Rugăciune
culeasă de Eugenia Iftodi,
prietena lui Ion Țuculescu, în 1959, de la Ana Drăguş, în satul Deseşti,
Maramureş
Doamne, Tată părinte,
io
mă rog sara culcându-mă,
demeneaţa
sculându-mă
cu ochii udzi,
Doamne,
Tu din ceri m-audzi,
Doamne,
Tu din ceri
cu
dreapta Ta toate mi-i da
câte eu cer,
Tu
cu mila Ta
dă-mi
putere-a mă-ndrepta
să
mă duc pre calea Ta,
pune,
Doamne,-ntr-a mé cale
soarele
luminii Tale,
ca
să fugă cele rele
din
calea viéţii mele,
ca
să-nalţ sufletu’ mieu
până
sus la Dumnedzău.
Domnul
Dumnedzăul mieu,
eu
tot Ţi-am greşit mereu,
fă
miluca, nu mă pierde,
nişi
la iad nu mă trimete,
între
capuri strehuiete,
cu-a
Ta milă mă coprinde
între
oíle cele blânde.
Un articol de Alex. Stefanescu
Viata literara de la noi nu mai e
inocenta. A fost vreodata? Da, a fost. De la inceputurile ei (azi mitologizate)
si pana la incheierea (dezastruoasa, pentru noi) a celui de-al doilea razboi
mondial n-a avut nimic vinovat.
Bineinteles ca intotdeauna au existat in lumea scriitorilor orgolii dezlantuite si istericale, aranjamente de genul celor din „Lantul slabiciunilor“ si tentative de regizare a succesului. Dar toate aceste incalcari ale regulilor aveau, pe vremuri, o anumita spontaneitate, care le facea inofensive si chiar simpatice.
Bineinteles ca intotdeauna au existat in lumea scriitorilor orgolii dezlantuite si istericale, aranjamente de genul celor din „Lantul slabiciunilor“ si tentative de regizare a succesului. Dar toate aceste incalcari ale regulilor aveau, pe vremuri, o anumita spontaneitate, care le facea inofensive si chiar simpatice.
Pana la instaurarea comunismului, rivalitatea zgomotoasa dintre scriitori, polemicile, fie si lipsite de fair-play, influentarea criticilor literari de catre autoare cu gene lungi si persiflarea geniilor de catre mediocri faceau parte din pitorescul locului. Nu s-ar fi mirat nimeni daca turistii veniti din Occident ar fi cerut sa vada nu numai Delta Dunarii, ci si scene din viata literara romaneasca.
Partidul comunist a stricat acest farmec al vietii literare, luand masuri brutale de transformare a literaturii intr-un instrument de propaganda. Multi dintre scriitori s-au opus, fiecare in felul lui, si astfel s-a creat o solidaritate intre ei. N-ar fi exagerat sa se vorbeasca, la figurat, de un permanent complot al scriitorilor (nu al tuturor, pentru ca bineinteles destui au tradat) impotriva autoritatilor. Uniunea Scriitorilor, considerata de partidul comunist un mijloc de inregimentare a scriitorilor, s-a transformat pana la urma intr-o zona libera de comunism. In perimetrul acestei zone s-a reconstituit treptat ceva din culoarea vietii literare de altadata.
Dupa 1989 nu stiu cum s-a intamplat, probabil a intervenit diavolul, profitand de momentul de neatentie al scriitorilor, extaziati de posibilitatea de a se exprima liber, dar viata literara si-a pierdut treptat ingenuitatea si a devenit urata, urata, urata (la fel ca a tuturor locuitorilor Romaniei). A fost la inceput o repriza de defulari, care n-a avut nimic maret. Unii au vomitat la scena deschisa tot ceea ce fusesera nevoiti sa inghita pana atunci. Nu este placut sa asisti la asemenea spasme, chiar daca ele le fac bine celor in cauza, dandu-le o senzatie de eliberare. Altii si-au luat revansa asupra interdictiilor, producand o literatura scabros-licentioasa sau… denigrandu-l pe Eminescu, ca pedeapsa pentru sacralizarea lui inainte de 1989 (care fusese, si ea, o forma de a-l denigra).
Intrutotul nefasta pentru viata literara a fost promovarea „corectitudinii politice“, forma perfida de reintroducere a „realismului socialist“, sub pretextul occidentalizarii literaturii romane. A izbucnit, apoi, in forme nemaiintalnite la noi, barbare, conflictul dintre generatii. A luat amploare ceea ce s-ar putea numi un „rasism al varstei“, sumbru si terifiant. Unii nou-veniti, porecliti de Daniel-Cristea Enache in mod inspirat „rogozanii“, nu aveau nimic din cruzimea impetuoasa si la urma urmelor tonica a „lupilor tineri“, ci se dovedeau a fi de o rautate batranicios-vicleana. Lipsiti de acei dinti albi ascutiti care fac gloria tineretii, muscau – si continua sa muste si azi – cu proteze dentare.
Dar toate astea inca ar fi suportabile daca nu s-ar fi constituit pe neobservate in viata noastra literara o retea de sustineri reciproce (care nu au drept criteriu valoarea literara) si de excomunicari nedrepte, nefasta pentru creatia literara. Constatarea mea plina de tristete poate fi (si va fi) respinsa cu un zambet subtire, facandu-se observatia ca se numara printre acele teorii si scenarii fanteziste de care este plina mintea romanilor.
Dar… aproape toata lumea stie ca am dreptate (chiar daca foarte putini o spun).
Practic, in viata literara de la noi functioneaza, azi, un „sindicat al succesului“. Daca faci parte din el, te poti bucura de cronici literare favorabile, de mentionari in manualele scolare, de premii si burse, de traduceri in strainatate etc. Daca nu – nu. Exista, desigur, si exceptii (de exemplu, victoriile romantice ale unor solitari), dar ele sunt putine si nesemnificative.
Acest sindicat nu are un statut scris, nu este inregistrat la tribunal ca persoana juridica, dar functioneaza mai riguros decat o organizatie propriu-zisa. Membrii sai se recunosc inainte de a se cunoaste, iar coordonarea actiunilor lor se realizeaza parca de la sine, din aproape in aproape, asa cum spun biologii ca actioneaza celulele din corpul omenesc. Nu exista o arhiva a acestei activitati, astfel incat nimeni nu poate formula vreo acuzatie in termeni juridici la adresa beneficiarilor ei.
Ce cuprinde reteaua? Cateva institutii de stat si particulare, populate sau inconjurate de cateva sute de autori – toti privilegiati. Tesatura de interese este complicata si greu descifrabila. Este vorba de relatii de genul: obligatii morale fata de conducatori de doctorate sau scriitori cu prestigiu (care pot da diverse recomandari), curtoazie fata de sefi de institutii, recunostinta fata de amante tinere, solidaritate creata de dorinta de a-i marginaliza pe altii, teama de a nu fi exclus de pe listele celor favorizati etc.
Putinii denuntatori si critici ai existentei sindicatului au vorbit de o elita care sfideaza principiile democratiei. Bine era sa fie o elita. Este vorba, in realitate, de o retea care cuprinde si intelectuali de elita, si autori mediocri, si nulitati. Tratarea lor, inclusiv de catre adversari, ca o aristocratie a spiritului dovedeste ca mistificarea practicata de sindicat a avut succes.
In afara retelei exista, la fel, intelectuali de elita, autori mediocri, nulitati. Toti, indiferent de valoare, sunt tratati ca scriitori de categoria a doua. Si, mai rau decat atat, in multe situatii, sunt ignorati cu desavarsire, ca si cum nu ar exista.
Cititorii de buna-credinta (inclusiv seful statului, in masura in care poate fi considerat cititor) sunt manipulati de sindicatul succesului (literar). Iar acei membri ai sindicatului care nu sunt pur si simplu cinici si-au insusit deplin, pana la orbire, ierarhia de valori stabilita de grupul din care fac parte. La randul lor, ziaristii, complexati cum sunt, din cauza inculturii lor cronice, adopta aceeasi ierarhie.
Viata literara din Romania este in prezent blocata de aceasta sindicalizare a succesului, amestec de autoritarism comunist, snobism si carierism. Seamana cu o incapere cu ferestrele batute in cuie, imposibil de aerisit. Daca in acest moment as descoperi un tanar autor genial undeva, in provincie, si as vrea sa il prezint, cu un entuziasm care imi este caracteristic, lumii literare, nu as avea nici o sansa sa ma fac auzit. In zadar am atata experienta si, poate, si o anumita autoritate profesionala, in zadar sunt in stare sa pledez destul de elocvent pentru un nou-venit, nu as putea convinge pe nimeni. Niciunul dintre cei cu care as vorbi nu ar citi textele acelui tanar, nici macar nu ar gasi energia sa simuleze ca le citeste.
Parca o si vad pe o cunoscuta a mea, marcanta membra a sindicatului, ridicand din umeri si mirandu-se (sincer) ca pierd timpul cu un autor de care ea „nu a auzit“. Iar daca m-as adresa cuiva din afara retelei, mi-ar explica, blazat, ca toate logistica afirmarii unui tanar se afla („cum bine stii, Alex“) in mainile „lor“.
Situatia in care ne aflam este cu totul inacceptabila. Nu vreau sa fac parada de moralitate si, de altfel, nici nu cred ca problema trebuie pusa in termeni morali. Ea trebuie pusa in termeni estetici.Transformata dintr-un scop intr-un mijoc (de situare convenabila in societate si de obtinere a unor avantaje materiale), organizata intr-un mod interesat, literatura devine o indeletnicire de o uratenie insuportabila. Seamana cu un fluture caruia i s-au smuls aripile si care se taraste grotesc pe pamant, retransformat in larva.
DESCOPERIREA care ZGUDUIE lumea
CREȘTINĂ! VATICANUL este ÎN ALERTĂ!
O
biblie veche de 1500-2000 de ani a fost descoperită în Turcia și ținută în
secret. Cartea conține Rugăciunea lui Barnabas, un discipol al lui Hristos,
care arată faptul că Iisus nu a fost crucificat. Mai mult decât atât, textul
arată că acesta nu a fost fiul lui Dumnezeu, ci doar un profet. Cartea spune
despre apostolul Petru că ar fi un impostor.
Biblia
povestește că Iisus s-ar fi urcat la ceruri viu, iar Iuda Iscariotul a fost
crucificat în locul lui.
Obiectul
valorează aproximativ 24 de milioane de dolari. Numeroși experți confirmă
autenticitatea bibliei, despre care spun că a fost scrisă cu litere aurite, pe
piele, în limba aramaică, limba lui Iisus.
Viziunea
din carte o susține oarecum pe cea islamică și contrazice astfel Noul
Testament.
Specialiștii
spun că la Consiliul de la Niceea, Biserica Catolică a omis Rugăciunea lui
Barnabas. Descoperirea pare să provoace numeroase temeri în cadrul Bisericii
Catolice.
ANALFABETI…SI
NEFUNCTIONALI..
03.08.2017
Într-una din universităţile patriei, la
două secţii similare ale unui departament (la care predau aceiaşi oameni
/aproape/ aceleaşi materii) erau – în total – vreo 40 şi ceva de studenţi.
Evident, ne referim la cei înscrişi; promovaţi până în anul III să fie – din
nou, împreună – cam 30. La ore veneau între 10 şi 15. Ei bine, la licenţa din
iulie s-au prezentat 4 (patru), de la ambele secţii, cumulate. 4 din 40 adică
10 % sau poate mai puţin, dacă ne uităm câţi erau înscrişii peste cei 40 de
referinţă. De ce n-au mai venit şi alţii? Dintr-un motiv simplu: nu sunt în stare să scrie 50 de pagini pe o
temă definită. Onest vorbind, cei mai mulţi dintre
cei ce nu s-au prezentat la licenţă nu sunt capabili să scrie două pagini
despre un subiect precizat (din materia de curs sau din bibliografie).
Veţi întreba: cum se poate sa ajungă
studenţi – ba încă în anul terminal – oameni care nu pot însăila câteva pagini
inteligibile pe un anumit subiect? Răspunsul e deopotrivă simplu şi complicat.
Simplu, dat fiind că e limpede că fiecare nivel al studiilor şcolare îi pasează următorului problemele
pe care nu le-a putut rezolva. Actul predării a ajuns – după două decenii de reforme fără noimă
şi de pervertire pseudo-pedagogică – ceva mecanic, în care nimeni (nici
dascăli, nici elevi) nu e dispus să investească mai mult decât “trebuie” Cel mai adesea, de fapt, e mai puţin de
atât, căci responsabilitatea profesorilor este exclusiv faţă de eşaloanele
superioare (comisii, inspectorate, minister) cărora “trebuie să le raporteze”
“rezultate”. În contextul declinului demografic, al slabei finanţări a
educaţiei, a deprofesionalizării cadrelor didactice şi al formalizării (până la
absurd a) conţinutului materiilor, e limpede că nu se poate obţine nici un fel de performanţă. Ca
atare, ea e inventată în fel şi chip, pentru a truca statisticile oficiale. Astfel, simplul fapt că elevii mai sunt prezenţi în
catalog e o realizare: ei sunt promovaţi an de an – chiar dacă numărul
absenţelor depăşeşte cotele de exmatricualare – pentru ca şcoala să-şi păstreze
catedrele, normele şi oamenii (iar dintre aceştia, unii să-şi păstreze
funcţiile). Copiii ce se duc la concursuri plătite de părinţi, unde li se dau
tuturor diplome de participare sau doar participă la olimpiade (fără a fi
premiați) sunt trecuţi ca “olimpici”. Nota de trecere e universală – eu unul
n-am auzit de şcoli în care să se lase, astăzi, repetenţi – şi, în multe
cazuri, notarea începe de la 7 în sus, indiferent de cunoştinţele celui
examinat. Elevii sunt, în marea lor majoritate, dezinteresaţi de şcoală şi,
încă de pe clasele primare, mulţi nu mai pot urmări ceea ce se face la tablă. Ca atare se fac că fac ceva, copiază masiv de pe
internet (oricum, nimeni nu le citeşte “referatele”), îşi copiază temele în
pauză şi, de la o anumită vârstă, se eclipsează prin baruri. Copiatul e pentru
ei mult mai firesc decât învățarea și mulți se miră dacă li se obiectează
atunci când sunt prinși. Cunoaşterea dispensată de şcoală nu le spune nimic şi dacă învaţă
mecanic, o fac strict pentru nota care le serveşte la admiterea pe locurile
fără taxă în universităţi, sau la dosarele de candidatură pentru burse. Pe
scurt, şcoala e un loc al ipocriziei generalizate: profesorii se
fac că predau (lucruri care pe mulţi nu-i /mai/ interesează), elevii se fac că
vin şi, eventual (mai) învaţă, doar ca să nu aibă probleme cu părinţii şi să-şi
poată vedea liniştiţi de ale lor. Toţi ştim că e aşa, şi toţi ne facem că nu
vedem. Dintr-un motiv foarte simplu pentru că atunci când ne întrebăm: oare
dacă am spune lucrurile acestea, ce s-ar întâmpla?, cunoaştem răspunsul: nimic.
Există un lucru de care românul se teme mai tare decât de impostură: anarhia. Dacă am recunoaşte că felul în care se predă nu e cel bun, că mai
toate conţinuturile sunt nepotrivite, că noi înşine nu mai urmărim ce se
întâmplă în domeniul nostru, că suntem prea prinşi cu nevoile şi cu copiii
noştri ca să mai avem timp şi pentru copiii altora, că singurul nostru orizont
e salariul şi pensia amărâtă ce decurge din el, ar ieşi o babilonie generală. Fiecare l-ar acuza pe celălalt că a fost mai ipocrit decât el, că a
profitat – prin funcţii sau prin meditaţii – de degenerescenţa sistemului şi că
e omul lui X sau Y. Ar apare, inevitabil, revoluţionarii, care ar cere
abrogarea regulilor şi regulamentelor, fraternizarea cu elevii, abandonarea
notării etc. Mulţi ar face-o până s-ar vedea directori (sau rectori), apoi ar
redeveni ceva mai clasici. (Aşa a fost dintotdeauna mersul lumii.) Pe de altă parte, în ciuda a ceea ce
pare, ministerul (cu toate comisiile lui) şi inspectoratele au încă mijloace
de-ai ţine pe oameni sub control: de la distribuirea posturilor (cu jocul
dintre suplinitori şi titulari), la punctaje, apoi la cooptarea celor
“cooperanţi” în diverse comitete şi comiţii. În fine – şi acesta e un lucru
normal din punct de vedere uman – nimeni nu îndrăzneşte să spună primul că
ceva nu merge, dat fiind că, imediat, toţi ceilalţi (cu cât mai mici în
funcţie, cu atât mai vocali) se vor coaliza împotriva lui şi-l vor arăta cu
degetul ca fiind cel din cauza căruia nu merg lucrurile. O ştim dintotdeauna: singura “critică constructivă” e cea
încurajată “de sus”; orice altceva e “prejudiciu adus imaginii instituţiei” şi
“demnităţii profesiei”.
Aşadar, cauza pentru elevi incapabili să
scrie două pagini – şi la fel de incapabili să citească altceva decât tweet-uri
şi subtitrări de seriale – ajung până la licenţă e frica
dascălilor lor: aceştia nu le dau note după merit pentru că
acestea ar arăta cât de slabă e pregătirea lor (şi a elevilor, şi a
profesorilor), ar afecta “performanţele şcolii” şi i-ar ridica pe părinţi
împotriva lor; nu-i cad tot pentru a nu pune şcoala într-o lumină proastă şi
pentru că nimeni nu ştie ce e de făcut cu cei care sunt incapabili să urmeze o
şcoală. Oamenii se tem că dacă numesc lucrurile aşa cum ar trebui (în primul
rând printr-o notare corectă), se va lăsa cu sancţiuni colective şi tăieri (de
sporuri şi salarii). În fine, din învăţământ nu se moare,
copiii au şi ei părinţi, mai sunt şi alte cicluri de studii şi până la urmă
“piaţa va decide”, astfel că profesorii se pot spăla pe mâini şi rămâne cu
conştiinţa netulburată atunci când îi împing mai departe pe cei care au rămas,
de fapt, în afara şcolii. Elevii pleacă, cu tot cu problemele lor, şi lumea e
mulţumită: în ultimă instanţă nu s-a întâmplat nimic şi salariul vine la fiecare
jumătate a lunii.
Care e efectul direct al acestei stări
de lucruri? Unul extrem de nociv pentru noi toţi: faptul că nu mai ştim care e
media umană ce constituie masa de echilibru a societăţii. În fapt, nici
vârfurile, nici perdanţii nu sunt definitorii pentru societate, ci mediocrii
care se investesc în activităţile utile cu care ne întâlnim şi de care avem
nevoie zilnic. Atunci când această masă umană are o medie intelectuală onestă,
lumea are un numitor comun, e posibilă specializarea şi orizontul social e cel
al dezvoltării. Şcoala nu produce genii (mai curând invers,
geniul face şcoală), ci oameni educaţi – adică deschişi faţă de contextul în
care se află, disponibili faţă de semenul lor, capabili de atenţie şi de
răbdare, care ştiu ce înseamnă munca şi înţeleg cum să se bucure de roadele ei.
Acestea sunt trăsăturile care – în viziunea iluminiştilor – îl deosebesc pe
omul civilizat de sălbatic, acesta din urmă fiind dependent de un singur
context, legat doar de familia (sau tribul lui), trăind într-un feed-back cu
natura (şi incapabil să o /şi să se/ strunească), evitând munca şi bucurându-se
instinctual de ceea ce-i cade în mână. Dacă – aşa cum voia Haeckel – ontogenia reproduce filogenia,
atunci cu toţii, atunci când păşim prima dată pe poarta şcolii, suntem nici
mici sălbătatici. Menirea şcolii nu e aceea de-“a ne oferi cunoştinţe”, ci
aceea de-a ne civiliza, adică de-a ne deschide către lumea în care urmează să
trăim: o lume urbană, în care depindem unii de alţii, care ne solicită
disponibilitatea, atenţia şi tenacitatea şi în care se cuvine să fim prezenţi
sub semnul grjii şi al responsabilităţii. Lumea modernă a încredinţat sarcina
educării acestor lucruri şcolii şi – dacă-şi urmează menirea – asta trebuie să
facă şcoala. Tocmai pentru că menirea ei e una civilizatorie, ea li se
adresează, în mod universal, tuturor – căci cu toţii sunt chemaţi a deveni,
prin faptă, prin alegere şi prin judecată, cetăţeni. Nu e nevoie să botezăm
noi, azi, şcoala ca fiind “incluzivă”, căci – dacă e cu adevărat şcoală – ea e
astfel în esenţa ei. O şcoală onestă, inteligibilă şi cu examene
riguroase e cea mai democratică instituţie a societăţii, căci ea le arată
tinerilor că fiecare se poate împlini după talentul lui, că munca e răsplătită,
că fapta bună îşi este sieşi măsură şi că, între cei dedicaţi pasiunii lor, se
stabileşte o comuniune capabilă să înfrunte deopotrivă distanţele spaţiale şi
cele temporale. Aceasta e lecţia şcolii bine făcute, lecţie pe
care fiecare o asimilează după puterile lui. Şi într-o lume în şcoala înseamnă
ceva, mediocrii sunt cei ce câştigă cel mai mult, deoarece pe lângă lucrurile
pe care le-au interiorizat, ei mai dobândesc şi nostalgia unui mai mult pe
care-l pot aproxima prin munca lor cotidiană (care, astfel, se spiritualizează
– depăşind statutul de corvoadă) şi pe care poate, într-o zi, îl vor realiza
copiii lor. O şcoală temeinică asta le lasă elevilor ei:
conştiinţa faptului că lumea e inteligibilă, că faptul de a înţelege e, în
sine, o bucurie, că mereu mai e ceva de înţeles şi că înţelegerea presupune o
statornică exigenţă faţă de sine. Puţini sunt cei care înţeleg cu
adevărat lucrurile decisive (ale unui domeniu sau altul) de pe băncile şcolii;
cei mai mulţi părăsesc şcoala cu convingerea că pot înţelege şi această
certitudine e asemeni unei lumini lăuntrice capabilă a-i orienta în viaţă. De
aceea responsabilitatea şcolii e tocmai faţă de ei, cei care n-ajung de
la-nceput la pragul de sus. Iar atunci când şcoala nu-şi face treaba, atunci
toţi aceşti oameni rătăcesc în întuneric şi – în lipsă de altceva mai bun – se
chircesc în condiţia unei vieţi primitive, într-o lume ininteligibilă şi
bântuită de spaime.
Şcoala noastră produce “performaţă” la
metru cub, ea nu are nici perdanţi şi nici mediocri. Dezinteresul faţă de cei
care nu pot ţine pasul cu lucrurile de neînţeles care se fac la clasă şi, apoi,
nevoia de-a cosmetiza statisticile făcându-i pe toţi absolveţi ai tuturor
ciclurilor educaţionale a avut un efect pervers: prăbuşirea
nivelului mediocrităţii. Astfel, dacă în urmă cu un sfert de veac,
mediocritatea însemna un 6 – 7 cinstit; astăzi aceste note acoperă, în cel mai
bun caz, un 3 – 4 din acele vremuri. Altfel spus, ceea ce noi considerăm astăzi
un mediocru, adică un om normal, căruia şcoala i-a dat nu atât nişte
cunoştinţe, cât o orientare, e – în fapt – un loser, un perdant,
căruia şcoala nu i-a dat nimic, ci doar i-a luat nişte ani din viaţă. Omul
acela nu ştie cine e – pentru că nu are conştiinţa unui sistem de raportare la
ceilalţi (pe care-l dă nu atât nota, cât interesul şi munca ce-o acoperă), nu
are un orizont – căci nimeni nu i-a descoperit umanul din el şi, ca atare, va
fi tentat de existenţa sălbaticului, cu feed-back-ul lui
permanent şi cu bucuria genuină pe care o dă satisfacţia nevoilor primare.
Fireşte că atunci când ajungem aici, societatea se degradează şi lumea omului –
care creează prosperitate – e înlocuită de lumea darwinistă a competiţiei
pentru nişte resurse ce nu se înmulţesc. Dacă vă întrebaţi de ce plecă atâţia –
mai ales tineri – din ţară, aveţi aici o parte din răspuns: pentru că aici
munca nu-ţi aduce nici un beneficiu, şi chiar dacă ţi l-ar aduce, nu te-ai
putea bucura de el. Aici trăim între prădători: fiecare înşfacă ce apucă şi se
retrage în colţul lui peşteră ca să-şi devore prada, fiind mereu înconjurat de
privirile fixe ale haitei care-l pândeşte şi-i aşteaptă cel mai mic semn de
slăbiciune. Nu doar faptul că munca nu se împlineşte în câştig, ci şi acela că
acest câştig ar fi – aici – zadarnic (ce altceva decât să-şi construiască un
bunker în care să fie la adăpost, el şi familia lui, ar face omul cu câştigul?)
îi face pe oameni să ia calea pribegiei. Carenţa educaţiei face ca
regulile sociale să devină caduce şi viaţa publică să fie dominată de o
violenţă latentă, care-şi aşteaptă ceasul exploziei. Nu ne lovim
doar de absenţa oamenilor pricepuţi, ci şi de o agresivitate cotidiană (al
cărui bun exemplu sunt televiziunile) care e, în ultimă instanţă, reversul
neputinţei. Acesta e rezultatul prăbuşirii învăţământului: faptul că noi avem –
la 18 sau, mai nou, la 21 de ani – generaţii după generaţii de rebutaţi
incapabili deopotrivă de carte şi de muncă. Indiferent cum îi luăm şi
indiferent cât ajung să câştige, ei nu pot constitui nucleul acelui middle
class care să împingă România pe spirala prosperităţii. Dimpotrivă,
ei se aglutinează – dacă nu pleacă în străinătăţuri – într-o masă amorfă şi
resentimentară, gata să împingă lumea într-un carnaval al violenţei, care,
pentru mulţi, ar fi distracţie la cote maxime. Neînfruntând mica anarhie pe
care-o declanşează o dezbatere onestă, am reuşit să creem o societate anarhică
şi anomică pe care nu o mai ţine împreună decât frica, laşitatea şi şantajul.
În fond tinerii aceştia nu sunt altceva decât părinţii şi profesorii lor,
văzuţi printr-o lupă ce amplifică apocaliptic slăbiciunile pe care vârstnicii
cred că le (mai) pot ascunde.
Se mai poate face ceva? Acum, nu. Au
fost câteva momente în care se putea face şi pe care – orbeşte – le-am ratat.
Mai întâi a fost acela în care Profesorul Mircea Miclea a făcut o diagnoză a
educaţiei, a propus un set de remedii şi a demisionat când nu a putut obţine
cei 6 % dedicaţi educaţiei. Am mai vorbit de primele două aspecte, acum se
cuvin câteva cuvinte şi despre demisie. D-l Miclea a înţeles, cu luciditate, că
un sistem instituţional în care nu se va investi – nici în infrastructură, nici
în calificare, nici în bunăstarea oamenilor – nu poate produce nimic altceva
decât o face în prezent. Altfel spus, cu şcoli dărăpănate, cu biblioteci ale
căror achiziţii se opresc în ’89, cu profesori săraci (şi preocupaţi doar de
ranfluarea condiţiei materiale), cu imposibilitatea deplasărilor şi a
specializărilor, nu se poate face nici un fel de muncă de calitate. Mai mult,
neremedierea rapidă a acestor probleme are ca efect accentuarea lor, adică
pauperizarea, deprofesionalizarea şi – finalmente – decredibilizarea
dascălilor. Încă odată: cu aceleaşi condiţii – de la clădiri la
programe – şi cu aceeaşi oameni – având aceleaşi venituri şi aceeaşi pregătire
– nu e posibilă nici o schimbare. A ne inchipui o asemenea schimbare
în educaţie e acelaşi lucru cu a ne imagina că fabricile lui Ceauşescu – fără
nici un fel de investiţii şi cu aceeaşi oameni (plătiţi ca-n anii ’90) – ar fi
concurat astăzi cu marile companii europene. Dacă ne amăgim cu asemenea iluzii,
înseamnă că avem orgoliul patologic al mizeriei şi al înapoierii prezentate ca
“puritate” şi “independenţă”. Numai că, dincolo de vorbe, şi cei care-şi
clamează aceast orgoliu vreau să trăiască cu adevărat “european”. Şi pentru a
trăi astfel, tocmai aceşti oameni vor ruina şi mai adânc ţara de mila căreia
plâng telegenic. Neluând în seamă gestul radical al Profesurului Miclea, ne-am
abandonat “patrioţilor de ocazie”: d-na Ecaterina Andronescu & co.
După D-l Miclea, a venit D-l Daniel
Funeriu: dânsul a vrut mai multe lucruri – mai înainte de toate, a dorit ca
printr-o lege unitară să scape de păienjenişul de ordonanţe, reguli şi
regulamente care blocau activitatea onestă din şcoli. Apoi, prin bacalaureatul
cu camere de luat vederi să fixeze un standard al onestităţii (cu tot preţul –
greu – de plătit) de la care să pornească reconstrucţia şcolii. În fine, mutând
grupa mare în şcoală – drept “clasă pegătitoare” – a acordat învăţământului
primar şansa de a forma structurile de învăţare în care să se dispună
cunoştinţele celorlalte cicluri de studii. Legea a fost măcelărită
fără milă, imediat după adoptare, astfel că, azi, nimeni nu mai poate
recunoaşte intenţia ei iniţială. Bacalaureatul a început să se joace şi el, ba
ocolind camerele, ba cu “pregătire intensivă” – ce ascunde ani de lipsă de
pregătire, ba cu scăderea exigenţelor sau banalizarea cerinţelor. Rămâne clasa
pregătitoare. Din păcate, puţini învăţători îi înţeleg rostul. Însă acesta e
esenţial: perdanţii acestui ciclu de învăţământ nu se mai reechilibrează
niciodată. Rostul şcolii primare e simplu: acela de a forma deprinderile de
citit, de scris şi de socotit. Transformând învăţământul elementar în laborator
al “noilor pedagogii”, n-am făcut decât să încurcăm totul şi să producem – la
finele clasei a IV-a – analfabeţi pe care-i alintăm ca fiind “funcţionali”.
Nici pe D-l Daniel Funeriu nu l-am ascultat, ci ne-am întors, iarăşi, la
galeria de măşti a d-nei Andronescu.
În fine, mai recent, D-l Mircea Dumitru
a încercat să dea autonomie şcolilor – cu directori numiţi prin concurs – şi să
instituţionalizeze valoarea şi profesionalismul la nivelul celr care decid
criteriile performanţei. Nu poate exista muncă onestă dacă cei abilitaţi să o
judece nu se pricep la ea sau nu sunt interesaţi de ea. Ideea D-lui Dumitru era
aceea de a propaga schimbarea de jos în sus, dându-le dascălilor
de rând conştiinţa faptului că sunt ascultaţi şi luaţi în considerare la vârful
sistemului.. În felul acesta, cei ignoraţi şi umiliţi ar fi învăţat
să-şi formuleze problemele, să se coalizeze pentru a le expune, să lupte pentru
rezolvarea lor şi să reziste măruntului – dar foarte eficientului – arbitrariu
local. Nici de data asta n-a fost să fie: “aparatul” s-a pus de-a curmezişul,
sindicatele au ieşit – oportun – din adormire iar mandatul D-lui Dumitru a fost
prea scurt pentru a reuşi să-şi instituţionalizeze proiectele. Dimpotrivă, alt
eşalon de creaturi ieşite din mantaua d-nei Andronescu au modificat – cu o
surprinzătoare celeritate – puţinul pe care D-l Dumitru a reuşit să-l
articuleze în concret.
Ce-au spus, în fond, D-nii Miclea,
Funeriu şi Dumitru? Redaţi-i învăţătorului şi profesorului
demnitatea sa – la nivelul pregătirii, la nivelul salarizării, la nivelul
ponderii istituţionale. Lăsaţi-l să se ocupe de copiii – mai ales de cei de
la-nceputul şcolii; nu-l striviţi cu hârtii inutile şi nu-l obligaţi să mintă
sub semnătură în statistici trucate. Începeţi de la bază, descoperiţi-vă
pasiunile şi învăţaţi să le cultivaţi în sufletul elevilor. Faceţi mai puţin,
dar mai temeinic şi, mai ales, faceţi de aşa manieră ca pe ceea ce a construit
temeinic un ciclu, un altul să poată dezvolta la fel de temeinic. Şcoala de
înaltă performanţă – cea care pregăteşte specialişti de nişă – e pentru puţini,
dar şcoala care formează oameni educaţi şi buni cetăţeni e pentru toţi. Nu e
doar pentru genericii “copiii noştri”, ci şi pentru noi, adulţii ce lucrăm în
ea. Regăsiţi-vă în ceea ce faceţi şi munca voastră va purta în ea secretul
înfăptuirii! Dar n-am ştiut nici să-i ascultăm şi nici să-i apărăm
pe aceşti oameni. Cuvintele lor, care au numit o realitate pe care mulţi o
simţim, au rămas stinghere în lumea “raportărilor” şi a “statisticilor”. Şi aşa
am ajuns la d-l Liviu Pop.
Când acesta a venit cu enormitatea
manualelor de sport şi de dirigenţie – pe care elevii trebuie doar să le
cumpere şi să le care, nu să le şi citească! – lumea, după caz, s-a indignat
sau s-a amuzat. Nu ştiu să fi observat cineva că, în acest act ratat, d-l Pop
şi-a expus – în mod transparent – concepţia dânsului despre şcoală şi educaţie.
Pentru d-l Pop nu contează ce se face efectiv, la urma urmei profesorii de
sport şi diriginţii pot face în constinuare cum vor. Ceea ce contează cu
adevărat e formalismul căruia vor trebui să i se
supună: căci manualele nu sunt “gratuite”; ele vin la pachet cu “metodologii”,
“norme”, “fişe ale disciplinelor”, inspecţii (poate vom avea şi-un inspector de
dirigenţie!), comisii, “raportări” şi tot tacâmul. Această structură formală
este realitatea, nu ceea ce se întâmplă cu adevărat în şcoli. Nu contează ce
pot şi ce nu pot elevii (Cum să stea în mâini unul de 80 de kilograme pe a
III-a? Dar la bareme nu umblă nimeni.) sau profesorii care nu au săli de sport.
Nu, singurul lucru care contează e faptul că după ce am definit “ştiinţific”
statul în picioare şi mişcarea; realitatea – prin intermediul “raportărilor” şi
al “statisticilor” – “trebuie să” corespundă acestor definiţii. Nimeni nu şi-a
pus problema ca orele de sport sau de dirigenţie ar putea fi ore de relaxare
între (sau după) materiile grele. Nu, totul
trebuie încorsetat în reguli şi regulamente inutile, care definesc preţios şi
ridicol banalităţi (asta fiind singura ştiinţă ce ne e accesibilă), dar care
devin coercitive în mâna unor primitivi pentru care nu contează decât
conformitatea. Asta e esenţa gândirii d-lui Pop şi a
sămădăului din Teleorman ce-i e stăpân. Acesta e secretul fricii care-i transformă pe profesori în
maşini de promovat analfabeţi efectivi. Aceasta e reţeta înapoierii şcolii
româneşti şi a sărăciei din care nu reuşim să mai ieşim. D-l Pop nu e un
ministru oarecare; dânsul e imaginea caricaturală a obscenităţii care – prin
intermediul partidului ce l-a numit – a infestat lumea românească a ultimilor
28 de ani.
Mai mult
decât oricare din “corifeii” partidului, d-l Liviu Pop e faţa adevărată a
PSD-ului: un primitiv ajuns la putere şi pentru care puterea nu înseamnă nimic
altceva decât a-i supune pe ceilalţi. Credeam că lucrurile acestea s-au dus
odată cu goţii, hunii, gepizii şi avarii. Dar iată că au revenit odată cu d-l
Pop şi cu d-l Dragnea. Singurul lucru ce ne desparte de acea lume e faptul că
dacă astăzi prădătorii nu mai vor să plece, pot să să se ducă încotro văd cu
ochii cei prădaţi. Mai ales cei prădaţi de umanitatea lor în şcolile cu manuale
de sport ale celui mai grotesc ministru al educaţiei din istoria noastră.
Ei, bată-te sănătatea şi norocul, ce pui tu aici e durere de cap şi scârbă de viaţă.
RăspundețiȘtergereAdică, s-o luăm de la-nceput: în ce-ai fost învăţat să crezi a fost o făcătură, apoi, vine Alex şi face frecţie la picior de lemn uscat, spun aşta pentru că, evidenţiind aceste adevăruri general valabile, pe-aici, pe la noi şi aiurea, fără exemple, ca la anchetă judiciară, pune doar pe gânduri şi nimic mai mult şi vii apoi şi pui moţ pe coliva mortului,că învăţământul este introdus, şi nu de azi-de ieri, în haznaua aceea din iad, unde analfabeţii au pauze de-o ţigare, după care bagă capetele la fund.
Dragul meu pretin, eşti prea serios pentru aceste vremi! Îi faci pe sensibili să se sinucidă şi-ncetu'-cu-ncetu', rămân de-alde Pop şi Dragnea.
Te foarte salut şi să-ţi dea domnu', care o fi acela, gânduri măcar ceva mai senine, că de caniculă ne-am sastisit.