marți, 28 iulie 2015

Colocviile de Marți - Hus și noi


Hus şi noi
Alexandru Niculescu: Avatarurile protestantismului românesc
Puşi Dinulescu: Faust
George Anca: Middleton
Victoria Milescu: Feeding Illusions
Mariana Gurza: Zenon
Bianca Beatrice Michi Nema: Irişi Van Gogh
Gabriela Tănase: Îngeri
Rodian Drăgoi: Recital
Cristian Radu Nema: Uite Cannes
 
........





























































































Poeți recitând din versurile proprii: Rodian Drăgoi,

Gabriela Tănase, Coca Popescu

Film:

Cristian Radu Nema: Uite Cannes























































Lansare de carte

Nicolae Dan Fruntelată: Lambretta, Semne, 2015

Prezintă: Dumitru Radu Popescu


Ioan Aurariu: Prin vremuri de război, Semănătorul, Tismana, 2015

Coordonator: Dr. George Anca


.......

.........
PUŞI DINULESCU
FAUST
fragment
Nevasta (intră precipitată) :
Am auzit de la bucătărie zgomote lugubre
Și becurile s-au stins și chiar televizorul!
Ce se întâmplă? Faci iarăși vrăji de alchimie?
Doar mi-ai promis că noaptea, măcar,
Vei sta și tu mai liniștit și vei citi, vei scrie…
Dar cred că iarăși duhuri se flendură pe-aici…
Ne flutură prin camere tot felul de strigoi
Și spiriduși, bătându-și joc de viața noastră…
Faust :
Când te-ai măritat cu mine, un om de geniu,
Ai fi putut să știi, că dracul și cu Domnul
În capul meu sunt prieteni și sunt egali,
Chiar dacă noi, oamenii, ne zvârcolim degeaba
În luptă cu destinul și doar pe undeva, prin găuri
De materie putem să-l dibuim și să ni-l facem
Singuri. Doar cei ca mine, însă, cei puțini,
Care cunosc aceste taine, sunt demni de-acea putere!
Iar tu, femeie proastă, du-te la bucătărie!
Acolo-i soarta ta: să fii între castroane,
Între zacuști și mămăligi și arpacașuri și bulioane!
Nevasta :
Ei, bine, de-i așa, te pun la post, tirane!
Ia-ți! Fă-ți! Dă-ți! Sau ia-ți o menajeră!
Eu plec la fiica noastră! Uleiul e pe terminate!
În frigider sunt două ouă, niște brânză și un pachet cu unt!
Mă duc mâncând pământul! Mă duc la fiica noastră!
Și află c-am găsit, în bloc, acolo, la un apartament vecin,
Și un bărbat, puțin mai tânăr, mai reavăn decât tine,
Ce mi-a propus deja să fiu a lui
Și tu la ușa noastră, dacă-i veni să ceri,
Ți-om da o supă caldă, poate, în bucătărie!
Rămâi cu cărțile-astea, care put a DTT
Și a căcat de șoarec și lasă-mă sfârșitul vieții
Să-mi petrec cu cineva, care m-o prețui…
La revedere și adio, bou bătrân, și tu să știi că niciodată
Nu m-am simțit la tine-n brațe decât o cârpă moartă!
Tu n-ai știut nicicând, bătrâne om, să-ți valorifici
Potențialul energetic, cu care te-a-nzestrat natura,
Ca să te facă om, nu bou! La revedere! Și adio chiar!
Orvoar!
(Iese)
Faust :
Femeia asta avea în cap ceva, probabil, de dinainte încă!
Să stau cu ea în casă de patruzeci de ani și dintr-o dată,
Dac-a găsit pe unul mai cu păr, mai zdravăn poate, chiar!
Să-mi facă mie treaba asta? Cât o fi stat ca să clocească
În gândul ei bolnav dorinți de sex la șaptezeci de ani!?
O! Doamne, ce caraghioasă-i lumea, chiar de se vrea a’ dracu’
De morală! O, lumea noastră de gâște cenușii se vrea de lebede!
Vai! Cum a putut femeia asta de mine să se lepede!
Ca de un adidas sau un bocanc murdar, ce nu mai merită spălat!
O! Doamne! Iartă-mă! De lumea asta azi m-am săturat!
Ce să fac? Un ștreang să-mi fac sau să m-arunc de la balcon?
O! Doamne, cum se moare mai ușor!? Dar, stai, că Domnul
Pedepsește pe cei ce singuri seama-și fac!
Se pare că n-am dreptul… Cel puțin, așa se zice:
Că numai Milostivul, singur, poate să ia ’napoi
Ce-a dat, atuncea când, în loc să fii un vierme,
Sau un bou, numai de muncă bun sau cal,
Bun doar de alergat și de bătut, el te-a făcut pe tine!
Păi, când el te face om, la propriu și la figurat,
Să-ți bați tu joc de grația lui? Cum poți să faci așa ceva?
Atuncea când nici nenorociții viermi, devoratorii de cadavre,
Sau boii sau caii, nu fac asemenea tâmpenie!
Ei nici nu știu să facă asta! Doar pițigoiul,
Bietul pițigoi, își bagă unghia sau ghiara-n gât!
Păi dac-am fost făcuți cu chipul Lui,
Cum scrie la Scriptură și ne-a mai dat și dreptul
De-a gândi, oare ne-a dat și dreptul de-a ucide?
Și nu doar pentru a mânca, ci chiar și din plăcere
Sau din răzbunare sau din orgoliu sau din lașitate,
Avem noi dreptul să ne condamnăm la moarte
Singuri, când am mai fost odată condanmați,
Chiar de la naștere, cu timpul execuției amânat?
Soluția, deci, nu e nici ștreangul și nici balconul!
(Sună soneria)
Or fi iar dracii? Nu, că ăia intră fără ușă! Ca la ei acasă!
(Iese. Deodată, efecte pirotehnice, ca o explozie – și întuneric. Reintră, pe o muzică drăcească, Mefisto și Duhul, tot așa de neîmbrăcați. Duc niște torțe. Scurt număr de dans pe ritm de tobe. Lumină spectrală. Dans macabru. Pe lumina care se reaprinde încet, Faust intră împreună cu administratorul blocului, fost colonel de securitate)
......

George Anca
MIDDLETON

A Game at Chess de Thomas Middleton, lectură mistic-șahistică, liberă de alb-negrul anglo-spaniol. Nu pare să fericească pe solitarul neprins în mrejele șahului, fie turmentat de confuzia și imposibilitatea atât a unui ex-șah, cât și a incluziunii sale în mutări alegorice. Dincolo de spectacol și de simultaneitățile vieții cu șahul, cineva se poate socoti în singura realitate simbolică posibilă, indiferent la conflictul retoric.
Animarea dinăuntru a unor fantoșe solide consumă toată viața la îndemână. Un șah-înviere, derutant și întristător, care modelează nu conștiința, nici plăcerea, cât teroarea unei sorți fantasmagorice. Drama nu e în piesele aparent vii, nici în singura întruchipare, de prolog, Ignatius Loyola. Nu lumea e o tablă de șah, dar nu există nicio lume, doar tabla de șah.
Eroarea, maya regizează. Psihologia șahului este și a coroanelor. Teatrul șahului nu există. Calul negru intră și iese numai de formă, își rezervă un avatar emfatic. Piesele zac din eternitate unele contra altora. Nu apar jucători și, oricum, ei nu sunt Ignațiu și Eroarea.
A juca șah după A Game at Chess pare periculos psihologic. Fiecare epocă își are accentele ei, iar generalizarea lui Middleton scoate șahul din realitate. Dar ar fi prea mult pretext, pe prea puțină dramă. În fapt, masca-auto-play-ul are ceva pentru spectatorul de pretutindeni și de oricânt, ori pentru nicăieri și niciodată.
Sunt opere în care, cu autorii chiar, nu poți vorbi de metafore, de alegorii, de procedee și principii, oricât acestea ar evoca perfecțiunea. Dar, față de eternitatea formelor, ai deodată parte de a trăi într-o viață nouă, personală a lor, odată cu artistul ce le-a refăcut.
Pionița reginei albe, suspectată de extremă naivitate, poate și de paranoia, îl cheamă nu numai în oglinda egipteană, dar și direct în vreun local improvizat în palat, de nu chiar în jungle tropicale, pe însuși pionul iezuit, devenit bărbatul predestinării. Neconvertit în negru. În imacularea Casei Albe, cavalerii și episcopii mai aveau loc de duci și de cuplul regal. Cei de dincolo de curte nu mai existau, decât eventual ca tâmplari și masoni ai iadului, demult neînsuflețiți.
În lumea asta pusă pe autoevacuare, tatăl tocmai a părăsit în necunoscut ce mai rămăsese din cămin. Copiii săi, mai nu se căsătoriseră, ca sub un blestem. Ei absorbeau înapoi pe cei plecați de capul lor spre a-i rătăci comunitar. Modernitarea așezămintelor cu nume antic se ritualiza în vis. Bărbatul din casa cealaltă își găsise un confesor zgârcit în răspunsuri, din prudență astrologică, prezervatoare, chipurile, de vieți, în locul sinuciderilor.
Va apărea aleasa vieții lui, ori nu, că e nerăbdător. - Fiindcă insiști: numai dacă vei avea noroc să se reîncarneze zeița Saraswati, te vei căsători. O căsătorie nefericită era singura să se întâmple. La un an după nuntă, el și rodul ursirii lui fuseseră părăsiți fără explicații, pentru cinci ani.
Și așteptase pentru că bătrânul sanyasi îi scrisese că, neputând însuși să vină în capitală, putea să meargă la o fată, într-un ashram, să afle ce e de făcut. Iar aceea, ca și el, se mirase de asemenea legătură. Spusese o rugă, meditaseră, apoi îi vorbise nu din partea ei. Dar ca urmând un glas al altcuiva.
Cât de plăcut lui Dumnezeu este copilul lui, menit unei vieți alese, tocmai prin devoțiunea cu care avea să-l crească, dedicându-i-se total. Iar dacă mama pruncului se va întoarce vreodată, oricând, el să o primească. Așa se întâmplase. Ajuns el acasă, copilul lui afla și cine-i fusese mamă.
Astfel de anecdote sunt în afara jocului. Iubirile n-au decât să se rateze magic. Middleton și nici Shakespeare n-au epuizat mutările. Preferam să ne bucurăm de Mahabharata. Oricât am fi învățat-o de la femeia care părăsise locul.
...

Victoria Milescu


MY BIRTHDAY

I’m waiting for you
my table is full of sweets
but under the table I fit a pistol
the bed is gorgeous
but under it there are some guns
in the classical drawer I put two ampoules
with strong poison
just in case…
come into my arms
each with an atomic bomb
come my new day, my birthday
I was always proud of your courage…


IN THE RAIN

I walk and cry
I walk in the rain
my friends not to see my tears
rain and me are sisters
of the same sorrow
I walk in the street
with my broken umbrella
I see you every corner
and I can’t stop running
to your chest
as in the yesterday tube
when I pretended I’m a Scarlet
just to hung on your arm
I see you in front of my eyes
but you look elsewhere and smoke
you don’t hear my whisper
you wait for somebody else…


IN THE CENTRAL SQUARE
To Belgium, country of pigeons

The pigeons come down
on my head
they are hungry
and are pecking my hair,
my brain, my visions
of course, when they will finish
will be able to fly away and write
on the blue paper of sky
the poem
I have dreamt too much long…


PROTECTED FLOWER

To the flowers of Switzerland



I am a protected flower
if you pick me up
you’ll pay the fine
if you crush me
you’ll go to jail
only the butterflies are allowed
to stop and rest on my vibrating corolla
only they can bathe into my golden pollen
and smell my fragrance
with their tiny, delicate feet
and then fly away…
I am a protected mountain flower
turning my face to the sun
as the cows come closer and closer
and graze me into delight
so giving their marvelous milk…


SEARCHING FOR AN EDITOR

My friend is searching for an editor
he wants my manuscript to be publish
in America or elsewhere
(for me UK is OK)
at all his risks
at all my costs
but who will pay hard?
he tries to find a publisher
as I deserve it
he thinks my provocative lines
are about him
I think it’s about humans
about their weakness that
make them so human
I work night and day
not to disappoint my still loyal reader
I work and cry and write
a never ending book…


IF ALL

If all goes well
I should be with you next week
If all goes well
the trees would bloom next Monday
as blessing
If all goes well
you should come here
one day
with flowers and champagne
for longing
If all goes well
we should grow old together...



GABRIELA TĂNASE
.
PATRU POEME CU ÎNGERI
.
I
Mi-a crescut
un înger
în palmă
de teamă
să nu-l ucid
am rămas aşa
cu mâna întinsă
cerşind.
Fascinată
privesc
mâna îngerului
ţine o carte
cu cealaltă
risipeşte norii
deasupra lor
deschide
o poartă
de unde
curg
cuvinte clare
luminoase
precise
şi se aştern
liniştite
în carte.
Poarta se închide
se face frig
îngerul tremură
se face
mic-mic
strâng palma
când o deschid
nu mai era
nimic .
Bine , dar ce treabă am eu
cu povestea asta ?


II 
Perspectivă 
(privită de sus lumea pare mai mare)
A fi bine aşezat
nu e întâmplător
trebuie să ai poziţia mentală
cea mai fertilă
ca să fii vecin de balcon
cu un înger
care în fiecare dimineaţă
desenează cercuri imaginare
cu o pană
şi le împinge uşor şi sigur
cu aripile peste balustradă.
Nimeni nu le vede
cum se preling subţiri şi alungite
de la înălţimea celor opt etaje
şi încoronează pe rând
capetele trecătorilor
care zâmbesc fără să ştie de ce
şi se grăbesc spre singura ieşire.
Eu le fac semne disperate cu mâna
îi salut ca şi cum ar fi
veşnici şi fericiţi
fericiţi fiindcă iubesc
iubesc, îi iubesc, îi iubesc
ei sunt trişti fiindcă iubirea e o pacoste.
Semn
lângă ceaşca de cafea
o pană vie de înger...

III
Picur ceară
pe pielea delicată
a unui înger
el nu mişcă
nu clipeşte
ţine doar ochii larg deschişi
şi luminează un întuneric
unde lumina lumânării
nu ajunge.
Uite aşa ocolesc eu moartea.
.
.IV
Cea mai frumoasă poezie de dragoste
este aceea pe care Dumnezeu o scrie cu tine
apoi te priveşte cum o trăieşti.


RODIAN DRĂGOI









POEME

  Tata, Minodora şi trandafirul

       Când era foarte supărat
tata cobora în pivniţă
se aşeza lângă butoiul cu vin
şi se certa cu întunericul de acolo
până se răcorea

când am cunoscut-o
Minodora era încă vie
şi târâia după ea
legat cu o sforicică
un bloc de patru etaje

când voi muri
vă voi lăsa
acest trandafir
care vă va povesti
viaţa mea
niciodată înmiresmată

Rază de soare pe care nimeni nu o poate clinti

Pe această hârtie
aş fi putut să aştern un poem

dacă nu s-ar fi aşezat
această rază de soare

pe care ştiu că nimeni
nu o poate clinti

prietenul meu din copilărie
a trecut ieri pe la mine

el are şi acum tot
13 ani

eu clatin întunericul
cu barba mea albă


Sub preşul de la intrare

De o săptămână Ioana
e foarte bolnavă
nu mai coboară din pat
tuşeşte transpiră

nu ştie nimic despre mirosul
care a pătruns pe sub uşă
şi acum îi ronţăie fără grabă
papucii perdelele

întors de la farmacie cu buzunarele
doldora de medicamente
intru în casă încet încet
să nu trezesc moartea ghemuită
sub preşul de la intrare


Pe strada Reşiţa

În costumul meu negru
puţin uzat pe la mâneci

mă întorc de la înmormântarea
unui prieten

abia îmi mai târăsc picioarele prin aerul obosit
de pe strada Reşiţa

plouă
gura mi se umple de întuneric şi nici măcar
nu ştiu în ce zi suntem

cineva a închis
calendarul într-un arici


Trandafiri

Noapte de noapte
vorbesc cu fratele meu mort acum o mie de ani
nu de mult
stătea într-o grădină cotropită de trandafiri
şi mă tot ruga şi eu să mă duc
nu m-am putut ridica
eram greu ca pământul îmbibat de blesteme
dimineaţa m-am trezit
cu zăpada afară cât gardul
şi eu îngropat
sub mormane de trandafiri înfloriţi
mama atât de rău s-a speriat
că i-a ţâşnit din gură un roşu trandafir
care a despicat satul în două
deîndată oameni trăsniţi de mirare
au început să îşi plimbe pe trupul meu
privirile ca nişte viermi hămesiţi
eu râdeam din toate puterile
apoi mi s-a făcut milă de ei
şi am vrut să le spun...

dar gura mea gura mea
încet încet se veştejea


Visam să scriu o carte cât o corabie


Iubito părul tău
şi cea mai lungă  noapte de iarnă
acoperă oraşul în care eu

visam să scriu o carte cât o corabie

despre prietenul meu de mii de ani
înhămat la o căruţă cu lacrimi

casa în care atâta timp am trăit
de mult nu mai este

dar în nopţile geroase de iarnă imaginea ei
mă caută cu căldură
prin lume

             
Ai plecat lăsându-mi o lacrimă mai lungă decât toţi anii
   

Ai plecat lăsându-mi o lacrimă
mai lungă decât toţi anii
pe care i-am trăit împreună

căldura mâinilor tale
mi-ar fi fost de ajuns
să topesc nămeţii
celor mai năprasnice ierni

când voi muri
tu vei fi atât de departe
încât nu vei afla

vei continua să-mi trimiţi
scrisori
la care desigur
nu vei primi răspuns
niciodată

mă vei blestema
şi vei continua să trăieşti
mai departe


Seară ploioasă de toamnă

Întuneric pe străzi
întuneric în case

doar în gura poetului
este lumină

în această seară
ploioasă de toamnă

singurătatea mă roade
ca un bocanc de soldat

şi nici nu mai ştiu
ce gust are pâinea
mâncată împreună cu tine


Ninge stau în ninsoare


Ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc de primăverile
pe care le-am inventat special pentru tine

zăpada mi-a ajuns până la genunchi
şi tu continui să râzi
ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc de ultima noastră vară
petrecută împreună

zăpada mi-a ajuns până la piept
şi tu continui să râzi
ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc despre dragostea mea
care poate aprinde zăpezile

zăpada mi-a ajuns până la gură
şi nu vreau să îţi vorbesc cu zăpadă
în locul cuvintelor

iată zăpada definitiv mă acoperă
şi tu continui să râzi
şi râsul tău viscoleşte zăpezile


Iubita mea îmi ţine sângele în braţe şi plânge             

Iarăşi m-am întors acasă rănit

iubita mea îmi ţine sângele în braţe
şi plânge în timp ce îmi şopteşte
că ar vrea să fie gaura
din pieptul duşmanului meu

de când Iisus a fost crucificat
mama mea Maria
umblă printr-o lacrimă
bătută în cuie

azi-noapte am visat
că ea a venit pe la mine

dimineaţa am găsit
uşa deschisă…



În duminicile ploioase singurătatea


În duminicile ploioase singurătatea
are cel mai mare efect asupra bătrânilor (singuri)

le stoarce lacrimi îi loveşte cu capul de pereţi
îi urcă în ştreang

dinspre cimitir vine o femeie îndoliată
ţinând strâns în braţe amintirea unui copil

ziua tocmai se sfârşeşte în băltoaca
din faţa casei


Viaţa mea ca o căţea credincioasă
         

Opreşte-te”
mi se strigă în toate limbile pământului
dar eu nu mă opresc nici o clipă

am acasă un poem care plânge
şi mă aşteaptă

dar tu nu mai ai casă
dar tu nimic nu mai ai
numai numele ţi-a mai rămas”

îmi ascund numele
sub cămaşa mea zdrenţuită
şi alerg mai departe

şi după mine
viaţa mea ca o căţea credincioasă


Mâinile poetului s-au amestecat cu mâinile nenăscutului

Mâinile poetului s-au amestecat cu mâinile nenăscutului
şi cu mâinile mortului

cu mâinile copilului
şi cu mâinile bătrânului

cu mâinile soldatului
şi cu mâinile generalului

cu mâinile judecătorului
şi cu mâinile criminalului

acum poetul cu disperare îşi caută mâinile

dacă va greşi
cu mâna cui va scrie poetul de acum înainte?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu