"Rubla Eminescu”
- Singura întrebare care contează
- «La science ne doit avoir
aucune limite» - raspuns la provocarile
de astazi - pionierii diemocratie
"Rubla Eminescu”
– De
ce au imprimat sovieticii chipul lui Eminescu pe 2 milioane de monede, la
câteva zile după „Revoluția” din 1989?
ISTORIE
INEDITĂ: În acest moment, Eminescu este tradus în 150 de limbi din 250 de
țări. Această statistică a fost realizată de reputatul eminescolog
documentarist Dumitru Copilu-Copillin. Amploarea extensiei în spațiul universal a
receptării operei poetice a lui Eminescu este fără precedent. Și nici nu e de
mirare dacă ne gândim că William Shakespeare care a însemnat mult pentru
dramaturgia britanică a secolului al XVI-lea, timp de 100 de ani după moartea
sa a rămas într-un inexplicabil con de umbră și abia după aceea a ]nceput să intre în universalitate.
Asistăm
la un fenomen similar în privința lui Eminescu, iar declanșarea acestuia pare
să fi venit din Rusia, pe vremea când încă se numea URSS.Astfel, în 1989 (an
declarat de UNESCO „Anul Internaţional Eminescu”), la 100 de ani de la moartea
fizică a poetului nostru național, Uniunea Sovietică a emis o monedă omagială
cu portretul lui Eminescu, având valoarea nominală de o rublă.
Moneda
este rară şi foarte puţin cunoscută în România.Rubla Eminescu a fost pusă în
circulaţie în URSS pe 26 decembrie 1989 (în prima zi după execuţia lui
Ceauşescu). A fost bătută la monetăria din Leningrad ‒ azi Sankt-Petersburg ‒,
iar tirajul a fost de două milioane de monede, din care 200 000 de o calitate
specială. Chipul lui Eminescu avea ca model imagologic fotografia acestuia din
1869, făcută de Jan Tomas la Praga. Este, desigur, o trimitere simbolică spre
dimensiunea valorii „de piaţă” a lui Eminescu, dar e regretabil că acest demers
a fost făcut în URSS, nu în România. E adevărat că cea mai valoroasă bancnotă a
României (bancnota de 500 de lei) are pe ea chipul lui Eminescu – ceea ce are o
evidentă încărcătură simbolică, în expresie financiară ‒, însă forța de
semnificație a „rublei Eminescu” este mult mai mare, căci reprezintă o
recunoaște revenită din partea unei țări și a unei culturi ostile. Se pare că
rușii au o perspectivă mai clară asupra valorii universale a „omului deplin al culturii române”
(cum îl definea Constantin Noica), pe care noi, aici, în „codrii Vlăsiei”,
continuăm să-l minimalizăm, confirmându-i astfel „profeția” din „Scrisoarea I”
(„Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?/Ei vor aplauda desigur
biografia subţire/Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun lucru mare,/C-ai
fost om cum sunt şi dânşii… Măgulit e fiecare/Că n-ai fost mai mult ca
dânsul…”).
Nu știm ce interese politice sau
geopolitice s-au ascuns în spatele acestui gest, dar rușii/sovieticii l-au
făcut și faptul rămâne consemnat istoricește ca atare, indiferent ce
interpretări conspiraționiste sau minimalizatoare s-ar „croșeta” de
jur-împrejur. Pe când rușii, în campaniile lor nemiloase de „defrișare”
identitară a populației românești din stânga Nistrului, s-au izbit de un reper
spiritual fundamental, care s-a dovedit de neclintit și de netrecut: numele lui
Mihai Eminescu. Ceea ce, fără a exclude ura și dușmănia istorică împotriva
poporului român, le-a impus respectul și recunoașterea. Miron Manega
Singura întrebare care contează
de Sorin Cucerai
http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/singura-intrebare-care-conteaza--165099.html
Simplificând, omenirea
a trecut până acum prin 3 stadii de dezvoltare: cea a vânătorilor şi
culegătorilor (cea mai lungă, de vreo 300.000 de ani), cea a societăţii
agricole (începând acum 10-20.000 de ani, şi încheiată în secolul al XIX-lea),
şi cea industrială/ postindustrială.
Societatea industrială începe să apară prin secolul al XVIII-lea şi ia avânt în
cel următor. Agricultura se industrializează/ automatizează, aşa că mase mari
de oameni migrează spre urban şi spre fabrici.
Pe la 1970 industria
însăşi începe să fie suficient de automatizată încât lumea (deja urbanizată)
începe să migreze spre zona serviciilor. Aşa apare lumea postindustrială, cu
tipul ei specific de capitalism (cunoscut îndeobşte sub numele de „neoliberalism”)
şi perceput de cei din generaţia mea ca fiind singura formă posibilă de
capitalism (fiindcă e singura pe care au experimentat-o şi singura despre care
au citit).
Capitalismul neoliberal
a învins comunismul fiindcă acesta din urmă era croit pe modelul societăţii
industriale. Şi l-a învins aşa cum a învins şi capitalismul industrial - prin
simpla schimbare a societăţii, generată de automatizarea industriei.
Acum ne pregătim să
intrăm într-un nou tip de lume - cel al
economiei bazate pe cunoaştere - şi tocmai de-asta capitalismul neoliberal
e în criză. Se întâmplă fix acelaşi lucru care s-a întâmplat cu capitalismul
industrial şi cu socialismul industrial când am intrat în lumea
postindustrială.
Fiindcă noul tip de
lume e abia la început şi nu e uşor de înţeles încă, opoziţia e foarte mare şi vine din multe direcţii.
La stânga, opoziţia
vine dinspre cei care visează la revenirea socialismului industrial. Doar că
socialismul industrial (ca şi capitalismul industrial) a fost posibil doar ca
urmare a modelului de fabrică şi a tehnologiilor de până prin 1960 - ambele
perimate de multă vreme.
La dreapta, îi avem fie
pe cei care visează la revenirea capitalismului industrial (ca Trump şi adepţii
lui, de exemplu), fie pe cei care vor revenirea la valorile societăţii agricole
(toate mişcările rural-religioase), fie pe cei care vor o combinaţie între cele
două.
La cealaltă dreaptă îi
avem pe adepţii neoliberalismului, care nu s-au împăcat încă cu ideea că şi
postindustrialismul neoliberal e pe ducă - şi pe cei care vor să împace cumva
neoliberalismul (deja mort sau cel puţin muribund) cu valorile societăţii
agrare (gen Neamţu, Papahagi sau Baconschi la noi).
Revenind, în societatea
vânătorilor şi a culegătorilor şi în cea agricolă educaţia nu avea nicio
valoare economică. Nu aveai nevoie să fii alfabetizat ca să poţi vâna, culege
sau lucra pământul.
În societatea
industrială, alfabetizarea devine obligatorie din punct de vedere economic. Ca
să poţi lucra cu utilajele din fabrică, era vital să ştii să citeşti şi să
scrii. De-asta, începând cu secolul al XIX-lea, apare sistemul public de
educaţie.
În epoca
postindustrială, simpla alfabetizare (şcoală generală plus eventual liceu) nu
mai e suficientă din perspectivă economică. Absolventul de facultate devine
echivalentul absolventului de liceu din perioada industrială.
În plus, modelul
educaţiei se schimbă dramatic. Nu mai e nevoie de oameni care să se integreze
în modelul ierarhic şi autoritar al fabricii, care să ştie să repete şi să
asculte ordine. Lumea serviciilor e diferită de cea industrială - şi are nevoie
în primul rând de creativitate şi autonomie.
Nu întâmplător
drepturile omului (şi libertăţile) explodează în neoliberalism - lucru detestat
şi de socialiştii industriali, şi de capitaliştii industriali, şi de nostalgicii
ordinii agricole.
În
societatea bazată pe cunoaştere, educaţia devine încă şi mai importantă din
punct de vedere economic decât în lumea postindustrială.
Deţinerea unui doctorat va deveni în curând echivalentul deţinerii unei diplome
de bacalaureat acum 50-100 de ani. În plus, eradicarea analfabetismului
funcţional devine absolut obligatorie.
De aici nevoia economică a unei societăţi tot mai
incluzive şi tot mai educate - lucru care îi enervează nu doar pe adepţii
socialismului şi capitalismului industrial sau pe cei ai societăţii agrare, ci
şi pe neoliberali.
O
societate tot mai egalitară şi mai incluzivă, cu indivizi
autonomi şi deschişi la minte, în care toţi sunt traşi în sus, a devenit
vitală din perspectivă economică în societatea cunoaşterii. Doar o astfel de societate poate genera
cantitatea de creativitate de care e nevoie pentru a asigura noile standarde de
viaţă.
În societatea
cunoaşterii, orice persoană exclusă, ignorată, dată la o parte costă mult mai
mult decât integrarea ei. Asta dă, fireşte, peste cap multe prejudecăţi, de la
cele ale cultelor religioase la cele specifice vechiului proletariat
industrial.
De aici, cum spuneam,
şi opoziţia la noua lume. Dar, la fel ca societatea industrială şi cea
postindustrială, societatea bazată pe cunoaştere va apărea şi se va dezvolta
oricum: tehnologia actuală e de partea ei, aşa cum motorul cu aburi a fost de
partea fabricii şi a modelului industrial în detrimentul societăţii agricole.
Şi atunci o singură
întrebare rămâne relevantă: vrem să
facem paşii necesari pentru a intra cât mai curând şi cât mai durabil în
societatea bazată pe cunoaştere, sau vom rămâne la fel de provinciali şi de
înapoiaţi ca în toată istoria noastră, producând, în numele spaimelor şi ale
prejudecăţilor noastre, tragedii inutile şi păstrând România în zona ţărilor
înapoiate?
Pe scurt: vrem cu
Rusia, cu America lui Trump, cu Turcia şi cu Polonia - sau vrem cu Islanda, cu
Norvegia, cu Canada şi cu Germania?
Nu-mi răspundeţi,
fiindcă ştiu deja răspunsul. E răspunsul pe care l-a dat România în toată
istoria ei. Iar asta mă deprimă îngrozitor.
- LePetitJournal.com de Bucarest : Vous
avez quitté la Roumanie en 1969, comment s’est passée votre arrivée en
France ?
Professeur Denis Buican: Je suis arrivé au Congrès
international en France, et Pierre Lazareff m’a proposé, au nom du président de
l’époque, Georges Pompidou, de m’installer ici et d’enrichir le pays. Jacques
Chaban-Delmas était le Premier ministre. Je pensais que les promesses d’alors
seraient tenues. Mais j’ai un peu été trompé sur la marchandise.
Je ne demande pas à la France de me vendre
un idéal, un paradis, mais je demande que chaque citoyen ait réellement accès à
ses droits. C’est ce que disait déjà Robert Badinter : si la France se dit
le pays des droits de l’Homme, que les droits de l’Homme soient respectés.
- Avez-vous pu garder votre nationalité
roumaine après avoir reçu la nationalité française ?
La nationalité roumaine m’aurait été
retirée automatiquement si j’avais été réfugié politique, ce que je n’étais
pas. Ils auraient pu me la retirer, mais ils ne s’en sont pas occupés donc j’ai gardé les deux. J’ai eu une conversation avec un
ambassadeur roumain qui m’a demandé pourquoi je ne renonçais pas à une de mes
nationalités. Je lui ai répondu que je ne voulais pas parce que je ne me suis pas désolidarisé du peuple
roumain, je me suis désolidarisé de la dictature communiste. Comme je ne me désolidarise pas de la
France ou du peuple français, mais de la démagogie française.
En d’autres termes, je me considère
maintenant avec chaque état dans un rapport contractuel. J’applique le contrat social de Rousseau à
titre individuel. Je considère que j’ai donné à la Roumanie. Pas la grande
fortune qui m’a été confisquée en 1948-49. Pas uniquement la vie, ce qui est
pire, de mon père, qui a été volée en prison, mais également toute ma vie de
malheurs et de persécutions que j’ai vécue ici sous la dictature communiste.
- Comment vous définissez-vous dans le
domaine scientifique ?
Je suis un évolutionniste
sélectionniste probabiliste. Donc je laisse la probabilité décider, j’espère
pour le meilleur, mais ça peut être pour le pire. Dans un de mes livres, j’ai
écrit un chapitre final intitulé « sur-être ». Je me suis alors
interrogé sur les « sur-êtres ». Bien sûr qu’il sera bon d’arriver à
un « sur-être », mais j’ai des craintes, en voyant comment les
peuples, trompés par la démagogie, choisissent aussi mal leurs gouvernants. En
d’autres termes, avec l’espèce humaine, en voulant arriver vers le
« sur-être », on risque d’arriver vers des organismes modifiés, vers
un « hyper-monstre », vers un Frankenstein. C’est pour cela que je
suis probabiliste.
- Certains
grands scientifiques étaient croyants, ou avaient une certaine forme de foi
comme Einstein ou Isaac Newton, comment peut-on concilier la réligion et la
science à votre avis?
Personnellement je suis agnostique,
j’ai plus de modestie dans la connaissance que les croyants ou les athées. Je considère que la seule vérité que
l’homme est capable de connaître est la vérité scientifique, prouvée ou
infirmée par l’expérience, même si la vérité scientifique est toujours
relative. La science ne peut pas répondre à
certaines questions fondamentales: pourquoi y a-t-il quelque chose plutôt que rien, comme disait Leibniz ou pourquoi le monde existe-t-il ? Les croyants considèrent que Dieu a
fait tout, mais qui a fait Dieu ? On rentre dans un cercle
vicieux de la connaissance. Les athées prétendent qu’il n’y a
rien. Les uns comme les autres sont dans le faux. L’agnosticisme implique que la seule vérité
est celle scientifique mais il y a l’inconnaissable sur lequel on ne peut rien
affirmer et l’hypothèse de Dieu ne peut pas être prouvée. Les bigots, les créationnistes,
prétendent détenir une théorie scientifique où il y aurait un
« intelligent design », un but intelligent à tout, or c’est faux car
on ne voit aucun but intelligent a priori si on regarde le monde. Certains
disent qu’il y a un finalisme évolutif puisqu’on est arrivés depuis les
organismes les plus primitifs vers des animaux plus évolués dont l’homme or
cela est un point de vue a posteriori. L’évolution aurait pu ne pas exister et
que tout soit néant, elle aurait pu exister mais s’arrêter à d’autres espèces
avant l’homme, ou aller plus loin que l’homme vers un éventuel
« sur-être », il s’agit d’une évolution aléatoire.
- Selon vous, quelles sont les limites
qu’un scientifique doit s’imposer au niveau éthique ?
Je pense que la science en tant que
telle ne doit avoir aucune limite. Sur ce sujet, il y a une confusion
démagogique, politique, policière ou industrielle. La science en elle-même
n’est ni bonne ni mauvaise. Elle est une avancée dans la
connaissance. La question à se poser est : « Comment
applique-t-on la science ? » Mais cela ne tient pas du savant.
Wernher von Braun est un exemple caractéristique. Il a fait les premières V-2
avec lesquelles Londres a été bombardée pendant la guerre. Il a aussi initié,
du point de vue scientifique, les premiers vols vers la Lune. Donc la même
technique, la même découverte scientifique peut être utilisée, comme la langue
des Hommes, pour le meilleur et pour le pire. Mais ce n’est pas du ressort du
savant, car ce n’est pas lui qui applique. Ce sont les hommes riches, les
industriels.
En d’autres termes, la découverte scientifique ne doit avoir
aucune limite. Sauf l’hypocrisie bourgeoise,
prolétarienne, marxiste, léniniste, capitaliste ou bigote. Mais la technique,
bien sûr, doit être légalisée et surveillée d’une manière rationnelle, pour ne
pas engendrer n’importe quelle absurdité. Il faut limiter l’utilisation mauvaise de la découverte et laisser
toute liberté à la science.
- À qui revient la charge de policer
l’utilisation des découvertes scientifiques dans ce cas ?
Aux états, mais ils ne font pas leur devoir
de contrôle, car ils sont soumis à des lobbys de vendeurs de mort, c’est-à-dire
aux complexes militaro-industriels. Par exemple, prenons les guerres
criminelles qu’ont fait Bush, Blair et les « néo-colons » en Irak,
celles qu’ont fait Sarkozy et Bernard-Henri Lévy, Cameron et Obama en Libye. Qui
perd et qui gagne de ces guerres ? Qui perd, c’est clair : nous, les
citoyens de partout, qui payons avec nos impôts ces armes et ces armées. Ce
sont les États et les complexes militaro-industriels qui payent les ripoux au
pouvoir qui appliquent mal les découvertes scientifiques. Je ne dis pas qu’il ne faut pas avoir
d’armée. Mais l’histoire a montré que jusqu’ici, il n’y a pas de découverte
dans l’armement sans qu’elle soit utilisée, y compris pour l’arme atomique.
C’est un danger pour l’humanité.
- Vous avez aussi écrit de la poésie,
pensez-vous qu’il est possible d’appliquer les théories de la sélection
naturelle au domaine de la culture et de l’art ?
Bien sûr, mais il faut considérer
cela d’une manière différenciée. Par exemple, dans la science et la technique, on
constate vraiment un progrès. Il y a donc une sélection progressive,
par contre dans la poésie, l’art ou la peinture, on ne
peut pas parler de progrès, mais d’une sélection des valeurs qui s’est faite
avec le goût, et on ne peut discuter des goûts. Si vous regardez ce qui a été fait en
Espagne ou en France sur les murs des cavernes préhistoriques, les
peintures rupestres sont d’une meilleure facture que la plupart des peintures
dites « modernes ». Dans la poésie, c’est similaire, on ne peut pas parler de progrès
contrairement au domaine de la science, car il n’y a pas une accumulation
d’évolutions techniques. Si dans l’art il peut y avoir un
progrès technique avec l’apparition de nouvelles couleurs par exemple, il ne
s’agit pas d’un progrès « véritable ». L’Homme
est resté inchangé ou avec peu de changements depuis l’âge de pierre. Ses
sentiments créateurs sont toujours les mêmes et cela n’a pas changé sa manière
de créer l’art. La science progresse grâce aux progrès techniques tandis que l’art
reste inchangé jusqu'à une éventuelle mutation de l’espèce humaine.
- Vous considérez-vous plus comme un
scientifique ou un poète ?
Avoir la sensibilité du poète et
la lucidité du scientifique est incontestablement un avantage. Mais pour l’homme,
cela peut vite devenir malheureux, car si vous êtes à la fois lucide comme un scientifique et sensible
comme un poète, on est toujours malheureux dans un tel « bas-monde ». À mon âge, et je le dis souvent lors de
mes cours à l’université, la seule chance qui me reste dans un tel
« bas-monde », est que je suis vieux et que je vais en sortir plus
vite.
Nous remercions la Ligue
Francophone de Roumanie et Mr. Nicolae Dragulanescu pour leur contribution.
PATRIARHUL
DANIEL AL ROMANIEI - raspuns la provocarile de astazi
De
KSL Catalin
"Patriarhiĭ șefĭ aĭ bisericiĭ
ortodoxe îs cincĭ: unu la Constantinopole (cel maĭ însemnat) și cîte unu la
Efes, Antiohia, Ĭerusalim și Alexandria. Astăzĭ aŭ și Româniĭ un patriarh în
Bucureștĭ, Sîrbiĭ unu la Carloviț și Armeniĭ unu la Constantinopole" - nota, in anul 1939, August Scriban, fost lingvist
român, licențiat în filologie și cu doctorat obtinut in Germania, în
"Dictionaru Limbii Romanesti" de pe atunci.
Pasajul
de mai sus apărea publicat de "Editura Institu de Arte Grafice 'Presa
Buna', în Iasi, folosind un sistem ortografic-fonetic astăzi neobisnuit, pe
care-l inventase însuși Scriban (motiv
pentru care, in randurile de mai sus, apar semnele ŭ și ĭ , si, peste asta,
articolul hotărât lipseste cu desavarsire).
Acelasi
lingvist, nu omitea sa ne aminteasca, in introducerea sa, modul prin care
"Patriarhul" traversase, mai intai, intregul Vechi Testament, căci: "După Geneză, de la crearea lumiĭ pînă
la diluviŭ aŭ fost zece patriarhĭ, dintre care principaliĭ aŭ fost: Adam, Sit,
Enos, Matusalem și Noe".
Iar
"eĭ credeaŭ în unitatea luĭ Dumnezeŭ, în crearea lumiĭ, în căderea omuluĭ,
în venirea Mîntuitoruluĭ și observaŭ principalele poruncĭ ale
Decaloguluĭ"...
Astazi, in Biserica Ortodoxa, exista
mult mai multi Patriarhi... Si tot
astfel, de la conducătorii ereditari ai poporului evreu de dinainte de Moise
(Avraam, Isac, Iacov, și cei 12 fii ai lui Iacov), titlul de Patriarh ajunge sa
fie acordat celui mai mare rang din ierarhia unora dintre Bisericile Ortodoxe
autocefale, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române fiind întâiul stătător între
ierarhii Bisericii Ortodoxe Române, primind si purtand ca semn distinctiv două
engolpioane, o cruce, culion, camilafcă cu cruce și veșminte cu totul
albe...
Iar
in randul acestor sfinte nume, astazi, se inscrie si numele Patriarhului
Daniel, parcurgand direct, prin sirul a parca nenumarate generatii de oameni,
succesiunea Patriarhilor Miron (Cristea - 1925-1939), Nicodim (Munteanu -
1939-1948), Iustinian ( Marina - 1948-1977), Iustin (Moisescu - 1977-1986) si
Teoctist (Arăpașu - 1986-2007).
Traind
'datoria' de a cinsti titlul primit, asemenea inaintasilor sai atat din
Vechiul, cat si din Noul Testament - a caror venerare sta din capul locului la
baza faptelor si invataturilor sale - printr-o adaptare extraordinar de
pretentioasa la conditiile actuale, traversand perioade cu schimbari atat de
radicale politice si de mentalitate, Patriarhul nostru, ales cu aproape 10 ani
in urma, reprezinta persoana ghidata de Duhul Sfant, care trebuie sa
implineasca ambele componente ale rangului pe care titlul sau il repezinta -
derivand din "πατριάρχης" (patriarhes)-ul grecesc si menit sa imbine
mai multe calitati, simultan: de "șef sau tată al unei familii" cu
pretentia de slujire a (πατριά) patriei si neamului dat lui spre mantuire,
drept marea sa "familie", si de "conducator"
(āρχειν/arhein) al acestei familii.
Si
poate ca, de pe aceasta pozitie greu incercata, devine si mai lesne de inteles
de ce, astazi, intr-o societate atat de puternic auto-secularizanta prin influente externe de tot
felul, persoana Patriarhului Romaniei ajunge sa fie destul de des in centrul
atentiei tuturor: atat a celor dispusi sa puna umarul la lucrarea la care
cheama Hristos, cat si a celor pentru care aceasta lucrare si exercitarea
autoritatii din slujirea cea mai mare a lui Hristos - aplicata celui vazut ca
"pater familias" pentru aceasta familie extinsa - devine una de-a
dreptul incomoda.
Atunci Iisus le-a zis: Voi toţi
vă veţi sminti întru Mine în noaptea aceasta căci scris este:
"Bate-voi păstorul şi se vor risipi
oile turmei". (Sfânta Evanghelie după Matei 26, 31)
Contextul
actual al vietuirii rupte - de bunavoie - de randuiala mostenita si inteleapta,
dumnezeiasca, a Parintilor nostri, in mod cert nu reprezinta un mediu adecvat
si propice pentru ca implinirile la care, in misiunea sa, Patriarhul Daniel
visa la vremea chemarii sale, sa devina prea repede realitate. Insă marea parte
din aceasta vină ne revine nouă, membrilor acestei... familii extinse.
Văzandu-se
nevoit sa depaseasca provocarile la care lumea laica il supune dupa bunul sau
plac, invidiat de dusmanii bunatatii, Patriarhul Romaniei devine cel obligat de
toti sa raspunda brusc pentru toate. Chemat prea deseori sa dea seama pentru
pozitia sa in fata unor accidente
provocate de neascultarea generala a altora, tras la raspundere adesea
pentru neimplinirile societatii rezultate din greselile repetate ale clasei politice, sau invinuit pentru
marturisirea fireasca a unor termeni carora anormalitatea incerca sa le schimbe astazi sensul, activitatea sa
de ctitor si de pastor al propriei Biserici nu poate fi decat ingreunata.
Dincolo de toate acestea, insa, rezultatele ultimului deceniu, de cand
Patriarhul Daniel se afla in conducerea Bisericii Romane, au reusit sa uimeasca
pana si societatea ateista inversunata.
"10. Cunoscut să vă fie vouă
tuturor, şi la tot poporul Israel, că în numele lui Iisus Hristos Nazarineanul,
pe Care voi L-aţi răstignit, dar pe Care Dumnezeu L-a înviat din morţi, întru
Acela stă acesta sănătos înaintea voastră!
11. Acesta este piatra cea neluată în seamă de către voi, zidarii, care a ajuns în capul unghiului;
12. Şi întru nimeni altul nu este mântuirea, căci nu este sub cer nici un alt nume, dat între oameni, în care trebuie să ne mântuim noi". (Faptele Sfinţilor Apostoli 4, 10)
11. Acesta este piatra cea neluată în seamă de către voi, zidarii, care a ajuns în capul unghiului;
12. Şi întru nimeni altul nu este mântuirea, căci nu este sub cer nici un alt nume, dat între oameni, în care trebuie să ne mântuim noi". (Faptele Sfinţilor Apostoli 4, 10)
Intr-un
timp in care liderii politici abia reusesc sa isi mai faca auzite vocile in
arena mondiala, strategia pe care Biserica Ortodoxa Romana, daruita cu Har, a
adoptat-o in acesti ultimi zece ani, pare sa reprezinte un model pe care
majoritatea laica nu are cum sa nu-l aprecieze, in prezent aceasta dintai reusind
sa ocupe un rol deosebit de important in sanul comunitatii ortodoxe globale.
Inconjurata
de tari in care propriile Biserici Ortodoxe aveau sa cunoasca, din pacate, mari
scindari in interiorul lor, in cele mai multe dintre cazuri, iscate de
disensiuni politice - interne si externe - Biserica Ortodoxa Romana a continuat
si continua, din ce in ce mai mult, sa reprezinte un punct de echilibru pe care
doar Puterea Divina ar fi putut in mod clar sa-l gestioneze, iar prin
deschiderea si viziunea personala a Patriarhului sa-Si spuna cuvantul.
Prezenta
matura si unitara, bineasezata a Bisericii Ortodoxe Romane la Sfantul si Marele
Sinod din Creta, solutiile, propunerile dar mai ales atitudinile clare si
mature cu care a mediat in anumite cazuri in care s-au iscat disensiuni, au
reprezentat, astfel, o marturie clara a acestei situatii de stabilitate de mult
prea multi invidiata (singura Biserica Ortodoxa locala in care glasurile
ierarhilor au sustinut, la unison, o pozitie comuna, a fost Biserica Ortodoxa
Romana!), justificand inca o data, in cazul in care ar mai fi fost nevoie,
faptul ca ridicarea unei catedrale care sa ne reprezinte neamul, de mult timp
asteptata, a devenit astazi o necesitate, asemenea unui Altar central de Jertfa - mai mult decat ca amplasament geografic -
in sanul Ortodoxiei Rasaritene,
ridicat intr-o lume ortodoxa a carui sit romanesc a fost stropit cu atat de
mult sange, de martirii stramosi si mari inaintasi ai nostri, in apararea
Evangheliei lui Hristos.
Exact
aceasta stabilitate, astazi, devine tinta inversunatilor dusmani, dinauntrul si
din afara Bisericii, dinauntrul si din afara granitelor tarii, care viclenesc
impotriva scumpei Mirese a lui Hristos, iar pentru efectele pe care acestia
reusesc din cand in cand, din pacate, sa le aiba intr-o oarecare masura asupra
lucrarii in care, din calitatea sa de Patriarh, Prefericiutul Daniel este
implicat alaturi de toti ceilalti Ierarhi, o raspundere mare avem noi.
Cu
toate acestea, binecufundat în ordinea Bisericii, conștient de istoria acesteia
și conștient de rolul responsabilității derivate din arhiereasca Sa pastorire,
in straduinta de a progresa in primul rand in dezvoltarea sa duhovniceasca,
acest Patriarh plăteste in mod sigur - nefiind pentru prima data in istoria
noastra - sub ochii tuturor, un preț parca deja prea mare, înconjurat frecvent
de "conspirații" și de "discutii" care nu urmaresc altceva
decat oprirea acestei incantatoare reforme.
17.
Dar ca aceasta să nu se răspândească mai mult în popor, să le poruncim cu
ameninţare să nu mai vorbească, în numele acesta, nici unui om.
18. Şi chemându-i, le-au poruncit ca nicidecum să nu mai grăiască, nici să mai înveţe în numele lui Iisus.
19. Iar Petru şi Ioan, răspunzând, au zis către ei: Judecaţi dacă este drept înaintea lui Dumnezeu să ascultăm de voi mai mult decât de Dumnezeu.
20. Căci noi nu putem să nu vorbim cele ce am văzut şi am auzit.
21. Dar ei, ameninţându-i din nou, le-au dat drumul, negăsind nici un chip cum să-i pedepsească, din cauza poporului, fiindcă toţi slăveau pe Dumnezeu, pentru ceea ce se făcuse. (Faptele Sfinţilor Apostoli, 4)
18. Şi chemându-i, le-au poruncit ca nicidecum să nu mai grăiască, nici să mai înveţe în numele lui Iisus.
19. Iar Petru şi Ioan, răspunzând, au zis către ei: Judecaţi dacă este drept înaintea lui Dumnezeu să ascultăm de voi mai mult decât de Dumnezeu.
20. Căci noi nu putem să nu vorbim cele ce am văzut şi am auzit.
21. Dar ei, ameninţându-i din nou, le-au dat drumul, negăsind nici un chip cum să-i pedepsească, din cauza poporului, fiindcă toţi slăveau pe Dumnezeu, pentru ceea ce se făcuse. (Faptele Sfinţilor Apostoli, 4)
Iar
noi, obisnuiti prea deseori sa ne folosim de tacere exact atunci cand nu o cautam ca pe o virtute, permitem
oricarei voci sa se lase auzita si sa aiba efect asupra parintilor nostri si a
credintei noastre, din postura de spectatori pe care o acceptam cu atat de mare
usurinta.
Numai
ca, peste toate acestea, calea pe care Patriarhul nostru vadeste ca o urmeaza,
ne demonstreaza de fiecare data ca dependența sa totală de Dumnezeu și credința
sa puternică în grija pe care o poarta Dumnezeu pastorilor si Bisericii Sale
raman cele mai importante cai de a face față acestor intentionate provocari,
înrădăcinat puternic în credința strămoșilor sai, puternic în speranța în
Dumnezeu si gata de aparare a Crezului Bisericii sale, fără severitate și,
deopotriva, fara vreo urma de laxism.
"Astăzĭ aŭ și Româniĭ un
patriarh în Bucureștĭ..."
Acum,
Preafericitul Părinte Daniel, la aproape zece ani de la întronizarea sa - ce se
vor implini pe 30.09.2017, dar mai aproape de atat!, maine, in 22 iulie, la
împlinirea frumoasei vârste de 66 de ani - face cinste României Ortodoxe,
Ortodoxiei în general, pentru felul în care reuşeşte să atenueze şi să modereze
conflictele generate de discrepanțele inerente între generații, culturi sau
credințe diferite, pentru felul în care reuşeşte să gestioneze în spirit
crestin-ortodox relațiile cu Bisericile Ortodoxe surori sau celelalte
confesiuni, pentru relațiile cooperante, stabile dar hotărâte cu statul laic
român, pentru felul în care reuşeşte să se ocupe de nevoile
românilor de peste graniță, pentru felul în care aduce Biserica în era
tehnologiei moderne, pentru felul în care se luptă cu îndârjire în salvarea
unei educaţii care să formeze tinerele generații în spirit ortodox, moral şi
etic, prin orele de religie şi activitățile din jurul Bisericii, pentru
eforturile pe care le face in salvarea efectiva a familiei... sale - atat de extinse, traditionale şi, nu în ultimul rând... pentru eforturile si
rugăciunile pe care le face pentru noi toti, cei din aceasta
"familie" sau "patrie" a Sa, însemnând cu binecuvântările
sale, monahale, dar întrutotul Arhieresti, creştetele noastre prea putin
smerite si prea mult intinate de pacate.
ÎNTRU MULŢI ANI, STĂPÂNE!
(KSLCatalin / Ing. Catalin
Ion - Presedintele Asociatiei Lacasuri Ortodoxe)
pionierii
democratiei
FRANTA: putere coloniala care a controlat, la un moment
dat, aproape 13.000.000 kilometri patrati, aproximativ 9% din intreaga
suprafata a uscatului mondial. Un numar impresionant de tari au fost ocupate cu
forta de catre francezi. Prosperitatea Frantei se bazeaza intr-o buna masura si
pe crimele si jaful din fostele tari coloniale. Iata cateva dintre acestea -
Algeria , Camerun, Ciad ,
Gabon , Niger , Senegal , Tunisia , Madagascar , Maroc,Vietnam , Laos s.a.
In plus jumatate din Franta a fost colaboratoare
cu Germania in al 2lea razboi mondial si
asta nu pare sa deranjeze atat de mult cat alianta Romaniei cu Germania .
A facut masacru in coloniile
din Nordul Africii cand acestea si-au cerut independenta si chiar dupa
dobandirea independentei au intervenit direct sau indirect in evenimentele
politice ale fostelor colonii.
ANGLIA : cel mai mare imperiu colonial si sclavagist
pentru o perioada de timp(in America ) - a cuprins peste 20%!!! din suprafata
uscata a Terrei.
Prosperitatea Marii Britanii
se bazeaza intr-o buna masura si pe crimele si jaful din fostele tari
coloniale. Iata cateva dintre acestea - India, Australia , America de Nord,
Africa de Sud, Birmania s.a.
RUSIA: tara in care s-a
nascut comunismul, o pacoste si o nenorocire pentru Romania . Si-a consolidat
pozitia de putere mondiala si prin crimele si jaful la care si-a supus tarile
vasale. Iata cateva dintre tarile exploatate de Uniunea Sovietica - Romania ,
Moldova , Polonia, Ucraina , Belarus , Georgia, Lituania, Letonia , Estonia ,
Armenia , Kazakstan , Uzbekistan , s.a..
SUA: Intemeiata pe
genocidul indurat de indienii americani carora europenii le-au ocupat pamintul
pe care locuiau de mii de ani. Populatii intregi exterminate, infometate,
alungate in rezervatii ca niste animale salbatice ca sa faca loc foamei de
inavutire a colonistilor europeni. Cea mai mare tara cu oranduire sclavagista
dupa caderea Imperiului Roman ce inca a
practicat segregarea rasiala p
ana prin anii 60. Exemplu al democratiei si iubirii crestine? Poate o ora
Dumineca la biserica. Aventurile militare germane din cele doua razboaie
mondiale i-au accelerat industrializarea si inarmarea si i-au transformat in
jandarmul planetar. Fortati si de expansionismul Rusiei si Chinei comuniste
SUA, dupa Al Doilea Razboi Mondial, a purtat mai mult de 10 razboaie importante
- Vietnam , Iugoslavia, Irak, Afganistan s. a., alaturi de diverse alte
interventii militare in
toate colturile planetei mai
mult sau mai putin legitime. A rasturnat regimuri instalate democratic si de
frica comunismului a sustinut dictatori corupti si sangerosi atat pe
continentul american( Chile , Argentina etc) cat si Africa(Mobutu in Congo )
sau Asia . Au finantat in America Centrala grupari armate teroriste vinovate de
crime pe banda rulanta. Nu le-a pasat ca poate
oamenii saraci din acele tari
aspira la acelasi nivel de prosperitate si democratie ca in SUA. Sub masca
apararii drepturilor omului si cu ajutorul institutiilor financiar bancare
multinationale au pus m ana pe resursele naturale ale mai multor tari. Este
emblematica pentru politica SUA declaratia publica facuta de un partizan al
acestor razboaie, Donald Trump:
"Sa le luam petrolul
libienilor!". In Afganistan mai important decat Bin Laden erau
minereurile strategice de care complexul militaro-industrial american are
nevoie ca de aer sau ca de petrol pentru a-si mentine suprematia. Desigur ca se
pune si intrebarea ce se intampla cu planeta daca nu contrabalansau
amenintarea expansionismului altor mari puteri. Ar fi fost
o lume mai buna? Putin
probabil daca ne uitam ce a insemnat gulagul Sovietic si revolutia culturala
din China unde se taiau degetele pianistilor.
GERMANIA : izvor al culturii si tehnicii europene a
provocat doua razboaie mondiale cu consecinte catastrofale - zeci de tari
ruinate, genocid planetar zeci de milioane de morti si alte sute de milioane cu
vietile distruse!!! Au infaptuit holocaustul prin care milioane de oameni au
fost facuti sclavi epuizati prin munca silnica, au fost gazati, si arsi in
cuptoare precum gunoaiele. Este un fapt ce nu se va sterge din memoria
colectiva a lumii pana la sfarsitul istoriei universului. L-au ajutat pe Lenin sa revina in Rusia ca sa il submineze pe tar si
stim ce a urmat. Au impartit Polonia si Romania cu Rusia si Ungaria. Atacandu-l
l-au fortat pe Stalin sa transforme URSS in superputere mai repede decat isi
imaginase el.
La incetarea ostilitatilor
tragedia in spatele cortinei de fier a continuat pentru tarile ocupate de
armata rosie in timp ce Germania ajutata de fostul dusman SUA s-a recladit si a
prosperat. Noi am platit 10 ani datorii de razboi URSS-ului ca tara invinsa.
AUSTRIA si UNGARIA: - Imperiul
Austro-Ungar a avut sub stapanire Cehoslovacia, partea nordica a Regatului
Sarbilor, Croatilor si Slovenilor, Transilvania, Bucovina, parti din B ana t ,
Cris ana si Maramures, Tirolul de Sud. Prosperitatea Austriei si a Ungariei se
bazeaza si pe crimele si jaful din teritoriile ocupate. Toti cei care trudeau
si erau taxati astfel incat balurile vieneze sa functioneze nu prea o faceau de
bunavoie si cand se rasculau ori erau impuscati ori eviscerati(trasi pe roata)
si alte lucruri ce nu prea au incaput in partiturile muzicii clasice ale
epocii. In rest ordine curatenie si
civilizatie nu?
SPANIA si
PORTUGALIA : vinovate de un
urias genocid prin exterminarea indienilor din America Centrala si de Sud
masacrati torturati arsi pe rug convertiti cu forta la crestinism
transformati in sclavi ca si negrii adusi din Africa urmata de jefuirea
sistematica a resurselor naturale si in deosebi a aurului si argintului care au
relansat economia nu doar din peninsula
Iberica ci din toata Europa
Occidentala. Descoperirea Americii ar trebui marcata cu o zi de doliu la nivel
planetar nu cu serbarile indecente pentru inceputul genocidului american.
Ambele tari si nu numai, poarta uriasa rusine a comertului cu sclavi destinati
plantatiilor din SUA, America Centrala si de Sud care au prosperat prin munca
acestor oameni vanati ca animalele si adusi in lanturi de la mii de
kilometri(cei care supravietuiau calatoriei). Tari profund crestine cu
catedrale pana la cer nu?
ITALIA: a avut colonii in Africa de Est si a visat ca
alaturi de Germania sa participe la marele jaf planetar dar desi au fost
initiatorii fascismului european NU au fost considerati tara invinsa
pentru ca italienii si-au tradat aliatul si pe IL DUCE la timp. Atat italienii
cat si nemtii i-au sustinut in masa pe Musolini si pe Hitler crezand ca
nemernicia se va infaptui fara costuri prea mari in sunet de fanfara pas de
defilare cativa everi si comunisti asasinati si falfait de steaguri si cam
atat. Romania n-a
avut acest noroc si cand ar fi
vrut sa paraseasca alianta nu i s-a permis.
SUA si URSS erau intelese
deja. Cand i s-a permis era prea traziu si oricum fusesem vanduti deja la
schimb.
OLANDA : Mai intai colonia Africa de
Sud (pierduta in favoarea Britanicilor) si apoi coloniile din Asia de Sud Est
au fost o m ana cereasca aducand profituri uriase pentru micul stat care nu ne
vrea astazi in Schengen.
Romania a fost invitata la
masa bogatilor lumii sa puna pe masa tot ce are oameni resurse naturale etc,
dar ca sa aseze scaunele, sa scuture fata de masa, sa curete covoarele si sa m
ana nce resturile la masa servitorilor.
BELGIA; A exploatat din
greu resursele minerale (cupru diamante etc), si naturale ale fostului Congo
Belgian(capitala Kinshasa ). Plecarea lor a lasat o tara in razboi civil care a
fost impinsa in dictatura aspra si corupta a lui Mobutu(sustinut de CIA ca sa
nu intre rusii) dupa a carui disparitie a revenit la razboiul civil, interetnic
si saracie. Detine minerale strategice
pe care multi si le doresc.
Ghinionul lor.
ELVETIA: pe langa ceasuri
si ciocolata a mai adapostit in banci si aurul nazistilor si al americanilor al
rusilor al oricui, al infractorilor si mafiotilor de pretutindeni si nenumarate
bunuri si valori furate din toate colturile lumii. Cand ai atatia bani in banci
parca iti vine sa iti speli si sa iti apretezi rochita de doua ori pe zi. Cum
sa nu tii lectii de morala si eficienta m ana geriala sarantocilor?
JAPONIA: Tarile din Asia poarta o vie amintire din
razboiul mondial legata de atrocitatile comise de inalta civilizatie japoneza
care a aruncat asupra lor nu flori de cires si poezie ci bombe si a trecut prin
baionete si copii si femei si a supus la torturi si umilinte inimaginabile
polulatiile ocupate. Casa imperiala ar trebui saptam ana l sa ceara iertare
acestor natiuni pentru tragedia de care este si ea direct raspunzatoare dar se
abtine p ana in ziua de azi. Probabil ca originea divina le interzice acest
lucru. Sunt detestabili.
La fel ca si Germania fostul
inamic SUA i-a ajutat sa redevina ce au fost si mai mult
decat atat.
CHINA : inchisa in ea insasi mii de ani acum incepe
sa scrie pagini surprinzatoare in istoria lumii si deja a modificat niste
echilibre economice ce dainuiau de ceva vreme. Ramane de vazut p ana unde si ce
va induce asta in insasi structura sociala si politica a Chinei. Sa speram ca
fara convulsii pentru ca ar fi tragic pentru noi toti. Partidul unic insa este
o garantie ca vor fi convulsii, dar nici un astfel de colos fie si pluripartinic
nu garanteaza linistea si pacea, mai ales daca se pune pe facut politie
internationala in slujba democratiei.
Exista o singura regula, toate
aceste mari puteri democratice, sau nu, isi urmaresc doar propriile interese
economice si strategice. Naivii cred altceva.
Noi ne lipim cand de unii cand
de altii in speranta ca ne vom realiza si noi interesul national. OK dar putina
demnitate nu ar strica.
Desigur, lista ororilor
infaptuite de tarile "dezvoltate/civilizate" din Occident si Extremul
Orient care si-au consolidat puterea si prosperitatea pe crima si jaf este mai
larga .
Prin urmare, ar
trebui sa privim lucrurile mai in profunzime si sa nu mai acceptam
impertinenta talharilor moralisti ai planetei care ne tot dau lectii pe diverse
teme.
Pana la urma ei
reprezinta tari care au "mainile" patate de sange si prin ce au facut
nu de mult sunt antiteza a ceea ce predica.
Daca adevarul ar
fi respectat, toti acestia ar trebuie sa le spuna pentru inca 500 de ani celor
din tarile pe care le-au asuprit, cu fiecare ocazie, "va rugam sa
ne iertati!".
Astazi atacurile si invaziile
nu se mai fac doar cu armata ci si prin instrumente economice financiare
bancare si bursiere controlate tot de cei mentionati anterior.
Si daca e sa
privim la acel trecut care ne reprezinta pe noi, romanii, iti amintesc,
cititorule, ca suntem urmasii unui popor care
NU AVEA SCLAVI,
UNDE FEMEIA ERA EGALA BARBATULUI SI CARE CREDEA IN NEMURIRE INAINTE DE
CRESTINARE.
Asta este ceea
ce defineste natura noastra profunda si depinde de noi ca traditia inalt
spirituala a DACILOR sa reinvie.
Sau macar
spiritul de la Marea Unire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu