Nicolae
Iorga – Elna Niculiță-Voronca – Puși Dinulescu – Doina Boriceanu – Ioan
Miclău-Gepianu – Dumitru Sergiu - Eugen
Negrici - Blajinii
NICOLAE IORGA
Suntem un stat
de necesitate europeană. Răzimată pe cetatea carpatică şi veghind asupra Gurilor
Dunării, străjuind aici în numele şi interesul întregii Europe din spatele ei,
ba încă şi mai departe, se cheamă că România noastră trăieşte şi vorbeşte aici
nu numai pentru dânsa singură. Statul nostru este deci în atenţia estului şi
vestului, nordului şi sudului deopotrivă şi în tot timpul. El deţine, cum s-a
spus, o poziţiune cheie, iar atenţia aceasta a altuia pentru tine poate fi
grijă şi simpatie, poate fi ocrotire, dar poate fi şi apetit sau primejdie. Un
stat cu o astfel de situaţie în care te urmează în tot locul vânturile
valurile, dator este cel dintâi să cunoască această situaţie, să-şi dea
permanent seama de toate, bune şi rele, câte se ascund într-însa. Toţi membrii
acestui stat şi în primul rând pătura lui conducătoare trebuie să-şi aibă
gândul mereu aţintit la ele.
Boala cea mai
gravă, care macină societatea românească, este lipsa caracterelor.
Independenţa nu
este un dar pe care ni-l face Europa, ci o recunoaştere a drepturilor străbune
ale românilor, în conformitate cu sacrificiile lor.
În vecii
vecilor, cât va mai dăinui suflarea românească pe acest pământ, să nu-i ierte Dumnezeu pe
netrebnicii şi făcătorii de rele.
ELENA
NICULIȚĂ-VORONCA
Solomonarii și
balaurii
Sunt oameni
solomonari, cari poartă piatra pe unde vrau; da cu piatra balaurii
rânduiesc.
Balaurul
e șerpe; dacă n-a văzut om șapte ani, el se face balaur. Toți șerpii suflă la
un loc și fac o mărgică, și acela o ia și se suie la cer; acolo ei sloboade
piatra, și pe dânsul omul care știe, solomonariul, umblă calare.
Odată,
un solomonar s-a sfătuit cu jidanii să bată pânile oamenilor, să cumpere de la
jidani. Oamenii au știut și i-au zis: „Tu îi da piatră pe pânile noastre, dar
nici tu să nu te scobori de acolo!” El s-a temut, a dat piatra într-o fântână
și a făcut încă două stoguri. De cădea pe ogoare, numai pământul rămânea.
Balaurul, după
ce înghite mărgica ceea, poate zbura pe unde vra, da solomonariul e tovarăș cu
dânsul, îl cheamă cu descântece și îl scoboară până jos învălit în pâclă, de se
suie pe el și apoi iar se ridică în sus, și îl duce pe unde vra solomonariul.
Povestitoarea
a văzut în pădure la părău pâclă și din ea se vedea numai cât coada balaurului
și unghiile ca la cârtiță, da pe solomonar nu l-a putut vedea.
Odată,
un solomonar s-a fost întâlnit pe drum cu un om și l-a rugat să-l ieae în car.
Solomonariul era tare trudit și a adormit. Omul a luat cartea solomonariului, o
carte mare cu slove vechi și a început a ceti. Când s-a trezit, era cu carul cu
boi în cer!
S-a
făcut rădicat de pe pământ, nici n-a știut când; atunci s-a trezit și
solomonariul: „Vai de mine, ce-ai făcut!”, și a luat îndată și a cetit îndărăt,
și pe încetul s-au coborât; dar de gătea de cetit cartea, cădeau cu boi cu tot
și se sfărmau.
De
Sf. Marie, spunea povestitoarea, un solomonar, la ei, a făcut, din apă caldă,
în covată, gheață, un drob, că tocmai la două zile s-a topit.
PUȘI DINULESCU
Daţi-mi un teatru!
Ce mai este
teatrul azi? Un fel de scălămbăială. Cine poate să râdă la mutriţele lui
Mălăiele, cine poate să guste montările cu sclipici infatuat ale lui Ducu Darie
sau cine poate să suporte strâmbăturile unor regizoraşi crescuţi într-un
institutaş, în care nişte drăgălaşi de maestraşi estetizează stupidităţi de un
orgoliu de gang, ăştia da, să se ducă la teatru!
Dar eu nu mă
duc. Eu stau acasă şi recitesc pe Shakespeare şi dacă vreau să fiu mai al
dracului şi mai pătrunzător, încerc, cu toate chinurile asumate, chiar să-i vin
de hac, în sensul bun al expresiei de hac, până chiar şi în limba lui natală!
N-am să-nvăţ,
însă, ruseşte, e prea târziu ca să-l citesc pe Cehov în original, deşi regimul
comunist s-a străduit cu mine şi m-a chivernisit nu mai puţin de opt ani ca
să-mi bage limba lui Puşkin pe gât şi cu sila-n cap, dar eu, ca şi alţii din
generaţia mea, cum eram oripilaţi de jugul bolşevic, pe care-l purtam, am
rezistat şi n-am mai catadicsit să-nţelegem un popor, care nu era totuşi
vinovat că Dumnezeu se supărase pe el şi-l băgase în mlaştina aia, în care ei
ar fi vrut lumea-ntregă să bage şi să înece.
Dar daţi-mi, dom-le
, un teatru! Ştiţi ce-aş face eu cu el? Aş face un teatru adevărat!
În primul rând,
regia abuzivă nu s-ar putea lăfăi pe scenele mele. Aş cultiva, însă, regia de
valoare, aia adevărată, aceea în stare să găsească valenţe şi sensuri noi în
piesele clasice, dar în text, nu în mă-sa dracului, în nu ştiu ce gânduleţ
prădalnic, venit de pe cine ştie ce pustii...
Apoi aş
institui o politică de încurajare şi
stimulare a unei dramaturgii naţionale contemporane. Prin naţională eu nu
înţeleg naţionalistă şi nici împuţit-patriotardă, ci reprezentativă pentru
spaţiul ăsta, în care azi ne ducem traiul şi în care se vorbeşte şi se trăieşte
în limba română. Un spaţiu, însă, din care mai toată lumea fuge şi din care cei
rămaşi se supun răilor de profesie, tentaţiilor diavoleşti şi sodomice, în care
plutesc la suprafaţă nişte disperaţi care-au lipsit de la lecţiile fundamentale
ale culturii şi ale bunului simţ.
Apoi, dar şi
înainte de toate, dacă se poate gândi aşa ceva, aş dori şi prin exigenţele
expuse mai sus tocmai, ca teatrul meu să fie cel dintâi din ţară, mai ales când
azi, în Bucureşti, cel puţin, la Teatrul Naţional, se face teatrul cel mai
prost posibil, cu texte prăfuite, cu montări imbecile, de cele mai multe ori,
iar prin celellalte teatre rar văd că mai scapă câte ceva demn de văzut şi mai
ales de ascultat.
Pe scenă se
vorbeşte fără dicţie şi fără o frazare naturală şi logică, prea des se ţipă
prosteşte, un cabotinism deşănţat e la modă, mai ales în comedii, sub influenţa
letală a aşa-ziselor grupuri de umor de la televiziunile ţăţesco-mitocăneşti.
Iar când se dă
drumul la muzică, e dezastru!
Îţi vine să-ţi
iei lumea-n cap, după ce-ţi bombardează urechile şi implicit creierii, cu nişte
urlete muzicale care-ţi dau fiori!
Mai bine stau
acasă, deşi Teatrul Naţional e la o
azvârlitură de drum de mine şi parcarea lui generoasă e febleţea mea. Atât!
Doar parcarea! Dincolo de parcare, e o ţară a nimănui, în care taie şi spânzură
un nimeni, care a fost cândva actor de talent, dar de când a venit aici şi a
dat ca ursul de miere, s-a zaharisit ca un borcan cu dulceaţă uitat de o bunică
moartă de mult într-un scrin împuţit, la care nu s-a mai umblat de decenii. Şi
nu-şi mai iese el din rolul lui Caliban, deşi se vrea Prospero, pe care-l şi
face când are chef pe scenă, dar de-ţi vine să fugi undeva departe, departe...
Sau măcar până-n generoasa lui parcare...
DOINA
BORICEANU
Era
era o falsă primăvară
cu flori îmbobocite timpuriu
iar când zăpada s-a pus să cadă,
nici urmă din pământescul curcubeu.
era o zi cu ploi și ghiață,
ba și ceva brumă încremenindă suflete,
se tot șoptea de magi ce se scoboară
și-și iau un drum, lăsându-și locurile.
în tulbure se vedeau toate,
abur plutea pe locul mohorât
și-n crengi sevele doar pe tăcute
înțelegeau cum răsuflarea îți ascult.
era o falsă primăvară,
gol cerul de cocori și de iubire,
eu, roabă de gând, recit viața-ne-sagă,
ascult locul gol, goalele suspine.
și lucrurile toate mi se uitau în ochi,
împrejurul lăcrima a neputință,
câinele tău stătea în pragul ușii,
în sobă,
foc să ardă flăcărilor inimă.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
Dorul dintre Tropice
După atât
năduf în aer din al verii zile
calde,
Uraganul plin de pulberi fuge-n mare să se scalde,
După el trăgându-și norii mohorâți și-ntunecoși,
Parcă ar fi dragonii antici cu ochi negri,
furtunoși.
Tunete ce-nfricoșează o întreagă Emisferă,
Fierb oceanele în clocot, vapori norilor
transferă,
Ia la nord de Capricorn curcubeiele pun salbe,
Mările mugind aleargă a lor cai de spume albe.
Deșteptând sinistra orgă cu al morții tainic cânt,
Cerul parcă plutea-n haos, pânzele-și umflând de
vânt,
Numa-n depărtarea neagră minusculul punct tot
crește-
E o barcă ce-n lumina fulgerelor se zărește!
Biată barcă, pari un suflet ce-i izbit de-a vieții
maluri,
Iar talazurile mării, - al popoarelor scandaluri !
Cât amar ar arde-n lume la o rază de lumină,
Doar să vezi pe cer cum iese dintre nouri luna
plină!
Ah, tu suflet de durere, cauți vesnica iubire?
Vroești lumea să se umple de respect și de
cinstire?
Au, nu știi ori cunoști oare din străvechile
istorii,
Cum mândria și-ngâmfarea se încununau cu glorii?
Cum eroii, stând la colțuri și cerșind o miluire,
Trebuiau și ei să cânte și s-aducă mulțumire,
Celora ce nici văzura gheara morții în războaie,
Celora ce lupi la suflet îmbrăcau piele de oaie?
Nu vezi tu credința noastră a mulțimilor de azi,
Cât puțin făcem, și, totuși ne vrem genii, ne vrem
barzi!
Spuma vorbăriei noastre e ca spuma de pe mare,
Și ca uraganul veșnic, când străbate peste zare!
Dar tot vine barca, vine, legănată și stropită,
Ca un dor se zbate-n valuri, ca o dragoste-n
ispită,
Până ochiu se-nfioară de înalta-i strălucire,
De se minuna o lume cu-a ei tristă omenire!
Șuiera-n urechi și-n creier: Ți-am dat Duh cu
multe haruri,
Unde, omule, ți-e capul? Unde gândul rătăcești?
De ce-n uraganul vremii nu poți viața-ți s-o
privești?
Uite, uraganul moare, lăsând relele-i să piară,
Într-o clipă se-nsenină, ceru-i clar și marea-i
clară,
Razele aduc lumina, lumea prinde adevăr,
N-aștepta suflete-al meu, să te ia Isus de păr!
Ci aleargă-I înainte, chiar de-i drumul prea mult
strâmt,
Ți-a dat Duh cu multe haruri, nu te lăsa de greu
frânt,
Căci Românul nu-I plămadă a scursurii migratoare,
Ci e plămădit de Ceruri cu o vatră și un soare!
Where ar you my sweet childhood?
Where ar you
my sweet childhood,
With your
eupforic days,
When
everything was looking good,
Although
poverty was dark and grey-
And where is
the army of my friends?
Dressed in
rags whithaut boots,
Attaking
marshes darkness lands
To find a
fish under deep roots,
The Heaven
then in saint moment,
Connected my
being to Sun,
To cosmic
love, liberty and talent,
My soul
became the Muse-s son,
But..., I
was lost for eternity,
From beauty
Romanian land,
Where the
communist scab broke
our
fraternity,
Making me
mute, and deaf, and blind,
My soul was
hanged to the hell,
My dreams
were lost, and lost my head,
But..., in
any wrong are seeds of well,
And Muse-s
angel not left me dead,
He wishpered
for me a song,
Oh, where
are you my sweet childwood?
Please, come
come with me, my path is long,
But you will
find the alive God,
In
AUSTRALIA.
(Ioan
Miclău- ”Versuri de durere-Verses of pain”
Editura
”Mihai Eminescu”-Publishing House,
Oradea, 1993,România)
Stimate Domnule
Dr.George Anca
Vă Mulțumesc cordial pentru truda Domniei
Voastre a ține acest valoros Blog ”George Anca”, fiindcă
aici citesc și descopăr ce întradevăr înseamnă seriozitatea unui
adevărat OM de cultură pentru ceea ce dă cititorilor. Sincer Vă mărturisesc că am ajuns la o așa întoxicație tot citind mereu cele mai năstrușnice ”studii” și ”cercetări”, ”mari
dezvăluiri” ”găsiri/găselnițe” ”care nu s-au mai spus și nici n-au mai fost auzite”, le
spun acum ”vrăjitoare și vrăjitori” cu puteri mai mari decât a lui Hristos Iisus,
nemai vorbind de îndoielile și mereu întoarsele descoperiri la adresa domnitorilor
români, cu: ”au fost n-au fost”, au făcut grozăvii sau nu”, ”au fost români sau
nu”, au fost sau nu in timpul si spațiul cunoscut până acum!? Parcă e creată o
anume rătăcire, să nu ne mai găsim de fapt adevărata Istorie, că altceva ce să mai crezi!
Mie groază să mai și deschid la internet. Decâte ori deschid caut de regulă
scrieri de la surse oarecum conservatoare, cu certe cunoștințe și conștiințe de
oameni ai adevărului. Altfel, cred că m-am prostit și eu, dacă nu complect
încă, departe nu va fi, căci cu cât merg lucrurile mai prost, cu atât avem și
vestitori numai de bucurii și veselii pentru timpul ce vine. Cum pot fi astea
înțelese nu mai știe nimeni!
Numai Dumnezeu-Fiul Sărbătorit la Sfânta Sa
Naștere în Lumea noastră de azi, ne mai poate lumina!
Doamne ai grijă de acest
Neam Românesc - Oaia rătăcită - îndreaptă-ne către Biserica Ta- Catedrala Neamului Românesc- România.
10 poeți 100 de poeme,
Arena artelor, 2018
Valeriu Anania, Virgil Ierunca, George
Țărnea, Dragoș Vrânceanu, Damian Ureche, Traian Dobrinescu, George Anca, Ioan
St. Lazăr, Valentin Dolfi și Felix Sima.
DUMITRU SÂRGHIE
Adeseori,
suntem tentați să căutăm modele și valori în altă parte, fără să ne uităm în
jurul nostru și fără a ne osteni să ne aplecăm asupra modelelor și valorilor pe
care le-a avut și le are comunitatea în care ne ducem veacul. Județul Vâlcea
este, incontestabil, un tărâm fascinant al României profunde, un tărâm care a
dat națiunii și lumii întregi oameni de înaltă conștiință morală, filosofi,
sociologi, doctori, profesori, scriitori, dascăli minunați, diplomați,
cântăreți de operă, politicieni însemnați, dar și poeți de geniu.
Rațiunea
aceasta de a pune în lumină trecutul, prin legătura sa cu prezentul poetic al
acestor locuri de legendă, ne-a determinat, pe noi, cei de la Editura Arena
Artelor, dar și pe reprezentanții culturii Primăriei Municipiului Râmnicu
Vâlcea, cu toții fermecați de istoria acestui județ, să punem la cale o
antologie poetică dedicată Centenarului Marii Uniri.
Am
îmbinat astfel trecutul cu prezentul, fiindcă prezentul este trecutul
viitorului și viitorul trecutului, cum ar spune Măria-sa poetul Damian Ureche.
Volumul
acesta, care a văzut, de curând, lumina tiparului se numește „10 poeți vâlceni
– 100 de poeme” și-i cuprinde pe următorii autori: Valeriu Anania, Virgil
Ierunca, George Țărnea, Dragoș Vrânceanu, Damian Ureche, Traian Dobrinescu,
George Anca, Ioan St. Lazăr, Valentin Dolfi și Felix Sima.
Desigur
că această selecțiune a stârnit și va mai stârni anumite controverse în lumea
actuală a spiritualității vâlcene, celebra zicere latină „Invidia medicorum”
transformându-se, subit, în „Invidia poeticorum”. Rămâne ca oamenii de carte ai
Vâlcii (căci sunt câtă frunză și iarbă) să proiecteze, în același sens al
respectului față de valorile județului marelui sociolog Dumitru Drăghicescu, o
carte cu mult mai aleasă, mai frumoasă și mai luminoasă decât cea pe care am
dat-o noi, cei de la Editura Arena Artelor, din Slatina, posterității.
Oricum,
ne-a fost tare dor de Valeriu Anania și de „mănunchiul de prieteni” ai
cuvântului din acest volum, fiindcă „Așa ne-om pierde’n dragostea suavă / și
ne-om topi’n văpaia unui cânt, / și n’om mai ști de cer și de pământ, / Ci de
fiorul rătăcirii’n slavă.” (Valeriu Anania – Poem pentru suflet)
Ne vom
apleca cu respect asupra poeziei lui Virgil Ierunca, meditând la „Moartea
jocului secund”, căci „Moartea jocului secund / A scos vorbei sufletul /
Verbu-i verb de e minciună / Cântec, numai urletul.” (Virgil Ierunca – Moartea
joculuisecund)
Nu putea
să lipsească din volumul nostru poetul marilor iubiri, vâlceanul George Țărnea,
„declanșatorul de plăceri”, care a lăsat posterității atâtea și atâtea versuri
cantabile și memorabile, între care
și nemuritorul poem „Balada blondelor iubiri”, pe care noi, cei cu părul de
argint, îl fredonăm și astăzi: „E frumos, e prea frumos la tine-n suflet; / E
târziu, e prea târziu la mine-n gând, / Împărtășim, împărtășim aceeași taină, /
Dar nu se știe, nu se știe până când.”
Vom
intra, desigur, și în universul poetic al lui Dragoș Vrânceanu, recitindu-i
„Cloșca cu puii de aur” și pomenindu-i, desigur, versurile: „Ca o iederă, /
te-ai înfășurat în jurul meu, / și frunză cu frunză, / inel cu inel, / ai urcat
până la soare / și m-ai legat de el.” (Dragoș Vrânceanu – In memoriam uxoris)
Poposim,
dragi prieteni, și în lirica lui Damian Ureche, celebrul poet anticomunist,
care a fost împins la periferia societății de Securitate și care a fost obligat
să se refugieze în alcool, determinat fiind să încerce două evadări din
infernul comunist, fiindcă a îndrăznit să scrie câtevapamflete la adresa
„geniului din Carpați”. Versurile lui nemuritoare ar trebui aduse la cunoștința
tinerei generații, care trebuie să știe, cu adevărat, ce a însemnat rezistența
prin cultură în „era ticăloșilor”, când gunoaiele erau mereu la suprafață: „Mă
iartă, mamă, / să nu-ți pară rău, / că, după atâta amar de vreme, / fiul tău, /
înfrânt, se întoarce din războiul, / în care-nvingător a fost gunoiul!” (Damian
Ureche – Nunta utopică)
Ținând
legătura răstimpului cu timpul, ajungem, dragi prieteni, la lirica post-modernistă a lui
Traian Dobrinescu și la „Timpurile vieții” sale: „Alaltăieri, parcă, învățam /
să vorbesc viața. Nu știam vorbi decât / la timpul ce urma. Gramatica vieții
era / așa de simplă, precum gândurile / copilului ce crește cu fața la timp.”
Trecem
la George Anca, poet, eseist, specializat în indianistică. Operă vastă de
combinații pline de virtuozitate, între originismul universal și modernismul
arhaizant: „orele altora pe ce chef / de-am mai trăi calendare / ne-am răcori
coama păcatului / d’alde în Dodona în Kogaion / tot nimic nu merge pe cal /
piscine, alergări, endorfine.” (George Anca – scenometria)
Poet,
etnolog, critic și istoric literar, doctor în Științe filologice, Ion St.
Lazăr, descendent spiritual din Dragoș Vrânceanu, ne vorbește, în lirica sa,
despre „GreleleCerului”: „Fecioare de cuget / purtând sămânța / Duhului Sfânt,
/ ele sunt Grelele Cerului, / cu îngerii-n cânt”.
Original
până-n celula-mamă, poetul Valentin Dolfi conturează sfârșitul visului din
aventura sa textualistă:
„de la
șapte dimineața la șapte seara străzile / străluceau de curățenie ca aurul
parcă eram / într-o farmacie zicea nenea Gicu de la sculărie / singurul dintre
noi care ieșise din țară / buimaci îl ascultam la locul de fumat / cu țigările
lipite de degete povestind mereu / și mereu aceleași amintiri din Elveția”.
(Valentin Dolfi – Amintiri din Elveția)
Ultimul,
dar nu cel din urmă, poetul vâlcean Felix Sima este cel care, în urmă cu peste
30 de ani, pe vremea „comunismului luminos”, la o întâlnire cu membrii
Cenaclului Balada din Slatina, m-a încurajat să scriu și iar să scriu, după ce
am citit, în fața celor prezenți, poemul „Ochii părintelui Ștefan”, poem care
nu convenea deloc preceptelor moralei comuniste din acel timp. Călărind poezia
veacului, Felix Sima trece spre munte pe un cal arămiu și readuce în prim-plan
istoria: „Pe calul acela, oricând vreau să fiu, / El are, în frunte, un corn cu
o stea / Cu care tot Cerul, când vrea, îl și bea / Acela e calul istoriei
vechi, / Tot fluierul Lumii îi cântă-n urechi… / El umblă pe deal, așteptând un
haiduc / și-n noapte rămâne în drum, sub un nuc…” (Felix Sima – Când trece spre
munte un cal arămiu).
Închinăm
acest volum Centenarului Marii Uniri, avândsentimentul că poezia e un
instrument de măsurat timpul, un instrument cu care mulți dintre românii
înzestrați cu talent au reușit, deseori, să iasă din temnițele spirituale
impuse devremurile noastre politice, din ce în ce mai huliganice.
Editura
Arena Artelor mulțumește Tipografiei Hoffman pentru spiritul colegial de care a
dat și dă dovadă, mulțumește tuturor celor care dețin drepturile de autor ale
poeților plecați la stele, pe care i-am cuprins în acest volum, și se apleacă,
respectuos, în fața elocinței poeților vâlceni contemporani, care fac cinste
județului Vâlcea, un județ care debordează de istorie și cultură.
EUGEN
NEGRICI
Precuvântare
Sunt de-a dreptul surprins,
plăcut surprins – și nu o spun pentru că se cuvine să o spun într-un moment
aniversar – de felul cum a fost concepută și editată această carte de către
Editura ARENA ARTELOR, aflată sub bagheta scriitorului Dumitru Sârghie. Fie și
numai prin cei zece poeți și prin cele o sută de poeme antologate, ea se
dovedește capabilă să releve creativitatea acestui tărâm binecuvântat, forța,
dar și delicatețea spiritualității vâlcene. Ea ar fi trebuit să trezească de
mai demult o mai mare atenție din partea criticilor și istoricilor literari.
Mărturisesc că mi-am reprimat
spiritul critic spre a gusta din plin poeticitatea acestor texte care mă aruncă
în melancolie, căci volumul acesta de versuri articulate, concepute inteligent
și expresiv, îmi recheamă în minte vremurile în care mediul online nu-și
dovedise puterea de egalizare și poezia era poezie, oferindu-ți șansa de a te
bucura de splendoarea actului creator în sine.
BLAJÍN, -Ă, blajini, -e, adj. 1. (Despre oameni) Bun la inimă, blînd, pașnic, îngăduitor. Pînă și moș Ștefan, om blajin, începu să se
întărîte. BUJOR, S. 123. ♦ (Despre fire, expresie, manifestări ale
oamenilor) Care exprimă bunătate, blîndețe; prietenos, binevoitor; blînd. Înfruntarea asta plină de luare în rîs nu
era decît o formă, blajină și dulce a răzbunării. POPA, V. 107. Azi, ca un sfînt dintr-o icoană veche, Blînd
îmi răsai cu fața ta blajină. GOSA, P. 26. Avea o figură simpatică, un zîmbet blajin. VLAHUȚĂ, O. A. I 108. ◊
Fig. E... atît de bine și în pădurea
Cotoșmanei, cînd îi știi seama și noaptea e blajină. GALACTION, O. I 266. Moșul se reazămă de perete și închide ochii
la dezmierdarea blajină... a soarelui. SANDU-ALDEA, U. P. 217. Apă bună Și adîncă și blajină.
PĂSCULESCU, L. p. 176. ◊ (Adverbial) O doamnă
corect îmbrăcată în negru... se așeză
lîngă dînsa și-i vorbi blajin și dulce, mîngîind-o și încurajînd-o. BART,
E. 358. 2. (Mai rar, despre animale)
Blînd, de care te poți apropia fără frică. O căprioară blajină, privind sfios și naiv ca și cum n-ar cugeta la
nimic, se uită la copiii care întind mîinile pentru a o mîngîia.
DEMETRESCU, O. 118.
Paștele sau Paștile Blajinilor este
o sărbătoare religioasă, considerată de unii ca fiind creștină, iar de alții ca
fiind o sărbătoare cu rădăcini păgâne[1] cu influențe creștine considerabile.
Sărbătorită preponderent, în Europa de Sud-Est, această sărbătoare are la bază pomenirea celor
decedați și anume a rudelor și prietenilor apropiați. De Paștile Blajinilor
credincioșii vizitează mormintele rudelor/apropiaților de la cimitire, le aduc în ordine, iar după slujbă preoții
săvârșesc sfințirea lor.
Tradițional, Paștile Blajinilor se sărbătorește în lunea de după Duminica Tomii, la o săptămână de la Învierea Domnului, Paștile propriu-zis. În localitățile rurale mai mari și în
orașele în care sunt mai multe cimitire, sărbătoarea are loc timp de mai multe
zile, începând de sâmbătă.[2]
Țara unde sărbătoarea ia cea mai mare amploare este Republica
Moldova, unde ziua de luni de
după duminica Paștelui Blajinilor (la o săptămână după Paștile creștin-ortodox)
este declarată oficial ca fiind zi liberă.[3]
În capitala Republicii Moldova, în Chișinău, tradițional de Paștele Blajinilor municipalitatea
pune la dispoziția populației rute de autobuz gratuite către cel mai mare cimitir din țară și unul
din cele mai mari din Europa – Cimitirul
Sfântul Lazăr (Doina).[4]
La slavii de est ortodocși există o sărbătoare similară,
numită Radonița (Радоница) la ruși, Radaunița
(Радаўнiца) la bieloruși și Provodî
(Проводи) la ucraineni, sărbătorită
în ziua de marți de după Duminica Tomii[necesită citare].
În perioada comunistă
sărbătoarea nu se putea ținea lunea, aceasta fiind zi de muncă, de aceea a
apărut obiceiul de a pomeni pe cei răposați duminica, zi oficială de odihnă,
ceea ce nu corespunde tradițiilor, întrucât Biserica Ortodoxă nu oficiază
pomenirea morților în Săptămâna Luminată, inclusiv în Duminica Tomii, fiind
vreme de bucurie pentru Învierea Domnului. Pomenirile în alte zile apropiate Paștilor
Blajinilor, nu sunt o regulă oficială, consfințită de Biserică, ci doar o
practică locală.
Paștele sau Paștile Blajinilor
este o sărbătoare religioasă, considerată de unii ca fiind creștină, iar de
alții ca fiind o sărbătoare cu rădăcini păgâne[1] cu
influențe creștine considerabile. Sărbătorită preponderent, în Europa de Sud-Est,
această sărbătoare are la bază pomenirea celor decedați și anume a rudelor și
prietenilor apropiați. De Paștile Blajinilor credincioșii vizitează mormintele
rudelor/apropiaților de la cimitire,
le aduc în ordine, iar după slujbă preoții săvârșesc sfințirea lor.
Tradițional,
Paștile Blajinilor se sărbătorește în lunea de după Duminica Tomii, la o
săptămână de la Învierea
Domnului, Paștile
propriu-zis. În localitățile rurale mai mari și în orașele în care sunt mai
multe cimitire, sărbătoarea are loc timp de mai multe zile, începând de
sâmbătă.[2]
Țara unde
sărbătoarea ia cea mai mare amploare este Republica Moldova,
unde ziua de luni de după duminica Paștelui Blajinilor (la o săptămână după
Paștile creștin-ortodox) este declarată oficial ca fiind zi liberă.[3]
În capitala
Republicii Moldova, în Chișinău,
tradițional de Paștele Blajinilor municipalitatea pune la dispoziția populației
rute de autobuz gratuite
către cel mai mare cimitir din țară și unul din cele mai mari din Europa – Cimitirul
Sfântul Lazăr (Doina).[4]
La slavii de est ortodocși
există o sărbătoare similară, numită Radonița
(Радоница) la ruși, Radaunița (Радаўнiца) la bieloruși și Provodî (Проводи) la ucraineni, sărbătorită în ziua de marți de după
Duminica Tomii[necesită citare].
În perioada comunistă sărbătoarea nu
se putea ținea lunea, aceasta fiind zi de muncă, de aceea a apărut obiceiul de
a pomeni pe cei răposați duminica, zi oficială de odihnă, ceea ce nu corespunde
tradițiilor, întrucât Biserica Ortodoxă nu oficiază pomenirea morților în
Săptămâna Luminată, inclusiv în Duminica Tomii, fiind vreme de bucurie pentru
Învierea Domnului. Pomenirile în alte zile apropiate Paștilor Blajinilor, nu
sunt o regulă oficială, consfințită de Biserică, ci doar o practică locală.
Rahmans (Ukrainian: рахма́ни, Romanian: rohmani,
blajini)
— according to Ukrainian popular beliefs, a
mythical nation of righteous Christians.
Romanian name
The etymology of the word blajini ([blaˈʒinʲ]) is the slavonian blažĕnŭ meaning kind, well-minding
person.
Rahmanian Easter
Following the Orthodox Christian calendar,
Romanians from Banat, Transylvania, Bukovina and Maramureș regions celebrate the
Rahmanian Easter (Romanian: Paştele
Blajinilor) on the first Monday after St. Thomas Sunday. The Rahmanian Easter is
called also Easter of Deaths or Mighty Easter.
Since Rahmans live in isolation and have no year
computation of their own,[6] they have no way of
knowing when Easter comes. It is for this
reason that Romanians and Ukrainians eat dyed eggs and let the shells flow
downstream, from there they believe they will get to the Rahmans.[5][2][7]:37 There is a custom in Oster, Lityn, and Lutsk districts to throw egg shells
into the river on Easter Eve.
For celebrating the souls of dead relatives or
friends, Romanians from the above-mentioned regions prepare festive meals and
offer them, in the cemetery, nearby the tombs, after the religious mass and
benediction, to all who wished to commemorate and pay their respects to the
dead. They cheer up in memory of the deceased.
Romanian beliefs
Romanians generally perceived the earth as a disc,
and they imagined what existed on the other side. This other earth is imagined
as a mirror image of our own, and as a home to this creatures.
They are described as anthropomorphic and short,
sometimes having the head of a rat. They are either described as malicious or
as having great respect for God and leading a sinless life. They are considered
to fast the year through, and thus doing humans a great service.[7]:33
Blajin also means a dead child who did not receive
the benediction of Holy Spirit. The ethnograph Marian Simion Florea
wrote : Blajini are fictitious
beings, incarnations of dead children not baptized who live at the end of
Earth, nearby The Holy water (of Saturday).[8] Some explain them as the
descendants of Adam's son Seth. Others think that they
used to live alongside humans on the earth, but Moses, seeing his people oppressed by
them, split the waters and, after he and his people had retreated to safety,
poured the waters back onto them, sending them to their current abode.[7]:34
Dacia Romana
In perioada 106 d.C. - 275 d.C. Dacia a fost sub stapânire romana. In
aceasta perioada, prin cucerirea Daciei, Imperiul Roman s-a refacut financiar
si si-a intins granitele mult spre miazanoapte. Cuceritorii romani au stiut ca
dacii pot fi o aparare foarte eficienta impotriva dusmanilor Imperiului Roman,
deoarece erau recunoscuti ca fiind de o vitejie fara egal. Geograful Ptolemeu
afirma ca hotarele Daciei Traiane se intindeau la apus pâna la Tisa, la
miazanoapte pana la muntii Carpati, la rasarit pana la râul Hierasos
(identificat de unii cu Siretul, de altii cu Prutul), iar la miazazi pana la
Dunarea. In anii urmatori razboaielor daco-romane, si in Muntenia si in Moldova
au existat permanent legiuni romane si asezari daco-romane.
Procesul de sinteza si conlocuire a fost atât de intens deoarece dacii
insisi erau urmasi ai tracilor, precum foarte posibil erau si romanii. Astfel,
este mai mult decât probabil ca geneza poporului român are un caracter de
altoire etnica a doua popoare congenere, rezultatul ei fiind cel mai latin
dintre popoarele urmase ale latinilor si cea mai latina dintre limbile
romanice. Insusi numele românilor vine de la romani, cum poate foarte bine sa
vina de la ROHMANI, poporul stravechi, ancestral din care insisi romanii sunt
descendenti. Marele istoric român Constantin C. Giurescu afirma: "Suntem
singurii dintre popoarele romanice - abstractie facând fragmentul etnic
neinsemnat al romansilor - care pastram numele stapânitorilor". Acest fapt
nu se explica mai convingator decât prin romanitatea etnica intrinseca a
dacilor, popor congener cu latinii. Limba daco-romana este latina vulgara,
limba care a continuat sa fie folosita pe pamântul Daciei si dupa ce romanii
si-au retras armatele, tocmai pentru ca ea continea elementele lingvistice
stravechi comune celor doua idiomuri. Toti scriitorii antici sunt de acord ca
dacii erau un popor extraordinar de numeros, astfel incât teza exterminarii
este absurda. Dacii si romanii au coabitat si s-au amestecat nu numai in
perioada de ocupatie romana a Daciei, ci acest amestec a fost mai mult un aliaj
extraordinar a doua popoare ce aveau o radacina straveche comuna.
Faptul ca latina vulgara s-a vorbit nu numai de catre colonistii romani
aflati mai mult in orase, ci chiar in satele Daciei Traiane, unde populatia era
predominant alcatuita din taranii daci, dovedeste faptul ca nu era o limba
importata, ci una care se potrivea perfect cu fondul lingvistic dac. In
perioada traiana, Dacia a fost o singura provincie. Mai târziu, pe vremea
imparatului Hadrianus (119-120 d.C.) ea a fost impartita in doua: Dacia Superior
si Dacia Inferior, adica partea de miazanoapte (nord) si parte de miazazi
(sud). Intre 158-159 d.C., când domnea imparatul Antoninus Pius, Dacia s-a
impartit in trei: DACIA POROLISSENSIS, DACIA APULENSIS si DACIA MALVENSIS.
Prima cuprindea partea de vest a Ardealului, cu Tara Crisului si Muntii Apuseni
si avea capitala la Porolissum (azi, Moigrad). Dacia Apulensis avea resedinta
la Apulum (Alba-Iulia) si cuprindea restul Ardealului si Banatul, iar Dacia
Malvensis cuprindea Oltenia, Muntenia si sudul Moldovei. Dacia a fost permanent
o provincie aflata sub supravegherea directa a imparatului, era deci o
provincie imperiala. Ea era condusa de un trimis imperial numit Legatus Augusti
pre praetore. Mai târziu, când Dacia a fost impartita in trei, trimisul imparatului
s-a ales dintre fostii consuli si isi adugau la titlu, la urma, cuvintele
"trium Daciarum". El era functionarul suprem si administratorul
provinciei.
El era ajutat de trei administratori financiari, numiti
"procuratores", care strângeau darile si repartizau cheltuielile.
Marile impozite pe care le-am platit dacii demonstreaza bogatia tarii, iar
marele numar de soldati daci daruiti Romei dovedeste capacitatea militara de
exceptie a Daciei. Organul superior era Legatus Augusti, dar local exista un Concilium
Provinciarum Daciarum trium, un fel de mic parlament. Resedinta lui Legatus
Augusti era in fosta capitala a Daciei, in Sarmizegetusa, iar dupa anul 118
d.C. s-a mutat la Apulum. Tot la Sarmizegetusa se afla si "preotul
incoronat al celor trei Dacii si care slujea la altarul imparatului Sacerdos
arae Augusti Coronatus Daciarum III", dat fiind ca imparatul roman isi
luase si titlul sacru, divin. Preotii care oficiau cultul imparatului aveau la
Sarmizegetusa un templu, Aedes Augustalium, foarte impunator. Pentru cucerirea
Daciei, Imperiul Roman a utilizat o armata impresionanta. Izvoarele istorice si
inscriptiile vorbesc despre 9 legiuni a câte 6000 de soldati, 10 detasamente de
cavalerie, 35 de cohorte (detasamente de infanterie) la care se adauga cohortele
pretoriene care l-au insotit pe imparat si trupele neregulate si marinarii de
pe Dunare. La razboiul impotriva Daciei au participat peste 100.000 de soldati
romani. Printre generali, comandând Legiunea Prima Minerva, se afla si viitorul
imparat Hadrianus. Dupa cucerirea Daciei, la Apullum a stationat permanent
Legiunea XIII Gemina iar la Potaissa (Turda de azi) legiunea V Macedonica.
Apararea provinciei Dacia era asigurata prin fortificatii de tipul:
valuri, castre si castele. Nenumarate descoperiri arheologice atesta prezenta
acestui tip de fortificatii romane pe teritoriul României de azi (Dacia de
atunci). S-au intarit si orasele, in jurul carora s-au construit ziduri de
aparare. In Dacia romana au existat ca si in restul Imperiului Roman, asezari de
trei tipuri: colonii, municipii si sate.
Coloniile erau urmatoarele asezari: Sarmizegetusa (sau Ulpia Traiana
Augusta Dacica Sarmizegetusa), Apulum (Alba-Iulia); Napoca (Cluj); Drobeta
(Turnu-Severin); Dierna (lânga Orsova); Potovisa sau Potaissa (Turda); Romula
(Rosca); Aquae (Calan).
Municipiile cele mai cunoscute au fost: Porolissum (Moigrad), Tibiscum
(Jipa, lânga Caransebes) si Ampelum (Zlatna, in Mtii Apuseni). Dinu C. Giurescu
afirma ca mai exista alte 91 de localitati, datând din epoca Daciei Traiane al
caror statut administrativ este insuficient cunoscut astazi. Aceste localitati
si-au reluat in prima jumatate a sec.XX si numele roman.
Municipiile erau orase cu mai putine drepturi decât coloniile, care
erau alcatuite din cetateni romani cu drepturi depline, care puteau deci alege
la Roma pe inaltii demnitari si puteau fi alesi la rândul lor. Intre municipii,
unele aveau mai multe drepturi iar altele mai putine, existând insa
posibilitatea evolutiei, in sensul ca unele municipii puteau fi ridicate la
rangul de colonii, iar unele sate (vici sau pagi) puteau fi facute municipii.
Romanii pastrau astfel o puternica emulatie intre colectivitati. Coloniile si
municipiile erau conduse de un consiliu, numit ardo decurionum, alcatuite din
20 de consilieri sau decurioni. Dintre acestia se alegeau fie doi (in colonii),
fie patru (in municipii) cu atributii similare primarilor si ajutorilor de
primari de astazi. Ei aveau si atributii judecatoresti, fiind numiti
quattorviri jure dicundo, condusi de unul dintre ei, numit primus. Quattorvirii
erau alesi pe o perioada de un an iar dumvirii pe o perioada de 5 ani. In afara
de cei mentionati anterior, administratia oraselor - colonii sau municipii -
mai cuprindeau si pe edili, care se ocupau de estetica urbana si pe questori,
care corespundeau casierilor. Orasele mai aveau de asemenea câte o persoana
importanta, care putea sa le sprijine sau sa le apere, dupa cum era cazul, la
fixarea impozitelor sau a unor prestatii extraordinare. Aparatorii se numeau
patroni sau defensori.
Unul dintre patronii Sarmizegetusei era chiar guvernatorul provinciei,
trimisul imparatului, proconsului Tiberius Fronto. Ptolemeu, preluând si
izvoare anterioare, noteaza in harta sa un numar de 44 de orase in Dacia. S-au
descoperit cele mai multe dintre ele, chiar unele despre care se credea ca au
disparut, cum ar fi Comidava si Puroboridava, orase dacice propriu-zise.
Piroboridava, despre care s-a crezut ca ar fi disparut dupa caderea regatului
dac, o gasim, intr-un papirus descoperit recent, mentionata ca existând inca
din sec.II d.H. deoarece romanii au trimis acolo in garnizoana un detasament
din Cohors I Hispanorum Veterana, al carui lagar era la Drajna de Sus. Intr-o
inscriptie din sec.III, gasita la Novae (pe teritoriul actualei Bulgarii) este
amintit una nume Aurelius Victor Perburidavensis, adica Piroboridava.
Conform traditiei din popor, in lunea care urmeaza duminicii Tomei se
sarbatoreste Pastele Blajinilor. In zonele rurale, oamenii mai folosesc si
denumirea de Rohmani cand se fera la Blajini.
In popor, oamenii credeau ca blajinii se numara printre cei dintai
oameni de pe pamant. Acestia traiesc fara femeile lor, stand cu ele doar 30 de
zile pe an in scopul procreatiei. Incapabili de a savarsi fapte rele, blajinii
se afla dincolo de lumea vazuta, pe unde se varsa Apa Sambetei, pe Ostroavele
Albe. Cele mai insemnate preocupari ale Blajinilor sunt rugaciunile si postul
pentru cei vii. Se crede ca desi acestia sunt virtuosi, Blajinii nu stiu cum sa
calculeze cand va cadea sarbatoarea Sfintelor Pasti. Oamenii dau de veste
Blajinilor ca a venit Pastele cu ajutorul apei, aruncand pe ea coji de oua
rosii.
In ziua de Pastele Blajinilor, in regiunea Botosanului batranii
obisnuiau sa dea de-a dura oua rosii in amintirea Blajinilor. In Bucovina, in
aceasta zi se obisnuia mancatul de iarba verde, unde se obisnuia sa se lase
fimituri pe pamant, pentru a ii pomeni pe cei morti. In alte zone din tara,
oamenii obisnuiesc sa mearga in aceasta zi la cimitire si sa dea pomana oua
rosii, cozonac si pasca celor nevoiasi dar si sa puna flori pe morminte.
Tot in aceaasta zi nu se pomenesc doar mortii cunoscuti, ci tot neammul
stramosilor comuni. De asemenea, se obisnuieste ca fiecare femeie sa aduca cu
ea un stergar strans la un capat si legat cu o lumanare. Stergarul este oferit
cadou preotului care urmeaza sa citeasca pomenicele.
De asemenea, despre Blajini se mai crede faptul ca acestia provin din
copii nebotezati, care au murit imediat dupa nastere. In conceptia altora,
acestia sunt cei care sustin stalpii pamantului, iar lipsa acestora ar arunca
lumea in haos.
Iar unele persoane mai cred despre Blajini ca acestia sunt urmasi ai
celor care si-au gasit sfarsitul pe mare, in momentul in care Moise a scapat
poporul evreu de robia egipteana, despartind apele. Acestia au ajuns sa ramane
pe o insula apropiata de Rai, pe unde ar trece Apa Sambetei.
Tot in Bucovina se crede ca Blajinii sunt jumatatea de sus om, iar
cealalta jumatate peste si ca traiesc in apa. De asemenea, femeile si fetele
acestora canta foarte frumos.
Mai mult, unii credinciosi cred ca Dumnezeu a creat prima data uriasii.
Iar datorita faptului ca acestia se razboiau intre ei, Creatorul i-a lasat sa
piara si a creat Blajinii. Datorita faptului ca acestia erau prea mici, ei au
fost mutat pe lumea cealalta si abia apoi l-a facut pe om.
Pastele Ortodox, traditii: Pastele Blajinilor semnificatii.
Prima luni din a doua saptamana dupa Pasti se mai numeste Lunea
Mortilor, Pastele Mortilor, Pastele Mici, Pastele Rohmanilor, Pastele
Blajinilor sau Matcalaul.
Blajinii sunt fiinte mitice, care traiesc pe Taramul Celalalt, dar
pastreaza legaturi cu lumea noastra. Li se mai spune Rohmani, Rocamni, Rugmani,
Urici si Oameni Rosii.
Ei locuiesc in Ostroavele Albe ale Apei Sambetei. Unii dintre ei au apucaturi dusmanoase. Cele mai multe legende ii prezinta insa ca pe niste fiinte miloase, devotate lui Dumnezeu.
Asdar, Blajinii sunt fiinte mitologice, care desi traiesc pe Taramul Celalalt, dar pastreaza legaturi cu lumea terestra, devenind niste "mesageri interdimensionali".
Ei locuiesc in Ostroavele Albe ale Apei Sambetei. Unii dintre ei au apucaturi dusmanoase. Cele mai multe legende ii prezinta insa ca pe niste fiinte miloase, devotate lui Dumnezeu.
Asdar, Blajinii sunt fiinte mitologice, care desi traiesc pe Taramul Celalalt, dar pastreaza legaturi cu lumea terestra, devenind niste "mesageri interdimensionali".
Se crede ca ei provin din copii nebotezati morti imediat dupa nastere.
Altii spun ca Rohmanii sunt oameni vechi, care au o credinta mai curata decat a
actualilor pamanteni.
Ei duc cam aceeasi viata ca noi, avand orase si sate. La sfarsitul lumii ei vor lua locul oamenilor pe pamant.
De Pastele Blajinilor se crede ca sufletele mortilor sunt slobode; de aceea in aceasta zi se gatesc multe si alese bucate, impartindu-se pe la vecini, cu credinta ca mortii numai in aceasta zi sunt liberi si pot gusta din mancarurile pregatite.
La cine nu serbeaza si nu da mortilor de pomana vin mortii noaptea si le cer. In unele tinuturi se impart doar oua si colaci saracilor si se face slujba la cimitir.
De Pastele Blajinilor au loc sarbatori campenesti, unde se mananca oua rosii si incondeiate. Se crede ca Blajinii se bucura tare mult vazandu-i pe oameni ca petrec la aceasta sarbatoare.
In aceasta zi, in Botosani, batranii dadeau de-a dura oua rosii in amintirea Blajinilor, iar in Bucovina se manca la iarba verde, unde multe firimituri erau lasate sa cada intentionat pe pamant, intru pomenirea celor morti.
In cele mai multe locuri din Romania, oamenii merg in aceasta zi la cimitire, dand de pomana oua rosii, pasca si cozonac si punand flori pe morminte.
De Pastele Blajinilor nu se pomenesc doar mortii cunoscuti pe linia ascendenta a unei familii, ci intregul neam al stramosilor comuni: Uitatii, Nestiutii, Albii.
Când se serbează ”Paştele blajinilor“? Ce înseamnă în tradiţia populară
de Marina Dohi
Conform tradiţiei din popor, în lunea care urmează Duminicii Tomei se
sărbătoreşte Paştele Blajinilor. În zonele rurale, în zona Bucovinei, oamenii
mai folosesc si denumirea de Rohmani.
Paştele Blajilor sau Paştele Morţilor se ţine în lunea de după Duminica
Luminată, la o săptămână după Învierea Domnului. În acest an, va fi în 17
aprilie. Tradiţia populară de Paştele Morţilor spune că blajinii sunt de fapt
sufletele celor morţi, ale celor care nu mai sunt printre noi.
I se spune „Paştele Blajinilor“, „Paştele Rohmanilor“ sau „Mătcălăul”.
„Mătcălăul“ este patronul fetelor care, în această zi, se prind „mătcuţe”,
adică surate, surori de cruce.
”Mătcălăul“ e frate mai mic cu Paştele. „Tot în această zi de luni se
crede că sufletele morţilor sunt slobode şi se întorc acasă, spre a se ospăta
din hrana ofrandă, iar dacă cineva uită să împartă de pomană, vin noaptea şi o
cer. Peste zi, au loc adevărate serbări câmpeneşti, unde se mănâncă ouă roşii,
spre bucuria «Blajinilor» care sunt fericiţi atunci când îi văd pe oameni că le
ţin sărbătoare, potrivit. folcloristului Florea Marian Simion, citat de scrie
adevarul.ro.
Cine sunt blajinii
Tradiţia populară spune că blajinii ar fi printre primii oameni de pe
pământ, care trăiesc doar 30 de zile pe an cu femeile lor, în scopul
procreaţiei. Despre blajini se spune că sunt incapabili să facă rău cuiva,
întrucât trăiesc doar în rugăciune şi post, dar eu nu cunosc cu adevărat ziua
în care se sărbătoreşte Paştele, fiind anunţaţi despre eveniment de oameni.
”Blajinii“ sunt personaje mito-folclorice despre care se povesteşte că
trăiesc pe «Tărâmul Celălalt», în Ostroavele Albe ale Apei Sâmbetei, râu mitic
aflat la horarul dintre cele două lumi. Li se mai spune Rogmani (Moldova),
Ragmani (Maramureş), Rohmani (Bucovina), sau Rugmani (Năsăud) şi se crede că
s-au întrupat din sufletele curate ale copiilor morţi nebotezaţi sau că ar fi
descendenţi ai oamenilor primordiali prezenţi la Facerea lumii şi că, încă de
pe atunci, susţin stâlpii Pământului.
Singurul moment din an când oamenii pot comunica cu ”Blajinii“ este cel
pascal. Atunci tinerele fete neajunse la pubertate şi femeile „iertate” aruncă
coji de ouă roşii pe apele curgătoare, pentru ca o săptămână mai târziu, şi
anume în a doua luni după Paşte, aceste fiinţe enigmatice să primească vestea
Învierii Mântuitorului.
BLAJINII, LOCUITORII DE LA MARGINEA PĂMÂNTULUI
În Iliada, Homer îi pomenește pe abioi ca fiind un neam de origine
traco-getică, al căror nume ar desemna pe cei care duc o viață pașnică,
liniștită, adică oameni blajini. Istoricii greci îi considerau pe abioi ca
fiind un popor de origine hiperboreeană. Și pentru că locuiau dincolo de Istru,
erau considerați nordici.
Mircea Vulcănescu a căutat să lămurească sorgintea apariției în
paleofolclor a unor metonime de tipul, căpcăuni, uriași, urici, blajini, abioi,
,rolumani, ragmani, solomonari.
Căpcăunii ar fi fost făpturile create de Fărtat și corupte de Nefărtat.
Uriașii aparțin celei de a doua ere antropogenice și ar fi populat Pământul
înainte de crearea omului. Dintre aceștia, pelasgii ar fi fost creatorii de
artă de la Cucuteni, Vădastra, Hamangia. Uricii ar fi fost ultima specie umană,
numiți uneori rahmani sau alteori blajini. Erau opuși ca dimensiune și ca fire
uriașilor, mari cât jumătate de om, dar buni și cinstiți.
Pentru că oamenii s-au întins pe tot pământul, blajinii au fost
obligați să se retragă spre marginea pământului, tocmai spre stâlpii cerului și
chiar în ostroavele albe ale Apei Sâmbetei. După dispariția oamenilor, ei,
blajinii, vor stăpânii Pământul.
Solomonarii pot interveni în declanșarea sau oprirea ploilor.
Solomonarii au o înfățișare respingătoare, descind din munți la vreme de
cumpănă, străbat satele, cerșesc și prin asta încearcă inima oamenilor. Pomana
pe care o primesC o aruncă pe ape, necuraților. Când sunt refuzați, se răzbună
pe întreg satul, vremuind grindină și ploaie.
Solomonarii se întorc în țara lor pe calea norilor. Ei stau pe nori ca
pe un cal. Blajinii ar fi o populație care din cea mai veche istorie atestă
posibilitatea existenței unei lumi paralele. Ei trăiesc sub pământ și au o
singură zi festivă, Paștele Blajinilor.
Ei sunt anunțați de săteni că a venit Paștele, aruncând coji de ouă
roșii pe râuri, după care sunt oferite ofrande în cimitirul satului.
Ei mai sunt numiți și rolumani și sunt considerați un fel de model al brahmanilor. Pentru că sunt buni și drepți, Dumnezeu i-ar fi dus pe Tărâmul Celălalt, sub pământ, pe unde curge Apa Sâmbetei.
Ei mai sunt numiți și rolumani și sunt considerați un fel de model al brahmanilor. Pentru că sunt buni și drepți, Dumnezeu i-ar fi dus pe Tărâmul Celălalt, sub pământ, pe unde curge Apa Sâmbetei.
Vasile Voiculescu făcea în una din operele sale o analogie între
blajini și sihaștrii coborâtori din geto-daci. Aceștia trăiau în chiliile lor
rupestre din Munții Buzăului, iar primăvara porneau spre satele din vale sau
spre Buceac pentru a oferi sătenilor unele servicii în altoirea pomilor sau în
zootehnie. Sihaștrii erau considerați oameni slobozi, fără să le pese de rânduiala
obștei, asemenea blajinilor.
Blajinii”. Milogi de profesie și preoți care nu sunt… preoți
Paștele Blajinilor este o zi de sărbătoare pentru creștinii ortodocși,
o zi dedicată pomenirii celor care nu mai sunt printre noi. Orânduielile
bisericii spun că cei vii trebui să ofere daruri și mâncare ca milostenie
pentru cei adormiți, iar preoții să le facă pomenire la căpătâi. Bineînțeles,
tradiția, cutumele și interpretările ulterioare au transformat această zi în
afacerea „Blajinii”, care, între noi cei vii fie vorba, numai a sărbătoare sau
a moment spiritual sau religios nu mai seamănă. Cel puțin, nu în cimitirele din
Constanța.
Ca în fiecare an, prima duminică
și zi de luni după Paște sunt dedicate pomenirii morților. Majoritatea dintre
noi au în familie o rudă sau o persoană dragă plecată dintre cei vii. Așa că
experiența Paștele Blajinilor probabil că o împărtășim la fel, an de an.
Fiecare înțelege ce vrea, îi găsește propria semnificație sau mângâiere, după
nivelul de credință, cunoștințe religioase sau pur și simplu experiență și
practică bisericească. În fond, toți ajungem în aceeași îmbulzeală, ne călcăm
pe picioare și milostivim cu pachete aceiași „amărâți”. Noi suntem mulțumiți că
ne-am achitat de sarcini față de cei morți, preoții sunt încântați de
veniturile consistente generate de zecile de mini-slujbe de pomenire, în timp
ce tone de mâncare, dulciuri și băutură ajung în sacii speculanților, care
pleacă din cimitire cu taxiurile burdușite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu