De la Nistru pân’ la Tisa
MIHAI EMINESCU
variantă
De la Nistru pân’ la Tisa
Tot românul plânsu-mi-s-a,
Că nu mai poate străbate
De-atâta străinătate
Din Hotin şi pân’ la Mare
Vin Muscalii de-a călare,
De la Mare la Hotin
Calea noastră ne-o aţin
Tot românul plânsu-mi-s-a,
Că nu mai poate străbate
De-atâta străinătate
Din Hotin şi pân’ la Mare
Vin Muscalii de-a călare,
De la Mare la Hotin
Calea noastră ne-o aţin
Şi Muscalii şi Calmucii
Şi nici Nistrul nu-i înneacă
Săraca ţară, săracă!
Din Boian la Cornu Luncii
Jidoveşte-nvaţă pruncii
Şi sub mâna de jidan
Sunt românii lui Ştefan.
Că-ndărăt tot dă ca racul
Fără tihnă-i masa lui
Şi-i străin în ţara lui.
Din Braşov pân’la Abrud
Vai ce văd şi ce aud
Stăpânind ungurul crud
Iar din Olt până la Criş
Nu mai este luminiş
De greul suspinelor
De umbra străinilor,
De nu mai ştii ce te-ai face
Sărace român, sărace!
De la Turnu-n Dorohoi
Curg duşmanii în puhoi
Şi s-aşează pe la noi;
Şi cum vin cu drum de fier
Toate cântecele pier
Zboară paserile toate
De neagra străinătate
Numai umbra spinului
La uşa creştinului
Codrul geme şi se pleacă
Şi izvoarele îi seacă
Săraca ţară, săracă!
Cine ne-a adus jidanii
Nu mai vază zi cu anii
Şi să-i scoată ochii corbii
Să rămâie-n drum ca orbii
Cine ne-a adus pe greci
N-ar mai putrezi în veci
Cine ne-a adus Muscalii
Prăpădi-i-ar focul jalei
Să-l arză, să-l dogorească
Neamul să i-l prăpădească,
Iar cine mi-a fost mişel
Seca-i-ar inima-n el,
Cum duşmanii mi te seacă
Săraca ţară, săracă!
Ştefane, Măria Ta,
Lasă Putna, nu mai sta,
Las’ arhimandritului
Toată grija schitului,
Lasă grija gropilor
Dă-o-n seama popilor
La metanii să tot bată,
Ziua toată, noaptea toată,
Să se-ndure Dumnezeu
Ca să-ţi mântui neamul tău…
Tu te-nalţă din mormânt
Să te-aud din corn cântând
Şi Moldova adunând
Adunându-ţi flamurile
Să se mire neamurile;
De-i suna din corn odată
Ai s-aduni Moldova toată
De-i suna de două ori
Vin şi codri-n ajutor;
De-i suna a treia oară
Toţi duşmanii or să piară
Daţi în seama ciorilor
Ş-a spânzurătorilor.
Ştefane, Măria Ta,
Lasă Putna, nu mai sta
Că te-aşteaptă litvele
Să le zboare tigvele
Să le spui molitvele
Pe câţi pari, pe câţi fuştei
Căpăţâni de grecotei
Grecoteii şi străinii
Mânca-le-ar inima câinii
Mânca-le-ar ţara pustia
Şi neamul nemernicia
Cum te pradă, cum te seacă
Săraca ţară, săracă!
Şi nici Nistrul nu-i înneacă
Săraca ţară, săracă!
Din Boian la Cornu Luncii
Jidoveşte-nvaţă pruncii
Şi sub mâna de jidan
Sunt românii lui Ştefan.
Că-ndărăt tot dă ca racul
Fără tihnă-i masa lui
Şi-i străin în ţara lui.
Din Braşov pân’la Abrud
Vai ce văd şi ce aud
Stăpânind ungurul crud
Iar din Olt până la Criş
Nu mai este luminiş
De greul suspinelor
De umbra străinilor,
De nu mai ştii ce te-ai face
Sărace român, sărace!
De la Turnu-n Dorohoi
Curg duşmanii în puhoi
Şi s-aşează pe la noi;
Şi cum vin cu drum de fier
Toate cântecele pier
Zboară paserile toate
De neagra străinătate
Numai umbra spinului
La uşa creştinului
Codrul geme şi se pleacă
Şi izvoarele îi seacă
Săraca ţară, săracă!
Cine ne-a adus jidanii
Nu mai vază zi cu anii
Şi să-i scoată ochii corbii
Să rămâie-n drum ca orbii
Cine ne-a adus pe greci
N-ar mai putrezi în veci
Cine ne-a adus Muscalii
Prăpădi-i-ar focul jalei
Să-l arză, să-l dogorească
Neamul să i-l prăpădească,
Iar cine mi-a fost mişel
Seca-i-ar inima-n el,
Cum duşmanii mi te seacă
Săraca ţară, săracă!
Ştefane, Măria Ta,
Lasă Putna, nu mai sta,
Las’ arhimandritului
Toată grija schitului,
Lasă grija gropilor
Dă-o-n seama popilor
La metanii să tot bată,
Ziua toată, noaptea toată,
Să se-ndure Dumnezeu
Ca să-ţi mântui neamul tău…
Tu te-nalţă din mormânt
Să te-aud din corn cântând
Şi Moldova adunând
Adunându-ţi flamurile
Să se mire neamurile;
De-i suna din corn odată
Ai s-aduni Moldova toată
De-i suna de două ori
Vin şi codri-n ajutor;
De-i suna a treia oară
Toţi duşmanii or să piară
Daţi în seama ciorilor
Ş-a spânzurătorilor.
Ştefane, Măria Ta,
Lasă Putna, nu mai sta
Că te-aşteaptă litvele
Să le zboare tigvele
Să le spui molitvele
Pe câţi pari, pe câţi fuştei
Căpăţâni de grecotei
Grecoteii şi străinii
Mânca-le-ar inima câinii
Mânca-le-ar ţara pustia
Şi neamul nemernicia
Cum te pradă, cum te seacă
Săraca ţară, săracă!
*
Această variantă a Doinei, extrem de puţin cunoscută astăzi, este preluată din cartea Mihai Eminescu – poezii tipărite in timpul vieţii, vol. III, note şi variante, ediţie critică îngrijită de Perpessicius, cu reproduceri după manuscrise, Editura Fundaţiei Regale, Bucureşti, 1944.
Această variantă a Doinei, extrem de puţin cunoscută astăzi, este preluată din cartea Mihai Eminescu – poezii tipărite in timpul vieţii, vol. III, note şi variante, ediţie critică îngrijită de Perpessicius, cu reproduceri după manuscrise, Editura Fundaţiei Regale, Bucureşti, 1944.
GEO BOGZA
Basm
Pe vremea când Dumnezeu şi
Sfântul Petru umblau pe pământ sub chipul unor moşnegi gârbovi sprijiniţi în
toiag şi cu sandale rupte, se întâmpla să bată pe la uşile oamenilor la căderea
nopţii iar de multe ori erau izgoniţi.Odată i-a prins noaptea pe câmp şi odată
cu ea o ploaie care le-a udat veşmintele şi i-a umplut de noroi. Şi tot rătăcind
ei, numai într-un târziu au ajuns la marginea unui sat, abia au îndrăznit să
bată cu toiagul în prima poartă.
Câinii mari s-au repezit
să-i sfâşie, dar numaidecât s-a auzit un gla bărbătesc, întrebând
cine bate. Şi au răspuns:
– Oameni buni!
Atunci omul, potolind
câinii, i-a poftit în casă unde nevasta şi copiii abia se treziseră din somn.
El a început să dea porunci, dar cu blândeţe.
– Mario, ia mai pune nişte
vreascuri pe foc! Tudore, dă fuga la fântână după o doniţă cu apă proaspătă!
Ileano, ia vezi tu de o oală cu lapte! Şi le-au dat să se spele şi să se
şteargă cu ştergare albe şi i-au ospătat şi i-au pus să doarmă într-o odaie
care mirosea a gutui şi busuioc.
A doua zi dimineaţă, iar
le-au dat să se spele, i-au ospătat, le-au pus şi în traistă nişte mere cum nu
mai văzuseră ei şi le-au urat drum bun.
Cum au ieşit din sat,
Sfântul Petru a început să se roage la Dumnezeu:
– Doamne, fă ceva pentru oamenii aceştia, că tare ne-au primit frumos!
– Ce-ai vrea să fac, Sfinte Petre, că ai văzut că nu erau nevoiaşi.
– Fă ceva, fă să-şi vadă măcar o dată sufletul.
– Să-şi vadă sufletul, spui, Sfinte Petre?
– Da, Doamne, să-şi poată vedea sufletul, aşa cum vedem noi
plopul acela, de acolo.
– Bine, Sfinte
Petre, a spus Dumnezeu, privind gânditor satul din vale.Iar după o vreme, din
neamul acela de oameni s-a născut Mihai Eminescu
ESEU LA TÂRGOVIȘTE
George Anca
Trecând
cu bicicleta prin pădurea de după Piciorul de Munte, ajuns la Pod, m-am uitat
lung spre Târgoviște și m-am întors în Găești. Mi-o fi fost și teamă să nu mă
rătăcesc, dar nici nu mă întrebam când o să-i fac cunoștința. Când am intrat cu
tovarășii de gimnaziu în Mînăstirea Dealului, i-am uitat, fiind furat de
pisania de peste capul lui Mihai Viteazul, venindu-mi în minte pisania
bisericii natale, din Ruda, ridicată de Rudeni, generali ai lui Mihai.
Niciodată
n-am coborât, poate, de pe pod , răzbind de pe Calea Bucureștilor la
apartamentul tatălui meu, lăsând gara în urmă spre Teologie, spre Drept, unde
predam literatură sau comunicare interpersonală. Până am ancorat în Litere și
Biblioteca. Și când am tradus în engleză introducerea la Enciclopedia
Târgoviștei voi fi fost tot pe pod și-i tot făceam cunoștința-Cetate.
Școala
de la Târgoviște umpluse Bucureștii-Europa și, înapoi, se rebotezase Societatea
Scriitorilor Târgovișteni. Ce curaj, ce datorie către Văcărești, Eliazi,
Simionești... Fără întoarcere, revenind de oriunde, din orice fantezie, pentru
altă și altă cunoștință.
Notez
câteva întâlniri, pe sărite.
*
La Salonul
Literar Colocviile de Marţi din 30 martie 2010, Centrul Calderon, București,
după colocviul dedicat anterior Bucureştilor, Târgovişte, vechea Capitală a
Ţării Româneşti / Valahia, a fost prezentă prin producţia literară postmodernă
cunoscută ca Şcoala de proză de la Târgovişte reprezentată de Mircea Horia
Simionescu, Radu Petrescu, Costache Olăreanu, Tudor Ţopa, precum şi prin
Societatea Scriitorilor Tîrgovişteni (autori şi cărţi). Ar putea fi şi aceasta
o manieră de a nu discrimina nici „provincia”, nici „Capitala”. Invitaţi:
Mircea Horia Simionescu, scriitori târgovişteni şi bucureşteni, critici
literari. Au fost lansate cărţi publicate de editura Bibliotheca din
Târgovişte:
Dintre
mulții urmași ai gloriei literelor-Cetate, recenzând unul, i-oi fi parazitat în
bloc:
impact cu
variaţiunea ultimă, sottovoce, instrumentată aproape reconfortant,
nepanicos... Trecutul, văcăresc, amurg,
chindie... Un fel de indiferenţă la temă a unei poetici interioare, cu atractivităţi răsturnate – se
pot prefera truismele deliberate, între folclor postmodern, copilărie şi fiorul
finişului ontologic, mecanicei risipe maniace de metafore semi-satirice,
semi-bacoviene (de târg-Târgovişte): frigul de târg, frunza ucisă, plod de
comunist.
Culoarea
locală se epicizează în metafore şi metamorfoze, ca din întâmplare, peste
persoana emitentă, destul de tristă, dominându-se inteligent sau de bună-voie
insignifiant, retoric, preţ fanteziei blând vitaliste. Ieşirea din suferință,
un anacolut, labirintic domino ca o înviere în original.
*
Găeşti, 20
iunie, 2009. Ne-am strâns de dimineaţă, la casa cu nr. 7 de pe strada Şerban
Cioculescu, unde era depus cadavrul lui Nicolae Neagu, înaintea înmormântării,
care a avut loc la ora 12 în Cimitirul Eroilor de pe Strada Nicolae Bălcescu.
Poetul a fost înmormântat lângă soţia sa, Ana-Reli. Mai degrabă discret,
apăruseră la vreo zece coroane din partea unor organizaţii şi persoane precum
Societatea Scriitorilor Târgovişteni, Cenaclul literar al Medicilor, Laura şi
Lucian Blaga. Convoiul de la Casa Poetului, pe şoseaua Bucureşti-Piteşti, cu
opriri şi aruncări de monede, a excelat şi el prin discreţie, dacă nu
autocenzurată stupefacţie şi mocnită revoltă.
După slujba religioasă şi discursul preotului, subsemnatul (rupând involuntar
vreo omerta?) a citit câteva pasaje din opera scriitorului:
“(- Ce este viaţa? întrebă
îngerul. - Un răspuns puchinos, ticălos, păgubos, dar frumos între două
tăceri, răspunde Oarecarele. - Atât? - Păi, nu-i de-ajuns?)
...”În traseul prin viaţa mea cu
ocolişuri, cheanţuri ori drum desfundat, de la naşterea cu ţipăt până la
secunda prezentă.”
“Astfel zăcând, fără suflare, 'adio'
vă zic, de aceea, vouă, neprietenii mei dintotdeauna şi de pretutindeni, amin!”
Impenitent
neantul mă sugrumă
şi
mă sfinţeşte (public!) cu noroi
de
vreme ce pe carnea mea postumă
mai
ofileşte firul de trifoi.
Victimă
sunt doar că mă doare gura
să
ţip în piaţa rudă c-un bazar.
Eu
sunt gradatul ce-a-ntrecut măsura
la
jugănit asini în Zanzibar.
“Dar priveşte şi decide rănile în care
vrei şi tăişurile-avide, ochiul frunţii de ulei scămoşează pericardul (lângă
cine sceptic lupt?) ticăirea, cagulardul..”
*
A nu
uita, studenții și cu mine, cursurile și seminarele de
literatură universală la Facultatea de Teologie, Târgoviște. Un exemplu. Încadrarea temei „Orfeu
digital”:
"Studiul temelor este un studiu de circulatie" (Alexandru
Cioranescu). Vladimir Streinu urmeaza circulatia ideii de literatura
universala, lirica, pe Orfeu.
Studentii
au optat, în elaborarea unor lucrari proprii, pentru "marea conversatie"
- Iliada, Eneida, Divina Comedie, Faust etc.,autorii acestora - Homer,
Virgiliu, Dante, Goethe etc. adresându-se empatic si lui Orfeu. "Coborârea
în infern" sau interpretarea ad hoc a unor versete precum "sunt
lacrimae rerum" au pus cursantii în situatia de a se descoperi pe sine
prin interiorizarea sensurilor clasice perene ale capodoperei, nu fara
legatura functionala cu hermeneutica
ortodoxiei, principala lor preocupare.
Tema “Orfeu” poate atrage mitologic,
liric, "orfic", principiile comparatiste devenind mai elastice pentru
noi, mai ales daca ni-l asumam oarecum genetic-literar pe tracul nelipsit mai
din nici o literatura a lumii, din nici o epoca, din nici un gen literar, dar
atragând magnetic literatura româneasca, de la Eminescu la Blaga, Nichita
Stanescu sau Ion Caraion, între mister mistic si folclor simulat - "Sunt
fecior de Dumnezeu/Pe numele meu Orfeu" (Calinescu).
O
„pastișă” în grup a acoperit concepte precum:
Pastişe. Depastişare. Libertăţile scriitorilor. Semn şi sens. Poezie şi
muzică. Existenţialism şi structuralism. Credinţă şi speranţă. Literatură şi
lingvistică. Context universal românesc.
Atic şi asiatic.
S-a auzit și Rugă
către ocrotitorii Europei, de Ioan Paul al II-lea:
O, Sfinţilor Chiril şi Metodiu,
care-n
asprul apostolat misionar
aţi rămas profund ataşaţi
de Biserica din Constantinopol
şi de Sediul Roman al
lui Petru:
faceţi ca Bisericile surori,
Biserica Catolică şi cea Ortodoxă,
depăşind prin iubire de
Dumnezeu şi adevăr
elementele de dezbinare
să poată ajunge-n curând
la mult dorita unificare!
La seminarul cu tema „Sunt lacrime rerum” Ai
de ce varsa lacrimi (pentru lucrurile pe
care le vezi), Vergiliu,
Eneida,I,462, răspunsurile parcă au
confirmat prevestirea apariției Mântuitorului
Exclmatia lui Enea - „Sunt lacrime rerum” Ai de ce varsa lacrimi (pentru lucrurile pe care le vezi), Vergiliu, Eneida,I,462 –, care vede in Cartagina un sir de tablouri din razboiul Troian, a primit în ecou răspunsuri estudiantin teologice confirmând parcă prevestirea vergiliană a apariției Mântuitorului:
Exclmatia lui Enea - „Sunt lacrime rerum” Ai de ce varsa lacrimi (pentru lucrurile pe care le vezi), Vergiliu, Eneida,I,462 –, care vede in Cartagina un sir de tablouri din razboiul Troian, a primit în ecou răspunsuri estudiantin teologice confirmând parcă prevestirea vergiliană a apariției Mântuitorului:
Lacrimile lucrurilor ne picura in suflet
tristete dar nu ne fac mai buni.
Sa plangem cu lacrimi amare pentru Mantuitorul nostru Iisus Hristos.
Sa plangem cu lacrimi amare pentru Mantuitorul nostru Iisus Hristos.
Toate capodoperele literaturii
universale sunt adevarate lacrimae rerum.
Lacrima mea,a ta sa fie doar o picatura din
oceanul denumit sunt lacrimae rerum.
In fata lui
Dumnezeu cei nefericiti pe pamant se vor bucura pentru eternitate.
"Fericiti
cei ce plang ca aceia se vor mantui".
asa cum in "Ecleziastul"apar
cuvintele "Este un timp pentru plans si un timp pentru ras".
Nu ar trebui sa plangem decat pacatele noastre
si fiintele dragi, care ne-au parasit inainte de vreme.
*
Parcurgând
zile şi săptămâni cu Yatindra Tiwari în biroul meu de la Biblioteca Pedagogică
Naţională antologii poetice romîneşti, pentru una în hindi, acesta a rămas
fascinat, în afară de Eminescu, de
Heliade, anume de eufonia stelară a laptelui, în “Zburătorul”. O versiune de lucru tot vom încerca, măcar și pentru că Heliade a tradus Legile lui
Manu sau Tirukural.
„It is with extreme sadness that I inform you
that Zricha is no more”. Vestea vine din California, de la fratele ei, Manu
Jain. Mama lui Kuvan, vestală indiană a lui Eminescu,
Zricha Vaswani, nu mai este. Şi-a facut sati? Am sesizat, traducându-i doctoratul
- „Effect of Indian Thought on Mihai Eminescu” - sensiblitatea pentru „Mortua
est!”, dar mereu în contextul Vedelor, Upanishadelor, budhismului. Efectul să
fi ricoşat bumerang?
Cartea
a apărut la editura Bibliotheca dinTârgovişte, la începutul anului 2011.
Tăcere. Probă că nici Eminescu, nici India, via doctoratul unei tinere
romantice, nu în Valahia, dar în Bharat, nu prea interesează. Nici ea nu mai
crezuse că va apărea. I-am expediat un exemplar la adresa (nouă) pe care mi-o
precizase. Nu a mai văzut-o, se sinucisese (cât face un plic din România în
India, cu avionul). Pe copertă, eu alesesem, Padhmapani, pictat la Ajanta,
iată, nevăzut.
Cititorului aş avea să-i împătăşesc secrete pe care, de
fapt, le-am afla împreună. Cum mi s-a întâmplat, transcriind “Copilul” de
Tagore, să cad pe gânduri amintindu-mi că prin '90 sau '91, publicat în
“Luceafărul”, eu, ca traducător, fiind entuziasmat de pruncul din iesle,
altceva vor fi intenţionat editorii să pună în circulaţie, anume răspunsul :
”victima” la întrebarea “cine ne va conduce” (după asasinarea conducătorului).
*
L-am adus pe actorul Thomas
Nibbellin,din Peoria, Illinois, tranzitor prin București, și la Târgoviște. A
vorbit despre Walt Whitman: În 1855, Whitman a publicat “Fire de iarbă” şi a
dăruit-o unei ţări în plină criză. Corupţia politică era la cote fără
precedent, datorată în mare parte mai multor preşedinţii incopetente. /.../ “Fire
de iarbă” este idealistă şi romantică. Ea exprimă ce e mai bun şi mai rău în
viaţa americană. Cel mai lung poem, “Cântec despre mine însumi”, este
considerat în general cel mai mare din colecţie. Acesta glorifică o viaţă
spirituală întemeiată pe trup şi pe viaţa de fiecare zi. Este o chemare la
conştiinţă pentru americani şi o celebrare a spiritului american. Este
Declaraţia de Independenţă a noastră în cultură. Aceasta reprezintă un patriotism radical şi o devoţiune pentru
democraţie pe care NU le vedem reflectate în politicienii şi guvernele noastre”. Din “Song of Myself”...
17
Acestea sunt cu adevărat gândurile tuturor oamenilor
din toate erele şi
ţările, ele nu sunt originale cu mine,
Dacă nu sunt ale voastre pe cât ale mele, ele sunt
nimic, ori aproape nimic,
Dacă nu sunt ghicitoarea şi dezlegarea ghicitorii ele
sunt nimic.
Aceasta este iarba care creşte oriunde este pământul
şi este apa,
Acesta aerul comun ce îmbăiază globul.
DIMITRIE GRAMA
Dialoguri
.
....dragii mei
viata nu-i asa
de mizerabila
cum de multe ori
credem ca este
si nici asa de minunata
cum speram
sa fie....
....ABCdarul vietii!
cata grija
cat efort
cate sacrificii
si cate bucurii
si victorii!...
...apoi viata de zi de zi
care creste in noi
ca o floare
mai bine zis
o gradina
o padure
sau ca o mare
cand linistita
cand furtunoasa....
...acum in fiecare zi
eu descoper
o viata noua
nici minunata
nici mizerabila
dar la fel de misterioasa
la fel de formidabila
cum intotdeauna
ea a fost si
va continua sa fie....
Milena MUNTEANU
EL TANGO ARGENTINO
Prima
lecţie de tango a avut loc chiar la recepţia conferinţei din Buenos Aires, când
am fost invitaţi la dans, după ce „chicas” şi „chicos” au fost instruiţi
separat despre ce aveau de făcut. Ni s-a predat rapid o lecţie introductivă de
tango, suficientă însă să facem „fiţe”,
mai întâi o mişcare cu opt paşi, cu trecerea unui picior peste altul, în „ochos”, adică
o răsucire care simula cifra 8, când picioarele se îmbârligau/amestecau. Mai
mult, la sfârşitul acestei mici aventuri în pas de tango, urma ca eu să ridic
un picior, şi să mă opresc într-o poză dramatică. După câteva călcături pe
picioare am ajuns totuşi să „tango”, iar la
ieşirea de pe ringul de dans, cunoscuţii ne-au felicitat, semn că n-a fost rău
deloc.
Am
ajuns chiar să văd mica înregistrare video a primului tango şi mi s-a părut
bine pentru început. Soţul meu glumea ca acesta este doar baseline-ul, dacă a
ieşit aşa bine din prima, stai să ne vezi după ce exersăm... Alţi
participanţi la conferinţă
mergeau zilnic la show-uri şi clase de dans. Cele de la „Canning” începeau
seară după 23:00
şi ţineau până la 5 dimineaţa, ceea ce m-a făcut să înţeleg că argentinienii
sunt păsări de noapte. Mie mi-era greu să mă înscriu în programul nocturn după
ce peste zi băteam oraşul cu piciorul. Seară eram ruptă de oboseală şi oricât
m-ar fi tentat, nu mă simţeam în stare să pierd nopţile acolo.
Ştiam
însă despre „La
Catedral”,
un club de dans nu departe de linia de metrou, care îşi deschidea porţile la
ora 8 PM. Auzisem că acolo se întâlnesc argentinienii
la dans şi îmi dorisem să îi văd în elementul lor, decât să mă fi dus în locuri
selecte. Sufletul unei ţări
se simte cel mai bine în locurile în care are acces tot omul. După mici
aventuri găsim şi noi clubul, de afară arăta
ca o intrare oarecare, ce lăsa puţin de
dorit. Era întunecoasă şi părea veche; se intra pe o uşă de sticlă într-un
cadru metalic, de unde se fac nişte trepte la etaj, unde era un pupitru, unde
se vindeau bilete. 100 de pesos. „Dirty cheap!".
Ieftin ca braga!
De
acolo se intra într-o sală mare, prin spatele unei scene. Lângă perete era o
canapea răpciugoasă. Când intri în sala te loveşte un miros de vechi, de
prăfuit. Era întuneric iar sala mare, goală la mijloc, cu nişte mese şi scaune
lângă un bar, în fund. În întuneric, desluşeşti un acoperiş înalt, ceea ce noi
numim „cathedral
ceiling” – de aici să vină oare numele clubului? Pe pereţii înalţi, tencuiţi şi
vopsiţi în alb, găseşti o întreagă memorabilia muzicală: chitări, poze de
solişti, alte obiecte diverse (unele cât roata carului, altele mai mici, de
care trebuia să te apropii, să le înţelegi rostul acolo). Pe scenă erau
microfoane, imaginea în alb-negru, imensă, a unui cântăreţ, sau dansator. O
atmosferă de hangar. Parchetul avea denivelări de atâţia pantofi cu toc câţi au dansat
acolo.
O
lumină palidă în centru ne lămureşte că deşi am întârziat la ora de dans, nu
era încă nimeni pe ring. La apariţia noastră apar din umbra nişte oameni, care
s-au dovedit a fi instructorii noştri, un el şi o ea. „Chicos” erau
instruiţi de el, and „chicas”
de ea.
La scurt timp s-au adunat mai mulţi, şi unii care veniseră de la conferinţa, şi alţii, necunoscuţi, aşa că am început să „tango”.
La scurt timp s-au adunat mai mulţi, şi unii care veniseră de la conferinţa, şi alţii, necunoscuţi, aşa că am început să „tango”.
Ne
este corectată
poziţia corpului şi suntem încurajaţi. S-au mirat chiar că unii ca noi
sunt în stare să „tango”. Am plecat
bucuroşi de acolo, aşa că a doua zi am recidivat. La fel cum „junkies"
se întorc tremurând să ia doza de narcotice, aşa şi noi, ne pomenim din nou pe
scările metalice ce ne duc la etaj, la ringul de dans, ţinându-ne de mână, ca
nişte adicţi. „We’re
hooked!".
Ultima lecţie ne-a dus iar la „basics", la mersul normal, la păşitul cu „poise”, cu umerii relaxaţi şi pieptul deschis. Senzaţional mi s-a părut exerciţiul de mers cu ochii închişi, în care te încrezi complet în partener. Te ghidează doar mâna lui ţinuta în jurul taliei iar tu păşeşti orbeşte, după cum eşti ghidată: în faţa, în spate, lateral sau ocolit, în funcţie de semnalul primit de la cel ce vede obstacolele şi te îndruma. El poate semnaliza şi momentul când picioarele iţi trec unul peste altul, precum şi mişcările de „ochos" sau forfecările făcute în aer.
Delegarea
controlului nu este un lucru pe care să-l facem în mod normal. Mersul cu ochii
închişi a fost un „eye
opener”, m-a făcut să înţeleg felul în care suntem construiţi, dar şi cum, prin
încrederea câştigată în alţii, ne putem extinde universul, dincolo de percepţia
personală. Reveniţi
acasă, suntem în căutarea unui club de dans. Am luat microbul.
Let's tango!
:-)
Milena MUNTEANU
Buenos Aires – Toronto
mai
2017
Vrednic truditorul.Treabă bună.
RăspundețiȘtergere