George Anca
A PIERDE
*
(Intonaţie) Bună ziua (în 30
intonaţii). Paşte, calule, iarbă verde. A venit tramvaiul. Blindleistung. Ce-am
avut (nimic) şi ce-am pierdut (tot).
Din pierdere, pe zăpadă: Mefisto, la
Muntele Nebun. Fugi, Argillan! Zgomotul îl trezi pe Tripitaka. Infern, 1954, p
222 – Parpanghel sbură pe urma lui. Beowulf cu-a sa viaţă a plătit. Abdiel
contra Satan. Ora Aurora.
Andromaha, Hecuba, Elena bocesc pe Hector
şi oasele nescrumite încap în aur. Down-under, erosul supravieţuirii permutat
în iniţiere. Rik omeric cu Budai, nobil austru.
Târgovişte-Troia(Isarâk)-Kurukshetra. Satyrikon gitan, operă bufă. Nu şi-au dat
seama că e taică-meu. Skanda. Yuddha-kanda. Ulis cu Diomed în tabăra
traţienilor. Olimpischer Fruhling.
Morţii zăpezii, aumbră. Indiliada. Sunase
regina cealaltă, de la potop. Şagă genocidară. Iohosemprevoglia. Mihai
Gramatopol: „un plat Petru Creţia, un absolut inacceptabil Florea Fugaru care
confunda pe Homer cu Budai-Deleanu”. Puşi l-a văzut de mai multe ori mâncând la
scriitori. Ţeapă Catavolinos. Bar Abbas. Zăpada-rasă-albă. Hora pe scut. Nu
venişi de mladă verde?
În filmul îngheţului, se pune în vedetă
scrisul Paradise Lost. În Anatolida,
Abel încercând să-şi trezească fratele, Cain, din somn: 'Mai bine jos despoţii!
De jos, din rădăcină / Să moară tirania!' răcneşte, se răpede, / Ia furios
măciuca şi capul drept în două / Lui Abel îi despică. Tot Heliade: O, Milton, treci la
rându-ţi! John Milton, scăpat de puşcărie, dar orbit, şi-a dictat, la 60 de
ani, Paradise Lost (1667) şi totuşi a fost acuzat de plagiat. Din Rai pierduţi,
pân' om mai ortoman / Ne-ntoarce-n locul binecuvântat. Cine să mai aibă ochi
pentru Paradise Regained? I who ere while the
happy Garden sung, / By one Man's disobedience lost, now sing / Recovever'd Paradise to all mankind.
*
(Mache) Toarasi, pai nu
vedeti ca astia nen vatza sa facem ca iei ! Pai da, ca noi ie la ordinu lor !
Cine ia adus pa malagambisti la putere, nu americanii ? Siacum nen vatza sa fim
cuminti, casa nu sa sparie aia de la FMiu si sa nu le mai dea bani la
malagambisti !
Toarasi, americanii astia nea pacalit de doo ori, odatan 44 si odatan 89 !
Daca vreti sa ne mai pacaleasca, odata , naveti decat, da sa stiti ca chinejii nu nea pacalit niciodata Iei ie singurii care ne mai puate scuate dinca catun care nea bagat malagambistii ! Sa stiti ! Ca daca vine 2 milioane da chineji la noi, ca sa copenseze peia dea plecat in Spania si Italia, pai noi in doi ani ne revenimim ! Sa vedeti dumneavoastra de no fi asa! Traiasca poporu chinez frate cu poporu roman !Asa sa nea jute Hu Jintao ! Semneaza: Mache Psderie Abasador Estraordinar si Plindapotential al Republicii Populare Chineze la ziare.com
Toarasi, americanii astia nea pacalit de doo ori, odatan 44 si odatan 89 !
Daca vreti sa ne mai pacaleasca, odata , naveti decat, da sa stiti ca chinejii nu nea pacalit niciodata Iei ie singurii care ne mai puate scuate dinca catun care nea bagat malagambistii ! Sa stiti ! Ca daca vine 2 milioane da chineji la noi, ca sa copenseze peia dea plecat in Spania si Italia, pai noi in doi ani ne revenimim ! Sa vedeti dumneavoastra de no fi asa! Traiasca poporu chinez frate cu poporu roman !Asa sa nea jute Hu Jintao ! Semneaza: Mache Psderie Abasador Estraordinar si Plindapotential al Republicii Populare Chineze la ziare.com
Toarasi, sane fie rusine, finca ungurii sa strans 100000 da unguri ! Si
noi nu ien stare nici sa ne strangem, ca sa nu mai spun ca si aia care sa
strans, sa luat la bataie n3iei ! Pai iaz vazut voi peia la unguri ca sa batut
intre iei ? Nu ! Pai sia tunci, ce vreti sa spuneti can Bucuresti nu ie unguri
? Ba sa stiti ca ie ! Da aia isi vede da treaba lor, ca nu cred i,o cai
plateste aia de la Budapesta casa fie cuminti ! Asa ca cel mai bine ie tot cu
chinejii ! ii punem sa aduca pestisoru ala da aur care indeplineste 3 dorinte,
face zidu sil umple cu apa ! Si cu asta, am scapat da tuate grijile ! Sa traiti
!Asa sa nea jute Hu Jintao !
*
(Îngheţ)
A vărsat pe piept şi a îngheţat. Caldă baliga viţeilor. Carne congelată în
cârlige. Ciorapii se deslipesc de talpă. Renunţ la oameni îngheţaţi, la arbori
şi societăţi, pentru pojghiţele prinse pe tot ce întâlnesc. Nimic viu şi uscat,
în spatele uşii înţepenite a grajdului. Porcul orb l-aş fi făcut să se culce în
noroi îngheţat, la gâdilăturile mele.
Pe casă,
şiţele se lipiseră sub zăpadă. Tata-mare s-a mai uitat o dată în grajd. Fără să
spună ceva, a mărit pasul după ce a ieşit pe poartă. Nu-şi aminteşte cine a
trecut pe lângă el, dacă a trecut cineva. Eu credeam că s-a petrecut vara, ar
fi mai sigur, că oile nu fug iarna la poalele pădurii, şi nici lupii nu se aud
cu foşnet şi jaf, bănuiesc. N-au cum să se împartă pe dreapta şi pe stânga
drumului, unii – spre fosta podină a bătrânului, căci nu se mai cunoaşte nimic
în marginile adevărate pe îngheţ. Şi când i s-a ridicat părul, văd asta tot pe
vară, decât sub căciulă, care i-ar fi diminuat poate chiar teama. Nu ştiu nici
de ce vorbea despre lumină a serii sau a lunii. Seara, sau a doua zi seara,
precis că n-a gustat din carnea de oaie salvată. Nu ştiu dacă era iarnă, dar
drumu-l cunosc.
Privesc
şiţele strânse, gata să se sfărâme sub un deget. Îmi închipui că plec pe zi,
altfel m-aş poticni în coasta cu bolovani imobilizaţi de huma încleiată. Aş
dezveli, virtual sau cu vârful bocancului, pământul, să-l simt galben. Pe deal,
am în faţă vreo doi kilometri netezi, cu un contur etern, pe care şi-l
aminteşte poate şi un copil de trei ani, de când l-am adus de mână pe drumul
câmpului. Atunci se dezgheţaseră multe bălţi şi el se muia prin toate,
inconştient, faţă cu limpezimea prin care iarba putredă renăştea. Să fi fost
mai furios pentru bălăcirea lui, gândindu-mă cum erau cu un timp în urmă,
trăgându-l de mâini aş fi crezut că aud pârâitul din care-l smulgeam inutil.
*
(Scena)
Copacii îmi sunt fericirile. În foşnetul snopilor, pe Calea Robilor. Sunt o
umbră de porumbel. O iarbă-nfiptă-n vânt. Goleam dovleacul de seminţe, îi
făceam două găuri pentru ochi, un nas, o gură, apoi mişeleşte aprindeam un foc
în el, cineva să se sperie. Am mai vărsat din palmă un chip de argint viu, şi câţi înecaţi
în Olt, temelii argilei, păsări, flăcări în vatră. Soarele a răsărit pentru
ciocârlie. Puteai trece din camera rece în globul soarelui, să îţi topeşti
durerile naşterii. Tristeţe fiecărui în fredonare stărui. Cumpără-mi pomul de
la faţa cu semn de cuţit, nu cea mai frumoasă din hainele vechi, nu zările
vânzătorului de minuni.
Capra-Dionysos,
Berbecul-Apollo, Calul-Chiron. Atmosfera imperiului turc de odinioară. Dame,
văluret. Băieţii îşi îngroaşă vocea. Strigături inocent pornografice, negare (a
mioritismului?), nu că baciul ar fi Zamolxe, iar ucigaşii Titanii. Zamolxe se
joacă pe Gugu/Cogaion, cu Prometeu spectator pe alt munte. Drumul de la
dramaturg la piesa lui are formă de cerc, de zero, şi numai într-un miraj
această aureolă luminează prologul în proscenium. Succes la public, celălalt
autor. Tăcere înainte de trecerea la fapte. Compară-te cu pleava alchimiştilor.
Ruda creatoare făptuieşte un paradis pentru nerude. Stradă-bodegă,
stradă-grajd, stradă-casă, în Şacote, păi asemenea Turn-stradă-palat în Richard
al III-lea.Ce face taică-meu, i-a putrezit şi părul? Peste fata din barcă
se surpă malul. Teatrul lecuieşte incoerenţa.
Scena, cum
vezi, e foarte largă. Masele corale şi figuraţia pot, prin urmare, circula în
culise cu înlesnire. Această imensă lărgime a scenei se motivează prin faptul
că podeala ei (platoul) e, în realitate, compusă din cinci podele identice,
culisând una după alta, pe şine îngropate în parchetul de sub ele pot fi
înlocuite una prin alta, rulând pe bile. Pe toate podelele (afară de una, al
cărei loc gol va fi totdeauna la dreapta podelei pe care joacă actorii) se
montează decorurile cerute de piesa care se prezintă. Pe când, pe o podea,
joacă actorii în decorul actului în curs de reprezentare, maşinişti, în culise,
demontează decorul utilizat şi montează alt decor, dacă mai e nevoie. Cu modul
acesta se pot face iute schimbările de decoruri şi se pot reprezenta capodopere
nejucate pentru că spectacolul ar fi prea lung. Astfel scăpăm şi de exigenţele
scenei turnante (maşinării complicate, decoruri greu de montat etc.), o
vechitură nepractică.
*
(Străin)
Seara avem să aud, pe motiv că vorbisem despre străinătate, cum eu n-aş vorbi
româneşte pe înţeles. L-am repezit pe cel atât de scrupulos fără a fi român.
Dar nici românii nu aveau întotdeauna chef să mă asculte. M-am gândit că pot
însă irita limbajul şi să-l accept doar eu în devenirea lui spre
inexpresivitate sau logică sau ce s-o cere – poate coruptibilitate.
Ce se
întâmplase cu străinul din grupul nostru românesc nici n-avea nevoie de vreo
exprimare în genul: nu pot să-mi închipui cum este când ai mâncat, dormi, nu te
trezeşte nimeni... Şi tot astfel. Nici n-o să povestesc sau să vorbesc despre
întâmplarea aceasta. Doar încăpăţânarea străinului susţinând într-o românească
perfectă: o să-i scoată ochiul – atâta merită să spun.
Când ne
împărţisem în două, iar cei care plecaseră se despărţiseră şi ei, în grupul
care trebuia să fie urmărit se afla şi alt străin, care nu voia s-o recunoască,
din cine ştie ce mentalitate familială. Se hotărâse să-l lege, iar noi să
râdem. Străinul nostru a spus într-o doară şi n-a fost luat în seamă: o să-i
scoată ochiul.
De sus,
zăpada strălucea prea tare şi dădea culorii închise a siluetelor din vale ceva
orbitor. Se distingea, deşi violent, că ultimul era cel urmărit. Toţi se înghesuiseră
pe marginea dinspre vale. În urmă, străinul părea să se conformeze silit.
Au tăbărât
unii asupra altora, în vale.
Numai pe
unul, care se culcase singur nebănuind nimic, l-au legat cu sfoară subţire,
i-au pus în gură un şervet, iar când îl urcau pe coastă a căzut docil şi poate
că-şi scosese ochiul în vreo cută de pământ îngheţat.
*
(Pedepse)
S-au bătut, am auzit şi parcă am şi văzut, fraţii între ei, dar şi
surorile au stricat ce aveau fraţii. Cred că şi merii de la soră se înghesuiau
la un timp cu ai fraţilor şi celorlalte surori.
La partea
opusă, a treia, nu a doua, a fost unul care a trăit cu fiica lui, pe o uliţă de
care uitasem, adică ocolisem fără voie tot satul care începea cu casa
incestuoasă. Tot acolo se mai şi tăiaseră cu toporul câţiva pentru avere şi
poate nu era chiar aşa, dar satului străin nu-i ştiam decât crimele, când eram
copil, satului meu doar miracolele, când eram copil. Acum, să se fi schimbat?
Să stau
doar la scena de sub cireşul amar, cu bărbatul gol şi cu femeia goală, plus
alte femei îmbrăcate. Altădată, hăt în pădure, doi alegând – eu unul –
îngroziţi de urletul lupilor (uite că nu împuşcau vânătorii niciunul când îmi
spărgeam şi eu capul ca să-i sperii şi să-i hăitui pe lupi). Rătăcit pe drumuri
şi cu mintea.
Îmi vine
în minte înecatul, îl cunosc cel mai bine. O femeie fericită nu-mi vine-n
minte, deci n-o s-o cunosc niciodată. Parcă aş muri. Mort de tânăr şi incapabil
de naraţie. Venindu-ţi în minte, parcă fiecare cerşeşte o pedeapsă, iar eu caut
una pentru fiecare, începând cu morţii.
*
(Simache)
Mă plec respectului pentru trimiţătorul bucuriei, dăruitor şi părintesc.
O ceramică
de Rouen, mi-a dat-o mie. N-a furat-o nimeni, e un ciob. Cobiliţar în bronz,
factura Hegel. Dodia, a patra dimensiune, din Tracia a venit. Dodona,
Eleusis,
Pithia. Iniţiere. Foşnetul frunzelor. Toată opera lui Joyce este o transpunere
a inspiraţiilor lui Brâncuşi pe care le-a produs prin forme. Nu trebuie să ne
grăbim să le pierdem, să doborâm mitul filologic că ar fi aiurare.
Pe bani să
nu ne certăm. Să nu ne mâncăm pe femei. Toate neprieteniile pleacă de la bani
şi de la femei. Bani mei sunt ai tăi, ai tăi sunt ai mei. Familiei mele îi era
ruşine cu mine – du-te unde vrei, să n-ajungi în puşcărie, să nu ne faci numele
de râs.
Suntem
fiii procesului lui Brâncuşi. Datul la cap hidrei. Forma vieţii întâi a fost
vgetativă, toţi am fost pomi, conştiinţă geologică. Am devenit oameni când
inteligenţa a luat locul instinctului. Mi-a trăznit în cap piramida, coloana.
Suntem în mâna funcţionarilor. Am descoperit a treia versiune a acuarelei
Constituţia, de Costache Petrescu, faptele nu se petrec la Bucureşti, ci la
Craiova, peisajul urban coincide cu cel al lui Theodor Amann.
M-am dus
la foaia mea de varză. Vă dau un text, a doua versiune. Aristarhi, milogi ca
mine. Am identificat cine sunt revoluţionarii, în vârf cu stegarul Barbu
Iscovescu. Că stegarul e un evreu. Să mă facă escroc. Au stricat clişeul. Nu e
lucru curat. Să ne-o arate. Toată oficialitatea s-a uitat strâmb la mine.
Trebuie eliminat. Mă arătau cu degetul. Mai daţi-vă dracu'. M-am dus în
căutarea ei. Asta vine de la unul Simache.
M-am dus
la Ploieşti.
Aflu că a murit de şase luni. Fotografia mea e doar o reproducere, unde e
originalul: la el la ţară. Două babe. Unde-s
hârtiile lui Simache? Tovarăşe, le-a luat partidul. Nu mai avem jurnale. Să
întrebăm la transpoarte. Toate-s la muzeul de istorie. Da' hârtiile lui
Simache? Vine o babă lângă mine, dumneata ai fost cine ai fost. Mă cunoştea
după barbă. Ai avut mult pământ. Cât să mă îngrijesc, 300, n-am fost bestie
moşierească. Sunt femeie de serviciu aici, ce cauţi? Nişte hârtii. Ce hârtii,
17 ani l-am servit şi-i făceam şi câte-o cafea. O ştiu, era pusă pe dulap.
Comitetul revoluţionar, preşedinte Ioan Maiorescu. Stegar, Levaditti. Ţambalagiu
cu fes, doi copii (ce nu-s în celelalte versiuni).
Cine a
comandat acuarela: Neofit al Munteniei (a făcut parte din guvernul provizoriu).
Costache Petrescu este arestat pentru arderea Regulamentului organic.
Craiovenii au organizat parodia unei îngropăciuni, un clăcaş simbolic, pe carul
de boi şase bocitoare, a murit bietul organ, nu lăcrămau, scuipau pe el,
precedat de Comitet, pornit spre Târgul de afară, lumea râzând, hohot unanim şi
urban. Spânzurătoarea. Toată ţărănimea venea. Un popă cu jumate de barbă şi
tuns ca popii de azi, sac în loc de patrafir şi doi ciocli care săpau la
repezeală o groapă. Au pus lădiţa jos, catran, feştilă. A ars Regulamentul
Organic. Toată lumea voioasă. Când a fost Craiova ocupată, au fost arestaţi
mulţi popi şi toate căpeteniile au fugit în Franţa, fraţii Romaneşti, Ion
Maiorescu. Au rămas Levaditti şi Costache Petrescu, duşi la Bucureşti. 9 luni a
zăcut în închisoare. Alţii, deportaţi la Brusa, au murit.
*
(Dao)
Dodie nu este delir. Mai de grabă înseamnă a vorbi în gol, în zăpăceala golului
(dorului?). Brahma-logos, Vishnu-cuvânt, Shiva-dodie. Fizic-astral-strigoi.
Iarăşi gol, cercuri, ape. Unde aţi rămas, morţii mei? Respiraţie reîncepută în
avatar. Drumul continuu de alaltăieri, odihna morţii de ieri, înflorirea de
azi. Lucifer în yoga.
Fiinţa
este şi nu este, n-a fost şi este, nu este şi va fi. Rămân în locul de unde nu
pot pleca. Vană deplasare, plin lin, umor. Bananier în meditaţie, frunze
întinse, mai întinse. Generează înăuntrul fiinţei neantul formei sale de
răsărire fără rădăcină şi înflorire fără tulpină. Fiinţa zeului întru zeiţă
face semn.
Ea este
aici, respiră lumină, este lumină, are lumina în faţă, aproape, un soare.
Lumină aproape, aici, în sine şi pretutindeni, mai departe decât a mers
vreodată, până într-a doua lumină, alta. Din nou. Respiră lumină, este lumină,
împrejur la nesfârşit lumină, totul e lumină. Ea este deodată întunecoasă.
Totul în jur lumină. Respiră. Se vede în padma, întuneric. Totul întuneric în
jur, se luminează. Respiră.
Respiri
(ca ieri) lumină (respiri ieri), ai în faţă soarele, eşti în lotus, eşti lumină
dinaintea altei lumini. Este întuneric în juru-ţi cât lumina tuturor sorilor şi
cât altă lumină. Respiră, eşti înconjurată de o lumină mare, eşti respiraţia
tuturor copiilor. Sunt în lumină, respir, lotus, lunec, apă, aer, padma,
respir, rod, mă ridic, lunec. Lumină. Ochi drept. Ochi stâng. Ooomm.
E cald.
Mi-e sete. Merg către apa ţâşnind. N-o găsesc. Privesc iar într-acolo. Îmi torn
fiinţa privirii, cad în fântână, se rup izvoarele, mă scufund până în fundul
pământului. Sorbirea în adâncul absolut lansase aripi părăsite în crânguri, cu
care nici pasăre nici înger nu zburară. Pe cer se zărea un munte, când alb,
când albastru. Miri străluciră. Nuntă să fi fost? Mama ar şti să reînvie toate
nunţile, numai pe a ei nu.
Străinul
nu te înţelege, te face să te simţi străin. Te priveşte de sus, te tentează
gândirea lui. Încetezi dedublarea într-o decadenţă schimbată pe contemplarea
mirilor din izvoare. Pierderea mi-o măsor în cântec de temelie irosită, funia
clopotului, pielea morţilor, flăcările comorilor. Naiba o fi violând mormintele
să se nască oameni nebuni.
Recită
tirada, rogu-te, cum ţi-am rostit-o eu, uşor curgător; ci dacă o răcneşti, aşa
cum fac mulţi dintre actorii ăştia, mai bine îl pun pe crainicul oraşului să-mi
recite versurile... Nu fi nici prea moale, ci lasă-te călăuzit de bunul simţ pe
care-l ai: potriveşte-ţi gestul după cuvânt, cuvântul după gest... Iar cei ce
fac pe paiaţele, să nu spună un cuvânt mai mult peste ce este scris; căci sunt
unii care se apucă să râdă, ca să facă o liotă de spectatori nerozi să râdă şi
ei, deşi tocmai atunci se joacă o scenă importantă la care lumea ar trebui să
ia aminte: asta-i o ticăloşie şi dovedeşte o ambiţie vrednică de milă la neisprăvitul
care se dedă ei...
*
(Durere)
Nimeni să nu-şi toarne vinul nou în burdufuri vechi, căci vinul nou va sparge
burdufurile vechi şi vinul se va împrăştia şi burdufurile se vor pierde, ci
vinul nou trebuie turnat în burdufuri noi (Ulfila). A dat la lumină unul dintre
cele mai necesarie opuri pentru buna crescere în cercul familiei sub titlul
Icoana crescerei din care a împărţit gratis la ambele regimente de români câte
o sută exemplare. Parte pierdută, parte distrusă, nevânzându-se, spre înnebunirea
traducătorului editor Andrei Mureşanu.
Temniţa se
perpetuează, în viaţa şi cultura indo-europenilor, cu uşile deschise spre
stradă (Kalidasa), panopticon (Bentham), gulag (Soljeniţân). Celălalt poet al
durererii puşcăriilor comuniste din România, Ştefan Vlădoianu: Aprins de
goana-n haturi şi coclauri / cu Orion – grea cucură – la şold / înghimpe-l
pururi otrăvitul bold / pe-acela care săgeta centauri.
Mircea
Eliade se va fi lăsat incinerat spre a evita profanarea cadavrului său.
Eminescu şi indianistul, în continuitate empatică mai ales cu Buddha şi
Odin-Wodan, confirmă că Prajapathi e sacrificiul, că totul e durere, dukkha.
Dukkha nu se traduce numai prin durere şi suferinţă, dar şi ca euforie a
meditaţiei, după cum, în cazul geţilor nemuritori, Eliade revede traducerea lui
athanatizein drept a se face nemuritor.
Boală
naturală, personală, emoţională, de nu provocată de vrăjitori sau strigoi.
Durerea este de introdus în curriculum-ul şcolar. Vide Kirkegaard. Doctorul
nebun, bestia atomică, monstrul interplanetar sunt cele trei categorii majore
ale filmelor horror. Jur pe Apollon, medic, pe Esculap, pe Hygeia şi pe
Panaceu. În teoriile kashmirene ale recunoaşterii, poeţii orbi din naştere sunt
capabili să descrie ceea ce nu au văzut niciodată.
Scârba
mă-nvaţă-a cânta / şi necazu-a şuiera (Bucovina).
Gange / falange. Durere / plăcere. Dolore / amore / dottore...
Per
me si va ne la citta dolente,
per
me si va ne l'eterno dolore,
per
me si va tra la perduta gente.
(Dante)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu