SPECTACOLUL CITEȘTE
Vasile Menzel, Iubește-mă
și ia-mă cu tine, TipoMoldova, Iași 2013
Cea de-a zecea carte de versuri a
lui Vasile Menzel urmează volumelor: Frumusețea candorii, 1995, Flacăra
lăuntrică, 1997, Jolly Joker, 1999, Am văzut magnolie plângând,
2000, La un cappuccino despre tainele iubirii, 2001, Fac un plonjon
în ziua de mîine, 2003, Dușmanilor mei cu prietenie, 2006, Ruj pe
buze, 2010, Cartușe cu flori, Tipo-Moldova, cele mai multe cu
traducere în engleză de Veronica Angelescu. Ceea ce ar fi putut trece la
început drept un hobby târziu se învederează a fi un crescendo literar al
carierei de muzician și actor, poate și o scurtătură paradoxală spre longevitate.
Oricum, și-a asigurat, prin intrarea în antologia “Actori poeți”,
alcătuită de Mircea Ghițulescu, o recunoaștere între Matei Millo și Emil
Botta sau Ștefan Radof și Mircea Albulescu.
Pe copertă, în rol, un tânăr
honved rebreanian. Iubește-mă și ia-mă cu tine, un titlu simplu parodic
sentimental, acoperind compoziții mereu scenice, „vesele și triste”, ca în
Topârceanu?
Titlul poeziei-prefață este doar Iubește-mă
- la persoana cărții, în final, întreire patetică „Iubiți-mă!/citiți-mă!/ iertați-mă”
În volum nu apare „ia-mă cu tine”, decât ca o variantă eventuală „ia-mi
parfumul,/ia-mi ce vrei”, la persoana une-i ramuri de tei, în poezia Tei,
Maitreyi. Contextualizat indian, și „ia-mă” este eufonic lui „(a da)iama”,
dar și zeului morții Yama, tăietorul de lemne și vieți, convins de Savitri să-i
dea soțul înapoi.
Actor-poet și actor de poezie,
Menzel vânează, seduce funambulesc și rece cartea spectacol. Versurile
derutează fără proiectarea scenică, nostalgic muzicală, că bine a făcut
Beethoven că a schimbat primele cuvinte-măsuri din textul lui Schiller pentru
ajustarea pe portativ a Odei bucuriei.
În Iubește-mă... este și
mai vădit codul spectacular mai ales prin prologuri și schițe epilogice.
Story-ul de mijloc, epic, romanțios, tanatic, reportajist, moralist etc.,
schimbând tonalitate, metri, agregare halucinatorie, nu e atât pentru lectură
cât pentru tiradizare recitativă. Oricum, fiecare carte a sa a avut
lansări-specatacol, printre apreciatorii cei mai încântați de această formulă creativă
și recitându-l fiind Ion Lucian.
Obișnuit, prologurile eufonizează
din clasici. Mihai Eminescu: „Și dacă vântul mi-o purta/cuvintele:iubita mea,/
frunzișul îți va fredona/ iubita mea, iubita mea” (Și dacă). Ion Barbu:
„Cărăbuși cărăuși,/cară frunzele din soare/însoțiți de Nerăbdare” (Dăunătorii).
Oarecum programatic, Ienăchiță Văcărescu:„Mirifică Zambilă,/ de când erai
pupilă/ m-ai îmbătat cu-al tău/ înveninat parfum (Mirifica Zambilă)”; „Într-o
fundătură/ căscată ca o gură/ zăcea o porumbiță/ albă, o domniță” (Redevenire).
Poate încă un avatar, pe cer să
reapară aceeași porumbiță. Floarea, iubirea redivivat, obsesiv, în Reproșul
groparului: „Florile-n pământul ud vor/ re-nflori și cine știe?.../ Iubirea
poate reînvie.”
„Scene pline de noroc/Acum morții
se întorc” (Am săpat în paradis).
Însă, parcă exclusiv spectacolul
citește cartea pentru autor, pentru cei cu Frații Menzel în ureche.
George ANCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu