Primarul Sectorului 2 are deosebita plăcere să vă invite
Marţi, 25 august 2015, orele 17.00, la evenimentul cultural
Colocviile
de Marţi - DANTE – MORUS - BACH
Evenimentul va avea loc la
Centrul Socio-cultural „Jean - Louis Calderon”,
Str. J.L. Calderon nr.39, tel. 0213156670
Anul VI, nr. 8 (69). Parteneri: Asociația Culturală Româno-Indiană, Academia Internațională Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Asociația Culturală Aromâmească, FundațiaDumitru Drăghicescu, Fundaţia Culturală Ithaca, Liceul de Artă Dinu Lipatti, Centrul Român de Istoria Presei, Teatrul Robert Calul. Format: Addresses, Intervenții, Teatru de poezie, Întâlniri, (Re)lansări de cărți și publicații, Concerte, Proiecte, Portrete, Ateliere Creative.
Acad. Dumitru Radu Popescu prezintă noua carte a lui
Nicolae Dan Fruntelată: Lambretta,
Semne, 2015
Portrete: Cristian Radu
Nema
Coordonator: Dr. George Anca
La eveniment participă scriitori, actori, ziarişti şi membri ai Centrului.
În speranţa că
veţi da curs invitaţiei noastre, vă aşteptăm cu drag.
Nichita Stanescu - Labirint în Flăcări
Deci
ceea ce nu se-nţelege
suie în ceruri, palid fum,
dă Lycurg o nouă lege
poimâine, mâine, acum, -
Cum că potrivit se-arată
la distrugerea de sens
litera neînarmată
în cuvântul cel mai dens.
Ba muiere, ba bărbat e,
semn şi semne la un loc
o, cuvântule, cetate
suie în ceruri, palid fum,
dă Lycurg o nouă lege
poimâine, mâine, acum, -
Cum că potrivit se-arată
la distrugerea de sens
litera neînarmată
în cuvântul cel mai dens.
Ba muiere, ba bărbat e,
semn şi semne la un loc
o, cuvântule, cetate
pururea
în fum şi foc.
Un presentiment
Nu
ninge cand e foarte frig.
Nu ploua cand e foarte cald.
Nu vin cuvintele, cand te nasti.
Nu vine anul nou, cand mori.
Nu pentru vedere este lumina.
Nu pentru mit sunt zeii!
Nu pentru timp sunt stelele.
Nu pentru Nu este Nu!
Nu vii niciodata
cand mi-e foarte dor de tine.
Nu mori niciodata
cand te urasc de moarte.
Nu ploua cand e foarte cald.
Nu vin cuvintele, cand te nasti.
Nu vine anul nou, cand mori.
Nu pentru vedere este lumina.
Nu pentru mit sunt zeii!
Nu pentru timp sunt stelele.
Nu pentru Nu este Nu!
Nu vii niciodata
cand mi-e foarte dor de tine.
Nu mori niciodata
cand te urasc de moarte.
Alfa
Mai
departe, mai aproape de centrul
spaţiului,
inima mea se consumă.
Capul meu, ca o flacără de lumânare,
mereu îşi perde ochii fierbinţi
arzând mâinile tale nevăzute.
El îşi hrăneşte lumina
din seninul trunchi
pe pământ şi pe mare.
Minunată pradă şi sprijin
al foamei- pământul -
Minunat prilej de sete - marea.
Flacără înceată, pierzându-şi ochii
mereu fierbinţi, -
arzându-ţi mâinile.
spaţiului,
inima mea se consumă.
Capul meu, ca o flacără de lumânare,
mereu îşi perde ochii fierbinţi
arzând mâinile tale nevăzute.
El îşi hrăneşte lumina
din seninul trunchi
pe pământ şi pe mare.
Minunată pradă şi sprijin
al foamei- pământul -
Minunat prilej de sete - marea.
Flacără înceată, pierzându-şi ochii
mereu fierbinţi, -
arzându-ţi mâinile.
Constantin Noica
TREI POEME FILOZOFICE PENTRU SANDA
Poemul întâi.
Lasă-mă să-ţi amintesc de
gândul filozofului antic ce se întreba: “Când aduni pe unu cu
unu, care unu se adună cu celălalt, care unu devine doi?” Au stat
muţi matematicienii în faţa unei asemenea întrebări căci ei nu
ştiu decât de mărimi commutative. Dar când prietenul întâlneşte
prietenul, şi când v-am chemat sau când ne-aţi chemat din exilul
vostru ca să ne regăsim laolaltă, în faţa turlei de la Surdeşti,
sau în faţa unui perete cu arboreal lui Iesua, cine s-aduna cu
cine, care prieten devenea doi?
Sau poate făceam cu toții una, sub mirare. Ţin minte cum ai exclamat în faţa peretelui de vest din Voroneţ: „N-am văzut nimic mai frumos!” tu care petrecuse-şi toate frumuseţile lumii. Sau poate făceam cu toţii una şi veneam să ne adunăm cu poienile, cu bisericile, cu mormintele îngropate şi ele. Dar atunci iarăşi, cine se aduna cu cine?
Sau poate făceam cu toții una, sub mirare. Ţin minte cum ai exclamat în faţa peretelui de vest din Voroneţ: „N-am văzut nimic mai frumos!” tu care petrecuse-şi toate frumuseţile lumii. Sau poate făceam cu toţii una şi veneam să ne adunăm cu poienile, cu bisericile, cu mormintele îngropate şi ele. Dar atunci iarăşi, cine se aduna cu cine?
Oare noi preluam în noi bisericile, batjocorite de ani şi
câteodată ca acum de o falsă glorie, oare noi le vedeam şi ne
minunam de ele sau ele se minunau să ne vadă pe noi, cei exilaţi
de eternitate, luminaţii, lămuriţii cu cele alea esteticii şi
istoriei, oamenii de după patru sau cinci veacuri care nu mai ştiu
să se adune nici între ei nici cu pereţii sau lespezile.
V-am chemat ca să vă scoatem din statstică, ca să vă ajutăm să uitaţi de amara voastră fericire numărată, sau mai degrabă de numărul vostru de ordine din acel spaţiu, din acel hău în care aţi pătruns. V-am chemat să vă aducem într-un spaţiu închis, dar unde lucrurile nu se numără, unde nu există comutativitate, şi unde fiecare lucru este ceea ce este, în aşa fel încât oamenilor de aci le-a plăcut să vadă fiinţă şi vrere până şi în lucruri şi pietre, spunând: „Că şi muntele că-i munte, încă are doruri multe.” V-am chemat să vă redeşteptăm dorurile. Sau poate aţi venit voi să ni le redeşteptaţi nouă, poate aţi venit voi să ne scoate-ţi din statistică în lumea într-altfel numărată în care ne ştiţi şi unde totuşi câte o fericire neverosimilă şi de neasemuit stăruie câteodată cu noi ca un înger pe peretele nord-estic al bisericilor.
V-am chemat ca să vă scoatem din statstică, ca să vă ajutăm să uitaţi de amara voastră fericire numărată, sau mai degrabă de numărul vostru de ordine din acel spaţiu, din acel hău în care aţi pătruns. V-am chemat să vă aducem într-un spaţiu închis, dar unde lucrurile nu se numără, unde nu există comutativitate, şi unde fiecare lucru este ceea ce este, în aşa fel încât oamenilor de aci le-a plăcut să vadă fiinţă şi vrere până şi în lucruri şi pietre, spunând: „Că şi muntele că-i munte, încă are doruri multe.” V-am chemat să vă redeşteptăm dorurile. Sau poate aţi venit voi să ni le redeşteptaţi nouă, poate aţi venit voi să ne scoate-ţi din statistică în lumea într-altfel numărată în care ne ştiţi şi unde totuşi câte o fericire neverosimilă şi de neasemuit stăruie câteodată cu noi ca un înger pe peretele nord-estic al bisericilor.
Ne-am reunit atunci o clipă fără să
ştim bine întocmai anticului ce este aceea o reunire. Şi acum după
adunare va veni amara scădere, vă veţi trage din acest „noi”
lărgit, veţi pleca în statistica voastră lăsând ca noi să
rămânem în statistica de aci. Dar în timp ce tuturor ne vor
înregistra destinele alţii cu maşinile lor de calculat, de aci de
la noi, o toacă de biserică ne va aminti unora aievea, altora pe
magnetofon, ca suntem chemaţi să înfrângem totuşi statisticile
şi să pregătim cu alţi prieteni regăsirea cea bună, când nu
vom şti dacă voi vă veţi aduna nouă celor rămaşi sau dacă noi
ne vom aduna vouă şi veacului, aşa cum nu ştiu bine acum draga
mea prietenă dacă ai venit aci ca să îmi ceri ceva, ca să-mi dai
ceva, sau fără să o bănuieşti să asculţi seara paginile pe
care ţi le citesc din Cartea Cărţilor.
Poemul doi
Când ţi-am povestit azi dimineaţă
partea a doua din Faust, tot mai credeam că pot da socoteală de
timpul nostru istoric, şi că-i pot spune ca în cartea lui Iov: „
Acesta eşti, aci să se oprească mândria valurilor tale”. Acum,
în faţa nedumeririi tale şi-n grădiniţa unei maici din Văratec,
înţeleg bine că nu ştiu să tălmăcesc nimic şi că nouă nu ne
e dat să intrăm pe poarta mare a adevărului şi istoriei ci
lăturiş, aşa cum spunea fata din comuna Vad, când am întrebat-o:
„Cum intră omul pe o uşă atât de îngustă?”
Voi ne cereţi mari mărturii în veac ca şi cum ne-am fi izbit din plin de pragul de sus al istoriei. Dar uitaţi că pe noi ne-au luat de mână duhurile locului şi ne-au trecut lăturiş, prin uşi înguste scoţându-ne în livada pe care nu mai credeam să o regăsim. Ce putem face dacă adevărul locului a fost mai puternic şi mai bun decât răzvrătirea noastră de altă dată? Şi ne-a învăţat că lucrurile istoriei pot fi foarte grave dar şi foarte lipsite de însemnătate. Încercam să-ţi spun asta prin Faust II şi prin primatul posibilului asupra realului, cu acele posibile goale din lumea modernă care toate bat la poarta realităţii, fără a mai lua chipui virtualului, aşadar fără a mai fi întru ceva. Dar mai bine decât asemenea deşertăciuni savante vorbeşte un surâs, vorbeşte un „ei şi” al lumii noastre, în care florile şi iarba culcate de vânt se ridică acum fir cu fir. Nu ne cereţi mari mărturii istorice căci din nou istoria ne-a aruncat pe poteci şi cărări o clipă. Cereţi-ne în schimb mărturii de bucurie în această lume întristată de atâtea posibile şi lipsită de real. Vă vom spune atunci pe limba voastră de acolo:”Qui n’a pas vecu apres la révolution, n’a pas connu la douceur de vivre”. Nu dintr-o îndârjire goală, cum vreţi voi, ci din bucuria aceasta de-a trăi şi crea va ţâşni poate ceva, dacă e adevărată vorba lui Neagoe: „Cine n-are îndârjire acela vede pe Domnul.”
Voi ne cereţi mari mărturii în veac ca şi cum ne-am fi izbit din plin de pragul de sus al istoriei. Dar uitaţi că pe noi ne-au luat de mână duhurile locului şi ne-au trecut lăturiş, prin uşi înguste scoţându-ne în livada pe care nu mai credeam să o regăsim. Ce putem face dacă adevărul locului a fost mai puternic şi mai bun decât răzvrătirea noastră de altă dată? Şi ne-a învăţat că lucrurile istoriei pot fi foarte grave dar şi foarte lipsite de însemnătate. Încercam să-ţi spun asta prin Faust II şi prin primatul posibilului asupra realului, cu acele posibile goale din lumea modernă care toate bat la poarta realităţii, fără a mai lua chipui virtualului, aşadar fără a mai fi întru ceva. Dar mai bine decât asemenea deşertăciuni savante vorbeşte un surâs, vorbeşte un „ei şi” al lumii noastre, în care florile şi iarba culcate de vânt se ridică acum fir cu fir. Nu ne cereţi mari mărturii istorice căci din nou istoria ne-a aruncat pe poteci şi cărări o clipă. Cereţi-ne în schimb mărturii de bucurie în această lume întristată de atâtea posibile şi lipsită de real. Vă vom spune atunci pe limba voastră de acolo:”Qui n’a pas vecu apres la révolution, n’a pas connu la douceur de vivre”. Nu dintr-o îndârjire goală, cum vreţi voi, ci din bucuria aceasta de-a trăi şi crea va ţâşni poate ceva, dacă e adevărată vorba lui Neagoe: „Cine n-are îndârjire acela vede pe Domnul.”
Căci
bucuriile noastre nu sunt desfătări deşarte şi dacă unul se
bucură de un automobil, altul de-a putea face poezie, unul de o
biată libertate, altul că se poate ruga lui Dumnezeu, bucuria cea
mai mare este că au reapărut bucuriile. Că plictisul şi cenuşiul
ce se întinseseră peste noi lasă loc culorilor şi înţelesurilor
proprii. Ce putem desface noi? Ce putem denunţa noi, ca scriitori
aceia care vă plac? Şi cui? Unei lumi obosite care vrea doar
spectacolul zbuciumului nostru în gol? Dar putem face lăturiş câte
ceva şi putem pregăti o Carte a Facerii pentru cei tineri, pe care
bucuria noastră de a încolţi până şi în stâncă, îi va
modela pentru ceasul în care vor putea făptui sub lumină. Nu-ţi
voi trimete draga mea cartea despre timpul nostru căci asemenea
cărţi nu se scriu în crâng. Dar dacă e adevărat că trăim
într-o lume în care nimeni nu ştie nimic, atunci de pe cărările
noastre vă strigăm acesta.
Poemul al treilea
Peste câte o catedrală
ochii îţi alunecă, o învăluie toată şi apoi se ridică spre
cer. La o bisericuţă pictată, în schimb, privirea ţi se opreşte
pe un detaliu, fie că e peştele ce duce la Judecata de Apoi bucata
de om ce sfâşiase, fie că sunt pătimirile Sfântului Nichita.
Apoi privirea îţi fuge de pe pictura exterioară spre iarba din
jurul bisericii, spre câţiva arbori, şi se opreşte acolo. Unde ne
e cerul? Unde ne e îndrăznirea? Transcendentul a coborât aci, cum
spunea poetul; ne e greu să mai săltăm cerul la loc, în tării şi
atunci îl lăsăm aşa, prăbuşit în amestecul nostru de
necredinţă şi credinţă. Dar cioburi de cer mai sunt printre noi
şi cu ele ne gândim că am putea da câte un răspuns lumii. Voi,
dragii mei, visaţi pentru noi libertate, măreţie şi îndrăznire,
ca în lumile unde cerul e sus. Noi căutăm ceva care ni se pare mai
adânc decât libertatea. Am numit-o necesitate. O putem numi ciobul
de cer din noi. Îi mai putem spune intrarea noastră în rost, de
sine rostirea. Ce drept la afirmare au inşii? Ce drept au popoarele,
ne-am întrebat striviţi sub nedreptate? Şi văzându-ne
puţinătatea şi goliciunea ca Adam şi Eva după păcat, pentru noi
după păcatul celor douăzeci de ani de neatârnare, ne-am spus:
Poate că nu avem nici un drept, poate că suntem o păşune a
istoriei. Dar, îţi aminteşti prietenă dragă ce ne povestea
cineva la Suceviţa? Fugiseră maicile în timpul restriştei şi
când s-au întors au găsit pe altar o însemnare pe care stătea
scris: „ Căpitanul unităţii ce a ocupat lăcaşul şi l-a lăsat
neatins vă cere să vă rugaţi pentru dânsul”. Mă gândesc că
de aci am putea începe, aci ne-am putea găsi învestirea într-o
lume în care toate s-au făcut şi noi venim prea târziu la ospăţ.
Am putea să ne rugăm pentru cei ce ne biruie din toate părţile şi
în toate felurile, şi să ne rugăm nu numai cu inima, ca măicuţele
ce pomenesc la fiecare slujbă pe ofiţerul comandant vrăjmaş, dar
şi cu gândul, cu înţelesurile noastre mai liniştite, cu punerea
noastră mai cumpătată în rost a lucrurilor. Am putea să ne rugăm
pentru cei ce ne dau maşini de calculat, pentru cei ce ne învaţă
să facem unităţi industriale care să funcţioneze mai bine,
pentru lumea care aduce toate noutăţile şi toate poluările,
pentru cei ce au spus: „Dumnezeu a murit”.
Fie-ţi milă
Doamne de cei ce te-au ucis! Te-am ucis şi noi dar mai blând, mai
legănat cum se zice pe aci. Am păstrat cioburi din Tine şi cu ele
poate vom izbuti să venim în ajutorul celor care ne biruie. Aşa am
putea zice. De la noi, niciodată n-a ţâşnit vreo rachetă spre
cer, căci la noi cerul este foarte aproape. Totuşi avem şi noi
minţi agere de oameni care să prindă toate măiestriile şi să
citească toate cărţile sau uneori să sporească volumul
cunoştinţelor şi aparatura tehnico-ştiinţifică a civilizaţiei
moderne, păstrând poate un rest uman, ieşind din fluxul
informaţional, şi aşezându-se pe malul apei ca părinţii lor
spre a vedea încotro duc toate acestea, unde sunt locurile bune de
descălecare sau întru ce sunt toate? Întru ce, devreme ce alţii
nu au prepoziţia întru.
Spune, dragă prietenă, celor ce ne îmbie să râvnim la mai multe libertăţi, că ne mulţumim, pentru o clipă, cu partea care ne e dată şi de nu ne-o fi trasă îndărăt şi aceasta de la noi, ne vom ruga pentru cei din dreapta şi cei din stânga, ne vom ruga cu fapta, ne vom ruga cu intrarea noastră mai blândă în aprigul veac, ne vom ruga cu văzduhul nostru încă nepoluat şi cu măicuţele de la Suceviţa.
Spune, dragă prietenă, celor ce ne îmbie să râvnim la mai multe libertăţi, că ne mulţumim, pentru o clipă, cu partea care ne e dată şi de nu ne-o fi trasă îndărăt şi aceasta de la noi, ne vom ruga pentru cei din dreapta şi cei din stânga, ne vom ruga cu fapta, ne vom ruga cu intrarea noastră mai blândă în aprigul veac, ne vom ruga cu văzduhul nostru încă nepoluat şi cu măicuţele de la Suceviţa.
S T A U T O
T M A I S I N G U R
In neagra,
fãrã de sfârsit poveste
Stau tot mai
singur, gârbovit în mine.
Doar dorul
dupã forme cristaline
Mã poartã
seara peste culmi agreste.
Spre larguri
fãrã margini, mai senine,
Rãtãcitoare
pãsãri zboarã peste
Înalte, de
luminã ninse, creste
Si se tot
pierd pe albele coline.
Si totusi,
printre jucãrii mãrunte,
Nepãmânteanul
cânt de lut si soare
E clar ca
diminetile de munte.
Si albã,
printre lucruri trecãtoare,
De-a pururea,
iubirea ta e punte
Spre pure
simetrii nemuritoare...
Din: Elegii pentru Ardeal
A R S P O E T I
C A
lui Ovid Caledoniu
Aici e numai
luptã asprã pentru soare.
În fiecare
lacrimã din vis se sbate
Chemarea
înãltimilor nemuritoare
Si frica tot
mai mare de singurãtate.
In fiecare
strigãt arde o dorintã
De împlinire
nefireascã si luminã,
De ridicare
peste propria fiintã
Si de
cunoastere înaltã, cristalinã.
Spre altceva o
fugã crudã ne frãmântã
Si rãtãcim
adesea singuri printre gânduri.
E rugãciunea
cea mai purã si mai sfântã
Tãcuta
aplecare seara peste rânduri.
Ispitele
pãmântului rãmân departe
Si numai
cerul, enigmaticul, ne cheamã.
Pe albe
cãrãrui pornim, ce duc spre moarte,
Cum am porni
spre înviere, fãrã teamã.
Cã nu dorita
liniste ne preocupã,
Ci numai truda
de-a ne înãlta spre ea;
Nu ceea ce
avem in noi, ci goana dupã
Necunoscutul
ce nicicând nu-l vom avea.
Si ne atrage
nemurirea din cuvinte
Nu pentru ceea
ce prin ea în vremi vom fi,
Ci numai
pentru frãmântãrile prea sfinte
Si bucuria
unicã de-a le râvni.
C Â N T E C P E
N T R U M Â I N E
Mâine,
mâine...
Voiu simti din
nou cã ochiul înviat stãpân e
Pe florile de
vis si de viatã,
Pe oile de
gând cu lâna creatã,
Pe cerul
basmelor bãtrâne, cu luceferi noi,
Pe cântecul
cântat în file si'n cimpoi,
Pe toate
grisurile de azur si de avânt,
Pe toate
zãrile cari azi departe sunt.
Mâine.
mâine...
Iarãsi voiu
musca viata ca o pâine
Caldã, intr'o
zi de varã;
Voiu privi cum
sufletul cuminecat cu cerul arã,
Câmpurile
traiului, cu plug de zile
Si mã voiu
mira ce bun azil e
Inima
întineritã, pentru sângele muscatelor din geam,
Si pentru
cântecul mângâietor ca un balsam.
Mâine,
mâine...
Va râde
primãvara peste rânduri, peste mine,
Mai albã ca o
zi de Pasti sau de Rusalii,
Mai plinã de
porniri ceresti, ca un buchet de dalii...
Si toate
merele avântului visat, necoapte azi,
Tot murmurul
pe care luna îl aude printre brazi,
Tot aurul ce
arde dimineata în bulgãrii de rouã,
Vor împleti
cãmasã sufletului meu pentru viatã nouã.
I N V I E R E
Au început în
mine iar sã are,
Strãlucitoare
pluguri de luminã;
Si iar ograda
gândului mi-e plinã
De brazde
aurite'n praf de soare.
Îmi cântã'n
alba inimii grãdinã,
Atâtea
ciocârlii pierdute'n zare;
Si-mi înforesc
pe margini de cãrare,
In vers,
atâtea tufe de sulcinã.
Iar mi-au
iesit pe portile de minte,
În însorita
inimii câmpie,
Viteii
tãinuitelor cuvinte,
Sã-mi pascã'n
rime alba primãvarã,
Si sã mi-o
rumege în poezie.
La mine azi
atâtea pluguri arã...
Din: Trecere prin alba poartã Ed. Pavel
Suru, 1938
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu