Anul VI, nr. 12 (73). Parteneri: Asociația Culturală Româno-Indiană, Academia Internațională Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Fundația Alexandru Philippide, Asociația Culturală
Aromâmească, Fundația Dumitru Drăghicescu, Fundaţia Culturală Ithaca, Liceul de Artă Dinu Lipatti, Centrul Român de Istoria Presei, Teatrul Robert Calul. Format: Addresses, Intervenții, Teatru de poezie, Întâlniri, (Re)lansări de cărți și publicații, Concerte, Proiecte, Portrete, Ateliere Creative
Tema: ”DUMNEZEU
S-A NĂSCUT ÎN EXIL“
Un colocviu dedicat lui Horia Vintilă
In Concert:
Ion Lupu și Gheorghe Cărbunescu, acompaniați la vioară de Elena Albu și la violoncel de Camelia Iancu
Guest: Mr. Partha Ray, Embassy of India in Bucharest
Comunicări:
George Anca: Drama
Sanscrită
Vasile Menzel: Mozart
și Salieri în scenă
Corneliu Zeana: Colinde
în închisori comuniste
Viorel Speteanu:
Istoria Crăciunului la români
Aniversări în
decembrie: J. N. Potocki 200 n (2), Ada
Lovelace 200 n (10),
Vintilă Horia
100 n (18), Edith Piaf 100 n (19)
Teatru de poezie:
Puși Dinulescu: Irozi
Gabriela Tănase:
Aron Cotruș
Vali Pena: Magda
Isanos
Lansări de carte:
Pranab
Mukherjee, President/Rashtrapati
of India: Thoughts and Reflections /
Gânduri și Reflecții, Rupa, New Delhi, 2014; Selected
Speeches I-II /
Discursuri alese, Publications Division, New Delhi, 2015
Rabindranath Tagore: Shades of Difference / Umbrele
diferenței, Social Science Press
& 9.9 Media, published by Esha Beteille, New Delhi,
2015
Satya Vrat Shastri: Human Values / Valori umane,
Bhartiya Vidya Mandir, Kolkata
Victoria Duțu: Gabriel, Carolina, Cluj-Napoca,
2015
Lara Gal: Pay back time / Timpul revanșei,
Bibliotheca, Târgoviște, 2015
Coordonator: Dr.
George Anca
Dumnezeu s-a născut in exil
Dumnezeu s-a născut în
exil este prima carte scrisă de un autor român, Vintilă Horia, care a
primit premiul Goncourt, în anul 1960. Subiectul principal este acela al
exilului poetului latin Ovidiu la Tomis şi duşmănia pe care i-o poartă Augustus,
care îl învinuieştede coruperea tinerilor prin opera sa, Ars Amandi.
Exilat la Tomis, Ovidiu
încearcă în repetate rânduri, prin scrisori către Roma, să îl înduplece pe
împărat, însă speranţele sale rămân fără rezultat. Nevoit să trăiască printre
„barbari”, aşa cum erau numiţi geţii de către romani, ajunge să le cunoască
obiceiurile, firea, legile, şi să aprecieze felul simplu în care trăiesc. Cartea
se transformă, dintr-o elegie a exilului, într-un drum iniţiatic
către descoperirea unei noi religii, a adevăratului Dumnezeu. De-a lungul a opt
ani, prezentaţi în opt capitole, Ovidiu se redescoperă şi înţelege în primul
rând adevăratul înţeles al iubirii, foarte diferit de ceea ce scrisese el în Ars
Amandi.
La începutul şederii sale la
Tomis, este chinuit de amintiri şi de dorul de Roma, pe care ovedea ca
reprezentantă a adevăratei civilizaţii. Încet, are loc o evoluţie a
personajului,acesta începând să îndrăgească prietenia distantă a Dochiei,
femeia care îl îngrijea, şi să oiubească într-un mod diferit de cel în care
iubise până în acel moment. Este mişcat de sărăcia geţilor, de invaziile lor
disperate asupra Tomisului şi găseşte dreaptă religia acestui singur zeu numit
Zamolxe. Romanul se transformă deci într-un intinerariu în carepersonajul îşi
caută rostul în lume, îşi caută zeul şi religia de care realizează că nu
numaiel are nevoie, ci toţi, până şi romanii, mulţi părăsind armata şi alegând
să fugă la geţi,unde îşi iau soţii gete şi lucrează pământul. Începe să
părăsească Tomisul pentru a vizitaalte localităţi ale dacilor şi îşi face
prieteni pe care îi simte mai loiali decât i-a simţitvreodată pe prietenii săi
romani. Până la finalul cărţii observăm îmbătrânirea fizică a lui Ovidiu, care
îl împiedică să ia totul de la început, el rămânând însă cu sufletul împăcat
şi întinerit datorită speranţei aduse de noua religie.Societatea getă este
prezentată în antiteză cu cea romană, care deşi civilizată, aşa cum o vedea
poetul latin la început, era totuşi dominată de vicii şi desfrâu, pe când geţii
aveau reguli stricte pe care le urmau, iar viaţa lor simplă consta în cultivarea
pământului. O altăînsuşire surprinzătoare a geţilor era aceea că nu aveau frică
de moarte, fiind încredinţaţi că atunci când vor muri se vor duce alături de
Zamolxe. Tocmai această lipsă dedependenţă faţă de lucrurile materiale şi de
viaţa însăşi îi făcea puternici. Ovidiu înţelege din acest moment că zeii latini
nu pot exista atâta timp cât îndeamnă mereu la războaie şi la orgii, pentru că
adevărata menire a unui zeu nu poate fi aceasta. De aceea simte o linişte aparte
atunci când vede templul de pe insulă distrus de furtună şi speră că astfel
amai murit un zeu pentru a face loc celui adevărat, celui care urmează să facă
dreptate şi să mântuie oamenii.De ce s-a născut Dumnezeu în exil? Nu cred că
titlul se referă doar la faptul că Ovidiu l-a descoperit pe Dumnezeu departe de
patria sa, ci la faptul că în timpul lui Augustus exilul era destinat celor
nevinovaţi, care erau supuşi suferinţelor doar ca împăratul să îşi exercite
puterea. În exil, pentru că cei mulţi, săraci, tiranizaţi de dictatori aveau să
domine lumea prin noua lor credinţă. Pentru că Mesia trebuia să vină din afara
Romei, de jos,pentru a realiza o ascensiune a sufletului, o mântuire destinată
în primul rând celor chinuiţi de soartă. Acest nou Dumnezeu era Dumnezeul
săracilor, care nu cerea temple,nu cerea jertfe, care nu cerea jocuri
sângeroase de circ, care avea să vindece oamenii care u erau înrobiţi de cele
pământeşti. Mai târziu, tocmai această simplitate a noii religii şiaceastă pace
pe care o punea înainte de toate avea să atragă pe cei mai mulţi către ea,pentru
că, aşa cum spune Ovidiu, toţi erau în căutarea noului zeu deşi nu îşi
dădeauseama de aceasta. Astfel, acest roman devine simbolul unei iniţieri,
sugerând faptul că în final tot răul duce spre bine. Pentru Ovidiu şi pentru
mulţi romani exilul a însemnat o viaţă mai curată, descoperirea adevăratelor
valori şi a zeului unic. Este o lectură plăcută şi emoţionantă, o ascensiune a
sufletului spre cer
Scrisă în
limba franceză şi distinsă cu premiul “Goncourt” în anul 1960,“Dumnezeu s-a
născut în exil” este cartea care te ajută să înţelegi că atunci când te refuză
exteriorul îţi poţi găsi loc în interior. În propriul interior. Ca o
regăsire izbăvitoare după ani de rătăciri în care ai crezut că trupul este tot
ceea ce contează. “Cartea mea e, în esenţă, un imn al libertăţii.”Astfel îşi
caracterizează autorul acest roman când se adresează cititorilor catalani cu
ocazia publicării acestuia în Spania. Scrie, atunci, “Despre degradare şi
risc”, text născut “ nu ca o justificare, ci numai ca o clarificare” a ceea ce a
trăit şi asimţit, pentru ca cei care vor citi să înţeleagă cel mai important
punct de vedere,acela al celui implicat în mod direct şi care, asumându-şi pe
deplin faptele,afirmă: “Nu regret, deci, ceea ce s-a întâmplat, pentru că totul
are un sens înviaţă, o valoare de simbol.” Despre el însuşi, va afirma:
“Aparţin unui popor de ţărani şi poeţi, al cărui contact cu istoria a fost
totdeauna dureros şi tragic. Un popor care adesea s-a retras în istorie
(filozofii noştri, Lucian Blaga şi Mircea Eliade au explicat bine acest
fenomen), s-a ghemuit dincolo de vizibil, în pădurea miturilor lui. Este vorba
de o promisiune sau de un mesaj pe care Ovidiu şi RaduNegru, personaje ale
celor două romane ale mele, l-au pus în lumină. ”Aflat el însuşi în exil,
Vintilă Horia vorbeşte despre Ovidiu Naso, poetul exilat la malul Mării Negre,
în Tomis, unde a şi murit în anul 17. Poate pentru că “Arta iubirii” era
recitată de tinerii Romei iar poetul era aclamat având astfel dovada
popularităţii sale fără a fi nevoit, asemeni lui Augustus, să dea oamenilor
mâncare şi să îi ducă la circ şi la teatru pentru a-şi auzi aclamat numele. Sau
poate pentru că Augustus era doar un om puternic, adică “un om înspăimântat de
propria-i putere” în timp ce Ovidiu nu era singurul care vedeacorect lucrurile,
dar era singurul care le scria: “Eu sunt poetul, el nu este decât împăratul”.
Poate şi pentru alte vini reale sau doar închipuite, Augustus îl trimiteîn
exil.Cititorul parcurge etapele acestui exil de la deznădejdea începutului
accentuatăde neputinţa revenirii la viaţa pierdută, până la abandonarea finală
în mâna destinului odată cu revelaţia libertăţii interioare imposibil de
înlănţuit.Obişnuit cu o mulţime de zei care acopereau cerul Romei şi care se
luptau pentru întâietate în faţa muritorilor de rând, Ovidiu este surprins de
religia monoteistă ageţilor în mijlocul cărora îi este hărăzit să trăiască.
Nedumerit, se întreabă: “cum poate un zeu să umple cu persoana lui un cer
întreg?”
Obiceiurile
ciudate ale acestora (geţii plângeau intrarea în viaţă a unui nou-născut care
era, astfel, sortit suferinţei până când Zamolxis se va îndura de el), dorinţa
de a-i cunoaşte mai bine îi poartă paşii prin ţara lor, spre muntele
sacruKogaionon pe vârful căruia trăieşte marele preot înconjurat de călugării
săi. Dar sfârşeşte prin a descoperi Muntele sfânt în el însuşi când, întins sub
merii înfloriţiai lui Scoris, întâlneşte clipa de pace necunoscută până atunci.
Şi găseşte înlăuntrul său făgăduiala veşniciei, aceeaşi pentru fiecare om, bogat
sau sărac,rege sau sclav, poet sau soldat: “Credeam că zeii aveau puterea de a
ne transforma în animale, în plante sau în stânci. Toate acestea nu mai sunt
cuputinţă. Căci adevăratul Dumnezeu a luat forma noastră, El s-a transformat
în om…”În lume se născuse Fiul Omului iar în exilat se născuse credinţa. Iisus
apare el însuşi ca exilat, născut într-o ţară care nu crede în el şi nu-l
doreşte: “Ştiu acum că Roma, acea Romă care era, la începutul suferinţei mele,
ţinta tuturor gândurilor mele, nu se află la răspântia tuturor drumurilor
terestre, ci în altă parte, la capătul unui alt drum. Şi mai ştiu că Dumnezeu
s-a născut, şi El, în exil.”“Iată, cine vrea să mă cunoască mai bine nu are
decât să recitească
Dumnezeu
s-a născut în exil şi Cavalerul Resemnării . Eu sunt acolo, cu toate
scînteierile şi cutoate umbrele mele. Numai prin mijlocirea cărţilor se poate
judeca un scriitor, şi nu pe baza câtorva articole.”
Frumos obicei!
RăspundețiȘtergereSă fiţi sănătoşi şi veseli!