Anul VI, nr. 8 (69). Parteneri: Asociația Culturală Româno-Indiană, Academia Internațională Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Asociația Culturală Aromâmească, FundațiaDumitru Drăghicescu, Fundaţia Culturală Ithaca, Liceul de Artă Dinu Lipatti, Centrul Român de Istoria Presei, Teatrul Robert Calul. Format: Addresses, Intervenții, Teatru de poezie, Întâlniri, (Re)lansări de cărți și publicații, Concerte, Proiecte, Portrete, Ateliere Creative
Acad.
Dumitru Radu Popescu prezintă noua carte a lui Nicolae Dan Fruntelată: Lambretta,
Semne, 2015
Portrete:
Cristian Radu Nema
Coordonator: Dr. George Anca
Vasile ANDRU
O zi-lumină pe colina Guadalupe, locul
unde Maica Domnului s-a arătat de 5 ori
Spre deosebire de toate apariţiile mariane din
lume, în Mexic la Guadalupe miracolul a produs și o probă materială, pe care o
putem vedea şi azi, cu ochii noştri. Cînd am văzut această probă, fascinantă,
am avut senzația hipnotică, ori poate trează, că Maica Domnului mi-a făcut
darul s-o întrezăresc!
Voi evoca un
pelerinaj la Guadalupe, în
Mexic, pe locul
unde au fost cinci apariții ale Maicii Domnului. Am fost în 2012. Am urcat colina sacră Tepeyac, loc numit
astăzi Villa Guadalupe. Sute de oameni urcau pe colină. Pelerini din toată
America Latină. Mă simțeam bine între ei, trup lângă trup, aglomerația anulează
străinia, smulge buruiana euforică a egoului, te înrudește cu toți. Pelerinajul
mă făcea neam cu tot Mexicul, dincolo de premisele unei înrudiri iberice (prin
hispanicul Traian).
Pe această colină,
Maica Domnului i s-a arătat unui indio,
un aztec sărman. Era pe 8 Decembrie 1531, o zi de sâmbătă, era dimineaţa.
Aztecul s-a auzit strigat pe nume: „Juanito!”, numele lui de după botezul
creştin era Juan Diego. Înainte de botez se numea Cuatla-ctoactzin, care se
traduce: „cel care vorbeşte ca un vultur”. În tetramorf, vulturul este simbolul evanghelistului Ioan. Poate de
aici a provenit numele creștin al aztecului.
La data când i-a
apărut fecioara Maria, Juan Diego avea 57 de ani. Era creştinat de când avea 51
de ani, la puţin timp după ce Mexicul fusese cucerit de spanioli.
Când s-a auzit
strigat pe nume, Juan Diego s-a oprit şi a văzut o tânără foarte frumoasă, care
i-a spus că este Maica Domnului şi i-a cerut să transmită un mesaj misionar
episcopului din Cetatea Mexicului.
Maica Domnului i-a vorbit lui Juan Diego pe
limba lui natală, în nahuatl, limba
aztecilor. Cred că i-a vorbit în minte, pentru că persoanele divine, când ne
vorbesc, nu rostesc fonic, sonor, că dacă Dumnezeu ar vorbi fonic, ar fi un
tunet cumplit care ne-ar nimici. Maica Domnului i-a spus lui Juan Diego să-i
ceară episcopului să ridice în acel loc o biserică, în care să-L reveleze pe Dumnezeu aici, în Lumea Nouă.
Juan Diego porneşte imediat spre oraş, la
episcopul Zumarraga.
Acest
Zumarraga este
chiar primul episcop al Mexicului de după conchista: ierarh zbir, a ordonat să
fie aruncate pe foc multe codice aztece,
şi să fie distruse 500 de temple străvechi…
Diego îi
relatează apariţia Fecioarei Maria, o descrie. A fost o apariţie concretă.
Adică Diego n-a avut o „viziune”, numai misticii au viziuni, el nu era un
mistic. El a avut parte de o apariţie fizică!
Episcopul l-a
ascultat distrat (se înţelegeau prin translator), nu credea că un indio prăpădit a avut parte de o
apariţie divină. Şi l-a expediat repede. Juan Diego s-a întors la locul unde-i
apăruse Fecioara Maria, ca să raporteze eşecul său. Astfel are loc a doua
apariţie a Maicii Domnului, care l-a ascultat, iar în final i-a spus ferm: Îţi
poruncesc să te duci din nou mâine, să-l vezi pe episcop şi să-i repeţi cererea!
Nici la a doua
audienţă, episcopul Zumarraga nu l-a crezut pe Juan Diego. I-a cerut să-i aducă o probă concretă că s-a
întâlnit chiar cu Maica Domnului.
Au fost, în total, cinci apariţii; prima pe 8
decembrie, iar a cincea pe 12 decembrie 1531.
La ultima
apariţie Maica Domnului a pregătit proba concretă. Va lasa imaginea feţei sale
întipărită pe mantaua indianului, ca o fotografie!
Mantaua era un
fel de pătură care se încheia pe umărul drept. Era o ţesătură groasă din fibre
de agave, de mărimea 1,67 m pe 1,05 m. Pe această mantie
s-a imprimat imaginea Sfintei Fecioare.
S-a petrecut aşa:
Când Juan Diego s-a aflat iarăşi în faţa episcopului, a desfăşurat mantaua în
care învelise trandafirii, culeşi la îndemnul Fecioarei. Desfăşurând mantia, pe
ţesătura de agave s-a „revelat” lent, sub ochii celor de faţă, imaginea Maicii
Domnului. În culori vii, strălucitoare. Era ca şi cum pe o placă fotografică,
introdusă în soluţia chimică numită „revelator”, se iveşte chipul sub privirile
tale. Imaginea are calităţile şi fidelitatea unei fotografii, uimitor de
expresive, cu dimensiunile 1,43 m pe 0,55 m.
Deşi ţesătura din
fibră de agave e grosieră, „fotografia” Fecioarei s-a aşternut compact,
armonios. La analize vechi şi noi, nu se disting urme de „tuşe” (cum ar fi la o
pictură), ci totul are netezimea unei fotografii.
Impresia produsă
de această „probă material” a fost uluitoare. Cu aceasta, a început o fervoare
religioasă fără seamăn, care a făcut şi succesul cultului creştin printre
mexicani. Imaginea miraculoasă a lucrat asupra minţilor indigenilor mai mult decât
oastea de misionari.
Se poate spune că
Mexicul a fost creştinat de Nuestra Senora (Maica Domnului) de Guadalupe,
sau mai concret, de icoana miraculoasă adusă de ea însăşi acestui popor. Mai
ales asupra populaţiei indigene, imaginea Fecioarei a avut un impact
extraordinar. A fost ca un şoc metanoic, sau ca o „traumă” de iniţiere, care a produs valuri de credinţă, de atunci şi
până azi.
Mantaua cu chipul Sfintei Marii poate fi văzută expusă în uriaşa catedrală din Guadalupe. Cine vede această imagine se
simte transportat, înnoit, înviat. Mi-a mărturisit un pelerin-poet, ce a simţit
dânsul: Este ca şi cum a venit nenăscut
şi pleacă de aici născut, în anul unu
al fiinţei sale.
Dar în cazul Giulgiului de la Torino s-au născut
multe discuţii cu privire la datare, autenticitate (personal, înclin să cred,
după argumente, că este o „relicvă” autentică). Dar imaginea Fecioarei de la
Guadalupe nu a suscitat discuţii pro şi contra. Reperarea istorică este sigură,
mărturiile despre fenomen sunt credibile, înregistrate „la faţa locului”.
Expertiza
neîntreruptă. Pânza
a fost examinată în toate timpurile: vizual, în evul mediu; ştiinţific în epoca
modernă; cu tehnică de vârf, astăzi.
Pictorii au
confirmat că este imposibil ca acea „pânză” să fie făcută de mână umană. Nici
la microscop nu se distinge vreo tuşă de penel: culorile formează o suprafaţă
fără asperităţi. Chimistul german Richard Kuhn, laureat Nobel, a primit două
fibre din această ayate (mantie). El
zice că „coloranţii sunt de origine complet necunoscută” pe pământ.
Ţesătura a fost
studiată şi de experţi NASA. Ei constată că nici o fisură nu apare pe imagine,
după 470 de ani de la miracol. Nici culoarea nu s-a spălăcit, nu s-a atenuat,
după atâta vreme! „Prospeţimea culorilor rămâne inexplicabilă.”
Numai adaosurile
s-a degradat complet. Adaosurile au fost făcute la bordura imaginii primare, ca
ornamente sau înrămări.
Testul
ochilor certifică miracolul
Proba cea mai
uimitoare a fidelităţii imaginii este dată de examinarea ochilor de pe „fotografia”
spontană. În ochii ei s-au păstrat chipuri şi reliefuri care au fost „privite”
de dânsa în momentul „revelării” miraculoase. Ochii au fost examinaţi de
oftalmologi, cu aparatură. Ei au caracteristicile unor ochi vii. Cu
oftalmoscopul, în 1956, un medic a surprins reflexii luminoase, proaspete.
Asemenea detalii nu pot fi observate în picturi, ci numai în ochii celor vii.
Din rezumatul
studiilor, făcut de Francois Brune, notăm:
S-a analizat şi
cu microdensitometru (aparat care, într-un milimetru pătrat, distinge 27778
puncte!). Numerizarea, sau digitalizarea, permite să recuperăm orice detalii.
Aşa s-a constatat că ochii Fecioarei reflectă ceea ce vedea dânsa în momentul
„imprimării” chipului: un indian cu barbă (probabil Juan Diego), un franciscan
(probabil episcopul Zumarraga), un tânăr într-o poziţie perplexă (probabil
translatorul). Se reflectă deci o întreagă scenă a încăperii în momentul în
care Juan Diego, desfăşurând mantia, a apărut desenul divin.
Antropologii
aduc argumentele
lor în favoarea autenticităţii
imaginii. Chipul apărut fotografic pe mantaua lui Juan Diego nu are trăsăturile
unei femei mexicane. Tenul imaginii originale este alb, nu este brun oacheş
decât în unele reproduceri manuale sau picturale, făcute de-a lungul vremilor.
După
atâtea ispite, o teofanie
!
Seara, am coborât
de pe colina sacră, între mulți oameni, cu care îmi părea că am fost părtaș la
o taină primordială. Lumina de pe feţele lor mă face să spun: Dacă n-ar fi
existat sufletul, pelerinajul la
Guadalupe l-ar fi inventat.
În fața pânzei
miraculoase, pentru prima dată am simțit preajma Maicii Domnului, cu o putere
care nu se poate povesti. Pe Athos eu
n-am simțit preajma Maicii Domnului, ci doar a lui Hristos. Vastitatea lui
Hristos mă copleșește, dar poate asta e problema mea personală. Vedeam că
monahii de pe Athos, în trăirile lor, o situează pe Maica Domnului mai sus
decât pe Iisus Hristos, o evocă mai des, mai cu însetare, și le înțelegeam
evlavia univocă. Dar la Guadalupe, pentru prima dată, eu am trăit în preajma
slavei Theotokos, am trăit clipa de răpire într-un halou din firișoare de
lumină.
Îmi dădeam seama că am venit în Mexic pentru ceasul acela! Tot
restul a fost ispită! Sau a fost o suită de ispite culturale,
tropicale: Ispita de a parcurge 4000 de kilometri prin țara vastă, Los Estados
Unidos Mexicanos, prin Sierra Madre și la Caraibe, în zone
arheologice, Uxmal și Chichen Itza. Eplorări! Părintele Teofil Părăian le numea „ispita bună”... iar Ecleziastul le numea vanitas,
adică abur.
Și ispita
scrisului: am umplut trei caiete cu însemnări pentru eseul care se cheamă: Topografia sacră a Mexicului, de la
Teotihuacan la Tula. Am scris cu sobrietate despre tolteci, cu tristeţe
despre azteci, mai cerebral despre olmeci şi cu pătimire despre mayaşi… În
Yucatan, între mayași, mă simțeam ca în Bucovina natală. Și nu mă mai puteam
smulge din Mexicul atemporal, îmi venea
să-mi fac o colibă lângă ferma lui Gabriel
Garcia Marquez, pe care l-am mai aflat în viață… Ieșisem din prezentul
văzut și zadarnic un SMS-alertă de la Ambasada română (care, ciudat, îi purta
de grijă lui Andru!) îmi aducea aminte să mă întorc în patrie și nu cumva să-mi
găsesc patrii alternative.
În paralel cu
traseul proto-istoric al vechilor regate precolumbiene, am parcurs şi Ruta de los conventos: calea
misionarilor din timpul Conchistei. Misionarii mi s-au părut un fel de sanitari religioşi, vindecând cu agheasmă şi tămâie rănile conchistei, învăţându-i
pe indios cum este cu mântuirea în
lanţuri... Dar un popas la o mănăstire benedictină din Cuernavaca m-a împăcat
cu toţi misionarii. De altfel benedictinii, ca și franciscanii, mi s-a părut că
au o supleţe ortodoxă… M-au şi ascultat să le vorbesc despre oratio
mentis, deși se fereau de
arcane filocalice!
Şi, la
capătul ispitelor, iată, mă aştepta un mare dar. Pot numi aşa ceasul
întâlnirii cu chipul Fecioarei Maria. E mult spus o teofanie! Dar am văzut că
mulţi când se află acolo, în faţa chipului miraculos de pe mantia de agave,
trăiau clipa cu intensitatea extazului, ca
şi cum minunea se petrecea în acel moment. Feţele oamenilor mărturiseau această reiterare
a minunii.
Mai spunem că:
Ziua când s-a arătat a cincea oară Maica Domnului (12 Decembrie) a devenit
sărbătoarea naţională a Mexicului. Nuestra Senora de Guadalupe a fost
declarată, de Vatican, patroana Mexicului, apoi patroana Americii Latine. Evlavia
pentru Fecioara de la Guadalupe a generat un catolicism popular, paralel cu cel oficial din Sud-America. Din ce
am văzut, popularitatea și faima Fecioarei din Guadalupe îndulceşte
catolicismul mexican, îl face mai puţin „geometrizat”, îl face mai cald, mai
emoţional: adică îi dă o aromă de ortodoxie...
vasileandru
@ yahoo.com
DIN
SPANIA
GERMAIN
Scurtă
descriere a inițiativei ”O poezie pe săptămână”
Născută din ideea de a publica săptămânal
o poezie din lirica lumii în ziarul de limbă flamandă al
comunității olandeze locuitoare în Spania, inițiativa traducerii
și publicării ritmice a creației lirice a poeților din întreaga
lume a crescut și s-a extins la nivel internațional, apropiindu-se
la ora actuală de poemul numerotat cu cifra rotundă de 400.
Ideea de a dărui pe cale tradițional-tipărită,
respectiv pe calea virtuală câte un moment de reverie, ca o pauză
de respiro în mijlocul vieții agitate pe care o ducem cu toții, a
câștigat din ce în ce mai multă simpatie în rândul iubitorilor
de frumos din întreaga lume, care așteaptă deja cu nerăbdare în
fiecare săptămână surpriza literară, pentru a o savura ca pe un
cadou prețios.
Limbii flamande i s-au adăugat între timp
versiunile în spaniolă, engleză, germană, chineză și română,
fiind pe cale a se extinde în curând și spre italiană. Simpla
dorință de a face ca inimile noastre să vibreze măcar pentru o
clipă la unison, unite sub diapazonul sensibilității artistice,
dobândește anvergură și nu poate fi decât o binefacere pentru
noi toți.
Autorul și coordonatorul acestei inspirate
sincronizări este prestigiosul poet belgian Germain Droogenbroodt,
promotor al liricii poeților mai mult sau mai puțin cunoscuți,
indiferent de țara lor de origine. Neobosit, se dedică acestei
pasiuni cu trup și suflet, promovând-o prin intermediul celor două
instituții pe care le-a înființat special în acest scop: editura
”PoInt” (presurtare după Poesie Internationale”) și Fundația
Culturală ”ITHACA”, specializată și pe organizarea de concerte
de muzică clasică și recitaluri de poezie. Ambele au sediul în
Altea, pe Costa Blanca, în Spania, acolo unde rezidează Domnia Sa.
E
o mare plăcere și onoare pentru echipa de traducători și
colaboratori la acest proiect să pună la dispoziția publicului
larg, fără niciun fel de cerințe sau obligații, acest regal liric
săptămânal. Vă invităm să gustați plăcerea poeziei și,
eventual, să continuați, lărgiți sau chiar îmbogățiți cu
creații personale acest proiect.
Germain
și colaboratorii săi
DIN GIBRALTAR
DIMITRIE GRAMA
Patriotism. cateva generalizari si
concluzii.
1. Afectiune speciala pentru propria patrie.
2. Identificare personala cu tara.
3. Grija speciala pentru binele tarii.
4. Consimtirea sacrificiului personal pentru binele patriei.
fara ambitia de a impune altora aceste sentimente. Patriotismul este, deci, de natura defensiva.
Dimitrie G. 11/8 2015
Ce este, in fond, adevaratul patriotism? Cum
poate el fi deosebit de nationalism sovin sau de diverse forme de
propaganda indoctrinatorie?
Nu exista multe studii despre patriotism si parerile academicienilor si cele ale filozofilor sunt destul de diferite si reflecta, in mare, apartenenta spirituala si social-politica a ganditorului in stradania lui personala de acceptanta a unor norme subiective si de identificare cu si cu natia din care face parte.
Stephen Nathason (1993, 34-35) incearca sa defineasca patriotismul prin:
Nu exista multe studii despre patriotism si parerile academicienilor si cele ale filozofilor sunt destul de diferite si reflecta, in mare, apartenenta spirituala si social-politica a ganditorului in stradania lui personala de acceptanta a unor norme subiective si de identificare cu si cu natia din care face parte.
Stephen Nathason (1993, 34-35) incearca sa defineasca patriotismul prin:
1. Afectiune speciala pentru propria patrie.
2. Identificare personala cu tara.
3. Grija speciala pentru binele tarii.
4. Consimtirea sacrificiului personal pentru binele patriei.
Deci,
doar "dragostea de tara" exprimata demagogic de la
tribunele parlamentare, la TV, la stadion sau la cafenea, nu este
de ajuns si nu poate fi acceptata ca patriotism. E mai degraba
vorba de interes social-politic, sau de mandrie superficiala,
trecatoare.
De asemenea de multe ori, notiunile de patriotism si nationalism sunt confundate una cu alta si pe buna dreptate, deoarece este destul de complicat sa iubesti doar locul=patria (patriotism) facand abstractie de
popor=natia (nationalism).
Lord Acton (Acton 1972, 163) a comparat nationalismul si patriotismul ca fiind "afectiune si instinct" versus o "relatie morala", spunand ca nationalismul este conectia noastra cu rasa, care este implicit naturala sau fizica, pe cand patriotismul este constiinta noastra fata de obligatiile morale in comunitatea politica in care traim.
George Orwel zice ca nationalismul este
carmuit de dorinta de putere si este deci de natura agresiva, pe
cand patriotismul reprezinta afinitatea si devotamentul fata de un
loc anume si fata de modul de viata de acolo, darDe asemenea de multe ori, notiunile de patriotism si nationalism sunt confundate una cu alta si pe buna dreptate, deoarece este destul de complicat sa iubesti doar locul=patria (patriotism) facand abstractie de
popor=natia (nationalism).
Lord Acton (Acton 1972, 163) a comparat nationalismul si patriotismul ca fiind "afectiune si instinct" versus o "relatie morala", spunand ca nationalismul este conectia noastra cu rasa, care este implicit naturala sau fizica, pe cand patriotismul este constiinta noastra fata de obligatiile morale in comunitatea politica in care traim.
fara ambitia de a impune altora aceste sentimente. Patriotismul este, deci, de natura defensiva.
Pe langa cei care glorifiaza patriotismul,
exista si multi critici, unul din ei fiind Leo Tolstoy care
gaseste ca patriotismul este si "tampit" si "imoral".
Este tampit deoarece orice patriot considerra propria tara ca fiind
cea mai exceptionala din lume si imoral deoarece ne indeamna
sa promovam interesele propriei patrii pe socoteala altor natii si
pe orice cale, chiar si prin razboi si exterminare si acest lucru
este in totala disarmonie cu cea mai fundamentala regula de
moralitate, care ne indeamna "sa nu facem altora ceeace noi
nu vrem ca ei sa ne faca noua", (Tolstoy 1972, 97).
Mai
recent, teoreticianul politic American, George Kateb, argumenteaza
ca patriotismul reprezinta o greseala dubla: este o eroare morala
si sursa acesteia este, tipic, o stare de confuzie mintala (pentru
aprofundare: Kateb 2000, 901), pe cand Simon Keller studiaza
patriotismul din perspectiva omului care "crede in niste
norme etice locale".
Lumea a discutat si si-a exprimat ideile
despre diverse forme de patriotism incepand din antichitate, continuand cu Machiavelli (1518, 1998, 515), adeptul
patriotismului extrem si terminand cu patriotismul moderat a
lui Primoratz.
In 1979 Dolf Sternberger introduce termenul
"patriotism constitutional"(verfassunpatriotismus) care
este reluat si reactualizat de Jurgen Habernas.
Amandoi, inca umbriti de constiinta proasta a national-socialismului german din anii 1930-45, incearca cu disperare sa disocieze si sa desparta total patriotismul de nationalism, venind, cum de obicei vin filozofii germani, cu niste explicatii greoaie si de ne-nteles.
Amandoi, inca umbriti de constiinta proasta a national-socialismului german din anii 1930-45, incearca cu disperare sa disocieze si sa desparta total patriotismul de nationalism, venind, cum de obicei vin filozofii germani, cu niste explicatii greoaie si de ne-nteles.
Multe idei, multe teorii, dar eu cred ca in materie
de patriotism si nationalism, fiecare om isi are ideile si
sentimentele lui proprii, formate in timp, atat de mediul in care
a crescut si s-a format ca individ matur, cat si de nivelul de
intelepciune si moralitate pe care acea fiinta umana a putut sa-l
atinga.
Romania actuala este o natiuna tinara formata din trei grupuri importante, care pina nu demult s-au considerat ca fiind etnii de sine statatoare: moldoveni, regateni+olteni si ardeleni+banateni. Acesti oameni au trait separat unii de altii constituiti in principatele respective timp de 500-600 de ani si, cu toate ca imparteau o limba asemanatoare, nu comuna (nici acum nu inteleg fara dictionar Letopisetul Tarii Moldovei), de multe ori s-au razboit.
Romania actuala este o natiuna tinara formata din trei grupuri importante, care pina nu demult s-au considerat ca fiind etnii de sine statatoare: moldoveni, regateni+olteni si ardeleni+banateni. Acesti oameni au trait separat unii de altii constituiti in principatele respective timp de 500-600 de ani si, cu toate ca imparteau o limba asemanatoare, nu comuna (nici acum nu inteleg fara dictionar Letopisetul Tarii Moldovei), de multe ori s-au razboit.
In timp de pace, nu-mi vine sa cred ca vreun
banatean isi batea capul cu ce se intampla cu "fratii"
lui moldoveni sub Stefan cel Mare sau invers.
Probabil ca 90% din
oamenii de rand habar nu aveau ca exista Muntenia sau Basarabia si
de aceea sunt convins ca de-a lungul secolelor a existat (si poate
ca mai exista) o suspiciune reciproca si chiar sentimente de
dusmanie intre romanii din diferitele principate. Doar
patriotismul actual bazat pe basme istorice si nu pe date,
exagereaza sentimentul de "romanism", de "fratie"
si dorinta de uniune a romanilor din toate tinuturile
daco-trace.
Nici acum, de fapt, nu exista aceasta dorinta socotind
situatia aromanilor din Macedonia si Grecia sau a moldovenilor din
Republica Moldova sau a celor din Valea Timocului. Din cand in
cand, un foc de paie, o rabufneala de patriotism, care trece
altfel repede, ca un fel de gripa.
Pe vremea lui Mihai Viteazul, secolul XVII, deci destul de recent, nu exista nici un fel de patriotism sau sentiment national generalizat la toti "romanii" si de aceea efortul de unire a lui Mihai Viteazul a "tuturor romanilor" a foc un esec exemplar si rusinos pentru cei care idealizeaza unitatea nationala de la Burebista incoace. De asemenea, se poate ca ambitia lui Mihai Viteazul de a "unii" cele trei principate, a fost una politica. Un simplu act de cucerire a altor teritorii, fenomen obisnuit in acele timpuri.
Pe vremea lui Mihai Viteazul, secolul XVII, deci destul de recent, nu exista nici un fel de patriotism sau sentiment national generalizat la toti "romanii" si de aceea efortul de unire a lui Mihai Viteazul a "tuturor romanilor" a foc un esec exemplar si rusinos pentru cei care idealizeaza unitatea nationala de la Burebista incoace. De asemenea, se poate ca ambitia lui Mihai Viteazul de a "unii" cele trei principate, a fost una politica. Un simplu act de cucerire a altor teritorii, fenomen obisnuit in acele timpuri.
Exemplul Romaniei nu este unic in Europa. Asa a fost si
in Italia pina la Garibaldi si in Germania pina la Bismark, ca sa
nu mai vorbim de Marea Britanie, unde si acum, englezii,
scotienii, irlandezii sau celtii din Wales se considera etnii
aparte si dau dovada in primul rand de "nationalism si
patriotism local".
Italienii din Toscana nu se identifica cu cei din Sicilia si catalanii sau bascii nu-i suporta pe spanioli. Cred ca romanii cu privire la nationalism local se comporta la fel ca fratii lor europeni din alte tinuturi ale continentului si de aceea suntem inclinati spre barfa si generalizari.
Italienii din Toscana nu se identifica cu cei din Sicilia si catalanii sau bascii nu-i suporta pe spanioli. Cred ca romanii cu privire la nationalism local se comporta la fel ca fratii lor europeni din alte tinuturi ale continentului si de aceea suntem inclinati spre barfa si generalizari.
Cine nu a auzit si acceptat fara sa se revolte
diverse comentarii sau chiar insulte la adresa tuturor moldovenilor sau a oltenilor, dambovitenilor sau ardelenilor.
Puturosi, betivi, curvari, corupti, smecheri, grei de cap, hoti,
etc., etc. sunt cuvinte cu care descriem, nu un individ ci sute
de mii, chiar milioane. Nu exista nici macar exceptii!!
Si apoi mai sunt si tiganii, care cu toate ca au trait pe meleagurile noastre de cel putin 250 de ani si din care o buna parte s-au integrat incat nici nu mai poti sa-i deosebesti de romanii get-beget in grai, gust sau obiceiuri, sunt tratati altfel. De la caz la caz. Daca-i muzician faimos, celebru, ne mandrim cu el ca-i roman, dar daca-i cersetor la Roma sau Paris il injuram ca ne face de ras.
Si apoi mai sunt si tiganii, care cu toate ca au trait pe meleagurile noastre de cel putin 250 de ani si din care o buna parte s-au integrat incat nici nu mai poti sa-i deosebesti de romanii get-beget in grai, gust sau obiceiuri, sunt tratati altfel. De la caz la caz. Daca-i muzician faimos, celebru, ne mandrim cu el ca-i roman, dar daca-i cersetor la Roma sau Paris il injuram ca ne face de ras.
E
normal, e in firea noastra sa fim asa si de aceea ma intreb
cata ingaduinta si cat efort am depus noi romanii ca sa acceptam
si alte natii cu care sa convietuim in noua patrie, Romania? Poate
ca am facut tot ce am putut face si poate ca un anumit ritm al
evolutiei unei societati nu poate fi schimbat doar de mofturile
unor asa-zisi intelectuali ca subsemnatul. In fata istoriei
trebuie sa dai dovada de umilinta si de rabdare. Ceeace de multe
ori ma frapeaza este faptul ca romanul se considera si, pina la o
anumita limita, chiar este patriot adevarat, accepta cu destul
de multa usurinta o clasa politica corupta si irresponsabila. O
clasa conducatoare care, asa cum vad eu lucrurile de aici, este
total lipsita de patriotism si care da un exemplu execrabil
generatiilor ce vin si mai ales ne compromite international.
Fara nici o abtinere, elvetienii, nemtii, francezii, italienii, spaniolii si altii isi permit sa ne trateze de hoti, curve, puturosi, cersetori. Citesc in ziar, vad la televizor si nimeni nu le raspunde! Cum isi permit olandezii, englezii, spaniolii, francezii si mai ales germanii sa ne invinuiasca pe noi de discriminarea tiganilor, cand eu au produs genocid dupa genocid pe toate continentele timp de sute de ani!? Cat de scurta este memoria omenirii si cate circumstante atenuante li se pot accepta invingatorilor?
Fara nici o abtinere, elvetienii, nemtii, francezii, italienii, spaniolii si altii isi permit sa ne trateze de hoti, curve, puturosi, cersetori. Citesc in ziar, vad la televizor si nimeni nu le raspunde! Cum isi permit olandezii, englezii, spaniolii, francezii si mai ales germanii sa ne invinuiasca pe noi de discriminarea tiganilor, cand eu au produs genocid dupa genocid pe toate continentele timp de sute de ani!? Cat de scurta este memoria omenirii si cate circumstante atenuante li se pot accepta invingatorilor?
Oricum, noi romanii, ne putem mandri cu faptul ca,
in general, am stat in banca noastra si ca nu am ravnit la
teritoriul si avutia vecinilor, ba din contra am acceptat sa vina
si sa se stabileasca la noi si alte natii si, cu toate ca din cand
in cand, am mai injurat si amenintat cu pumnul in vant, romanii au
trait in armonie cu orisicine. Om bun la suflet de la natura!
Cel mai frumos si nobil act de patriotism la romani este Generozitatea cu care si-a impartit de-a lungul secolelor si inca isi mai imparte si bogatia si saracia cu toti cei care il accepta asa cum e el, un om printre alti
oameni.
Cel mai frumos si nobil act de patriotism la romani este Generozitatea cu care si-a impartit de-a lungul secolelor si inca isi mai imparte si bogatia si saracia cu toti cei care il accepta asa cum e el, un om printre alti
oameni.
Dimitrie G. 11/8 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu