Demonetisation
NEWS FROM THE WEEK
With a formidable push to cleanse
India's financial system, demonetisation led to highest ever unearthing of
black money.
Here
are some interesting facts on the multi-dimensional benefits of DEMONETISATION:
17.73 lakh suspicious cases
identified that do not match the tax profile.
Deposits worth Rs 3.68 lakh crore
under suspicion.
2.24 lakh shell companies faced
the axe.
Stone-pelting incidents in
Kashmir came down by 75% from the previous year.
Reform,
Perform and Transform is our Mantra: PM Modi
In an
event on India's Business Reforms and Ease Of Doing Business which had World
Bank CEO Kristalina Georgieva in attendance, Prime Minister Narendra Modi
expressed confidence on the nation continuing to perform progressively well on
'Ease of Doing Business' due to the slew of reforms initiated in the last three
years.
Media Must Make an Extra Effort to Maintain
Credibility: PM Modi
Speaking
during the 75th
anniversary of Tamil daily Dina Thanthi in Chennai, the Prime Minister
highlighted the role of vernacular press in dissemination of critical
information on the ground. He also elucidated the importance of factual
reporting by the media.
PM Interacts with Global CEOs of the Food
Processing Sector
During
a discussion, CEOs of global food processing giants hailed the vision of Prime
Minister's vision of doubling farm incomes and the progress of structural
reforms and bold initiatives such as GST and the liberalization of the FDI
regime, unleashed under his leadership. PM also addressed the first World Food
India, a mega international event to showcase India's capabilities in food
processing.
MEDIA COVERAGE
This message was sent to george_anca[at]yahoo[dot]com
from Prime
Minister's Office through
no-reply[at]sampark[dot]gov[dot]in
De
ce e fain sa fii roman cand calatoresti
Stiu, sunt multi care se
rusineaza cu cetatenia lor romaneasca cand merg in strainatate. Calatorind in
jurul lumii, mi-am dat insa seama ca nu-i deloc rau sa fii roman. Ba
dimpotriva. Relaxeaza-te si bucura-te de originle tale, oriunde mergi. Uite si
cateva motive sa faci asta:
- Ai un pasaport bun pe care scrie UE si n-ai probleme cu viza, aproape nicaieri. Daca erai unul dintre cei 2,5 miliarde de chinezi sau indieni de pe pamant, ai fi masurat cozile la ambasada in kilometri.
- Daca intr-o expeditie prin jungla vei fi inconjurat de lighioane, o sa te descurci, cu calm. Esti pregatit de mic pentru astfel de situatii, de cand te alergau cainii prin cartier. Colegul tau japonez de expeditie o sa clacheze emotional.
- Datorita climei de acasa, te adaptezi usor si in locurile calduroase, si in alea friguroase. Daca erai norvegian si mergeai in Africa, te-ai fi inrosit ca un posterior de babuin, din prima zi. Daca erai, in schimb, un african si mergeai in Norvegia (in situatia absurda in care primeai viza), ti-ar fi inghetat chiar si lucrul de care erai cel mai mandru.
- Calatoresti ca turist, backpacker, explorator sau afacerist. Daca ai fi fost somalez sau nord-coreean, ai fi calatorit doar ca refugiat.
- Imbalmajesti binisor engleza si asta te ajuta peste tot in lume. Chiar daca n-ai fost studios la scoala, ai prins limba lui Brad Pitt si Clint Eastwood, din filme. Daca ai fi fost spaniol sau italian, i-ai fi auzit pe baietii astia vorbind doar in limba ta.
- Multi occidentali superficiali au o parere atat de proasta despre tara ta, incat n-ai cum sa-i dezamagesti. Aproape orice vei face, le vei depasi asteptarile. Daca ai fi fost neamt si n-ai fi avut chilotii aranjati pe culori, erai deja o dezamagire.
- Si intr-un taxi din Argentina, si intr-o carciuma din Franta, si intr-o discoteca din Thailanda vei putea spune des "This song is from my country." Daca ai fi fost rus, n-ai fi stiut sa spui asta.
- Daca te enervezi tare, poti sa injuri temeinic, neaos, pe oricine, pe limba ta. Daca ai fi fost englez, ai fi incasat-o de la a doua silaba."Fuck y."
- Ai un pasaport bun pe care scrie UE si n-ai probleme cu viza, aproape nicaieri. Daca erai unul dintre cei 2,5 miliarde de chinezi sau indieni de pe pamant, ai fi masurat cozile la ambasada in kilometri.
- Daca intr-o expeditie prin jungla vei fi inconjurat de lighioane, o sa te descurci, cu calm. Esti pregatit de mic pentru astfel de situatii, de cand te alergau cainii prin cartier. Colegul tau japonez de expeditie o sa clacheze emotional.
- Datorita climei de acasa, te adaptezi usor si in locurile calduroase, si in alea friguroase. Daca erai norvegian si mergeai in Africa, te-ai fi inrosit ca un posterior de babuin, din prima zi. Daca erai, in schimb, un african si mergeai in Norvegia (in situatia absurda in care primeai viza), ti-ar fi inghetat chiar si lucrul de care erai cel mai mandru.
- Calatoresti ca turist, backpacker, explorator sau afacerist. Daca ai fi fost somalez sau nord-coreean, ai fi calatorit doar ca refugiat.
- Imbalmajesti binisor engleza si asta te ajuta peste tot in lume. Chiar daca n-ai fost studios la scoala, ai prins limba lui Brad Pitt si Clint Eastwood, din filme. Daca ai fi fost spaniol sau italian, i-ai fi auzit pe baietii astia vorbind doar in limba ta.
- Multi occidentali superficiali au o parere atat de proasta despre tara ta, incat n-ai cum sa-i dezamagesti. Aproape orice vei face, le vei depasi asteptarile. Daca ai fi fost neamt si n-ai fi avut chilotii aranjati pe culori, erai deja o dezamagire.
- Si intr-un taxi din Argentina, si intr-o carciuma din Franta, si intr-o discoteca din Thailanda vei putea spune des "This song is from my country." Daca ai fi fost rus, n-ai fi stiut sa spui asta.
- Daca te enervezi tare, poti sa injuri temeinic, neaos, pe oricine, pe limba ta. Daca ai fi fost englez, ai fi incasat-o de la a doua silaba."Fuck y."
- Cand te vei intoarce acasa,
mama te va astepta cu masa plina de bunatati, cum numai ea stie sa prepare.
Daca ai fi fost thailandez, mama putea sa fie de fapt tata.
- In Orientul Mijlociu, localnicii te invita amabili la ei acasa, auzind ca vii din Romania, o tara pe care o respecta. Daca ai fi fost american, te-ar fi invitat oricum la ei acasa, dar nu-ti mai dadeau drumul decat pe recompensa.
- Daca vreun dubios iti propune un curs de schimb valutar mai bun ca la banca, te prinzi repede ca-i hot. Daca ai fi fost scandinav, aveai deja buzunarele goale.
Acum, daca tu esti suparat ca te-ai nascut roman, nu cred c-o sa te conving sa-ti schimbi parerea. Lamenteaza-te putin, asteapta viata viitoare, si poate, cine stie, vei fi neamt. Sau poate congolez. Eu, unul, cred ca doar o viata am si-n aia sunt roman. Si nu e rau deloc.
- In Orientul Mijlociu, localnicii te invita amabili la ei acasa, auzind ca vii din Romania, o tara pe care o respecta. Daca ai fi fost american, te-ar fi invitat oricum la ei acasa, dar nu-ti mai dadeau drumul decat pe recompensa.
- Daca vreun dubios iti propune un curs de schimb valutar mai bun ca la banca, te prinzi repede ca-i hot. Daca ai fi fost scandinav, aveai deja buzunarele goale.
Acum, daca tu esti suparat ca te-ai nascut roman, nu cred c-o sa te conving sa-ti schimbi parerea. Lamenteaza-te putin, asteapta viata viitoare, si poate, cine stie, vei fi neamt. Sau poate congolez. Eu, unul, cred ca doar o viata am si-n aia sunt roman. Si nu e rau deloc.
NICOLAE GRIGORE
MĂRĂȘANU
Gârliţa noima
Copil, stăteam seara pe
prispa casei şi priveam stolurile de păsări care treceau din bălţile din Sud,
în cele din Nord, pe deasupra mea, peste fluviu. Nu ştiu de ce, dar aproape nu
era stol să nu aibă o pasăre rămasă mult în urmă. Sărmana, cum mai striga! Să o
aştepte, să o ajute! Stolul rămânea însă neîndurător, naviga după legi proprii,
ca un metronom, spre cuibarele nopţii. Mă tulbură şi în somn ultima pasăre care
traversează în zbor
fluviul, seara, spre cuib. Este totdeauna singură. Nu o văd în noapte, dar îi
aud strigătul intermitent, prelung prin ceţurile umede şi reci ale toamnelor.
Nu e un cântec, ci o strigare după stolul ce s-a dus mult înainte, în bălţile
de peste fluviu. E un semnal de teamă, ajutor, deznădejde, cădere în haos. Dar
nimeni nu o aude: nici cerul, nici fluviul, nici pământul. Numai eu şi acum o
aud. Îi cunosc şi-i înţeleg în profunzime strigătul, înotul prin însingurarea
de sub Crucea Sudului. Vaierul ei s-a topit din copilărie în mine şi-l port şi
azi ca pe un dulce ghimp în memoria inimii. Aduce cu mugetul vapoarelor prin
ceţurile oceanelor: avertizare, salvare, strigăt împotriva morţii. Tata îmi
spunea că pasărea însingurată e o gârliţă, care, bolnavă ori bătrână, nu mai
poate să urmeze ritmul stolului. Şi că singura salvare stă în puterea ei de a
ajunge din urmă stolul, într-o clipă de zăbavă a acestuia. Şi mă întristam
gândind că şi acolo sus, în zborul impetuos al stolului există bătrâneţe şi
moarte!
O să mă întrebi dacă imaginea acestei păsări singure m-a inspirat. Sigur că m-a inspirat.
O să mă întrebi dacă imaginea acestei păsări singure m-a inspirat. Sigur că m-a inspirat.
Gârliţa când
strigă
Seara prin ceţuri,
Spre casă?
Seara prin ceţuri,
Spre casă?
CASA REGALĂ
Istoricul Dan Falcan a declarat
la REALITATEA TV că acest scandal ar fi putut fi evitat şi că nu face decât să
umbrească
"Prinţul a fost înlăturat
acum doi ani. Nu a fost decăzut din calitatea lui de nepot, era legitim să
poată să-şi vadă bunicul. E de neînţeles. Lucrurile acestea dau credit că a
existat un conflict îmtre Principesa Margareta şi Nicolae. Ei (n.r. Principesa
Margareta şi Princepele Radu) puteau să ia decizia de a-i permite să-l
vadă sau nu pe Rege", a declarat Dan Falcan la REALITATEA TV.
Acesta a mai spus că ar fi
trebuit să apară în spaţiul public mai multe ştiri despre sănătatea Regelui
Mihai. "Majestatea sa, săracul, a avut o viaţă lipsită de afecţiune. a
început cu lipsa afecţiunii mamei sale. Aceste lucruri nu fac bine regelui
Mihai, Casei Regale. Puteau fi evitate să fie aduse în spaţiul public", a
declarat istoricul.
Reamintim "în seara de
marţi, 7 noiembrie 2017, Nicolae Medforth-Mills a făcut o tentativă de violare
a domiciliului Majestăţii Sale Regelui, la reşedinţa din Elveţia. Dl Medforth-Mills
a forţat uşa casei, implicând în incident şase persoane, dintre care trei
colaboratori ai Casei Majestăţii Sale. Dl Medforth-Mills a agresat fizic şi
verbal trei persoane. Una dintre ele prezintă răni corporale. În final, el a
fost împiedicat să forţeze intrarea în casă. Majestatea Sa a făcut clar, de mai
multe luni de zile, faptul că refuză să-şi vadă nepotul, lucru adus la
cunoştinţă dlui Medforth-Mills în repetate rânduri", transmite Biroul
de Presă al Regelui Mihai I.
Casa Regală a înaintat o plângere la poliţia
elveţiană.
"La incident au fost
prezente trei infirmiere, venite să trateze pe Majestatea Sa, care nu au putut
să-şi facă la timp datoria. De asemenea, infirmierele au făcut cunoscut că se
tem pentru integritatea lor corporală şi că vor lua în discuţie la instituţia
lor dacă vor mai veni sau nu să-l trateze pe Rege. Incidentul a survenit la
doar o oră după ce Regele Mihai primise Sfânta Împărtăşanie de la trimisul ÎPS
Mitropolitului Iosif", se mai precizează în comunicatul de presă.
Incidentul a avut loc în
condiţiile în care, luni, Casa Regală a României a anunţat că starea de
sănătate a Regelui Mihai s-a înrăutăţit şi că Principesa Margareta şi
Principele Radu au plecat duminică, 5 noiembrie, de urgenţă în Elveţia. De
altfel, miercuri, Biroul de Presă al Majestăţii Sale a anunţat că sărbătoarea
Sfinţilor Mihail şi Gavriil îl găseşte pe Regele Mihai în stare de suferinţă,
la reşedinţa din Elveţia, motiv pentru care nu va exista niciun eveniment
organizat cu ocazia onomasticii sale.
Nicolae, în vârstă de 32 de ani,
a primit titlul de principe în 2010, iar din 2008 a participat la diferite
acţiuni, ecologiste şi caritabile.
Biroul de Presă al Regelui Mihai
I a anunţat, pe 11 august 2015, printr-un comunicat de presă, că Regele Mihai I
a semnat un document prin care a retras nepotului său Nicolae, fiul Principesei
Elena, titlul de "Principe al României" şi calificativul de
"Alteţă Regală". De asemenea, Regele Mihai I l-a exclus pe Nicolae
din linia de succesiune la Coroana României. Aceste hotărâri au intrat în
vigoare pe 1 august 2015.
În comunicat se specifica faptul că "Regele Mihai a luat deciziile de
mai sus cu gândul la România timpurilor care vor veni după încheierea domniei
şi vieţii fiicei sale, Margareta, Custodele Coroanei".
Nicolae, în vârstă de 32 de ani,
a primit titlul de principe în 2010, iar din 2008 a participat la diferite
acţiuni, ecologiste şi caritabile.
Biroul de Presă al Regelui Mihai
I a anunţat, pe 11 august 2015, printr-un comunicat de presă, că Regele Mihai I
a semnat un document prin care a retras nepotului său Nicolae, fiul Principesei
Elena, titlul de "Principe al României" şi calificativul de
"Alteţă Regală". De asemenea, Regele Mihai I l-a exclus pe Nicolae
din linia de succesiune la Coroana României. Aceste hotărâri au intrat în
vigoare pe 1 august 2015.
În comunicat se specifica faptul că "Regele Mihai a luat deciziile de
mai sus cu gândul la România timpurilor care vor veni după încheierea domniei
şi vieţii fiicei sale, Margareta, Custodele Coroanei".
DOINA BORICEANU
Azi... Pe gânduri
noi ne-am iubit cândva?... vreodată?...
şi când am stat pe-o bancă-n parc?
pe unde zace puterea-ne-aruncată
de-a prinde vise în de Crăciun colac?
am mers pe drum ţinându-ne de mână?
şi palma ta fierbinte m-ar fi sărbătorit
trecând-fior peste ce am făptură,
şi când vreodată ne-am iubit-iubit?
mi-ai cunoscut tu paşii, ca să-i recunoşti?
ai picurat ceară de nesfârşind luceafăr
să pui pecete potecii scrise-n noi,
te chem, de tine nu vreau să mă apăr!
în dimineţi de rouă când m-ai trezit?
când braţul tău sub cap alin l-ai potrivit?
când mi-ai aprins în ochi fir de-asfinţit?
şi oare de ce nu ştiu când ne-am iubit?
mi-ai dat tu apă din nestăpânitele izvoare?
mi-ai mângâiat privirile-mi ucise?
mi-ai rupt din azima amiezii
să-mi duci la gură
grea de dragoste îmbucătură,
şi unde poiana de suflet cu mânjii?
alergi şi azi pe creste-n zi, în noapte
să te asiguri liniştii că mă poţi găsi, chiar poţi.
dar fântâna, ştii?, a secat de uitatele şoapte
şi în ciubăr vechi doar apă... apă frântă scoţi...
Un personaj fabulos: Enescu
- As porni dialogul nostru de la o curiozitate. Cum va explicati ca cea mai mare inflorire a muzicii din istoria romanilor a avut loc in epoca interbelica?
- Ca sa ai cultura, trebuie sa ai intai bunastare. Dupa unirea din 1918, romanii o duceau bine si tara intreaga era cuprinsa de un mare avant patriotic, de o dorinta puternica de a face ceva concret pentru aceasta Romanie Mare. Atunci au aparut institutii importante, care ne lipseau si care au creat, prin prezenta lor, un cadru favorabil.
- As porni dialogul nostru de la o curiozitate. Cum va explicati ca cea mai mare inflorire a muzicii din istoria romanilor a avut loc in epoca interbelica?
- Ca sa ai cultura, trebuie sa ai intai bunastare. Dupa unirea din 1918, romanii o duceau bine si tara intreaga era cuprinsa de un mare avant patriotic, de o dorinta puternica de a face ceva concret pentru aceasta Romanie Mare. Atunci au aparut institutii importante, care ne lipseau si care au creat, prin prezenta lor, un cadru favorabil.
In
1920, Filarmonica se modernizeaza, sub conducerea dirijorului George Georgescu,
care se intoarce de la Berlin si aduna in preajma lui crema absolventilor de
Conservator.
In
1921, Opera Romana devine institutie finantata de la buget. Apar Conservatorul
si Teatrul National de la Cluj. Apar radioul si discul si, odata cu ele,
posibilitatea de a-i asculta pe interpretii preferati si in saloanele de acasa.
Dar poate ca adevarata explicatie pentru spiritul
extraordinar de emulatie care a existat pe scena muzicii interbelice este
fabuloasa prezenta a compozitorului George Enescu.
Enescu
a reusit sa coaguleze in jurul lui personalitatile de varf ale epocii. El este
cel care, prin muzica, a sincronizat cultura romana cu cea occidentala. A avut
extraordinara dorinta de a ridica nivelul culturii romane si al muzicii in
special.
Facea circuite obositoare, mergea in
douazeci, douazeci si cinci de orase de provincie sa cante Bach si, daca era
intrebat la ce bun, ca lumea simpla nu intelege o muzica atat de profunda, el
raspundea: "Nu-i nimic ca nu pricepe Bach, sa-l ia ca pe un
medicament!". In 1913, a instituit un premiu national de compozitie pe
care l-a acordat anual, pana in 1946, cand a parasit definitiv Romania.
Mai
mult, el si dirija compozitiile castigatoare, pentru a le populariza. Enescu a
fost un far calauzitor pentru intreaga generatie interbelica, a ridicat nu doar
nivelul epocii respective, ci si al celei care i-a urmat.
Dupa
cel de-al doilea razboi mondial, am avut un manunchi de muzicieni adevarati,
care au fost recunoscuti peste hotare si care i-au dus lui Enescu faima mai
departe.
Despre ei s-a vorbit ca despre Scoala lui George Enescu: Anatol
Vieru, Stefan Niculescu, Aurel Stroe, Tiberiu Olah, Pascal Bentoiu, Theodor
Grigoriu, Dumitru Capoianu, Miriam Marbe.
- Ati putea sa-i faceti un portret artistului si omului Enescu?
- Ati putea sa-i faceti un portret artistului si omului Enescu?
Enescu
a fost o faptura cu totul exceptionala. Avea o memorie fantastica. Bela Bartok
i-a dat odata in tren o partitura. Enescu a citit-o atent de cateva ori, pana
la destinatie, apoi i-a returnat-o. A doua zi a cantat-o din prima, fara s-o
mai deschida.
Canta cincizeci si doua de volume de Bach pe de rost. Dirija
Wagner pe dinafara. Era parca venit din alta lume. Canta din gura, canta la
fluier, la pian, la vioara, la violoncel, la flaut, la corn, la orga. Era un
poliinstrumentist. Avea tot timpul ce povesti. Era glumet, spontan, facea
poezii, epigrame si cuplete. Avea dar literar si dar de desenator. Era un
excelent caricaturist.
Era tipul renascentist, cumula un talent fabulos.
Avea maniere, stia sa fie elegant cand se cerea, dar era si nepretentios, de o
mare modestie. Cand pleca in turnee, nu-si lua bilet la vagonul de dormit. Se
culca la clasa a doua, intins pe scaune, asa cum era imbracat. Mergeau colegii
lui si-l rugau pe seful de vagon sa nu mai bage pe altcineva in compartiment,
fiindca "maistrul doarme un pic ca ari concert la Botsieni".
Cand ajungea, cu pantalonii necalcati, suia
direct in trasura si gonea la hotel. Era gurmand. Ii placea mancarea buna. Si
ii placeau mult femeile.
Era un barbat foarte frumos si dorit. Cand
se terminau concertele, navaleau femeile pe el sa-l invite la ele, sa ia masa.
In mare parte din fotografii, apare alaturi de femei frumoase din societatea
inalta. A avut nu stiu cate propuneri de casatorie. A avut si o fata din flori,
despre care nu s-a stiut nimic in timpul comunismului.
- Despre cine e vorba?
- Despre cine e vorba?
-
Fata lui a fost croitoreasa la Opera Romana, de unde a iesit la pensie. A murit
in Bucuresti. A fost o fiinta foarte modesta, care nu s-a batut niciodata cu
nimeni sa demonstreze nimic. S-a multumit cu conditia ei.
- Enescu s-a casatorit, totusi, dar foarte tarziu. Avea 57 de ani. De ce tocmai atunci?
- Marea lui dragoste a fost Maruca Cantacuzino, pe care a iubit-o ca un nebun. A cunoscut-o, din cate se pare, la Peles, prin 1911-1913, in cercurile Reginei Maria, de care ea era foarte apropiata. Maruca era casatorita cu Misu Cantacuzino, care se pare ca stia de idila ei cu Enescu. Misu a murit in 1928, intr-un accident de automobil.
- Enescu s-a casatorit, totusi, dar foarte tarziu. Avea 57 de ani. De ce tocmai atunci?
- Marea lui dragoste a fost Maruca Cantacuzino, pe care a iubit-o ca un nebun. A cunoscut-o, din cate se pare, la Peles, prin 1911-1913, in cercurile Reginei Maria, de care ea era foarte apropiata. Maruca era casatorita cu Misu Cantacuzino, care se pare ca stia de idila ei cu Enescu. Misu a murit in 1928, intr-un accident de automobil.
Tot atunci, Maruca l-a cunoscut pe Nae Ionescu, de
care s-a indragostit, la randul ei, nebuneste. Langa el, cum marturisea in
jurnalul ei, simtea cum ameteste, ghicind, sub pielea lui, pe insusi Lucifer.
Relatia lor a durat sapte ani, iscand
gelozii cumplite din partea lui Enescu, cu care a intrerupt si reluat legatura de
foarte multe ori. Enescu a asteptat-o insa rabdator. Ce fascinatie trebuie sa
fi exercitat aceasta femeie asupra acestor barbati, ambii mai mici ca ea!
Enescu cu 3 ani, Ionescu cu 12! Cand acesta din urma a parasit-o, Maruca s-a
imbolnavit de nervi. Enescu s-a intors din strainatate, a intrerupt toate
concertele ca sa se ocupe de ea si a dus-o la tratament, la Viena.
De abia in 1938 i-a acceptat Maruca cererea
in casatorie. A fost o nunta foarte mica. Au locuit impreuna la Palatul
Cantacuzino, mostenit de la Misu, dar nu in odaile mari, somptuoase, ci in
casuta din spate, in fostele camere ale servitorilor. Apoi au plecat la Paris.
"Pe Calea Victoriei mirosea a parfum frantuzesc"
- Ne-ati vorbit de aristocratia vremii, dar cum era Bucurestiul oamenilor modesti, din cartierele cu tramvai si cismea?
- Sa stiti ca intreaga societate era marcata de o usoara burghezie. Dupa Unire, agricultura mergea excelent in tara. Oamenii se instarisera. Ii vedeai frecvent in restaurante, cofetarii si baruri. Lumea nu statea seara in casa.
"Pe Calea Victoriei mirosea a parfum frantuzesc"
- Ne-ati vorbit de aristocratia vremii, dar cum era Bucurestiul oamenilor modesti, din cartierele cu tramvai si cismea?
- Sa stiti ca intreaga societate era marcata de o usoara burghezie. Dupa Unire, agricultura mergea excelent in tara. Oamenii se instarisera. Ii vedeai frecvent in restaurante, cofetarii si baruri. Lumea nu statea seara in casa.
La 8 seara se pregateau de iesit. Mergeau cu
familiile in cate doua locuri pe seara. Ieseau, de exemplu, la restaurant, unde
mancau si ascultau muzica, iar apoi intr-un bar, unde beau si dansau. Vara
mergeau la gradini. Duminica ieseau toti la plimbare, imbracati frumos.
Pe Calea Victoriei mirosea a parfum
frantuzesc. De la Palat pana la CEC curgeau rauri de oameni. Unii se opreau la
cofetarii, sa comenteze pe cine au vazut, descantau cate trei ore o cafea,
alaturi de prieteni vechi. Si nu costa o avere sa faci asta! Burlacii, pe
atunci, mancau numai in oras!
Nu trebuia sa fii om bogat ca
sa-ti permiti.
- Unde se putea asculta muzica in vremea aceea?
- Unde se putea asculta muzica in vremea aceea?
-
Depinde de tipul de muzica. Intre razboaie, Bucurestiul rasuna de muzica. Da-i
rusului vodca, francezului cafea si ziare si romanului muzica si mancare! Vor
fi toti fericiti!
Cine voia sa asculte muzica culta
mergea la Ateneu si la Opera Romana. Sau la Sala Dalles, unde aveau loc
concerte de muzica de camera si lieduri.
Puteai sa-i asculti pe compozitorii si dirijorii Theodor
Rogalski, Paul Constantinescu, Martian Negrea, Mihail Andricu. Oamenii astia
mi-au fost profesori la Conservator, imediat dupa razboi. Erau toti scoliti la
Paris, aveau eticheta si maniere. Adevarati intelectuali de rasa.
Tot asta a fost perioada marilor nostri
interpreti: pianistii Dinu Lipatti si Cella Delavrancea. Pe atunci se mai putea
asculta muzica culta si in saloanele mondene ale marilor doamne, care dadeau
serate muzicale. Chiar Cella Delavrancea organiza astfel de seri, la care chema
lume buna, oameni de litere, muzicieni. Se serveau tot felul de prajiturele, de
sendviciuri.
La inceput erau prezentate tinerele
sperante muzicale, care isi faceau numarul. Apoi urma un recital adevarat al
unui artist deja afirmat. Cella era casatorita Lahovary, avea mari posibilitati
financiare, isi permitea astfel de serate.
Ati
cunoscut-o pe Cella Delavrancea?
-
Da, am fost si la ea in casa, pastrez si acum scrisorile de la ea. Era
adorabila, inteligenta, sclipitoare, un om cu care puteai sa stai de vorba ore
in sir si sa nu te plictisesti. Putea sa cante un repertoriu de 5 ore fara sa
oboseasca. Avea o forta barbateasca aproape. Foarte buna prietena cu dirijorul
George Georgescu, mi-a fost colega de catedra la Conservator. Ea i-a luat locul
Marucai in inima lui Nae Ionescu. A trait 104 ani.
"Sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc"
- Tot atunci insa e si perioada marilor succese ale muzicii usoare, perioada din care ne-au ramas cele mai bune romante, cea mai buna muzica lautareasca. Unde s-au lansat marii interpreti?
"Sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc"
- Tot atunci insa e si perioada marilor succese ale muzicii usoare, perioada din care ne-au ramas cele mai bune romante, cea mai buna muzica lautareasca. Unde s-au lansat marii interpreti?
-
Muzica usoara se asculta numai in restaurante. Existau in epoca saizeci si trei
de restaurante cu muzica! Va dati seama ce pleiada de artisti la atatea
localuri! Interpretii cantau la cel putin doua, trei restaurante si o gradina,
pe seara. Faceau toti tururi. In felul asta, la un restaurant vedeai mai multi
artisti.
Restaurantele erau frecventate, si ele, de
clase sociale diferite. Erau, pe de-o parte, cele de langa gara, unde cantau
tarafurile Julea, Fanica Luca, Maria Lataretu. Catre centru erau gradinile de
vara ale boierimii: la Bufet, la Sosea, la Bonaparte (Floreasca) sau terasa
Otetelesanu, unde-i puteai intalni adesea pe Camil Petrescu, pe Sadoveanu, pe
George Calinescu.
Scriitorii erau oameni de lume, erau o
breasla cu mult mai mondena decat a compozitorilor, de exemplu. Dar in fiecare
cartier erau zece, cincisprezece carciumi, asa ca nu era nevoie sa pleci de
acasa pana nu stiu unde, daca voiai sa mananci...
La restaurantul Continental, unul din cele mai
selecte (azi vizavi de hotel Novotel) canta Grigoras Dinicu. Daca, de exemplu,
seara era concert cu Herbert von Karajan sau Yehudi Menuhin la Ateneu,
impresarii ii duceau dupa aceea la Continental, unde ii lua in primire seful de
sala, care le oferea un meniu gastronomic romanesc foarte rafinat si apoi ii
invita sa asculte muzica. Si canta Dinicu numai muzica clasica pana la 11
seara, apoi trecea, treptat, la populara, la hore, sarbe, veneau guristii.
Dupa 1 noaptea, se puneau pe dansat:
tango, foxtrot, cha cha. Si daca respectivii mai voiau sa petreaca, se duceau
la barul Zissu, unde era numai dans pana la 3 dimineata. La Zissu se beau numai
bauturi scumpe, sampanii, vinuri frantuzesti, lichioruri. Acolo canta Jean
Moscopol. Era un tip megaloman Moscopol. Vorbea frantuzit, se imbraca in culori
tipatoare, ca la Paris, umbla cu esarfe si palarii de fetru. El nu canta decat
in locuri bune, la cofetaria de pe Calea Victoriei, la Zissu la bar, la Parcul
Trandafirilor. Nu canta niciodata in carciumi si bodegi.
Acolo il gaseai pe Zavaidoc. Zavaidoc a
cantat la Berbec si la Ciresica, langa Cismigiu, unde se golea tramvaiul. I se
facea reclama: "coboara neamule, sa mananci peste batog si sa-ti cante
Zavaidoc". Era un om mai simplu Zavaidoc, venit de la Pitesti. Dar avea o
voce formidabila, de opera, cu niste acute de tenor.
In alte restaurante cantau romante Ioana Radu
sau Mia Braia. Erau surori. Ioana era o femeie simpla, nu era culta. Nu stia sa
scrie decat cu litere de tipar. Mia facuse insa facultate. Erau fete de
plutonier major, venite de la Craiova. Mia s-a casatorit cu Petre Alexandru, cu
care a si cantat duete.
Ioana a avut cinci barbati cu cununie. Avea o voce fantastica. Fuma cate
un pachet de tigari pe ora si bea cafele pana nu mai putea. I se ingrosase vocea
ca la barbati. La romante, n-a egalat-o nimeni, niciodata. Vedeti, lumea stia
sa se si distreze pe atunci. Se muncea pe branci, dar aveau si bucurii.
A ramas celebru in epoca un personaj
cu bani si foarte petrecaret, care obisnuia sa mearga seara pe la 10 pe Soseaua
Kisseleff, unde era un sirag de terase si restaurante: la Bufet, la Visoiu. Lua
taraful cel mai bun, angaja sapte, opt trasuri, instala cantaretii in doua din
ele si in restul pe ceilalti cheflii din restaurant si mergea la margine de
Bucuresti, unde el avea o vie, sa chefuiasca toata noaptea cu vin de Valea
Calugareasca. Si avea si o tacaneala omul asta: urca lautarii sa cante in cei
doi stejari din curtea casei. Va puteti imagina ce chefuri se incingeau!
"Cand incepea sa cante Maria Tanase, toata lumea lasa lingurile jos"
- L-ati amintit pe Grigoras Dinicu, varful muzicii lautaresti, cel care a influentat atatea generatii de interpreti. Ii dedicati multe pagini si in cartile dvs.
- Pe Dinicu l-am cunoscut tarziu, in 1946, era deja bolnav de cancer la laringe. Suferise si doua operatii. Am mers de mai multe ori la el acasa, sa stam de vorba, dar in ultima perioada, nici nu mai putea vorbi, ne scriam intrebarile si raspunsurile pe bloc-notesuri.
"Cand incepea sa cante Maria Tanase, toata lumea lasa lingurile jos"
- L-ati amintit pe Grigoras Dinicu, varful muzicii lautaresti, cel care a influentat atatea generatii de interpreti. Ii dedicati multe pagini si in cartile dvs.
- Pe Dinicu l-am cunoscut tarziu, in 1946, era deja bolnav de cancer la laringe. Suferise si doua operatii. Am mers de mai multe ori la el acasa, sa stam de vorba, dar in ultima perioada, nici nu mai putea vorbi, ne scriam intrebarile si raspunsurile pe bloc-notesuri.
Dinicu era un lautar umblat, un
om care se scolise, care facuse Conservatorul, intalnise multa lume buna, canta
pe la ambasade, pe la festivaluri. Hora staccato a lui e inegalabila si azi.
La inmormantarea lui Dinicu, era asa
de multa omenire, ca s-a intrerupt circulatia de pe strada Finlanda, unde
locuise, si pe Soseaua Stefan cel Mare, pana la Lizeanu. Au venit 400 de
lautari din toata tara cu tambal, contrabas, violoncel, viori, si de la casa
lui pana la cimitir i-au cantat tot repertoriul. A fost fabulos. Parca a
explodat tot Bucurestiul de muzica. Nici Maria Tanase n-a avut asemenea
funeralii.
- Cu Maria Tanase ati fost coleg de catedra la Liceul de Muzica. Era asa de teribila precum se spunea?
- In 1953, cand a fost numita profesoara la scoala de muzica, Maria canta la optsprezece restaurante pe noapte. Avea sofer care o astepta in fata. In spate, pe bancheta, era Faramita Lambru cu acordeonul - unul mic, negru, prost si gaurit. Ii zicea Maria: "Da-te, mai, mai incolo, ca ai acordeonul spart si-mi faci curent". Pana la urma, i-a cumparat ea unul mai bun.
- Cu Maria Tanase ati fost coleg de catedra la Liceul de Muzica. Era asa de teribila precum se spunea?
- In 1953, cand a fost numita profesoara la scoala de muzica, Maria canta la optsprezece restaurante pe noapte. Avea sofer care o astepta in fata. In spate, pe bancheta, era Faramita Lambru cu acordeonul - unul mic, negru, prost si gaurit. Ii zicea Maria: "Da-te, mai, mai incolo, ca ai acordeonul spart si-mi faci curent". Pana la urma, i-a cumparat ea unul mai bun.
Faramita era peste tot umbra Mariei.
La 9 seara, erau la Cina, la 9.20 la Continental, la 10 fara un sfert, la
Bufet. Cand incepea ea sa cante, toata lumea lasa lingurile jos. Nu misca
nimeni, timp de cincisprezece, douazeci de minute.
Faramita ii stia perfect repertoriul, nu
trebuia sa i se spuna decat: "do diez!", "sarba!",
"fa!". La restaurantele bune, avea un repertoriu elevat. La miezul
noptii, ajungeau si la carciumi.
La Maria Bortoasa, in Calea Grivitei, canta cantece porcoase, din vremea lui Anton Pann. Fiindca erau multi care o stimau si o invitau la masa, spre dimineata, se intorcea la cate un restaurant, cu Faramita alaturi. Mancau si cantau amandoi, pentru cate zece prieteni. Era o femeie teribila Maria, sclipitoare, captivanta.
La Maria Bortoasa, in Calea Grivitei, canta cantece porcoase, din vremea lui Anton Pann. Fiindca erau multi care o stimau si o invitau la masa, spre dimineata, se intorcea la cate un restaurant, cu Faramita alaturi. Mancau si cantau amandoi, pentru cate zece prieteni. Era o femeie teribila Maria, sclipitoare, captivanta.
A fost casatorita cu mosierul Clery
Sachelarie, dar Maria nu era o femeie de tinut in frau. Era o sfarleaza. A
trait cu prim-ministri, cu ambasadorul Germaniei la Bucuresti, a fost implicata
in spionaj, chemata in Turcia de presedintele Turciei. Era o femeie arzatoare,
care se daruia mult. Nu se intalnea cu tine doar ca sa te sarute pe frunte.
- Tot in vremea cand Maria Tanase fascina Bucurestii cu vocea ei grava, orasul fremata sub acordurile "Zarazei". Cum s-a nascut legenda acestei femei atatatoare?
- "Zaraza" a devenit celebra in interpretarea lui Cristian Vasile, pe care l-am mai prins in viata. In 1929, in Uruguay, s-a tinut un concurs de compozitii, iar premiul doi a fost castigat de aceasta melodie, compusa de un oarecare Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris si a fost auzita de lautarii romani, care i-au cerut lui Nicolae Kiritescu sa scrie niste versuri.
- Tot in vremea cand Maria Tanase fascina Bucurestii cu vocea ei grava, orasul fremata sub acordurile "Zarazei". Cum s-a nascut legenda acestei femei atatatoare?
- "Zaraza" a devenit celebra in interpretarea lui Cristian Vasile, pe care l-am mai prins in viata. In 1929, in Uruguay, s-a tinut un concurs de compozitii, iar premiul doi a fost castigat de aceasta melodie, compusa de un oarecare Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris si a fost auzita de lautarii romani, care i-au cerut lui Nicolae Kiritescu sa scrie niste versuri.
Kiritescu nu a facut o traducere.... A pastrat
din textul initial doar cuvantul Zaraza, care nu era, in original, decat un
indemn de manat boii, un fel de "hais, cea!" Nu stia el asta atunci!
Cum nu a stiut nimeni. El a facut din Zaraza "un poem de nebune
dorinti", portretul unei femei irezistibile.
Tot el a inceput, la un pahar, sa raspandeasca legenda ei: Cristian
Vasile s-ar fi indragostit nebuneste de o femeie, pe care apoi cineva, intr-o
noapte, ar fi omorat-o. Scriitorul Mircea Cartarescu a dus legenda la
rafinament. Zaraza ar fi fost incinerata, iar urna cu cenusa ei ar fi fost
furata de insusi Cristian Vasile, care, in amintirea iubirii lor, a inghitit
cate o lingurita din ea, in fiecare zi, timp de un an de zile.
Foarte departe de ce-am fost candva...
- Domnule profesor, in incheiere as vrea sa va mai adresez o intrebare. Credeti ca Romania va ajunge vreodata sa egaleze perioada aceasta, interbelica? Mai poate fi luata de romani drept reper sau e mai degraba un model depasit?
- Din nefericire pentru poporul roman, ne aflam intr-un stadiu cu mult inferior epocii de atunci. Nu mai avem in primul rand bunastarea de odinioara, care permitea oricarui om de rand accesul la cultura si la viata mondena. Am pierdut constiinta patriotica, iar asta e una dintre cele mai grave pierderi. Nu ne mai intereseaza tara asta, probabil pentru ca nu mai avem nimic de revendicat.
Foarte departe de ce-am fost candva...
- Domnule profesor, in incheiere as vrea sa va mai adresez o intrebare. Credeti ca Romania va ajunge vreodata sa egaleze perioada aceasta, interbelica? Mai poate fi luata de romani drept reper sau e mai degraba un model depasit?
- Din nefericire pentru poporul roman, ne aflam intr-un stadiu cu mult inferior epocii de atunci. Nu mai avem in primul rand bunastarea de odinioara, care permitea oricarui om de rand accesul la cultura si la viata mondena. Am pierdut constiinta patriotica, iar asta e una dintre cele mai grave pierderi. Nu ne mai intereseaza tara asta, probabil pentru ca nu mai avem nimic de revendicat.
Ne-am pierdut valorile, traim intr-o
confuzie totala a lor, asa cum se poate vedea si la evenimentele astea, de
tipul Zece pentru Romania. Ne-am pierdut simtul estetic, dorinta de a trai
frumos. Am pierdut respectul pentru oamenii cu adevarat valorosi, care au
realizat ceva pentru omenire.
Marii inventatori, marii doctori,
muzicienii, scriitorii, pictorii nu mai sunt azi respectati si recunoscuti....
In Academia Romana exista un singur membru corespondent in domeniul muzicii.
Ne-am pierdut modelele, care azi traiesc
retrase si refuza sa apara la televizor, de teama sa nu se compromita....
Ne-am captusit cu modele
false, modelul omului care reuseste usor, care se descurca, care stie sa faca
bani. Ne-am pierdut moralitatea. Ne-am pierdut manierele si educatia. Am uitat
sa ne mai imbracam frumos, sa ne mai purtam elegant.
Am pierdut - nu burghezia
materiala, ci burghezia spiritului, nobletea spirituala. Traim azi intr-un
mediu semicultural si parvenit, impulsiv si brutal. Suntem departe, foarte
departe de ce am fost candva. Iar eu nu pot sa fiu decat frustrat si trist.
Circ la Casa Regală S.R.L.
RăspundețiȘtergere