PROFETISM
Gheorghe Constantin Nistoroiu – Duiliu Zamfirescu – Dimitrie Grama –
Adrian Bejan – Stuart Scott
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
PROFETISMUL LUI MIHAIL EMINESCU
(partea a x-a)
„Eu e Dumnezeu. Naţiunea mea e lumea; cum fără eu
nu e Dumnezeu, astfel fără naţiunea mea nu e lume.”
( MIHAIL EMINESCU)
Darul
creaţiei conferit de Bunul Dumnezeu-Arhitectul absolut al Creaţiei Sale, unor
chemaţi şi Aleşi, provoacă o bucurie surprinzătoare, inexplicabilă, permanentă,
copleşitoare, cutremurătoare, înfiorătoare chiar, pe care foarte greu o poţi
defini, înţelege, deşi eşti conştient că este alegerea, bunăvoirea şi
bunăvestirea lui Dumnezeu, aşa cum s-a întâmplat miraculos, Atunci, „la plinirea vremii”, în
cazul alegerii Fecioarei MARIA întru
Naşterea Fiului Său, vestită cu mult
timp prin solia unor Profetese dintre Sibilele noastre thraco-dace, precum şi cea
a marelui Arhanghel Gabriel-aducătorul
Veştilor bune cereşti.
Cybele/ Sybylla, din
pelasga veche înseamnă „profeţitoare”
(Hesiodi Theognosis, Oracolul Gaeei; Pausanias,
Delphi; Cicero, Divin, I 36.79. Aeschy; Suidas, Sybilla;
Friedlieb, Oracula Sibyllina)
Una
dintre Sibile, numită Persica,
spunea: „Va veni în lume Proorocul cel Mare, din marginile de sus, printre noi.
Din Fecioara Curata se va naşte, şi pe noi cu Dumnezeu Tatăl ne va împăca”.
Sibila Sibica
a primit mângâierea Duhului Sfânt prevestind Minunea cea Mare, pogorâtă peste
daci: „Iată, va veni ziua cea luminoasă, în care Domnul Cel de veci, pentru
păcatul tuturor, va fi trimis şi după trup va vieţui. O Jupâneasă (Crăiasă) pe care (pe) dânsul va avea, hrăni-l-va
pre Dânsul cu sânul său, că aşa e taina dumnezeiească”.
Sibila Delfica, având harul Duhului Sfânt, a
scris despre Fecioara Curata aceste
proorociri:
„Maria,
cunoaşte pe Domnul tău că va veni Prooroc pentru mântuirea ta. Acela toată
lumea cu învăţătura Sa va lumina. Cade-se ca fiecare să-şi aducă aminte de
Dânsul. Cu lucrarea dumnezeiească din Fecioara se va naşte şi va răcori inimile
credincioşilor săi”.
Sibila Himera
este povăţuită de Duhul Sfânt să scrie aceste cuvinte despre Sfânta Născătoare
de Dumnezeu: „Fecioara, în veacul cel tânar care va veni, întru cinstirea omului va
fi. Noi toţi o vom cinsti pre dânsa, căci pre Împărat îl va ţine în mâinile
sale. Împăratul, căruia îi vor aduce daruri cei trei Crai credincioşi.”
Sibila Laţia, cu îndreptarea Duhului Sfânt, a
proorocit în acest chip: „Iată va veni în lume către noi Domnul cel
bogat din ceruri. Naşte-Se-va din Fecioara Maria. Aşa se cade ,cu învoirea lui
Dumnezeu, laudă să-i dăm. Cerul şi pământul şi îngerii IL vor cunoaşte”.
Iar,
Sibila Numeea prezicea în acest fel: „De la Domnul Sfânt într-acest
chip, acestea sunt cuvintele cele de pe urmă. Adevăratele sânt şi vor fi în
veac, care însemnează nouă Împăratul şi ne făgăduiesc venirea Lui în lume, care
cu pace Va locui cu noi şi de toată lumea Va fi cu mila şi Va primi El trup
omenesc. Domnul Dumnezeu cel foarte bun şi cu mila spre Fecioara o va lua de
care va fi Lui Maică, încât o va vedea pe Dânsa în stat drept.
Cu adevarat ne va întrece pe noi Fecioara aceea cu destoinicie, cu
smerenie, cu fapte bune şi curăţenie. Pentru aceea, în pântecele său curat va
dobândi pe Domnul Său, care din cerul cel înalt este!”.
Sibila Heles lasă şi ea lumii următoarea
mărturie sacră pentru nemurire: „Venirea Lui va fi însemnată foarte, aşa cum
tocmeala cu Dumnezeu, înaintea oamenilor este ascunsă. Că mare minune se va
arăta când Fecioara va spune lucrurile acestea.”
Cea mai
faimoasă dintre cele 12 Sybylle pe care le consemnează mito-istoria în spaţiul
carpato-danubiano-pontic şi, ulterior în Grecia şi Roma, a fost Sibila Erythreea, fiica lui
Aristocrates-Crinagoras (guvernator) şi a nobilei hiperboreene Hydole
(născută la Roşia, pe valea Holodului). Sibila era născută la Mărmeşti-Roşia-Zarand (Marmissos, după
Suidas), „loc sfânt al mamei Mari” (Rheea-Deciana-Cybelle),
„soţia lui Saturn”, după cum spune
chiar Sibila lângă Râul Ida (transformat în Muntele Ida, lângă Troia). N.
Densuşianu afirmă că: „Întreaga catenă a
Carpaţilor a fost odată domeniu sacru al marilor divinităţi pelasge. Mai ales
în Munţii Apuseni, auriferi ai arimaspilor şi agathyrşilor, s-au găsit urmele
unei prosperităţi materiale şi ale unei civilizaţii morale înaintate din
timpurile cele mai vechi.”
(Nicolae
Densuşianu, Dacia Preistorică-„Biblia”
românilor, vol. II, Ed. Obiectiv-Craiova;
Pausanias (sec. II), Descrierea
Eladei; Suidas (sec X, d. Hr.) Lexiconul
bizantin; Ovidiu, Ponticele; Th.
Zielinski, Sibylla, Editura "Meta", 1994)
Deci,
Profeţii de mai târziu au avut ca izvor Oracolul profeteselor-Sibilelor
protodace.
„Şi intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce eşti plină de har,
Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei!
Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui şi
cugeta în sine: Ce fel de închinăciune
poate să fie aceasta?” (Luca 1, 28-29)
Maria fusese aleasă
de Tatăl ceresc, cu bunăvoinţa Fiului şi cu dragostea Duhului Sfânt, ca cea mai
pură, cea mai smerită, cea mai darnică, cea mai frumoasă, cea mai înţeleaptă,
cea mai jertfitoare, cea mai iubitoare de Dumnezeu, Fecioară dintre aristocraţiile
dacice pământeşti, fiindcă în ea sălăşluiau toate virtuţiile divine în care se
putea întrupa Logosul dumnezeesc.
Aşadar,
prima cuminecare deplină, totală cu Cuvântul dumnezeiesc din lumea Creaţiei lui
Dumnezeu a făcut-o Fecioara Maria din seminţia preaaleasă
pelasgo-geto-dacă.Pentru contemporani dar mai ales pentru creștinii ce urmau să
I se închine Aleasa Vlahă avea să fie numită Vlaherna Eleusa!
Bucuria
Fecioarei Maria s-a ţesut în inima ei angelică, în fiinţa ei
pământeano-cerească şi în sufletul ei curat prin cea mai copleşitoare expresie
a cântării frumuseţii Frumosului divin.
„Măreşte sufletul meu pre Domnul, Şi s-a bucurat
duhul meu de Dumnezeu, Mîntuitorul meu, că a căutat spre smerenia Fiicei Sale.
Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile!”
(Luca 1, 46-48)
Bunavestire este aşadar,
momentul copleşirii de har, când Dumnezeu te îmbrăţişează prin alegerea Sa
întru a odrăsli Frumosul Creaţiei Sale în creaţia suavă, angelică a
Demiurgului.
Bunavestire este Darul binecuvântat de Dumnezeu oferit mărgăritarului rugăciunilor
de mulţumire al Fecioarei Maria care, au urcat suav, mistic, azurul serafic de
lângă Atotcreator.
Rugăciunea,
psalmul, imnul sunt călăuziri şi împliniri întru misiunea şi vocaţia profetică.
Luceafărul
POEZIEI româneşti Mihail Eminescu,
cel care prin toată fiinţa sa a adus Omagiu FEMEII, i-a închinat celei mai
presus de toate, Crăiesei Maria, cel mai frumos psalm.
Rugăciunea
Profetului nostru adresată SUMEI SERAFICE
de PROFEŢI-MARIA este în primul rând o rugăciune pentru Neamul său
protodac, pentru poporul dacoromân care este bântuit în Vatra sa milenară
rânduită din mila Sfântului, de
restriştea neputinţei peste care se revarsă vâltoarea vremurilor grele, apăsătoare
din lăuntru sau cele des provocate din afară.
Mihail Eminescu era un
bun cunoscător al limbilor sacre: aramaica, greaca, sanscrita, care de fapt
aparţineau trunchiului protodac al pelasgo-tracilor, locuitorii ancestrali ai
pământului.
Crai-înseamnă
prinţul, regele sau împăratul aparţinător al acestui sacru pământ geto-dac.
Crăiasă-înseamnă Cea aleasă: adică, Aleasă de Dumnezeu, Aleasă de Neam ca Împărăteasă a acestui
sfânt Pământ şi a acelui serafic Cer.
„Crăiasă alegându-te, semnifică de fapt: Tu eşti Împărăteasa cea Aleasă, ce ne reprezinţi!
Poetul, Profetul, Preotul sunt întâi stătătorii slujitori şi slăvitori ai Atotcreatorului, ai
Logosului şi ai poporului lor care, cer în rugăciune şi în faptă bună,
iertarea, ocrotirea şi ajutorul lui Dumnezeu prin şiragul aprins al
rugăciunilor-plângeri de foc, adresate Maicii Domnului, pentru Domnul Iisus
Hristos, Fiul ei-Împărat al Cosmosului:
„Crăiasă
alegîndu-te,/ Îngenunchem, rugîndu-te,/ Înalţă-ne, ne mîntuie/ Din valul ce ne
bîntuie,/ Fii scut de întărire/ Şi zid de mîntuire,/ Privirea-ţi adorată/
Asupră-ne coboară,/ O, Maică Preacurată/ Şi pururea Fecioară, Marie!// Noi, ce
din mila sfîntului,/ Facem umbră pămîntului/ Rugămu-ne-ndurărilor,/
Luceafărului mărilor,/ Ascultă a noastre plîngeri,/ Regină peste îngeri,/ Din
neguri te arată,/ Lumină dulce clară,/ O, Maică Prea Curată/ Şi pururea
Fecioară, Marie! (RUGĂCIUNE)
Străfulgerarea
acestei splendori a creaţiei, picură în suflet nemărginiri din icoana
paradisului ce se reflectă deopotrivă în minte, în inimă şi în suflet ca o
simfonie celestă ce încântă totul în fiinţă şi persoană unde vibrează mirific
chemarea chemărilor de sus.
Creaţia
întru Frumos devine astfel o cântare de mare rafinament cultic, liturgic a
inimii, dând chip diafan raţiunii coslujitoare, coslăvitoare, nemărginire şi
nemurire operei scrise.
Profetul
nostru este conştient şi bucuros că FECIOARA
MARIA este mai presus de cer şi pământ prin vocaţia ei de MILOSÂRDĂ, de
NĂDEJDE, de ÎMPLINIRE a Omenirii creştine
şi tot ceea ce putem să-I
cerem lui Dumnezeu, prin CRĂIASA nostră e Calea cea mai sigură.
Lumina
Cuvântului întrupată în cea mai Aleasă Fecioară, o umple de har, de lumină, de
adevăr, de iubire, de dumnezeire, devenind OMUL îndumnezeit, o supra Lumină lină
ce se reflectă în Fiii lui Hristos cu Credinţă, cu Nădejde, cu Dragoste pentru
cei care şi le împlinesc.
În
mesajul său poetul-profet nu-şi arată necredinţa, ci îi descoperă Fecioarei
Maria, voinţa de a se întări în credinţă, de a se întrupa în iubire tocmai prin
nădejdea care şi-o pune nemărginit în Ocrotitoarea CRĂIASĂ, Fiinţa pururea
copleşită de LUMINA dumnezeiască:
„Răsai asupra
mea, lumină lină,/ Ca-n visul meu ceresc de-odinioară,/ O, Maică sfîntă pururea
Fecioară/ În noaptea gîndurilor vină.// Speranţa mea, tu n-o lăsa să moară,/
Deşi a fost adînc noian de vină;/ Privirea ta, de lacrimi calde, plină,/
Îndurătoare-asupra mea coboară.// Străin de toţi, pierdut în suferinţa/ Adîncă
a nimicniciei mele,/ Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie.// Dă-mi tinereţea mea,
redă-mi credinţa,/ Şi reapari din cerul tău de stele,/ Ca să te-ador de-acum pe
veci, Marie!” (RĂSAI ASUPRA MEA)
Pentru epigonii atei, critici, detractori,
calomniatori, pizmaşi se naște întrebarea dacă poetul putea adora o fiinţă angelică,
ocrotitoare, dumnezeiască, dacă nu mai credea în ea?!
Harul se
pogoară cu o graţie aristocrat-divină împodobind faldurile tainice ale
sufletului său profetic, primenit de cerul albastru-voroneţian al zorilor
feciorelnici sau de cel înstelat sub vraja romanţei ce alunecă sub îmbrăţişarea
clarului de Lună în care se reflectă întreaga armonie îmbătătoare de mireasmă
sublimă a Frumosului, odrăslind sub Muntele Olimpului Carpatin, a apelor sale
diamantine, a câmpiilor, Bucovina sa înveşmântată în hlamida regală de sub care
străluce verdele de brocart al pădurii de brazi, ce scânteiază în mirificul
aurorei astrale, geniul său creştin-ortodox dăruindu-ne o sublimă
încântare!
„N-oi uita
vreodată, dulce Bucovină,/ Geniu-ţi romantic, munţii în lumină,/ Văile în
flori/ Rîuri resăltînde printre stînce nante,/ Apele lucinde-n dalbe diamante/
Peste cîmpii-n zori.// Ale sorţii mele plîngeri şi surîse,/ Îngînate-n cînturi,
îngînate-n vise/ Tainic şi uşor,/ Toate-mi trec prin gîndu-mi, trec pe
dinainte,/ Inima mi-o fură şi cu dulci cuvinte/ Îmi şoptesc de dor.// Numai
lîngă sînu-ţi geniile rele,/ Care îmi descîntă firul vieţii mele,/ Parcă
dormita;/ Mă lăsară-n pace, ca să cînt în lume,/ Să-mi visez o soartă mîndră
de-al meu nume/ Şi de steaua mea.// Cînd pe bolta brună tremură Selene,/ Cu un
pas melodic, cu un pas alene/ Lin în calea sa,/ Eol pe-a sa arpă blînd
răsunătoare/ Cînt-a nopţii dulce, mistică cîntare,/ Cînt din Valhala.// Atunci
ca şi silful, ce n-adoarme-n pace,/ Inima îmi bate, bate şi nu tace,/ Tremură
uşor,/ În fantazii mîndre ea îşi face cale,/ Peste munţi cu codri, peste deal
şi vale,/ Mînă al ei dor.// Mînă doru-i tainic colo înspre tine,/ Ochiul îmi
sclipeşte, genele-mi sunt pline,/ Inima mi-e grea;/ Astfel, totdeauna cînd
gîndesc la tine,/ Sufletul mi-apasă nouri de suspine,/ Bucovina mea!”( La Bucovina-14/ 26 August
1868)
Harul
creaţiei divine este o răscumpărarea a Profetului Ales pentru tărâmul
Frumosului.
