Shiva meditând |
Intervenții
Mircea Coloșenco: Centenar Alexei Mateevici
Puși Dinulescu: „La film în Bangalur”/Inima lui Leonid Andreev
George Anca: RamQuest după
Gita
Gheorghe Lupașcu: Robert Calul și Regele-Cal
Viorel Speteanu: Unirea Bucovinei cu România
Teatru de poezie: Bianca Michi Nema, Gabriela Tănase, Vali Pena, Puși Dinulescu, Ștefan
Opreanu
Portrete: Cristian
Radu Nema
Prezentări de cărți:
Bhagavad Gita Cântecul Căruțașului Divin, versiune de George Anca, Semne, 2017
George Anca: Păguboșii lui Șiva, Semne, București,
2017
George Anca, Cristian Radu Nema: Colocvii Portrete,
Rock House, București, 2017
Gheorghe Lupașcu: Regele-Cal și suita sa regală de
poeme, Pastel, Brașov, 2017
Coordonator: Dr. George Anca
DIMITRIE GRAMA
Cersitorii tigani
Nu demult am avut o discutie
cu un doctor suedez, un intelectual, care era profund afectat de situatia
cersitorilor tigani din Suedia, tara care este pe cale sa scoata o lege care
interzice cersitoria.
Acest coleg era frustrat de
faptul ca oamenii astia, tiganii cersetori, vor fi nevoiti sa se intoarca
intr-o tara, Romania, care nu are nicio grija si nu-si asuma nicio raspundere
fata de cetatenii ei, romii. Era foarte revoltat acest om!
I-am raspuns ca si eu sunt revoltat
de Suedia si de suedezi, care in fiecare saptamana violeaza, cateodata in grup,
femei tinere si chiar minore, acolo unde le prind, in parcare de masini, in
parcuri, sau pe drumuri mai intunecate care duc spre casele lor. Si statul
suedez nu face cam nimic, dimpotriva nici nu prea ai voie sa comentezi aceste
abuzuri, exact cum nu ai voie sa critici escalarea crimelor si a violentei in
general.
"-A, imi raspunde colegul,
astia nu sunt suedezi, sunt "invandrare", straini veniti aici in
Suedia, care nu respecta traditiile si legile suedeze!"
"-Bine, atunci nu inteleg
dece esti revoltat de situatia tiganilor si nu inteleg in ce sistem de
coordonate etnografice, social-politice gandesti!" i-am raspuns.
Ei bine, doctorul, intelectualul
suedez, habar nu avea de emigrarea tiganilor din Pakistan in Europa. Credea ca
sunt romani!
Habar nu avea ca nu in Romania
s-au aciuit prima data, ci in Turcia, Rusia, Grecia, Spania, Franta, etc. si ca
ei sunt imigranti in Europa de secole si ar trebui considerati "o problema
europeana" sau cel putin germana, considerand faptul ca nemtii au vrut
sa-i extermineze si multi tigani de frica nemtilor, s-au ascuns in Romania, ca
si multi evrei, de altfel.
L-am intrebat dece nu incearca
Suedia, aceasta tara ferice si perfecta, un experiment simplu de fapt, si anume
sa accepte 25.000 de familii de tigani si sa-i integreze in societatea suedeza,
sa-i educe in traditiile si spiritul suedez si cand dupa, hai sa zicem 25 de
ani, sa expuna lumii europene si mai ales statului roman, succesul lor in
integrarea tiganilor. Sa le dea palme romanilor demascandu-i cu dovezi clare ca
fiind rasisti si ignoranti. Sa-i faca de ras pe romani in fata lumii!
Nu mi-a putut raspunde, la fel
cum cunoscuti francezi, italieni sau germani nu mi-au putut raspunde si atunci
mi-am dat seama de prostia profunda in care se zbat cetatenii traitori in
asa-zisele "tari dezvoltate" din Europa de Vest.
Mass-media, incompetenta si slab
pregatita in toate domeniile (in afara de cele de scandal ieftin),
indoctrineaza o populatie care deja este cretinizata de aroganta bunastarii si
de o mandrie chioara bazata pe "ceeace am" si nu pe ceeace stiu si
sunt".
Cu ce tupeu critica toate aceste
tari, foste puteri coloniale, Romania? Franta care a macelarit, poate milioane
de oameni in Orientul Indepartat si Africa, Olanda la fel, Spania si Porugalia,
ca sa nu mai vorbim de Anglia si Germania. Puse la un loc aceste tari au produs
cel mai mare genocid din istoria omului sapiens!?
Cat de umili si cat de lipsiti de
responsabilitate nationala sunt politicienii romani care niciodata nu rejecta
acuzatiile aduse Romaniei si poporului roman de tocmai aceste tari genocidale!?
Care nu apara mandria si identitatea nationala!
Si daca tiganii o duc atat de rau
in Romania si sunt asa de persecutati, dece tot acolo se intorc si cumpara
centrul Bucurestiului sau al Timisorii? Dece nu se stabilesc in tarile vestice
"democratice" care-i trateaza bine, ai trateaza ca cetateni egali din
toate punctele de vedere?
Si dece mi se plangeau niste
prieteni nemti get-beget, sasi si svabi originari din Banat sau Transilvania ca
fratii lor germani (arieni) ai numeau pe la spate pe acesti nemi romani,
"tzigoinare"? Cum ai vor numi atunci pe tiganii-tigani acesti nemti
din Nemtia?
Nu trag nicio concluzie, ci mi-am
expus doar niste ganduri create de un dialog cu un coleg suedez.
Dimitrie, Uppsala 15/11, 2017
TIMBRU FRANCEZ CU HARTA ROMÂNIEI
Poșta Franceză a emis un timbru cu harta
României și cu provinciile răpite de
Stalin
Republica
Moldova, Bucovina de Nord și Basarabia de Sud sunt incorporate in teritoriul
Romaniei, asa cum se prezenta acesta la 1 Decembrie 1918), potrivit unor timbre
emise de Posta Franceza
IMPACTNEWS
:
Franta a decis "sa dea inapoi" Romaniei teritoriile
pierdute.
Cum
arata harta tarii noastre pe noile timbre emise de Posta Franceza.
Republica Moldova, Bucovina de Nord si Basarabia de Sud sunt
incorporate in teritoriul Romaniei (asa cum se prezenta acesta la 1 Decembrie
1918), potrivit unor timbre emise de Posta Franceza, scrie Timpul.
"Nu este vorba despre o fictiune geopolitica, ci despre o imagine
tiparita pe sute de mii de timbre emise de Posta Franceza, raspandite in toata
lumea, odata cu corespondentele plecate din Hexagon catre cele patru puncte
cardinale, dar si in albumele colectionarilor de marci postale. Timbrul,
tiparit in cadrul unei colectii intitulate generic, «Lumea 2011», fixeaza cu
fidelitate maxima hartile tuturor celor 27 de state membre ale Uniunii
Europene, reproducand fara greseala hotarele tarilor, cu exceptia Romaniei,
care figureaza cu conturul consacrat in perioada interbelica. Adica atunci cand
frontierele patriei incadrau si provinciile ulterior rapite de imperiul
sovietic.
Textul din partea stanga superioara nu lasa loc de indoieli si explica:
«Uniunea Europeana, 27 de state membre de la 1 ianuarie 2007»", scrie
publicatia din Republica Moldova .
"Sa stie Posta Franceza, una dintre cele mai respectabile
institutii de stat ale Frantei - tara care este unul dintre polii de greutate
ai Uniunii Europene - ceva in plus fata de ce stim noi?
Sa fie vorba despre o eroare - dar una frumoasa, sa
recunoastem - a unor functionari publici, sau de o premonitie istorica a
verilor de ginta latina ?", se intreaba Timpul
Document german din noiembrie 1940: Planurile
Germaniei naziste pentru România, după ce ar fi câștigat războiul.
Un document german din nov. 1940,
redescoperit recent in Arhivele Nationale, arunca o lumina inedita asupra
planurilor Germaniei naziste pentru Romania, dupa ce ar fi castigat razboiul.
Documentul pare sa fie intocmit
de un diplomat german atasat la Bucuresti si vizeaza o scurta descriere a
societatii si istoriei Romaniei, precum si modul in care Reichul ar trebui sa
procedeze in relatiile cu aceasta tara.
Dar sa lasam documentul
sa vorbeasca de la sine:
România de pe cele două părţi ale
Carpaţilor reprezintă două entităţi deplin diferite. Transilvania şi Banatul
sunt marcate de Europa Centrală; Valahia, Moldova şi ţinuturile de la gurile
Dunării sunt mai degrabă oriental-asiatice. Încă din secolul al X lea cultura
ţărănească şi orăşenească a Imperiului a ajuns până la arcul carpatic. De cealaltă
parte a Carpaţilor nu s-a putut clădi ceva asemănător, de aici începe un spaţiu
colonial care nu este capabil să trăiască într-un mod propriu şi este
influenţat de formele exterioare. Valahia şi Moldova au fost dependente de
imperiile german, turc şi rus şi din păcate la dorinţa acestor puteri au
devenit state „independente”.
„Naţiunea română” nu este nici în
ziua de azi nimic altceva decât o legendă a istoriografiei. Până în secolul al
XIX lea nu a existat de fapt decât o viaţă vegetativă a micului popor de ţărani
şi păstori valahi care număra cu puţin peste un milion de oameni care niciodată
nu au avut o clasă conducătoare proprie ci nişte profitori patriarhali care se
schimbau adesea. Înmulţirea de zece ori a acestei populaţii în secolele XIX şi XX
s-a reuţit prin apariţia sistemului industrial european care a transformat
stepele în terenuri agricole. Această mare şansă economică s-a transformat, ca
la toţi primitivii, într-o creştere a populaţiei. De aici a rezultat un număr
mai mare şi o clasă de mari proprietari lacomi care nu aveau nici o legătură cu
pământul şi cu masele muncitoare; fără să existe un popor şi cu atât mai puţin
o naţiune. Puţinul care are legătură cu voinţa poporului vine din Transilvania.
În cercurile românilor emigraţi aici ca forţă de muncă, în urma contactului
strâns cu cultura mărcilor de graniţă ale Imperiului a apărut dorinţa de a da o
viaţă mai bună neamului propriu. Însă până în ziua de azi s-a rămas la stadiul
de dorinţă.
Aceasta nu putea să fie altfel,
spune Garda de Fier deoarece clasa conducătoare străină orientată doar spre
câştig a nimicit toate încercările de îmbunătăţire. Faptul că turcii, grecii,
evreii şi alţi străini au devenit zeii idealului îmbogăţirii fără limite şi
acceptarea corupţiei ca sistem au făcut ca aceste dorinţe idealistice să nu
aibă nici o şansă. Abia revoluţia din 1940 a dat ocazia unei renaşteri a
poporului român pentru o viaţă de naţiune independentă.
Ar fi o greşeală acceptarea
necritică a acestei teze a Gărzii de Fier. Este adevărat că mişcarea lui
Codreanu este cea mai puternică expresie de sănătate şi voinţă proprie care a
apărut în rândurile populaţiei României. Putem astfel vedea că există aici
substanţe ale unei rase vrednice. Este însă îndoielnic că acestea sunt destul
de puternice pentru a crea un stat şi a transforma o populaţie într-un popor.
În primul rând nu există un conducător şi nici o clasă conducătoare. Codreanu
şi 17.000 de comandanţi subordonaţi au fost înlăturaţi şi „poporul” nu s-a
mişcat. Revoluţia nu a fost făcută de Garda de Fier, ci de Antonescu, un
general despre care se poate spune că este un bărbat curajos. Lovitura de stat
i-a reuşit deoarece inamicii săi au fost nişte nemernici laşi. Şi chiar şi aşa
Antonescu nu ar fi reuşit nimic dacă prăbuşirea politicii externe a vechiului
sistem nu i-ar fi pus în mână toate atuurile.
Revoluţiile adevărate au
drept urmare modificarea politicii externe.
Noua Românie însă trăieşte de la
început pe baza atotputernicei bunăvoinţe a Axei, chiar şi din punctul de
vedere al politicii interne. Anume nu împotriva unor puteri străine a trebuit
Antonescu să cheme trupele germane, ci împotriva propriei sale armate şi
împotriva rezistenţei din cadrul aparatului de stat pentru că într-adevăr nu
avea la îndemână forţe proprii care să îi fie alături. Într-o ţară ai cărei
ofiţeri, funcţionari şi intelectuali aproape fără excepţie sunt obişnuiţi să
trăiască din trădare, acest bărbat care înainte de toate pretinde cinste s-a
confruntat imediat cu o duşmănie crescândă. De asemenea trebuie evitată luarea
drept realitate a viselor gardiştilor. Noua Românie va avea nevoie pentru
totdeauna din punct de vedere al politicii externe de sprijinul trupelor
germane, iar din punctul de vedere al politicii interne pentru cel puţin câteva
decenii.
Garnizoanele germane din România
îi dau Reichului garanţia că nu vor apărea dezordini în sud-estul spaţiului său
vital care ar fi păguboase din punct de vedere politic şi pentru situaţia
aprovizionării sale. Mulţumită capacităţii populaţiei româneşti de a răbda de
foame, mica supraproducţie agrară a României va fi la dispoziţia Reichului şi
petrolul îşi va găsi drumul spre Reich câtă vreme acesta va curge. Astfel prin
aceste exporturi româneşti se pare că vor asigurate lipsurile industriei
germane. Apare acum întrebarea dacă Reichul trebuie să se mulţumească cu atât.
Nu ar fi mai degrabă în interesul său să folosească pe deplin bogăţiile
naturale şi forţa de muncă din această ţară apropiată?
Recolta medie la hectar în România este doar puţin mai mare decât jumătate
din media Reichului, în ciuda faptului că terenul este în general cu mult mai
bun decât cel din Germania. De asemenea nu sunt folosite nici pe departe toate
oportunităţile agricole ale României. Tratatul Wohlthat a indicat numeroase căi
rin care să fie folosite puterile economice ale României şi să fie însufleţite
schimburile comerciale. Tratatul este în continuare în vigoare şi piedicile
politice care se opuneau punerii lui în aplicare au dispărut. Fără îndoială că
mijloacele prevăzute în tratat pot fi folosite acum mai bine, însă este nevoie
de un discipol dornic de învăţătură şi care să fie capabil de dezvoltare asupra
căruia să se facă simţite efectele pedagogice. Însă această viziune trebuie mai
întâi analizată în mod corect. Întreaga
dezvoltare istorică pasivă de până acum a României vorbeşte împotriva unei
posibilităţi de acest fel.
Cunoscătorii ţării ne asigură că
populaţia României nu este una ambiţioasă şi că în mod oriental-slav se
mulţumeşte cu astâmpărarea foamei în loc să se străduiască să îşi asigure toate
cele necesare. Religiozitatea moartă a bisericii ortodoxe îi întăreşte în
această atitudine. Faptul că credinţa ortodoxă se găseşte alături de ideea
naţională şi de cea de ordine în ideologia Mişcării Legionare ne face să nu ne
aşteptăm la nici un fel de schimbare.
Dacă
se doreşte ca România să nu fie doar păstrată ci să fie folosită pe deplin
acest lucru nu poate avea succes doar prin consiliere, ci prin metode
coloniale. Pentru aceasta este nevoie ca în locul proprietăţilor ţărăneşti
minuscule prost exploatate să apară mari moşii care să fie administrate după
metode moderne sub conducere germană. Apoi trebuie ca forţa de lucru care acum
leneveşte să fie ocupată intensiv pe model colonial cu agricultura şi trebuie
alcătuite mair armate de muncitori care să refacă sistemul de drumuri extrem de
înapoiat. Industriile care necesită forţă de muncă intensivă trebuie să fie
transferate din Reich în România.
În acest fel i se va da poporului
german din România o şansă de implicare care să îi dea şi conştiinţa că joacă
un rol important în cadrul Reichului. Poporul german din România a devenit de
puţină vreme o corporaţie de drept public. Ei se poat alătura drapelului
Reichului şi pot să îşi satisfacă serviciul militar în regimente proprii. Prin
aceasta se reuşeşte ca Reichul să nu cedeze acest vechi post de graniţă, ci să
îl păstreze şi cum este de dorit, să îl dezvolte. Ţara de dincoace de Carpaţi
poate prin munca saşilor transilvăneni să primească din nou caracterul unui
district german. De asemenea grupul etnic german oferă o rezervă necesară de
oameni cunoscători ai ţării care să fie folosiţi pentru rezolvarea problemelor
de cealaltă parte a Carpaţilor.
Aceste sarcini pot fi îndeplinite
fără să fie atinsă suveranitatea formală a României (caracteristicile cele mai
importante ale suveranităţii oricum îi lipsesc acestui stat) şi fără ca să fie
blocate posibilităţile de dezvoltare ale puterilor vrednice din rândul
populaţiei româneşti. Modalitatea de acţiune trebuie să fie o impunere pe cale
paşnică. Nu ar trebui să fie dificil de obţinut sprijinul guvernului român
pentru înfiinţarea unor moşii model şi treptat numărul acestor mari moşii să
fie crescut. De asemenea nu ar trebui să fie întâmpinate obstacole de netrecut
pentru punerea sub regie germană a construcţiilor de drumuri şi canale. Nu este
nevoie de mijloace violente pentru penetrarea industrială. Există destul
capital în Reich care caută oportunităţi şi care printr-o organizaţie centrală
de intermediere în mod planificat să fie orientat către România.
Printr-o politică românească
bazată pe realităţi şi nu pe programul imposibil de realizat al unei minorităţi
de gardişti fiecare va primi ceea ce i se cuvine: masele capabil de dezvoltare
o mai bună supraveghere şi alimentare ca până acum, germanii vor primi conducerea
în ceea ce priveşte interesele Reichului şi foloasele cuvenite pentru
contribuţia şi responsabilitatea lor politico-militară, forţele vrednice de
origine românească vor primi participarea la guvernare şi administrare,
conducerea producţiei şi a comerţului.
Misiunea militară germană din România trebuie să apere ordinea astfel încât să nu mai fie posibile dezordinile. Reichul german nu trebuie să lase să îi scape posibilităţile coloniale care se găsesc la uşa sa.
Misiunea militară germană din România trebuie să apere ordinea astfel încât să nu mai fie posibile dezordinile. Reichul german nu trebuie să lase să îi scape posibilităţile coloniale care se găsesc la uşa sa.
Acest document a fost datat 4
noiembrie 1940, adica la inceputul celui de al doilea razboi mondial, cand
regele Carol II abia fusese alungat de pe tron, regimul antonesciano-legionar
era in primele lui zile, iar misiunea militara germana abia se instalase la
Bucuresti.
Din fericire (desi unii ar spune
ca din pacate) aceste planuri ale Germaniei naziste nu au fost niciodata puse
in aplicare pe deplin (cu exceptia favorizarii minoritatii germane si
exploatarea materiilor prime romanesti) deoarece, stim cu totii, Hitler a
pierdut razboiul.
Documentul ramane insa unul
deosebit de interesant, mai ales pentru cei care se intreaba ce ar fi fost daca
Hitler ar fi castigat razboiul si cum ar fi aratat Romania in acel context.
Surse:
sursa foto-document: https://apologeticum.wordpress.com/2012/01/13/raport-german-din-1940-strategia-germaniei-naziste-era-de-a-transforma-romania-intr-o-colonie-ue-a-reusit/
Foto: Haile Selassie
Luna noiembrie 2017 marchează
aniversarea a 87 de ani de la încoronarea ultimului împărat creștin din lume
membru al Comunității Ortodoxe Orientale. In acest sens, publicatia ecumenica OCP
News Service [ http://theorthodoxchurch.info/blog/news/the-last-christian-emperor-haile-selassie-i-and-orthodox-christianity/ ],
a publicat in limba engleza un articol semnat de Solomon Kibriye (Editor – Ethiopian Affairs), centrat pe viata si
credinta lui Haile Selassie I al
Etiopiei. Va oferim, in exclusivitate, traducerea acestui articol,
efectuata in cadrul Redactiei Stiri a Agentiei de stiri Lacasuri Ortodoxe, sub
semnatura KSLCatalin.
Haile Selassie I al Etiopiei: 87 de ani de la intronizarea ultimului
imparat crestin ortodox oriental din lume
Pe 2 noiembrie 1930, la Catedrala
Sfantul Gheorghe din Addis Abeba, Arhiepiscopul copt al Bisericii Ortodoxe
Tewahedo din Etiopia, Abune Kerrilos, il încorona odata pe împăratul Haile
Selassie I, ales al lui Dumnezeu, ca Rege al Regilor Etiopiei.
Pentru prima dată în Istoria
Etiopiei, statele străine au trimis înalți reprezentanți, pentru a fi martorii
întronizarii moștenitorului celei mai vechi dinastii din lume, cu pretinsa
origine in Solomon, din vechiul Israel, și Makeda, regina din Sheba. Regele
George V al Marii Britanii l-a trimis pe fiul său, Prințul Henry, duce de
Gloucester; Regele Vittorio Emanuelle de Italia l-a trimis pe vărul său,
Prințul de Udine; iar Franța l-a trimis pe mareșalul Franchet D'Esperey.
A fost un eveniment monumental
pentru africanii colonizați și pentru oamenii din diaspora africană din
întreaga lume. Aici era un monarh care simboliza Africa antică, un regat cu o
tradiție mândră și o istorie ilustră și o Biserică pretinsa la fel de veche ca
Creștinismul însuși. Aceasta a declanșat un mare sentiment de mândrie în multe
inimi din întreaga lume. Cu toate acestea, urma sa fie ultima încoronare a unui
împărat creștin pe care lumea avea sa o vada aici.
Haile Selassie I al Etiopiei, eliberator al tarii sale
Împăratul Haile Selassie a
devenit o figură foarte iconică. Atitudinea lui împotriva lui Mussolini și
invazia fascistă asupra regatului său l-au transformat într-o stea
internațională, mai ales după discursul său din cadrul Ligii Națiunilor, din 30
iunie 1936. Demnitatea sa si mantaua intunecata pe care o afisa urcand pe
podium, l-au facut sa castige o mare simpatie. Cu toate acestea, discursul său
puternic a ridicat problema amenințarilor la adresa păcii mondiale, iar
printr-o declaratie numita profetica, a prezis viitorul Război Mondial:
"Noi suntem astazi, maine veti fi voi".
A făcut apel, fără succes, la
Liga Națiunilor, împotriva cuceririi țării sale de către italieni (1935–1936).
Ca urmare, a fost detronat și exilat în Marea Britanie, intr-un exil dificil,
care a durat cinci ani, înainte de venirea celui de-al Doilea Război Mondial.
În 1940 s-a dus în Egipt, unde a format o armată cu care, în ianuarie 1941, a
intrat în Etiopia alături de forțele britanice, conducand o campanie aliată,
prin care și-a eliberat țara în 1941, făcând din Etiopia prima țară eliberată
de sub ocupația Axei. A fost reinstalat pe tron, în data de 5 mai 1941.
O intrebare apare, insa, în mod
firesc: care a fost modul in care Împăratul a abordat credința sa? Ce a
realizat pentru Biserica sa de acasa și la nivel internațional?
Haile Selassie I al Etiopiei: o viata pentru Biserica sa
Răspunsul este acela, că credința
împăratului a fost unul dintre lucrurile care l-au definit clar. Conform
tuturor marturisirilor, impăratul era un om foarte credincios. S-a nascut ca
Lij Tafari Makonnen, fiu al lui Ras Makonnen Wolde Mikael, guvernator al
provinciei Harrarge, pe 23 iulie 1892. Mama sa a murit in timp ce era inca
nou-nascut. Tatăl său a fost primul văr al împăratului Menelik al II-lea al
Etiopiei și ministrul său de externe de-facto, călătorind adesea si lăsând
îngrijirea zilnică a fiului său si o mare gospodarie pe seama rudelor.
Tânărul Lij Tafari a primit
educația tradițională a unui băiat din timpul dinastiei imperiale și a
nobilimii mari. El a fost lasat in grija preoților ortodocși, care l-au
instruit în tainele lecturii și scrierii, iar la vârsta de șase ani putea
recita Cartea Psalmilor în geez (limba antică a Etiopiei, acum folosită doar la
Sfanta Liturghie). La vârsta de nouă ani a fost hirotonit diacon, de către
Arhiepiscopul copt de Etiopia, Abune Mattewos (Matei), asista la oficierea
Sfintei Liturghii și învăța toate ritualurile și obiceiurile Bisericii. În
același timp, tatăl sau s-a ingrijit să primească instruire pe subiecte moderne
și în domeniul limbilor străine, printr-un preot catolic francez local, dar a
continuat sa-și păstreze credinta sa ortodoxă.
În 1917, nobilimea Imperiului
Etiopian s-au unit și l-a înlăturat pe împăratul desemnat, Lij Iyasu, de pe
tronul imperial, pentru apostazie. Lij Iyasu fusese numit moștenitor al
tronului, de către bunicul său, Împăratul Menelik al II-lea, dar nu a fost
încoronat niciodată după moartea lui Menelik din 1912. El a fost acuzat că s-a
convertit la islam și a fost excomunicat de Arhiepiscopul Abune Mattewos.
Acesta a fost înlocuit, pe tronul imperial, de fiica lui Menelik, împărăteasa
Zewditu. Întrucât noua împărăteasă nu avea copii care sa fi supraviețuit
copilariei, Tafari Makonnen a ajuns sa primeasca titlul de Ras și a fost facut
Prinț și Regent al Imperiului, guvernand țara în numele ei.
Din momentul în care a preluat
responsabilitatea statului, tânărul prinț a muncit din greu pentru a avansa
cauza credinței sale creștin-ortodoxe. Aproape imediat, a început negocierile
cu Patriarhia Coptă din Alexandria, pentru hirotonirea episcopilor etiopieni
nativi. Începând cu secolul al IV-lea, când Sfântul Athenathie l-a desemnat pe
Sfantul Frumetius ca prim episcop al Etiopiei, Abune Salama, Etiopia primea doar
cate un singur episcop copt pentru a-i încorona pe monarhi, a binecuvânta
altarele bisericești, a hirotoni clerici și a-i conduce pe credincioșii
ortodocși. Împăratul Yohannes al IV-lea (rege 1872-1889) a reușit să-l facă pe
Papa copt să numească patru episcopi pentru Imperiul său, dar aceștia au murit
unul câte unul, fără succesori numiți, ultimul fiind Abune Mattewos care a
încoronat-o pe împărăteasa Zewditu.
Ras Tafari Makonnen i-a susținut
pe episcopii nativi, dar Cairo a opus rezistenta. În cele din urmă, printr-un
compromis, Biserica Coptă a numit un copt, Abune Kerrilos (Cyril), ca
Arhiepiscop al Etiopiei, și cinci episcopi născuți in Etiopia, pentru a sluji
sub el, în anul 1928. Acest lucru a redus foarte mult greutățile cu care se
confruntau numeroasele biserici din intreaga țara, de acum barbatii fiind
trimisi pe distanțe mai scurte pentru a fi hirotoniți de un episcop. Noii
episcopi vorbeau limbile materne și erau mai activi în conducerea zilnică a
eparhiei lor, decât fusesera predecesorii născuți copti.
A fost un mare progres pentru
Biserica Etiopiană. Odată încoronat ca împărat, Haile Selassie a continuat să
militeze, la Cairo, pentru a hirotoni, în cele din urmă, și un etiopian nativ,
ca arhiepiscop. A fost un refuz lung și dificil, dar după ce ocupația
italienească s-a încheiat, negocierile au prins putere, iar în 1948 s-a ajuns
la un acord în care succesorul lui Abune Kerrilos sa fie un etiopian ales de un
nou set de 5 episcopi nativi etiopieni numiți de Patriarh.
Prin aceasta, Biserica Etiopiană
si-a câștigat autocefalia. În 1951, Papa Copt Yosab al II-lea l-a hirotonit pe
Abune Basilios ca prim Arhiepiscop ales la nivel național, nativ etiopian. Cu
alte negocieri și acorduri, în 1959, Papa Kerrilos al VI-lea l-a ridicat pe
Abune Basilios la rang de Patriarh-Catolicos, iar pentru Biserica Etiopiană a
fost o realizare pe care n-o reusise niciun alt conducator etiopian începând cu
secolul al IV-lea.
Pe lângă autocefalie, Împăratul a
făcut mult pentru a reforma conducerea Bisericii. În 1942, a adoptat o lege
care reforma finanțele Bisericii. În 1944 a înființat Colegiul Teologic Sfânta
Treime, prima instituție modernă de învățământ teologic superior din țară. El a
comandat o nouă traducere a Sfintei Scripturi în limba moderna amharic, în 1960,
și a fost distribuită pe întreg teritoriul. Haile Selassi a fost responsabil cu
construirea nenumăratelor biserici din întreaga țară. Intre cele mai importante
se numara Catedrala Sfintei Treimi, Biserica Sfântului Ștefan, Biserica
Sfântului Marcu, Biserica Mântuitorului Lumii (Meskea Hazunan Medhane Alem),
din Addis Abeba. În afara capitalei, se remarca noua Biserică Sf. Takla
Haimanot din Manastirea Debre, Manastirea Asebot, Biserica Sfantul Arhanghel
Gavriil din Kulibi, Biserica Marii Mănăstiri din Waldeba și, mai presus de
toate, noua Catedrală a Sfintei Maria din Sion, în Axum, și multe altele.
Haile Selassie I al Etiopiei: Aparator al Credintei
Haile Selassie a fost un mare
ctitor de biserici. De asemenea, a aranjat totul astfel incat Biserica să se
alăture Consiliului Mondial al Bisericilor și să participe la forumuri
internaționale pentru prima dată. Împăratul a fost un om dedicat ideii
ecumenismului creștin și, mai ales, unitatii comunității ortodoxe orientale.
Recunoscând că Bisericile Ortodoxe Orientale nu s-au întâlnit niciodată
împreună de la Sinodul din Efes, și nu luaseră vreo decizie de asociere de când
avusesera poziția comună la Sinodul din Calcedon, împăratul a convocat o
conferință a celor cinci Biserici Ortodoxe Orientale de atunci, la Addis Abeba,
în 1965, punand capat perioadei de izolare reciproca a acestora.
Cele cinci Biserici au discutat
aspecte de interes comun, din 15 ianuarie pana pe 23, ajungând la decizii
istorice și convenind să lucreze în mai multă unitate pe viitor. Drept
recunoștință, șefii celor cinci Biserici Orientale i-au conferit împăratului
titlul de "Apărător al Credinței", pe care l-a purtat cu respect și
mândrie. Împăratul a fost un susținător devotat al comunităților creștine
aflate sub presiune, în special în rândul ortodocșilor orientali. Încă din
prima sa vizită în străinătate ca Prinț, în 1923, a fost mișcat de situația
multor orfani din genocidul armean, acestia aflandu-se sub ingrijirea
Patriarhiei Armene din Ierusalim. El a adoptat 40 de băieți și i-a dus adus în
Etiopia, unde le-a acoperit personal cheltuielile educaționale și de trai,
acestia alăturându-se unei comunități armene deja existente în Etiopia. Acești
băieți armeni erau cunoscuți sub numele de "Arba Lijoch" (patruzeci
de copii din Amharic). Ei au continuat întemeind familii armeano-etiopiene
proeminente, care activau în diverse meserii și în societate în general.
Împăratul a fost, de asemenea, un
bun prieten al comunitatii mari grecesti din Etiopia și se știe că a intarit în
mod deosebit statutul Patriarhiei Ecumenice, în fata autorităților turcești, în
momente de incercari. Vizitele sale în țările din Blocul Estic au fost
întotdeauna marcate de respect din partea ierarhiilor ortodoxe locale, în
timpul opresiunii comuniste, fie că era vorba de Moscova, Belgrad sau București
(1964, Gheorghe Gheorghiu Dej il decoreaza cu Steaua României). Mai multe
puteţi vizualiza în clipul de mai sus.. Împăratul Haile Selassie a avut o
atitudine plina de grija, intervenind până la un anumit nivel, in fata regimului
oficial opresiv cu care se confruntau aceste Biserici captive. În Iugoslavia,
pentru a-l mulțumi, mareșalul Joseph Broz Tito a restaurat chiar si o Capela
Regală a Sfântului Andrei înaintea vizitei împăratului, știind că Împăratul ar
fi fost nemulțumit să o vadă în starea anterioara.
În viața sa personală, împăratul
Haile Selassie era profund credincios. El a urmat regulile rigide de postire
ale Bisericii sale, urmând o dietă strict vegetariană în zilele de post. Haile
Salassie participa aproape zilnic la Sfânta Liturghie, vizitând diferite
biserici. Se impartasea de două ori pe lună - conform tatălui autorului
articolului de fata, martor al acestui program. Înainte de fiecare călătorie pe
care o intreprindea în străinătate, mergea mai întâi la Catedrala Sfânta Treime
pentru a se ruga. Prima oprire, la intoarcere, era tot Catedrala Sfânta Treime,
si tot pentru a se ruga. În timpul zilei, dacă vedea vreun preot, indiferent
cât de umil ar fi fost acela, el se oprea să-i sarute mana.
Fiecare declarație publică era un
omagiu adus Creatorului și cerea binecuvântărea Sa. Când a căzut monarhia,
Biserica Ortodoxă Etiopiana Tewahedo si-a pierdut statutul său de Biserică de
Stat. După ce a fost detronat de către junta militară marxista Derg, în
septembrie 1974, împăratul a fost ținut sub arest într-o clădire mică, in
Palatul Imperial Menelik din Addis Abeba. Această clădire se afla in apropierea
uneia dintre bisericile Palatului, Biserica Maicii Domnului (Kidane Meheret).
Oprit de la participarea la Sfânta Liturghie, însoțitorii săi au atestat că
Împăratul, îmbătrânit, statea la una din ferestrele acestei case, pentru a
vedea biserica și putea da toate răspunsurile, luand parte macar pe aceasta
cale la Sfanta Liturghie.
Din păcate, după ce a murit în
august 1975 în circumstanțe extrem de suspicioase și misterioase în timp ce era
întemnițat, Haile Selassie a fost îngropat într-un mormânt ascuns si nemarcat.
Guvernul Derg a interzis în mod special desfășurarea oricărui tip de slujbă
funerară sau memorialistică pentru împărat. În noiembrie 2000, Biserica
Ortodoxă ecumenică Tewahedo a efectuat o slujba funerară imperială completă
pentru el, iar osemintele împăratului Haile Selassie fusesera dezgropate din
mormântul secret si reîngropate de către noul guvern al Etiopiei.
Deși noul guvern a refuzat
onoruri de stat pentru împărat, Biserica a luat ulterior rămășițele regale și
Haile Selassie a fost pus să se odihneasca in locul de veci pe care si-l
pregătise lângă soția sa, împărăteasa Menen, într-o capela din interiorul
Catedralei Sfintei Treimi. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Etiopiene Tewahedo la
vremea aceea, Abune Paulos, a adus un omagiu împăratului Haile Selassie, ales
al lui Dumnezeu, Rege al Regilor Etiopiei. El a dpus, că nu numai Biserica
Etiopiană Tewahedo, ci intreaga Etiopie, Africa și lumea în general, îi datorau
împăratului Haile Selassie o cinstire imensă.
Lui Coloşenco transmite-i, rugu-te, salutări de la mine, iar dacă e Lupaşcu, colegul, din Brăila, şi lui.
RăspundețiȘtergerePe tine te fericesc. Ai vână şi o foloseşti. Îmbrăţişări.