NOAPTEA
UNA CU MUZICA
26.
11. 82. Delhi
Îmi
întorceam reflex privirile dinspre corpul despicat al lui Frumosul
când, peste Ring, m-am văzut ochi în ochi cu mama lui, Peticila.
Mi-am îndreptat palma spre ea. Se scofâlcise și de frig. I-am
cuprins botul rece. O doamnă „singură”, de-i dau ferstrele
drept în locul unde Frumosul fusese despicat, se speriase la
apropierea câinelui, în joacă. Invitat la ceai, am zis că n-avea
de ce să țipe și...
Îl
uit dinadins, la pas prin Asia, condensată simbolic în Delhi.
Singurătatea clasei de mijloc – numai jos și sus se petrec
lucrurile în codul moral deductibil din asemenea invitații. Mai
degrabă întârziind la un șah mongol cu patru cămile; ducele de
la Roque și episcopul nebun, caii, un rege cu coroană și o leoaică
vazir; ca să nu mai iau seama la tremurul pionilor, la cele două
corzi ale nesfrșit de lung-înaltului morin khur. Urc repede și-n
atelierul Mourlot, rămânând -de ce? - la Magritte.
Mi-a
făcut bine, Malone, s-o văd întorcându-se dinspre moartea fiului
ei spre mine.
Cu
pași ultimi, de după o febră musculară, mă bate gândul să-l
plătesc pe lustragiu, fără a-l lăsa să purceadă la baro polish,
marele lustru. Doar îmi sunt pantofii rupți. Chit că s-o supăra.
Poate nu. Refuzându-l trei nopți, știe că știu că nu e
cerșetor.
Chiar
dacă mi-l croiesc pe viu zilele astea, renunț a-l mai transcrie.
Necum a-l mai traduce în ficțiune. Cât să nu mă mai simt vinovat
a fi exploatând corpul despicat al lui Frumosul. Mă iubea. M-a
urmat și și-a găsit moartea. N-am decât să nu mă las urmat.
Alte șocuri se vor învedera. Ofrande întru Ganapaty și Vasudeva.
Flăcări
sincron, sirenă salamandră. S-o prinzi, arunci pământului urzoiul
cu ursită. Deunăzi, pe cai și pe cămile, prin pești perechi de
purpuri, nuntisem prostovol și scrumul înflorise lungi pozele cât
Chile.
descovoiate
săbii de-aseară peste ciumă cum morții sunt din alte petreceri
pas de giulgi le strămutăm la ceaiul cu-a munților cutumă doar
amintitei doamne sfârșitul de-i indulgi
un
qatarian dintr-o mie îmi ieși din geamie mie după tălpi kathak
sus micromigrenă palme tot qatariane paviloin oferind câteva
pliante lui Ion fire-ai Jane Burkha Arabie cu dans numai de din
bagdadie bate-mi-ar toba pe dimie qatarul tot și toți dintr-o mie
în
teatre după teatre la chioșk unul în picioare unul în trecere
unul cloșc dedesubt poposii fata cu mopșii bătrânul băietanul
ritmează în hindi maidanul
căpitan
Ashok Vihar Shalini Radha pe Chatra hai de la Tihar afar c-am lovit
cu capul piatra cu Ganesh țesut cu Appu am lovit piatra cu capu îi
pusei pietrei capac talpa lată în kathak
altă
Penelopă Sită săptămâna juanită mai încoace de Madya nu se
ninge păpădia nu se ia frigideria că te scot pe trotuar să rămâi
pe dinafar
pici
pe luate cât ai da cu nasul prin mahala mesteci Ram cu Inșala dai
cu gura-n Mudrika
virtutea
ce surâde în cel tot virtuos cu obiceiul nordic nekierkegaardios la
ceai pețit gandharva de lapte de la țară tutunului wills poyal
suflându-i în afară pe scările înguste mai largi cu servitorii
un rug de așchii arse la zeii ce adori-i în față și costume de
fastă ori incest la rândul de pe urmă nenumărat celest
nu
aude alte motoare tot consumul de acum trei zile martorul și el eu
de la început aștept de pe vizavi să o cumințesc de măcel mă
adulmecase n-avusesem curaj să nu mă rupă reîncarnându-mă sloi
spre prânz bate soarele nu mai apuc noaptea între faguri cei doi
nebuduroi de apoi de pe zid de la noi
27.
11. 82. D.
Cățeaua-mamă
Peticila doarme lângă zidul gunoiului, cu fața spre locul unde
acum patru zile a fost crăpat fiul ei. Își înstrăinează
privirile. Trăiește mângâierea mea decostumată. Alăuri,
ceinarii oferă și bhang
Sunt
în costum. Merg s-o văd pe la Presidente (Mitterand). Nu o Geante.
E mignonă. Iau un scuter. Vedem Catedrala, Gânditorul, Balzac, tot
Rodin. Madame Gal îmi spune că la Presidente a plecat, după
inaugurare, să revin luni. Insistă să știu adresa. Că broșura
mea cu Baudelaire și Eminescu în sanscrită e un eveniment. Nu
chestionez frigitatea diplomatică.
În
departamentul de sanscrită îmi aud că doamna cea mare (Indira) mă
primește-n orice zi, după Asiadă. Mâine seară sunt la
Inglabandhi. În tipografie, tatăl și fiul își spun povestea
morții lui Frumosul. După bucuria ejaculantă a tiparului, trecem
la educație – nu sfaturi, aproape nici păreri. Și nu întârzii
la nepalezi.
Increbilitatea
jurnalului poate fi o definiție a literaturii. Rodin pare un tantric
de mâna stângă. De ce-ți trebuie atâta forță pentru a fi
decent, și și mai și pentru a fi indecent? Ce nepalism, dacă nu
văd Nepalul? Alți dependenți, liberi de problemele eului – eu
asta fac, mă despoi de eu, îmbrăcând măști nerodiniene.
Bhairava
Kali, facere-desfacere. Încă un foc înghițit. Dansase în jurul
celor Panch Buddhas. Luptase în Himalaya. Trecuse șamanul. Se
rostogolise roză însângerată. Sabia-i era deasupra capului,
bărbătească. Atunci când cei cinci, argintii la coifuri, în
veșminte verde-alb-roșu-oranj-albastru se trezesc, sabia cade
alături.
28. 11. 82. D.
Peste
două ore, pentru o noapte, concertul în memoria lui Baba Allauddin
Khan – Ingalbandhi, Ustad Ali Akbar Khan și Pandit Ravi Shankar,
tabla – ustad Alla Rakha, Zakir Husain. În Shankar Lal Auditorium,
Modern School, Barakhamba Rd. Delegația prezentă fără Mitterand.
Analogie franco-sanscrită - Montagne, un Batrihari francez.
Bivran
râde jakri, cere trei rupii mai încolo. O bătrână în saree
aduce spusele Sfântului Pavel despre Asiadă, alergări, box,
premiul Hristos, așteptarea reapariției lui. Totdeauna am
contemplat identitatea creștinilor de aici. Nu știam dacă Paula a
simțit nevoia să spună altceva decât să înmâneze pliantul de
propagandă a Asiadei, cu două citate din Către Cornteni..
29.11
- 1.12. - 82. D.
Pe
la 7.30, au apărut maeștrii – Ali Akbar la saroda, Ravi Shankar
la sitar, Alla Rakha și fiul său Zakir Husain, la tabla, până la
1 și 10. La pauza de un sfert de oră de la 10, să fi plecat o mie,
au mai rămas mii. Ultimele două ragas, după pauză – Jan Jyoti
și Sindu Bhairavi. Între zorii vedici și „Zorilor, zorilor”.
Așa so fi petrecând reîncarnarea.
Auzisem
cu câteva ore înainte la radio, Stravinski, ragas vocale, un Brown
cu ghitară electrică, la multă modă hindu-pop. Mâine se repetă
trupa din Malayezia. Matilda exagerează cu decența. Am văzut-o
acum două zile și că să avem întâlnire prin ziare. Ziarul ăsta
nu zice nimic. Probabil și lista aia a ei pe latină-palestină s-o
fi fanat la mormânt, unde aterizase cu al ei, doamne ferește.
După
sute de ani, n-are rost nici discreția ei de acum. A ei încă poate
reînvia, în caz că dă peste mine spiritul exact acum. Nu rescriu
pre-tăcerea prezentă. Lucrurile se pot aranja. Fie și rata.
Neuitând deci vizita asta la marmoră, îmi resping pretenția că
aș fi meditat și eu într-o upanisșadă strict personală asupra
unei vizite de marmoră.
În
cazul acela, cu pădure și smeură, OK. Am notat fantezii mai lungi
decât frica de marmoră, cred că marmora în persoană. Tot cuplu
acolo eram. Azi a început iar ce va mai fi ori nu – dar nu tăcerea
unei replici la vizita demarmorizată. Nu mai e chip – domage –
chiar o pagină nici prea albă, necum marmoră.
Tocmai
de-aia, înapoi ori înainte, foi opăcite în crângul de scrum,
păsările se mai pierd de pereche în amintire. Vânătorul tot
acolo. Cântăm o raga ce nu se va compune. Cât s-a descompus
peisajul de rencontre, a nu se fi confundat cu raconte, katha.
Aparokatha. Apucata.
Îmi
spuneam. Ba nu, nici mie. Ca un secret. Nu cunosc secrete. Depndență
de astrologi, nu de astre. Contrazicându-i pe ei, poate astrele te
acceptă în secret. Ele pot să aibă, cum ar fi lumina. Doar
consumăm dodiile astrologilor ziua întru secretul nocturn al
astrelor. Ei încă ne amenință cu luna. Conubiul muzicii cu
noaptea.
Ei
încă ne amenință cu luna. Cunosc iarba. Nici de apă nu sunt
străin. Doar depărtișor. Ce bine de frunzele căzute. Mă uit de
stuf, nu se usucă. Fidel culorii apei. Orb. Fusese în alb, madame
Gal. Orbenie sub capul podului nou și nu cunosc mașina care a
rupt-o de pe pod peste mine rupt. Mi-a revenit vederea în stră-apă.
N-are
toată lumea. N-o vede toată. Le-am spus-o, măcar să pună de-o
parte cartea-carne de vacă. Aurica s-a supărat de subiect. Nu era
în alb. Nici în cealaltă culoare. Tikhe și fără o mică istorie
personală.
Îmi
publicasem orbirea în două limbi. Așa și prezența – lasă –
a noastră de mâine-poimâine. Nu vedeam, auzeam, cui (neclar pe
plic) nu stătusem în gât. Și zburătorului de pe pod. Nu știu de
văzut. Stadionul – și național – în spate. La noapte se
înfrigură caldul de-acum.
Stau
spre Jawa. Laboratorium. Tot ce fredonam înainte și după avea de-a
face cu noaptea una cu muzica. Și delirul întregitor al
contemplației. O pasăre înot. Noroc de strâmtoarea șopului. Și
mai orbeam o dată. De lucii. Nu numai al cărnii de vacă (în text:
vak).
Autorii,
clasa, Beckett, Emile, de celălalt... Copilul lui Isac, de și-a
tăiat, cu nașterea, mama. Nu și cu moartea. Cum de și-o mai
amintește? Sunt 260 de ani. Destule religii dispărute. În
fotografii. O pagină punjabă. Cititor 423, 425, din fortul roșu
mijlociu. Nu eram mult mai tânăr.
Tot
ape. Ziduri și orașul în spinare.Frunzișuri mai rare într-o
parte. A junglă. Lumea e interesantă, s-ar zice. Până ai
cunoaște-o. E frumos că se încape dar nu e poate încăpută cât
să se sfârșească în timp ori în spațiu.
N-am
nimic cu înalba. Aer primește. Eu îi mulțumesc. Aerului. Să fi
bengalit-o și roșcatul vreun pic. De plus cu neamul daților. Ce-au
mai ocolit Auro și Pondi. E frumos? Întreb. Cum voiam să însemn
după dată.
Acum
la Schoenbrun se primește, pe toată partea femelă. Nu știu dacă
din același izvor s-a desumflat cocoașa. Eram OK. Atunci am orbit
și cred că mă uitam așa, în locuri lăturalnice, prin mici
maidane, chokidari, un copil, strada a doua. S-o fi vrând altfel
fiecare.
Panglica
roșie tăiată în cruce de trusoul alb. Apoi cu foarfeca, din
același, deci, izvor. Ce țări s-or fi bravurând, cât de
brambura, măcar în mare (probabil). Pe dedesubt luciu, în spate
stadionul, naționalul (sic). Să nu le mai citesc. I-am (neclar).
Să-i uit. Uite-i.
Nu
e nicio interesantă, nu știu ce e nou. Ce e vechi mi-ajunge zidul.
Atâtea personaje lipite la nevedere (aproximativ). Închipuindu-și
că m-ar atrage dinner-ul. Nu mă întreb. Nici d-l Hal n-o să mă
mai recunoască. Asta e soarta. După ce ne zâmbisem.
Peste
o oră aș pleca de acasă. Mi-aș face probleme. Oraș, orient,
mișcat și printre bazare de vânturi aiurea. Ce alte orașe... Dacă
m-aș putea... Ce... Să le caut într-un memoriu de somn probabil
reconstituibil când aș fi-n memorie. Iar „Regina” din Palermo,
când povestea e până la Caltanisetta (Portofino, în text) parcă.
Altfel de sus,ceva taorminian. Adio la Nanda Devi.
Din
coborâre, înăuntru fusese symbolonul. Nu se înțelge care
înăuntru. Nu scriu ce mi se întâmplă, nici nu mi se întâmplă
ce scriu. Aș vrea, n-aș vrea, mi se întâmplă să scriu. Și
scriu să mi se întâmple.
O
lasă baltă. Asta verde. Porumbei albi reflectați coverde (lesne?).
Peisajul afară dor (dar) de (pe) aici. Și, mai ales, de ce ocolim
urmă (?) într-un timp mai de el? Dacă rămâneam orb, adică
netăiat de nașterea mai sacrificiu al podului nou, terminat înainte
de vreme.
Uitată
mutră (?), degeaba văzătoare, află că m-am împăcat cu
situațiile, și nu din compasiune, nici din eșec. Eh, m-aș fi
îngrozit să-mi dau serios seama ce-mi bâiguiam în cap. Cred că
din Baudelaire.
Domnule...m-am
scuzat.. doamnă... mă vârâse pe gâtul... ce gât... încă o...
câte... anunț... liniștită lumea. S-o fi simțind încă în
slujba rajei. De unde, că vrea o țigară. Fumăm despărțiți.
Uniforma asta – prticulară pentru particulari, rajală pentru
cine?
Albastrul
ferestrelor din zidurile descoperite n-ar putea intra într-o
gurdwara. Ce-o fi asta? Alb pe metereze. E și un foișor. De ce
numai zeci de mii?... de când... se vor fi (ilizibil)... ar fi
bine... mâlc... întrebări nu de la mine... s-a lămurit... cine
(ilizibil).
Distracții
de orb. Mă sui în copac. Aici e pornirea. Se subțiază. Merg până
n-o mai fi. Pare puțin. Am loc să pic în cap. De-aș fi albul de
pe zid, s-ar schimba kalimera. Era în alb. N-am cum ajunge. Să nu
primească, nu mai e înăuntru, bineînțeles, că madame Gal s-a
tuns.
Oglinda
e rezemată de copac. Maestrul nu face discriminare înre orbi și
tăiați. Fusesem îmbrăcat. Mi-e cald și acum. Îmi nădușește
și văzul pe care nu-l am. 88. Nu spun cine. Ați înțeles. Podul
vechi. Nu cât înfățișatul fost neacoperit, fost (fort?)
neacoperit.
Albul
pe zid. Foișorul. Ceva mai spre casa neatinsă. Acolo, ziarul. Două.
Mă încurc de cunoștințe. Mi-am mers secretele neadevărate. Nu.
Le am eu și ele mă pot avea. Ce să fie mai ireal ca un secret?
Cu
două banane aș înnădi laptele, nu carnea de vacă reală și
sfântă... Mișel... e... latinistul a murit. Îmi pare rău. Ne
revedem, drăguță, Apucata, de două ori. Renunțându-se în
persoană orbului- de-aia-tăiatului. Habar n-avem. Încă o campanie
(companie?). Sariul nu i se mișcă.
Vorba,
ochii, da, perioada oarbă, nu numai aer. M-am întors cu spatele,
mi-era tot una. Dacă vedeam, îmi străbătea coada ochiului pe
covoare. Oo ce ochi. Covoarele foarte groase. Ele mi-au scufundat
vederea. Du-te cu care (?) e mut. Dau și ție. Mai bine nu cer, deci
nu primi. Cam așa îmi doresc ziua. De ce n-ai venit Tausq (totuși?)
Chiar
dacă nu-ți dădeam, de ce n-ai ascultat și nu primești dar nu-ți
spun sarod, aș vrea. Când o fi să mor, înainte, de mi-ai veni în
minte. Nu te vedeam. Tu și ai tăi m-ați orbit, de-am spus n-am
nevoie de o zi după noaptea asta. Mai rămăseseră puține ore. Nu
știu ce s-a ales de ele. N-am idee pe unde și de ce.
Nici
nu puteam rămâne izolați în arta numai a ta și-a guru-ului
domnie tale. Săptămâna oarbă când m-am însurat, nu eu,
cumnatu-tău, nici, așa și tu și eu... (mai) toți suntem
cumnați... nu se mai întoarce, fie (-mi/-ne)-i de bine cui m-a
tăiat.
Să-i
repet pe Frumosul de-a fost câine dintr-o existență cu fapte bune.
De l-am iubit. Iar acum, asta să-i fi spus lui muhamagul (?), cum
zisesem, nu-i nimic. Să-i fi spus... în altă existență va primi
și nu cine vorbim,
jawaianul-calul-cai-cale- lipan-palmier-de-glastră- cinci-cruce-cal-falus.
Într-una
amestecate parodic în călăria ritmată suprafreudian, nu mișcat
Kajuraho al masturbației. Un pic de râs în audiență. Rigoare
linga. Nu e coming călăreț, ritm al strunirii prin coming,
recunoaște. Ai zice cu Petecila... Frumosul nu se întoarce pentru
noi. De ce-ai crezut a doua zi că-ți vor toate coming-ul (în text,
că vor toate să te fută).
Nici
una, în fine, ai întors-o franco-sanscrit, pe istorie personală
înfundată. Nici n-ai mai regretat, abia de-ai comentat cu Bej. Da,
când cântă Ravi, Ganeșa dansează. Ia-te de astrologi. Le câștigi
amiciția și fuga în Auro, dacă mai visezi un pic dimineața asta,
pe esternizarea, iarăși, a imperiilor, acum și nordiste.
O
luase de la Roma iar, prin mongrejicime, la zi, promoțional, de
conjunctură orbești mult. Puțin. Prostii, și n-are a face. Chiar,
ce-mi răspunzi la ce părere ai despre... rândul tău mai Uranus în
colțul lunii... vorba-ți mă simt al naibii de singură în seara
asta și sunt.
Got
s-a dus la concert. Ține toată noaptea. Eu, leneșă, n-am vrut să
mă duc, sigur aș fi putut intra. Naa doarme la Sha. Nici n-a dat
azi pe acasă și sunt geloasă de parcă m-ar fi părăsit vreun
amant (sic – la lectură, în fața copilului „iubit” - de aici
lună și Venus amestecate).
N-a
dat niciun semn de regret pentru mine, sau de compasiune că rămân
singură. După un timp, m-am dus s-o ispitesc pe Naa să vină
acasă. Când să intru pe scări, nu pot, ușa încuiată. Sonerie,
nu. Strig până încep să iasă vecinii.
Și,
în sfârșit, mă aude: „Nu pot și eu să dorm o noapte cu Raa!”
Credeam că simte lipsa pe care i-o simt eu. Aș! „Bine”. Întorc
spatele și plec amărâtă. Aș fi vrut măcar să văd că îi pare
rău de mine, cât că părerea de rău ar fi fost mai mică decât
plăcerea de a dormi prin vecini.
De,
sunt orgolioasă. Acasă, iar m-am pus pe citit Laa. De nervi, i-am
luat floricelele lui Jaa și i le-am mâncat. Noroc că m-am întrebat
ce-i dau mâine să mănânce, că i le terminam. Cu asta, mi s-a
făcut foame, dar n-am chef să mănânc singură.
Mă
uit în frigider, ouă nu. Niște icre de vreo lună în sare,
nefăcute. Lămâi, hh, nu. Rămâne laptele cu pâine. Când, văd
cutia cu „drinking chocolate” a Naa și mă răzbun. Îmi pun
trei lingurițe într-o ceașcă de lapte. De obicei, nu mă răsfăț,
din motivele arhicunoscute de sărăcie.
I-am
făcut-o, na. Dar tot n-am chef să beau laptele singură. Nici nu
știu dacă o să-l beau (l-am băut la lectură, n.m.) Citesc și mă
gândesc cum s-o „pedepsesc” (ghilimelele nemarcate), să simtă
cum m-a umilit.
Să
nu vorbesc cu ea, nici n-o să observe. S-o cert – mai are alt
motiv să se care de acasă. Să-i explic ce prost m-am simțit, ar
însemna să mă umilesc și mai tare. Dacă tac, nici măcar n-o să
știe cum am suferit. Dacă-i spun, tot nu ajută la nimic. Și, pe
chestia asta, nu pot să dorm.
Am
să mă duc la ea în pat să mă culc. E mai cald acolo, că am pus
un radiator pentru Jaa care tremură ca un aspic. Orele astea să
visez că sunt copil și să fac pipi pe cearceafurile ei (n-am făcut
– la lectură numai). Philipinez flamengo.
(replay),
așezate, dansatoarele își unduie Malayezia mâinilor. Tinerii
fumează între șlagăre purane. Nu numai Shankaracharya înțelege
dansul.
2.12.
82. D.
Scofâlcită,
nemaiprivind fix, mai mult învârtindu-se, sus pe zid, iar jos, în
cărare, spre stradă, bangh și gunoi, cavalerul o curtează, poate
nu inutil. E negru, șapte fii pierduți anul ăsta, durere
d'annunziană
o nouă inseminare.
3.12.
82. D
Ber
aproape s-a năpustit aseară, asudat. Eu setam memoriile, partea a
doua. Mi-a lăsat 11 întrebări lungi, să răspund, pentru cartea
lui și Nav Bharat. Am urcat împreună la etaj, spre redacție,
străbătând prin puzderie de anagajați într-un biou destul de
elegant. L-am reîntâlnit după cinci ani pe Rajendra Mathur, care
mă intervievase în redacția Nay Dunya din Indore. Acum, în Delhi,
redactor șef al Nav Bharat.
4.12.
82. D.
Putran
na Putri, băiat, nu fată. Roko mad ja ne do, oprește, nu fugi, nu
opri. Ce dumnezeu ne înțelegem așa bine cu Shivji, Leela, Neeru,
Shama?
13.
12. 12. D.
Maestra,
pe care n-am mai auzit-o în ultimul timp, apare să discutăm
Ardhanariswara. A
citit-o, i-a zis lui Nansi. O invit vineri la stephenieni. O să
cânte, cred, și Nana un bhajan, după invocație. Ceaiul începe să
se răcească. Și-a luat valea și Bivran. Mataji iubește poemele
mele.
30.12.
82. D
B.
R. Sharma a venit pentru o copie a interviului cu mine și o poză,
spunând că Rajendra Mathur n-a publicat în anul de când e
redactor șef la Nav Bharat Time niciun interviu cu altcineva, dar că
o va face, cunoscându-mă, pentru mine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu