicii magnolii
pe prispele de holii
pe regele cu fete
îl cântă un sticlete
mai roşii şi mai spânii
împăturesc stăpânii
batjocura de turbă
o primăvară furbă
vitalitate spaime
de dincolo de basme
crestată scara sacră
cu pieptul supt în lacră
nici mort nici o scofală
cu veşnic burta goală
natura încreştină
hindusă rădăcină
teroarea trântei tentei
drepţi sublocotenentei
doreaţi de ţuică şi voi
a Şiva turui-voi
creştin hindus budh poza
ne-o oglindi mimoza
eşti supărat o superi
nu eşti nimic ienuperi
cosaşii pscuiască
din mormoloci o broască
din cozi ei să concrească
băltoacă
românească
spre berze să stropească
ediţii rourască
ne-om povesti o glumă
cu umbra peste humă
te tai în săbii vide
cu blândă pe omide
te-ai plictisit de rele
prea crime între ele
te alinai în urmă
ori singur zen ori turmă
visa o bunătate
şi te trezeai pe coate
dacă-ţi trăieşte ţara
dacă apucă vara
de Vede-ntrebi religii
într-una a quadrigii
Gertrude pe copertă
vrea Plata o ofertă
istorii itihasa
învie-se terasa
Vezuvii teravade
tichia pe alcade
până să mori Cristoase
natura înviase
nainte ţi-o trimis-ai
creştinii hinzii isai
un Shakespeare Eminescu
la rigă boierescu’
morminte de-nviere
comune frigidere
simbol croit din zare
în sufletul cu sare
ne-am preumblat rămasul
pe sub coroană ceasul
mi se părea oraşul
cu mamă ciobănaşul
cei îmbrăcaţi de pază
cum se invidiază
opusă mângâiere
de sine viu messere
cât am gătit mănâncă
o hrană mai adâncă
trist Crist şi mama tristă
Cristina mai există
oceanele despartă
uscat de marea moartă
cum zilele prozodii
ni le vorbeam în dodii
ca lui Brâncuşi în paseri
postsinergetici laseri
prăda-te-vom de clime
preasfânt Ierusalime
prin secete de sânge
în trupuri a te frânge
nu te certa în stadii
aproape de samadhi
abia neadorminda
cânta Gitagovinda
Oceanul Indian şi
coafura avalanşei
bătrânul trântor aur
îmi cere pe centaur
bun de nimic nimicul
subţire borangicul
namthar kabun nainte
de nostradamic dinte
mereu se-ntorc pe gheare
sicrie de fanfare
am regretat tăierea
bărbatul şi muierea
schizofrenia păcii
nonviolenţa crăcii
la apă insolaţii
lansaţi-ne soldaţii
lin fetele trăgace
vibrând în carapace
mai bărbătească lipsa
din gnoza de-a eclipsa
dedus crepuscul mumei
cât zacerea anume-i
eşti viaţă ori eşti moarte
fiinţă mai departe
înfăşuri aer fumul
înalţă-se în cumul
schit spart pe după scaun
apocaliptic faun
repetitiv nimicul
bunica şi bunicul
ai observat conserve
în astrele minerve
o pasăre ne fie
noroi copilărie
o broască tiranie
şi mormolocii vrie
ce-a înverzit în ţară
şi zeii înfioară
le cânţi din os rahitic
şi poatmodern şi scitic
în lună câte-n stele-n
ţi-voi scrie Mary Ellen
n-ai dumnezeu n-ai rege
cuţite nici bricege
când nu te taie cutra
îţi împrumută mutra
te-ar întrerupe ludic
juma de lună budhic
juma romanul scotu-l
pe unde-aştaptă scotul
fotografia cură
în val de ştersătură
ţăran venise-n ţară
din mamă venustară
boier de viţă lună
cum numai se cunună
pe când îşi face partea
voievodală moartea
ne-n Napoli trei Ischii
oceanul peste whiskey
când moartea la fereastră
pe lacră nealbastră
ce voluptate tandră
petala de mixandră
învăţul deodarul
copilul de-a hotarul
buddhism în somn chinezii
Bercenilor amiezii
bătăi de kaliyuga
de-a ştiuca şi păstruga
hora de rău ne joacă
pe copcă samotracă
nu dai nu iei te sparge
cadâna din catarge
din plopii puf pe ornic
copii or creşte dornic
n-ar recunoaşte spiţa
mătuşa Joimăriţa
întorci pe mătăhuze
femeile lehuze
metalele torporii
zburate de prigorii
te unduie înaltul
pigmentului cobaltul
fobiile pitoace
botezuri de-a pitace
trei-patru peisaje
tu mai dansează paje
examenul ca popii
cu bonzii Caliopei
te-amuză rostogolul
nestors cu protocolul
crai funerar în piatră
sanscritizat la şatră
căldurile de-ndată
s-au înserat în fată
intrarea pe familii
topitelor familii
roman buddhist emine
scian Sicilii sine
sigiliu zâna zurui
nebunul în conturu-i
Pomârla secol salbă
împământare albă
cum dormi să te inspire
câmpiile asire
n-ai cărţi la ursitoare
furate de furare
murite de murire
azure coviltire
păscută slavă oaia
curtează ghionoaia
te smulge tot duşmanul
cu viaţa şi cu anul
îmi pare timpul rimă
de naştere şi crimă
cu nunta mai tăiată
potnţă niciodată
mai va la tinereţe
o ceartă feţe-feţe
respinge omul omul
de-a fratele cu pomul
la club octogenarii
îşi moleşiră parii
n-o să mai moară dacă
se naşte-n ţară dacă
semn c-ai murit vii lumii
şi eşti doar
moartea mumii
restart pe lungi arcane
scurtatelor catane
iar sărbători în dodii
adiţiunea nod i-i
îţi râzi sonoritatea
a ronţăi dreptatea
ruină muzicală
acorduri după gală
sărată amintire
de sânge-n cimitire
mecanicul cadână
o să-ţi mai taie-o mână
cu limba îmbătată
pe creierul salată
descrii din cancer luna
de-a sfera şi cununa
ne-am mai certa la zece
gloria lumii trece
emfaza de înconjur
cu dragostea mai n-o-njur
din singure ai grijă
îţi scriu pe câte-o schijă
ce-ai ănceput reved
c-a întrebat de Vede
ţi-a scris buddha zici Rushdie
prin ierburile puştii
o viaţă vers şi varsă
păunul rufa stoarsă
s-o mai înece malul
sanscrit şi papagalul
nimicul rugăciunii
lui Buddha Sakyamuni
aşa şi colonelul
kshatryia-i face felul
incinerat la apă
comună nici o groapă
visat oricâtor rele
omorul nu se spele
i se părea de boală
în paradis vestală
George Anca a fost o personalitate marcantă a culturii și literaturii române. A fost un poet aparte, în afara normalității. Greu de înțeles. Scrisul său se adresează celor cu pregătire specială, nivel de înțelegere sporit, sensibilitate specială, și cu viziune clară asupra evoluției literaturii. Un Gigant!
RăspundețiȘtergereDacă poezia obișnuită e formată din două narațiuni, o narațiune textuală și una purtătoare de mesaj, la Anca există o a treia narațiune greu de explicat pentru un cititor obișnuit ca mine, însă profund copleșit de existența ei. Un om exemplar, Anca era cu zeci de ani înaintea maturizării literaturii române și universale. Va rămâne alături de titanii artei cuvântului scris, al civilizației și culturii omului pe pământ.
http://bentodica.blogspot.com/2020/02/dumnezeu-sa-i-ierte-si-sa-i-odihneasca.html
RăspundețiȘtergereGeorge Anca - EŞTI UN AMERICAN - LP
RăspundețiȘtergere"E miezul nopţii. Canasta, încă o teroare, inclusă. N-am cum mânca, amfitrioana te aşteaptă pe tine, din beznă. Adoră numai străinii. Nici să dorm nu am cum, tuciul capului fierbe la porci soarbă, ochii croncăne, inima se spârcâie." Fragment din FALS ROMAN AMERICAN de George Anca, citeste Ben Todica
https://www.youtube.com/watch?v=05_UURdyTco&list=UURu2oA5aIUtG2cafZUJpDOQ
https://youtu.be/05_UURdyTco
http://bentodica.blogspot.com/2020/07/ben-todica-cum-l-am-cunoscut.html
RăspundețiȘtergere