Gânditorul
creştin ortodox dacoromân copleşit de azurul trăirii serafice aşteaptă clopotul
chemării de sus, astfel încât cântecul de mărire al inimii să se aprindă Vieţii
de Dor, Lumină şi Frumos, ca o învăluire caldă de Dumnezeu, îmbrăţişând Cerul
aşa cum Primăvara carpatină din adâncul ei de taine sfinte surâde reînvierii naturii
în verdele ei regal, presărat cu un Safir-curcubeu de fascinante şi ameţitoare
culori ce înveşmântă Dacia-Grădina Maicii Domnului.
„Ce-ţi
doresc eu ţie, dulce Românie,/ Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?/ Braţele
nervoase, arma de tărie,/ La trecutu-ţi mare, mare viitor!/ Fiarbă vinu-n cupe,
spumege pocalul,/ Dacă fiii-ţi mîndri aste le nutresc;/ Căci rămîne stînca,
deşi moare valul,/ Dulce Românie, asta ţi-o doresc!// Vis de răzbunare negru ca
mormîntul/ Spada ta de sînge duşman fumegînd,/ Şi deasupra idrei fluture ca
vîntul/ Visul tău de glorii falnic triumfînd,/ Spună lumii large steaguri
tricolore,/ Spună ce-i poporul mare, românesc,/ Cînd s-aprinde sacru candida-i
vîltoare,/ Dulce Românie, asta ţi-o doresc!// Îngerul iubirii, îngerul de pace,/
Pe altarul Vestei tainic surîzînd,/ Ce pe Marte-n glorii să orbească-l face,/
Cînd cu lampa-i zboară lumea luminînd,/ El pe sînu-ţi vergin încă se coboare,/
Guste fericire raiului ceresc,/ Tu îl strînge-n braţe, tu îl fă altare,/ Dulce
Românie, asta ţi-o doresc!// Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,/ Tînără
mireasă, mamă cu amor!/ Fiii tăi trăiască numai în frăţie/ Ca a nopţii stele,
ca a zilei zori,/ Viaţa în vecie, glorii, bucurie,/ Arme cu tărie, suflet
românesc,/ Vis de vitejie, fală şi mîndrie,/ Dulce Românie, asta ţi-o doresc!
(Ce-ţi Doresc Eu Ţie, Dulce Românie, 2/ 14 Aprilie 1867)
Drumul
ales spre buna cunoaştere întru spiritul religios îţi netejeşte Calea spre
lumină.
Numai
căutând Adevărul în veşmântul celest al Libertăţii sale descoperi izvorul
Dragostei absolute, peste care se pogoară deplin şi de-apururea aurora
Frumuseţii dumnezeeşti.
Creaţia
Profetului creştin-ortodox dacoromân mai are deasupra profunzimii ei
spirituale, dincolo de atitudinea serafică a nobleţei dacului legendar,
comuniunea sacerdotală a Naturii regale care-şi revarsă splendoarea peste
inimile şi sufletele ROMÂNILOR frumoşi spiritual.
Fără
înfrăţirea cu natura, fără aerul ei parfumat, fără mireasma ei, fără farmecul
şi fiorul fiecărei unde, fiecărui licăr, fiecărei scântei, fiecărei flăcări,
fiecărui tremur, fiecărui freamăt, fiecărui murmur, fiecărei adieri, fiecărei
împletiri, fiecărei tresăriri, fiecărei chemări, fiecărei alegeri, fiecărei
cântări, fiecărei contemplări, fiecărei îmbrăţişări, fiecărei înălţări, nu se
poate naşte Artistul ca poet, scriitor, eseist, filosof, teolog, pedagog ori
artist.
„Pe un deal
răsare luna, ca o vatră de jeratic,/ Rumenind străvechii codrii şi castelul
singuratic/ Ş-ale rîurilor ape, ce sclipesc fugind în ropot-/ De departe-n văi
coboară tînguiosul glas de clopot.../De treci codri de aramă, de-departe vezi
albind/ Ş-auzi mîndra glăsuire a pădurii de argint./ Acolo lîngă izvoară, iarba
pare de omăt,/ Flori albastre tremur ude în văzduhul tămîiet;/ Pare că şi
trunchii vecinici poartă suflete sub coajă,/ Ce suspină printre ramuri cu a
glasului lor vrajă./ Iar prin mîndrul întuneric al pădurii de argint/ Vezi
izvoare zdrumicate peste pietre licurind;/ Ele trec cu harnici unde şi
suspină-n flori molatic,/ Cînd coboară-n ropot dulce din tăpşanul prăvălatic,/
Ele sar în bulgări fluizi peste prundul din răstoace,/ În cuibar rotind de ape,
peste care luna zace./ Mii de fluturi mici albaştri, mii de roiuri de albine/
Curg în rîuri sclipitoare peste flori de miere pline...” (Călin, 1 Nov.1876)
Toată această
fină urzeală a cugetării pusă în ţesătură lirică are broderie princiară,
filosofică.
Naraţiunea
literară a Profetului Mihail Eminescu vine ca o încununare de nuntă regală în
alaiul minunat, princiar al creaţiei sale de mare şi adâncă fineţe a celui mai
iscusit Artist.
Artistul
creştin ortodox dac priveşte, pătrunde, atinge, mângâie, îmbrăţişează,
zvâgneşte, zugrăveşte, ciopleşte, finisează, sculptează, modelează, colorează,
pictează, alege, ţese, îmbină, împleteşte, brodează, înveşmântă, împodobeşte,
înfrumuseţează, fredonează, compune, cântă, răsună, încântă, înalţă,
prooroceşte, revărsându-se apoi imperativ şi sublim.
Poezia
adevărată, pură, angelică, poezia creştin-ortodoxă trebuie să aibe nobleţe
literară, profunzime filosofică şi înălţime teologică, să răsune de muzică
frumoasă, serafică şi divină.
„Ideal pierdut
în noaptea unei lumi ce nu mai este,/ Lume ce gîndea în basme şi vorbea în
poezii,/ O! te văd, te-aud, te cuget, tînără şi dulce veste/ Dintr-un cer cu
alte stele, cu-alte raiuri, cu alţi zei.// Venere, marmură caldă, ochi de
piatră ce scînteie, Braţ molatic ca gîndirea unui împărat poet,/ Tu ai fost
divinizarea frumuseţii de femeie,/ A femeiei, ce şi astăzi tot frumoasă o revăd./
Rafael, pierdut în visuri ca-ntr-o noapte înstelată,/ Suflet îmbătat de raze şi
d-eterne primăveri,/ Te-a văzut şi-a visat raiul cu grădini îmbălsămate,/ Te-a
văzut plutind regină printre îngerii din cer...” (Venere şi Madonă, 15 Aprilie 1870)
Profetul nostru
creştin-ortodox adaugă harul divin peste răsadurile virtuţiilor cardinale în
suma varietăţii cromatice a serenisimei sale creaţii spirituale româneşti.
Dorul
său pogoară din Mireasa Bucovină în
Regatul dulcei Românii, pe lângă Îngerul de pază, pe lângă cugetătorul Dionis,
sărută Floarea albastră, priveşte
audienţa proletarului la Împărat, face reverenţă lui Făt-Frumos din tei, revarsă o Melancolie, Crăiesei din Poveşti, se plimbă cu barca pe Lac, îşi pune o Dorinţă,
îl salută pe Călin căruia-i spune Povestea codrului, reiterând Povestea
teiului, parcă aflat în Singurătate,
deşi Departe de Dor, de O, rămîi,
trece Pe aceeaşi ulicioară spre De cîte ori iubito... Rosteşte Rugăciunea unui Dac, celei Atît de fragedă căreia îi dedică câteva
Sonete, peste care se aşterne Freamăt de codru. Schiţează o Revedere, o Despărţire, imploră O, mamă,
compune Scrisorile I,II,III,IV,V,
contemplă Luceafărul, după care S-a dus amorul..., atunci Cînd amintirile...
Îngândurat
păşeşte Pe lîngă plopii fără soţ...,
împleteşte o Odă peste anii trecuţi,
peste visele ca nişte Somnoroase
păsărele ce se leagănă La mijloc de
codru... Singurul dor răsună Seara pe deal, sub Steaua care a
răsărit, din care se propagă ecoul De
ce nu-mi vii...
Dorul
cel mare, Dorul de Patrie, Dorul de Dumnezeu, Dorul de Strămoşi, Dorul tineresc
îl cheamă pe Profet la sfânta Sărbătoare de la Putna a Marelui Domn ŞTEFAN
.
Studenţii
români de la Universitatea din Viena, electrizaţi de geniul lui Eminescu, ca o
acţiune de luptă împotriva anexării samavolnice a Bucovinei de Nord de către
imperiul habsburgic au creat un fel de Mişcare
Naţionalist Creştin-Ortodoxă, în vederea refacerii Unităţii politice
naţionale, întrupată în idealul Înfăptuirii Regatului României Mari.
Anul
1870, care comemora patru secole de la ctitoria cerescului edificiu al
Mănăstirii Putna de către Biruitorul tuturor vrăjmaşilor noştri ŞTEFAN CEL MARE
se pregătea de cinstire.
Sărbătorirea
acelui măreţ eveniment culmina cu un entuziasm cu adevărat ultranaţional.
Din
cauza conflictului militar franco-prusac, din cauza falimentară a băncii în
care se afla contul pentru atât de râvnita Serbare-Sărbătoare, din cauza
panicii ivite în teama autorităţilor austro-ungare, Serbarea s-a amânat,
aducând amărăciune Profetului care, presăra precum căderea frunzelor toamna în Convorbiri literare: „... pornită dintr-un
sentiment de pietate către trecutul nostru pe cât de glorios, pe atât de
nefericit.”
Acesta este de fapt Testamentul dacoromânilor: „pe cât de glorios, pe atât de nefericit!”
La 18
Martie 1871, s-a refăcut Comitetul pentru Serbarea Putnei/ pentru cinstirea lui
Ştefan cel Mare: Eminescu, Slavici, P. Pitei, Pamfil Dan, Sterie Ciurcu, Vasile
Morariu, Ion Cocinschi, Elie Luţia ş.a.
Eminescu
a parcurs cu trenul via Viena-Cernăuţi-Dorneşti (Hadikfalva). De acolo la
Rădăuţi, a pornit cu o caleaşcă, unde a fost două zile oaspetele părintelui
Ioan Mândrilă.
Tribunul
a luat legătura pe 5 August 1871, cu prefectul Oreste Renney şi cu părintele
Arcadie Ciupercovici, egumenul Mănăstirii Putna.
De la
Rădăuţi la Putna, Eminescu s-a deplasat tot cu trăsura, unde s-a înfrăţit cu
sărbătoarea „de suflet românesc,
importantă prin idei, prin parada costumului naţional”, prin aşezarea pe
mormântul Domnului Ştefan „a unei urne de argint cu pământ din toate
teritoriile române; prin gestul colonelului Boteanu, care şi-a depus
centironul de aur pe mormânt, prin muzica celor 30 de lăutari conduşi de
vestitul Grigore Vindireu şi prin entuziasmul elevului Ciprian Porumbescu care,
după ce a cântat, adresându-se tatălui său, a spus cuvintele devenite celebre: <<Tată, am cântat Daciei
în-tregi!>> (Victor Crăciun, Eminescu-un
veac de nemurire, Ed. Minerva, Bucureşti-1990)
Atunci
în August 1871, când Bucovina de Nord se afla sub jugul habsburgilor, la
chemarea lui Eminescu, la trâmbiţa lui Ştefan şi la clopotul Buga al Mănăstirii
Putna au venit la Serbare peste 5000 de
români frumoşi, împodobiţi în straiele lor populare, cereşti, sfidând
cotropitorii.
Inimoşii
feciori răzeşi au improvizat un Arc de triumf din crengi de brad, ornat cu
mulţime de flamuri. Pe fruntea Arcului au scris:Memoriei lui Ştefan cel Mare,
mântuitorul neamului.
Pentru existenţa milenară, chiar veşnică a unui
Neam, naţiunea sa are trebuinţă de o Vatră străbună, de un popor, de un
conducător, de o elită spiritual-politică, de o limbă, de o credinţă
religioasă, de o chemare, de o alegere, de cultură, de adevăr, de libertate, de
frumuseţe, de iubire, de cler, de cruce, de eroism, de martiriu, de sfinţi, de
Înviere, de Înălţare, de VEȘNICIE.
Vecernia
din 14/ 26 August 1871, i-a adunat la mormântul lui Ştefan cel Mare şi pe
Kogălniceanu, Alecsandri, Tocilescu, C. Istrati, G. Dem. Teodorescu, A. D.
Xenopol şi o delegaţie a Mitropoliei Moldovei.
Istoricul
Xenopol a binecuvântat: „Tu, umbră
măreaţă a lui Ştefan cel Mare, coboa-ră-te în sufletul poporului tău şi, cu
puterea ta de fier, încoardă-ţi voinţa pentru împli-nirea acelor datorii pe
care natura le impune oricărui popor ce năzuieşte către nemurire... Pe
mormântul lui Ştefan cel Mare, pe astă
amintire comună tuturor, venim noi deci astăzi cu credinţa în un viitor comun.”
(Petru Bejinariu, Serbarea de la Putna
din august 1871)
Serbarea de la
Putna, a cuprins întreaga Dacie, graţie lucrării
neobosite, entuziasmului, chemării, pregătirii ei de către marele Eminescu, concretizându-se ca un model
de lucrare, de folos, de bucurie şi de mândrie pentru întregul nostru popor
drept măritor creştin, din sânul căruia a ţâşnit Eroul, Credinciosul,
Voievodul, Ctitorul, Biruitorul, Legendarul, Sfântul.
Ţara
Bucovinei, „dotată de natură şi de oameni
cu cele mai bogate daruri, cu cele mai frumoase podoabe, îţi răpeşte vederile
şi-ţi dezmiardă sufletul..., zăreşti în depărtare înălţându-se către ceri
falnicele coame şi spete a munţilor Carpaţi... O tăcere sfântă te împresoară,
şi puţin câte puţin te trezeşti adâncindu-te în creierii munţilor. Aici la
capătul satului, pe genunchii unei grupe de munţi acoperiţi cu brazi seculari,
se ridică mănăstirea cu turnurile ei măiestoase. De toate părţile împresurată
cu munţi sfâşieţi de crăpături şi văi adânci şi înguste; în apropierea unor
mici plaiuri de verdeaţă încântătoare, cu drept cuvânt a fost aleasă de locaşul
etern a celui ce n-a avut răgaz să se odihnească toată viaţa sa cum se cuvine.”
(Mihai Eminescu-Ortodoxia, O antologie de Fabian Anton, Ed. Eikon,
Cluj-Napoca)
Clopotniţa
turn este pavăza de piatră a acestei magnifice Mănăstiri bucovinene moldave,
din pieptul căreia sună peste toată Ţara cu Dor, Buga cel greu, clopotul
Domnului Ştefan.
Când
treci pe sub înalta clopotniţă, pe partea dreaptă la intrare veghează impunător
Profetul Mihail Eminescu, în platoşa rece de marmură, trist şi mai tot timpul
lăcrimând pentru puţinii fii care i-au mai rămas fideli Daciei sale dragi.
În
pridvorul Mănăstirii în straiele lor princiare stau de strajă scumpele oseminte
ale magnificului Ştefan cel Mare, Bogdan, Rareş şi ale Doamnelor epocilor
glorioase.
În 2
Iulie 2004, la 500 de ani de la venerarea Domnului Ştefan cel Mare, am fost la
jubileul acelei ilustre Sărbători într-un pelerinaj de suflet, pe jos, de la
Suceava-Vicovul de Jos- Mănăstirea Putna, cu mentorul şi prietenul meu
profesorul Gheorghe Constantin.
Fiecare
casă era împodobită de sărbătoare. Fiecare bucovinean era gătit frumos în
straiul său tradiţional, străbun. Familiile urmaşilor răzeşi de odinioară ne
aşteptau în faţa caselor lor boiereşti, cu flori, cu bucurie, cu emoţie, cu
fior, cu zâmbete şi cu urări de bun venit!
Se
prinsese-n Hora mare toată frumuseţea şi toată omenia noastră dacoromână
proverbială.
Între
prima şi ultima poartă care te primesc cu braţele lor largi, moldave, cordiale
ale Mănăstirea Putna, fiica de suflet
a Voievodului Ştefan cel Mare, în frunte cu I.P.S. Pimen, vădit entuziasmat,
întreaga coloană s-a oprit. Eram îmbrăcat în costum naţional cu piese din
Bucovina dragă şi Muntenia mea iubită, în primul şir al Coloanei din spate. Am
avut surpriza plăcută să-mi descopăr un consătean din satul Bârsoieni-comuna
Stoileşti-Vâlcea, eu fiind din satul Bîrsoiu al aceleiaşi bogate şi primitoare
comune, pe învăţătorul Filip
Munceanu, cu un sul cartonat de un metru pe 50 cm, pe care îi scrisese
caligrafic cu tuş, o Odă marelui Ştefan.
Când s-a
terminat numărătoarea Coloanei, lungimea ei era de 100 de m, pe o lăţime de 5 m
(100 de creştini în lugime şi 5 în lăţime), eu eram al 500-lea nuntaş. Cifră simbolică, sacră.
Români
mulţi, frumoşi, multicolori, princiari, regali, bucuroşi, veseli, cu tricolor,
de toate vârstele, din toate părţile, inclusiv din Basarabia, cu ansambluri
folclorice din întreaga ţară.
O echipă
de tineri cosaşi au cosit pe dealul din stânga dinspre intrarea în mănăstire pe
circa 15-20 m lungimea literei, numele:
ŞTEFAN CEL MARE, iar seara au aprins măreţul nume, astfel că Voievodul nostru
drag era proiectat pe cerul Străbunilor şi pe pământul urmaşilor lor.
Ne
întoarcem la seara Sărbătorii din August 1871, când moderator era eminentul
Eminescu.
Sâmbătă sara, la 10 oare, un imens număr de oaspeţi
se îndrepta către biserică. Era momentul începerii serbărei. De-abia preoţii
intrase în altar, de-abia se începuse sfintele ceremonii, când la pomenirea
numelui neuitatului erou clopotele se clatină, salvele de tunuri vuiesc de două
părţi de pe vârfurile munţilor. Atunci:
„Muşchiul zidului se mişcă, printre iarbă se strecoară/ O suflare care
trece ca prin vine un fior.../ Este ora nălucirei: Un mormânt se dezveleşte,/ O
fantomă-ncoronată din el iese... o zăresc.../ Iese... vine cătră ţărmuri...
stă... în preajma sa priveşte./ Râul înapoi se trage, munţii vârful îşi
clătesc./ Ascultaţi!... marea fantomă face semn... dă o poruncă.../ Oştiri,
taberi fără număr împrejuru-i înviez;/ Glasul ei se-ntinde, creşte, repeţit din
stâncă-n stâncă,/ Transilvania-l aude: Ungurii se înarmez./ Salutare, umbră
veche! primeşte-nchinăciune/ De la fiii României, care tu o ai mărit:/ Noi
venim mirarea noastră la mormântu-ţi a depune,/ Veacurile ce-nghit neamuri al
tău nume l-au răpit.”
Duminică,
după ce tot Alaiul mirenilor şi monahilor de nuntă, de fapt Sărbătoarea
creştin-ortodoxă este o nuntă celestă: pământească şi cerească a luat parte la
Sfânta Liturghie, nuntaşii au fost mângâiaţi de rostirea părintelui egumen
Arcadiu Ciupercovici, gătită cu însufleţire şi patriotism, apoi au rămas
electrizaţi de fulminanta elocinţă a istoricului Xenopol.
Luni s-a
reluat din plin serbarea Sărbătorii Românilor, aureolată de acelaşi egumen care
a dat citire unui document literar monumental găsit de Hurmuzachi în Basarabia,
intitulat: „Cuvântul de îngropăciune la
moartea lui Ştefan cel Mare.”
Redăm
câteva străluciri din mărgăritarele eminentului necrolog: „Ca fulgerul de la răsărit la apus a străluminat: marturi sunt leşii,
care cu sângele lor au roşit pământul nostru; marturi ungurii, cari văzură
satele şi cetăţile potopite de foc; marturi tătarii, care cu iuţeala fugei n-au
scăpat de fierul lui; marturi turcii, cari nici în fugă nu-şi putură afla
mântuirea... marturi sunt toate neamurile de pe-mprejur, care au cercat ascuţişul
sabiei lui!...
Dar ce minte e atât de bogată în gândiri, ce limbă
e aşa de îndestulată în vorbe, ce meşteşug aşa de iscusit la împlinirea
cuvântului, ca să poată împodobi atâtea risipe ale vrăjmaşilor, atâtea
sfărâmări de cetăţi, atâtea zidiri de locaşuri sfinte şi atâta înţelepciune, şi
în cât au trăit, au înflorit şi voinicia şi fericirea noastră, şi care toate
lucrările sale şi le-a pecetluit cu credinţa în Iisus Christos: în războaie
biruitor smerit, în pace domn drept şi bun, iar în viaţa sa în parte credincios
adevărat.”
(„Curierul de Iaşi”, IX, nr.
92-93, 22 şi 25 august 1871, p. 1-3)
Ştefan
cel Mare a ridicat Dreptatea instituită de marele Vlad Ţepeş, vărul său, la
cinstea de pravilă moldavă, astfel încât de la Voievod la curte, de la curte la
boierii de toate rangurile, de la boieri la răzeşi şi de la răzeşi la ţăranii
săritori oricând la lupta Domnului lor, să stăpânească nestingherită, aducând
bucurie şi alinare tuturor de la bordei la palatul domnesc.
„Departe de curtea lui toată minciuna, zavistia
legată, pizma ferecată, înşelăciunea izgonită, strâmbătatea împilată de tot:
dreptatea împărăţea pe scaun; şi nu ea lui, ci el era supusul ei şi şerbitoriu!
De apuca armele, de ea se sfătuia; de judeca, pe dânsa o asculta; de cinstea,
ei-i urma şi toate le făcea ca un şerb din porunca ei! Cei vechi băznuia, că
dreptatea a fugit dintre oameni; iar noi putem adeveri că la noi stăpânea. O,
viaţă fericită! O, obiceie de aur! o, dulce stăpânire întru care au petrecut
străbunii noştri! Oare-ţi mai veni vrodată?”
(Acelaşi iscusit necrolog Hurmuzachian)
Apartenenţa
lui Eminescu la Ortodoxie s-a manifastat ca o întrupare a fiinţei sale
spirituale în divinitatea evidenţei creştine. Eu-l său contopit în Chipul
primit ca cinstire a lui Dumnezeu, ca cinstirea a Neamului său, ca cinstire a
poporului său, a părinţilor săi şi a celor dragi.
„Fără eu nu există timp, nu există spaţiu, nu
există Dumnezeu, fără ochi nu e lumină, fără auz nu e cântecul; ochiul e
lumina, auzul e cântecul, eu e Dumnezeu.” (Constantin
Noica, Ce cuprind caietele lui Eminescu, în
revista „Steaua”, Cluj, an XX, nr.6
(233), iunie 1969, p.12)
Fără
Profetul Mihail Eminescu am fi mai
sacrificaţi, mai săraci, mai sărmani, mai scindaţi, mai sfârtecaţi, mai
singuri, mai slabi, mai slavi, mai sofişti, mai sovietici, mai străini, mai
suferinzi, mai supravegheaţi, mai surghiuniţi, mai surzi..., la cinstirea lui
Dumnezeu, a Fecioarei Maria, a Străbunilor, a Strămoşilor şi ai Înaintaşilor
noştri creştini-ortodocşi.
Eminescu nu trebuie înţeles, fiindcă el nu poate fi
înţeles.
El trebuie numai şi doar iubit!
El trebuie trăit !
Plecăciune, Bădie Mihai!
Brusturi-Neamț, 12 Ianuarie 2019
DUILIU ZAMFIRESCU
Iarna
Frigul, scriitor pe geamuri
Cu zăpezile se joacă
Și le schimbă-n promoroacă
Atârnând ciucuri pe ramuri.
Din fereastra-mi înghețată
Stau uitându-mă la cer:
Norii, plumbuiți de ger,
S-au strâns pată lângă pată.
Trist și singur ca un greier
Vălul timpului rupându-l,
Eu aștept să-mi toarcă gândul
Într-un colț mai cald de creier.
Iar afară numai fumul
Subțiratec își ia zborul;
Eu îmi leg de dânsul dorul
Și-n văzduhuri îi dau drumul.
Cu zăpezile se joacă
Și le schimbă-n promoroacă
Atârnând ciucuri pe ramuri.
Din fereastra-mi înghețată
Stau uitându-mă la cer:
Norii, plumbuiți de ger,
S-au strâns pată lângă pată.
Trist și singur ca un greier
Vălul timpului rupându-l,
Eu aștept să-mi toarcă gândul
Într-un colț mai cald de creier.
Iar afară numai fumul
Subțiratec își ia zborul;
Eu îmi leg de dânsul dorul
Și-n văzduhuri îi dau drumul.
1888
DIMITRIE GRAMA
Da, cam
asa este!
Niste doctori olandezi cu care am lucrat
in Arabia Saudita in anii 1990, m-au sfatuit sa studiez Koranul si sa ma impac
cu gandul ca toata Europa va deveni un Califat (nu UK care a iesit din UE).
Multumita nemtilor care intotdeauna au fost
inconstienti si usor de manipulat avand o predispozitie robotica in gandire si
a francezilor care deja sunt musulmanizati, soarta UE este pecetluita.
Pe mine nu ma mai intereseaza religiile si prostia
omeneasca, asa ca daca europenii vor sa retrogredieze la mentalitatea anilor
1400-1500 si sa accepte Sharia, etc., mi se rupe in paispe!
Din pacate, lumea din Vest nu
prezinta nimic interesant la ora actuala. Vedetele de TV sunt Bucatarii,
Frizerii, Borfasii, Curvele si ceva Cantareti cu voce buna dar altfel cam goi.
Spiritul Renasterii si al Revolutiilor
Stiintifice, incet, incet, moare.
Europa este, poate asa cum a fost la sfarsitul
Imperiului Roman, Decadenta, Nepasatoare, Inconstienta si Slaba! Merita sa fie
cotropita si supusa altor ordini.
Consider ca sansa noastra cea mai buna in timp, a
intregii omeniri de altfel, este aceea a colaborarii cu Inteligenta
Artificiala. Fiinta umana este, cu mici exceptii, limitata, inganfata, proasta
si de aceea, Auto-distructiva!
Speranta se pune in combinatia si colaborarea
armonica intre oameni si computere si crearea acelor "humanoizi" care
nu pot fi indoctrinati de tampenii subiective si care vor avea puterea
obiectiva de a duce omenirea mai departe in viitor.
Cu drag,
Dimi
ADRIAN BEJAN
Teoria constructurală ADRIAN BEJAN
Carolina de Nord, Universitatea Duke,
1995.. ProTV filma în Statele Unite o serie de reportaje despre sistemul
american de educație, iar printre profesorii deja cu renume și planuri de a
excela în elita academică americană se afla și Adrian Bejan.
Un an mai târziu, profesorul Bejan
face o descoperire care îl propulsează în prezent în elita primilor 100 de mari
savanți ai lumii. În mai, anul acesta, i-a fost acordată celebra medalie
„Benjamin Franklin”, care de-a lungul timpului a fost decernată de institutul
cu același nume oamenilor de geniu precum Nikola Tesla, Marie Curie, Thomas
Edison, Albert Einstein, sau, mai recent, Stephen Hawking.
E fizician și a intrat în topul celor
mai mari 100 de oameni de știință pentru că în 1996 a dezvoltat o teorie în
biologie care descrie practic un „tipar” după care acționează natura în
evoluția ei.
Se numește
Teoria Constructurală și romanul a observat același tipar în modul în care
cresc ramurile unui copac, sau nervurile frunzelor, cum se împarte un fir de
apă sau cum lovește un fulger, cum se dezvoltă irigația sanguină sau cum se
extinde o așezare omenească, privită de sus.
Teoria spune
că orice organism viu trebuie să aibă libertatea să se dezvolte pe cât mai
multe canale, pentru a avea acces la mai multă resursă. Cu cât e mai liber să
se ramifice, va evolua și va fi mai mult decât este. Conform părintelui
teoriei, această „curgere” nu trebuie oprită, indiferent unde are loc, pentru
că va crea anomalii și va perturba sistemul în jur.
Descoperirea
este cu atât mai uimitoare cu cât Adrian Bejan este profesor în termodinamică
și nu biolog, iar despre Teoria Constructurală au apărut cărți traduse în
câteva sute de limbi și se predă în facultățile de inginerie de peste tot,
chiar și în România. Teoria a fost promovată și în documentare de știință
celebre în toată lumea
Același tipar,
spune Adrian Bejan, îl găsim și în modul în care sunt împrăștiate cunoștințele,
știința sau religia, pornind de la dascălul de la catedră, către discipolii
săi, care, la rândul lor, vor deveni profesori și îi vor învăța pe alții.
În prezent, predă la facultate și un curs de predicții, pe
baza Teoriei Constructurale, în care explică tinerilor că în următorii 1.000 de
ani toată omenirea va vorbi o singură limbă. Tot pe baza teoriei, Adrian Bejan
a prezis în 2012 unei televiziuni din Asia că Donald Trump va câștigă
alegerile. Iar astăzi susține că Trump, aflat pe o linie ascendentă, pentru că
e într-o continuă adaptare și schimbare, va mai câștiga un mandat.
Adrian Bejan e gălățean, născut în 1948, într-o familie de
intelectuali, cu mama farmacist și tatăl medic veterinar, pentru cavaleria
Armatei Române. Doi oameni cu gândire liberă, care l-au încurajat să emigreze,
pe fondul comunismului care se instalase în România. A plecat în America pentru
un concurs internațional în 1968 și nu s-a mai întors decât după Revoluție,
când tatăl său se stinsese.
Are un băiat
student la Drept și două fete absolvente de studii geopolitice și spune că i-a
educat în spiritul culturii românești, în educația primită acasă, la Galați.
Și mai
precizează că exodul românilor în străinătate se desfășoară tot după Teoria
Constructurală, pentru toți cei care părăsesc țara se răspândesc natural,
firesc către alte locuri, dacă găsesc o opreliște sau un blocaj acasă.
Iar în era
globalizării, toți emigranții români au de învățat de la popoarele în care
merg. Generația copiilor românilor plecați acum 20 de ani în America, de
exemplu, e deja schimbată total față de cum ar fi fost dacă ar fi crescut în
România.
A fost invitat
la sfârșitul lunii noiembrie și la București, de către autoritățile române,
care i-au oferit o diplomă la Ateneul Român. A vorbit și atunci despre modul în
care ar trebui să fie orice român.
Un profesor român a uluit planeta cu o
teorie uluitoare, prin care oamenii de știință pot înțelege mai ușor cum
evoluează viața pe Pământ. Adrian Bejan e singurul român din galeria primilor
100 de mari savanți ai lumii. Un gălățean a intrat în elita academică a lumii
și arată lumii întregi că și România poate!
STUART
SCOTT
A Parable
An old man, a boy and a donkey were going to
town.
The boy rode on the donkey, and the old man
walked.
As they went along they passed some people who
remarked, "What a
shame, the old man is walking, the boy is riding."
The man and boy thought maybe the critics were
right, so they changed positions.
Later they passed some people who
remarked, "What a
shame, he makes that little boy walk."
So they decided they'd both walk.
Soon they passed some more people who remarked, “They’re really stupid to walk when
they have a decent donkey to ride."
So they both decided to ride the donkey.
The boy and the man figured they were probably
right, so they decide to carry the donkey.
As they crossed the bridge, they lost their
grip on the donkey; the donkey fell into the river and drowned.
The moral of the story: If you attempt to
please everyone, you might as well kiss your ass goodbye.
Can you marry in
heaven?
On their way to the
church to get married, a young Catholic couple
were involved in a fatal car accident.
While waiting, they
begin to wonder: could they possibly get married in Heaven?
"What's wrong?" asked the
frightened couple. "OH, COME ON!" St. Peter shouted.
"It took me three months to find a priest up here.....Do you have any idea
how long it'll take me to find a lawyer?"
10 interpretări greşite
(http://www.descopera.ro/
cultura/11844937-10- interpretari-gresite-ale- istoriei-despre-care-ar-
trebui-sa-afli-adevarul)
Este momentul să
învinuim industria de la Hollywood, media şi chiar şi pe unii profesori de
istorie care ne-au indus în eroare şi ne-au făcut să înţelegem greşit unele
dintre cele mai importante momente din istorie.
Nu credeţi chiar
tot ce vă spun prietenii sau ce vedeţi în filmele istorice. Unele informaţii au
fost înţelese greşit şi transmise aşa de la unii la alţii de-a lungul
timpului.
Mai jos, am ales
10 mituri legate de istorie pe care să le demascăm şi să le identificăm
originea.
1. Cum comanda un împărat roman moartea unui
gladiator?
În schimb, dacă se
dorea ca individul să fie cruţat, atunci oamenii făceau un alt gest: ţineau
degetul mare strâns în interiorul pumnului.
Gestul pe care
l-am văzut în ultimul timp în filme, şi care presupune ţinerea arătătorului în
jos pentru a indica moartea, este inspirat de un tabloul „Pollice Verso” din
secolul al XIX-lea, al lui Jean-Léon Gérôme. Problema a fost că artistul a
interpretat greşit expresia din latină „pollice verso”, crezând că ea însemnă
„întors în jos”, când de fapt ea se traduce prin „întors în sus”.
2. De unde venea Marco Polo?
Nu
din Veneţia, ci din Croaţia.
Marco Polo s-a
născut sub numele de Marko Pilić in Korcula, în 1254 în Dalmaţia.
Este un lucru
sigur că, de fapt, faimoasa lui carte legată de călătorii a fost, în mare
parte, lucrarea unui romancier numit Rustichello da Pisa, cu care a împărţit o
celulă după ce a fost capturat de genovezi în 1296. Este adevărat că Polo a
dictat-o, însă Rustichello a fost cel care a scris-o într-o limbă pe care Polo
nu o cunoştea, adică franceza.
3. Unde a fost inventată ghilotina?
În Halifax,
Yorkshire.
Această primă
ghilotină era alcătuită din două plăci de lemn de 4,5m între care era prins un
topor de fier controlat de un scripete şi o frânghie. Izvoarele oficiale arată
că cel puţin 53 de oameni au fost executaţi cu această maşină în perioada 1286-1650.
În epoca
medievală, regiunea Halifax era renumită pentru comerţul cu materiale textile.
Cum oamenii obişnuiau să lase cantităţi mari de materiale scumpe la uscat, în
aer liber, comunitatea de aici se confrunta cu o problemă destul de serioasă:
furtul textilelor. Tocmai de aceea s-a recurs la inventarea unei astfel de
maşini de ucis.
Aceasta, dar şi o altă maşinărie scoţiană,
numită Maiden, se pare că i-a inspirat pe francezii care au împrumutat sistemul
de pedepsire a infractorilor, redenumindu-l.
De fapt, termenul
„ghilotină” provine de la doctorul Joseph Ignace Guillotin căruia îi displăceau
teribil execuţiile în public. În 1789, acesta a creat un plan de reformare a
sistemului penal francez, în încercarea de a-l face mai uman. În primul rând,
el a propus o standardizare a pedepselor, astfel încât săracii şi bogaţii să
primească aceleaşi pedepse pentru fapte similare, Majoritatea propunerilor sale
au fost respinse, însă cea care privea crearea unui dispozitiv care să îi ucidă
rapid pe cei condamnaţi la moarte a devenit populară. Aşadar, propunerea lui
Guillotin a fost adoptată de dr. Antoine Louis, care în 1792 a creat primul
prototip de astfel de maşină de ucis.
Cumva, numele lui
Guillotin a rămas întipărit în mentalul colectiv, iar maşina de ucis a început
să îi poarte numele, în ciuda faptului că familia doctorului nu a fost de
acord.
4. Cine a spus: „...să mănânce cozonac”?
Nu, nu a fost
Maria Antoaneta.
Probabil aţi văzut
vreun film sau aţi auzit vorbindu-se despre regina Maria Antoaneta a Franţei
care, în 1789, când săracii din Paris se răsculaseră pentru că nu aveau pâine,
afirmă cu ignoranţă că în lipsa pâinii, oamenii ar putea mânca cozonac.
Prima problemă cu acest scenariu este că
nu era vorba de cozonac, ci de brioşă (Qu’ils mangent de la brioche) care pe
acea vreme nu era nimic altceva decât o pâine mai bună şi nu un desert cum este
astăzi.
Astfel, remarca
reginei se poate să fi fost un act de bunătate, un fel de: „dacă tot vor pâine,
măcar să le dăm una de bună calitate”.
A doua problemă
este că replica nu i-a aparţinut acestei regine. Jean-Jacques Rousseau a fost
cel care a declarat că a auzit-o, pentru prima dată, în 1740.
Antonia Fraser,
cel mai recent biograf al Mariei Antoaneta, susţine că replica
i-a aparţinut reginei Marie-Thérèse, soţie a lui Ludovic al XIV-lea, „Regele
Soare”.
5. Care a fost cea mai umilitoare înfrângere pentru
Napoleon?
Toată lumea ştie
că înfrângerea de la Waterloo a fost îngrozitoare, însă aceasta nu a fost şi
cea mai ruşinoasă.
În 1807, după
semnarea Tratatului de la Tilsit, Napoleon era bine dispus şi decide să
sărbătorească prin vânarea unor iepuri.
Întregul eveniment
a fost organizat de Alexandre Berthier, care din dorinţa de a-l impresiona pe
Napoleon a cumpărat mii de iepuri pentru a se asigura că cei de la Curtea
Imperială se vor distra îndelung. Problema a fost că iepurii cumpăraţi erau
domesticiţi. iar atunci când au fost eliberaţi au crezut că urmează să fie
hrăniţi şi nu împuşcaţi. Aşa că, în loc să fugă, ei l-au confundat pe bărbatul
scund drept stăpânul care obişnuia să îi hrănească şi au fugit cu toţii spre
el. Când a văzut mulţimea de iepuri fugind spre el, Napoleon
a luat-o la fugă spre trăsură.
6. Câte soţii a avut Henry al VIII-lea?
Depinde din ce
punct de vedere priveşti. Majoritatea oamenilor spun că au fost doar 2, dar
dacă eşti catolic, vei consideră ca a avut patru
soţii.
Căsătoria lui cu
Anne de Cleves a fost anulată din două motive. Mai întâi, Anne era logodită cu
Francis, duce de Lorraine, iar în acele vremuri, logodna reprezenta o barieră
legală care nu îi permitea unei persoane logodite să se mărite cu altcineva în
afară de cel căruia îi promisese asta. În al doilea rând, căsătoria celor doi
nu s-a consumat.
Apoi, a mai fost
căsătoria lui Henry cu Anne Boleyn care a fost declarată ilegală chiar de Papa,
pentru că regele mai era căsătorit şi cu prima sa soţie Catherine de
Aragon.
Mai apoi,
lucrurile devin şi mai complicate deoarece Henry, care conducea Biserica din
Anglia, îşi declară singur, prima căsătorie ca fiind invalidă pe motiv că un
bărbat nu se poate culca cu văduva fratelui său.
Aşadar, numărul
soţiilor depinde de persoana în care ne încredem: Papa sau regele.
Să nu uităm şi
faptul că însuşi Henry a ţinut să îşi anuleze căsătoria cu Anne Boleyn chiar
înainte de a o executa pentru adulter.
Acelaşi lucru a
făcut şi cu cea de-a cincea căsătorie a sa, în sensul că a anulat-o după ce a
acuzat-o pe Catherine Howard de trădare pentru că l-ar fi înşelat.
7. Ce le plăcea romanilor să poarte?
Sandale,
poate chiar şi coroane din frunze de laur, dar în niciun caz togi. Toga de bază era
un semicerc din lână nevopsită. Ea era atât de groasă încât era nevoie de două
persoane care să asiste la îmbrăcarea unui individ. Mai mult, pentru ca toga să
stea pe corp şi să nu cadă, individul era nevoit să meargă cu una din mâini
mereu îndoită. Ca urmare a acestor lucruri, majoritatea romanilor urau
togile.
Oamenii purtau
togi pentru a arăta că sunt romani, că sunt bărbaţi şi, foarte important, că
sunt cetăţeni.
Istoricul
Suetonius a reltatat că atunci când împăratul Augustus a observat un grup de
bărbaţi care se plimbau prin oraş în haine practice şi lejere, s-a enervat şi a
decretat ca toga să fie obligatorie în Forum.
De asemenea, din
cauză că toga nu era un articol de vestimentaţie practică, ea nu se purta pe
câmpul de luptă şi astfel a devenit un simbol al păcii. Străinii şi sclavii nu
aveau voie să poarte togă, iar femeile care purtau un astfel de veşmânt erau
fie prostituate, fie adultere.
8. Ce se întâmpla cu persoanele care erau acuzate de
vrăjitorie în Anglia?
Ele erau achitate
şi chiar dacă erau găsite vinovate, în cazuri
extreme, ele erau spânzurate şi nu arse.
Potrivit lui
Malcolm Gaskill, care a scris cartea „Witchfinders”, despre cei care vânau
vrăjitoarele din secolul al XVII-lea, este eronat să spunem că milioane de
femei acuzate de vrăjitorie au fost arse pe rug în perioada 1450 şi 1750.
La fel ca mulţi
alţi istorici contemporani, el crede că numărul celor executaţi a fost de
aproximativ 40.000 şi că un sfert dintre persoane au fost bărbaţi.
În Anglia se pare că au avut loc doar 200
de execuţii ca urmare a vrăjitoriei şi majoritatea indivizilor acuzaţi au fost
spânzuraţi. Mai exact, aici, în perioada 1440 şi 1650, în fiecare secol,
doar o vrăjitoare a fost arsă pe rug. Margery Jordemaine, a fost arsă pe
27 octombrie 1441, Isabella Billington a fost spânzurată şi apoi arsă în 1650
şi Isabel Cockie, în 1596.
Scoţienii,
francezii, germanii şi italienii obişnuiau să ardă pe rug vrăjitorii, dar nu de
vii, ci după ce îi spânzurau.
9. Când s-a încheiat cel de-al Doilea Război Mondial?
În
1990.
Deşi ostilităţile
s-au încheiat odată cu capitularea Japoniei, adică pe 2 septembrie 1945,
Războiul Rece a stat în calea unei înţelegeri legale. În 1950 au fost semnate
tratate de pace cu Italia, România, Ungaria, Bulgaria şi Finlanda. Apoi, în
1950, toate ţările Alianţei, mai puţin URSS, au semnat tratatul de pace cu
Japonia. De asemenea, Austria a aşteptat până în 1955 pentru a-şi recâştiga
suveranitatea.
Totuşi, Germania
a fost împărţită între puterile occidentale şi URSS şi nu a existat
niciun tratat de pace cu Republica Democrată Germană.
Aşadar, prima
sărbătorire a reunificării Germaniei, pe 3 octombrie 1990, a marcat încetarea
oficială a celui de-al Doilea Război Mondial.
10. Cleopatra era egipteancă?
Cleopatra făcea
parte din dinastia Ptolemeu, o familie de greci,
la origine, care a condus Egiptul după Alexandru cel Mare.
Familia sa refuza să vorbească egipteana,
iar Cleopatra a fost prima care a îndrăznit să înveţe limba.
Este posibil ca mulţi să fi tras concluzia greşită, potrivit căreia
Cleopatra era egipteancă, din cauza modului în care se prezenta ea, ca o
reîncarnare a zeiţei Isis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu