Pranab Mukherjee
GÂNDURI
și
REFLECȚII
Rupa, 2014, New Delhi
Traducere: George Anca
(Nota traducătorului: Convocând indianiști din 21 de țări la o
International Conference of Indology, Delhi, 21-23 noiembrie 2015, Onorabilul
Președinte al Indiei, Shri Pranab Mukherjee, a adăugat, de visu, temelor
academice, propria gândire actual gandhiană. I-am spus că sunt un scriitor
român simțind ca un indian. Traducerea unor pagini ale sale – aforisme, aici,
urmate de excerpte din discursuri – este și un exercițiu de indologie pentru uzul indianiștilor, politicienilor,
diplomaților al tuturor celor interesați de conducerea celei mai culturale și
populate superțări).
Sumar
Prefață
India
Instituții ale
Democrației
Educație
Inovație și
Cercetare
Economie
Prefață
Shri Pranab Mukherjee și-a asumat
oficiul de Prim Cetățean al Indiei în 25 iulie 2012, încununând o distinsă
carieră politică de peste cinci decenii. Așa cum a spus în acea zi, el a văzut
vaste, poate incredibile, schimbări pe durata călătoriei care l-a purtat de la
pâlpâirea unei lămpi într-un mic sat bengalez la candelabrele din Delhi. A avut
perspectiva unui insider în multe din momentele definitorii ale națiunii
noastre. Cu intelectul său și perspicacitatea politică și administrativă, el a
jucat un rol pivot în modelarea multor măsuri de politică publică având un
impact benefic asupra vieților cetățenilor și compatrioților noștri.
Compilația citatelor din această carte este o încercare de a capta esența
gândirii sale și a prezenta cititorilor un spectru al ideilor și vederilor sale
asupra Indiei – cultura și valorile sale, democrația și instituțiile, inclusiv
dezvoltare, tineret, educație, cercetare și inovație. Aceată carte este o
tentativă de a transmite, întrucâtva, măsura omului din spatele Președintelui
și idealurile pe care le-a susținut totdeauna, și continuă, ca Prim Cetățean al
Republicii.
OMITA PAUL
New Delhi, 2014
INDIA
Am primit mult
mai mult de la țară decât i-am dat.
*
Cea mai înaltă onoare în democrația noastră nu stă
în niciun oficiu, ci în a fi un cetățean al Indiei, patria noastră. Suntem toți
egal copii înaintea mamei noatre, și India cere fiecăruia dintre noi, în
oricare rol pe care-l jucăm în complexa
dramă a construirii națiunii, să ne facem datoria cu integritate,angajare și
neclintită loialitate față de valorile consacrate în Constituția noastră.
Constituția reprezintă o a doua liberare, de
această dată de dominația tradiționalei inegalități în gen, castă, comunitate,
împreună cu alte cătușe care ne-au ferecat
prea îndelung. Aceasta a inspirat o evoluție culturală care a pus
societatea indiană pe drumul modernității. Societatea s-a schimbat prin
evoluție graduală, pentru că revoluția violentă nu este calea indiană.
*
Adevărata istorie a Indiei este parteneriatul poporului.
Avuția noastră a fost creată de fermieri și muncitori, industrialiști și
furnizorii de servicii, soldați și civili.
*
Pentru Gandhiji, satyagraha a fost supremația
forței morale asupra forței fizice. El a numit-o „forța sufletului”.
În epoca
imperiilor, libertatea
nu a fost dată niciodată; a fost luată. A fost câștigată de o generație de
giganți, condusă de un puternic om al destinului, Mahatma Gandhi, care a luptat
cu spirit de sacrificiu, nestrămutată convingere împotriva celei mai mari puteri
din istorie, cu o forță morală care a transformat gândirea politică și ale
cărei reverberații au ecou în mari evenimente peste tot în jurul nostru astăzi.
*
Filosofia Indiei nu este un concept abstract din
manuale. A înflorit în viețile de zi cu zi ale poporului nostru, care
prețuiește umanul mai presus de orice.
*
India nu este o entitate geografică. Ea poartă o
istorie a ideilor, filosofie, intelect, geniu industrial, meșteșug, inovație și
experiență.
Pentru mine, India este atât de mult și încă mult
mai mult! Am căutat răspunsuri în munții ei, în poporul ei, în muzica și în
satele ei. De fiecare dată am ieșit cu o mai bună înțelegere a Indiei, pentru
că în toate acestea India înflorește.
*
Cum tirania se diminuează în toată lumea, cum
democrația capătă viață proaspătă în regiuni altădată considerate
inospitaliere, India devine modelul modernității.
*
Violența este externă în natura noastră. Când, ca
ființe umane, greșim, noi ne exorcizăm păcatele cu penitență și
responsabilitate.
O națiune modernă este construită pe unele
fundamente de bază: democrație, drepturi egale pentru fiecare cetățean;
secularism, libertate egală fiecărei credințe; egalitate a fiecărei regiuni și
limbă; egalitate de gen; și, poate cea mai importantă din toate, echitatea economică.
Pentru ca dezvoltarea noastră să fie reală, cei mai săraci din țara noastră
trebuie să se simtă că sunt parte a narațiunii ridicării Indiei.
*
Armonia noastră socială este sublima coexistență a
templului, moscheei, bisericii, gurdwarei și sinagogii; ele sunt simbolul
unității noastre în diversitate.
*
Este doar o
privire largă, nestânjenită de regionalism, neîmpiedicată de parohialism,
nestingherită de prejudicii, care poate face această națiune mare și demnă,
astfel încât să poată conduce lumea.
*
Există o lege a pământului. Dar există și o lege
mai înaltă. Sanctitatea femeii este un principiu directiv al acelui larg
edificiu numit civilizația indiană. Vedele spun că există mai multe decât un
fel de mamă: mama de naștere, soția unui guru, soția unui rege, soția unui
preot, aceea ce ne îngrijește, și patria noastră mamă. O mamă este protecția
noastră de rău și opresiune, simbolul vieții și prosperității noastre. Când
brutalizăm o femeie, rănim sufletul civilizației noastre.
*
Eu cred ferm că India este ceea ce poporul ei
este! Ea este rezilientă, ea este inspiratoare, ea este eternă. În special când
este rănită și zdrobită. Nu știu de unde găsește puterea lăuntrică. Dar o
găsește.
*
E timpul pentru națiune să-și remonteze busola
morală. Nimic nu trebuie permis pentru a da pinteni cinismului, cinismul fiind
orb la moralitate. Trebuie să privim adânc în conștiința noastră și să aflăm
unde am șovăit. Soluțiile la probleme trebuie aflate prin discuții și o
conciliere de vederi. Poporul trebuie să creadă că guvernarea este un
instrument al binelui, și, de aceea, trebuie să asigurăm o bună guvernare.
Într-un timp când noi, ca națiune, avem de făcut
un extra efort pentru a surmonta provocările morale contemporane, educația
holistică este cea care trebuie să joace un rol definitiv în modelarea
valorilor noastre. Instituțiile noastre educaționale joacă un rol pivotal în a
inculca tineretului nostru miezul
valorilor civilizaționale ale iubirii de patrie, o performanță a datoriei,
compasiune pentru toți, toleranță pentru pluralism, respect pentru femeie,
onestitate în viață, reținere de sine în conduită, responsabilitate în acțiune
și disciplină.
**
INSTITUȚII
ALE DEMOCRAȚIEI
Constituția indiană este un document viu care este
operaționalizat în fiecare zi prin politica de stat.
*
Politica lui divide și guvernează a extras un preț
greu din subcontinentul nostru. Dacă nu lucrăm împreună, nimic nu va merge
vreodată.
Democrația este ghidul nostru cel mai prețios spre
pace și regenerarea din mlaștina săsăciei create de secole de stăpânire
colonială. Dinăuntrul spațioaselor prevederi ale Constituției noastre, India a
crescut într-o frumoasă, vibrantă și uneori zgomotoasă democrație.
*
Parlamentul
este sufletul poporului, „atman”-ul Indiei.
Contestăm drepturile și îndatoririle noastre spre pericolul nostru.
*
Suntem, peste divizarea de partid și regiune, pe
altarul patriei noastre. Constituția noastră federală întruchipează ideea de
Indie modernă; ea definește nu numai India dar și modernitatea.
Eu am în vedere o Indie în care unititatea
scopului propulsează binele comun; unde centrul și statul sunt conduse de
singura viziune a bunei guvernări; unde fiecare revoluție este verde; unde
democrația nu este numai dreptul la vot o dată în cinci ani ci a vorbi întotdeauna
în interesul cetățeanului; unde cunoașterea devine înțelepciune; unde tinerii
revarsă fenomenala lor energie și talent în cauza colectivă.
*
O democrație sănătoasă este marcată de participare
informată. Învață și predă altora. Ajută națiunea să creeze cetățeni mai buni
care-și înțeleg drepturile și responsabilitățile
*
Un temperament democratic cere demnitate în
comportare și toleranță față de vederi contrare.
O națiune democratică este totdeauna implicată
într-un argument cu ea însăși. Acest lucru este binevenit, pentru că rezolvăm
probleme prin discuție și consimțământ, nu forță. Dar diferențele de opinie
sănătoase nu trebuie să conducă nesănătoasă dezbinare în statul nostru. O
dezbatere este legitimă dar trebuie să se conformeze normelor democratice.
*
Principiul
cardinal al funcționării efective a sistemului parlamentar este că majoritatea
va conduce și minoritatea se va opune, expune și, dacă e posibil, depune.
Totuși, minoritatea trebuie să accepte deciziile majorității în timp ce majoritatea
trebuie să respecte vederile minorității.
*
Parlamentarii și legislatorii noștri trebuie să
vadă oportunitatea de a reprezenta poporul ca pe un mare privilegiu și onoare.
Parlamentarii trebuie în orice moment să fie sensibili și responsivi la problemele și interesele poporului.
Disrupția dezbaterilor nu poate și nu trebuie
tolerată în nicio circumstanță. Disidența va fi exprimată cu decență și în
contururile și parametrii formulelor parlamentare. Democrația trebuie să
cuprindă cele trei D-uri – 'Dezbatere', 'Disidență' și 'Decizie',
nu 'Disrupție'.
*
Un politician
trebuie să citească poezie pentru a-și ține mintea vie și sensibilă.
*
Prioritatea legislaturii în domeniul taxelor este
supremă și inalienabilă.
Democrația este mult mai mult decât dreptul de a
vota la fiecare cinci ani. Esența sa stă în aspirațiile maselor. Spiritul său
trebuie să influențeze responsabilitățile liderilor și datoriile cetățenilor în
fiecare zi. Democrația respiră printr-un vibrant parlament, un judiciar
independent, o media responsabilă, o societate civilă vigilentă, și o
birocrație caracterizată de integritate și muncă grea. Ea supraviețuiește prin
răspundere, nu risipă.
*
Democrația nu este un dar, ci un drept fundamental
al fiecărui cetățean. Pentru cei la putere, democrația este un fel de credință
sacră. Cei ce violează această încredere comit sacrilegiu împotriva națiunii.
*
Oamenii au un drept de a-și exprima nemulțumirea.
Dar noi trebuie să și înțelegem că legislația nu poate fi smulsă din
legislatură ori justiția din judiciar.
Constituția noastră prescrie un delicat echilibru
între varii instituții ale statului. Acest echilibru trebuie menținut. Avem
nevoie de un parlament care dezbate, discută și decide. Avem nevoie de un
judiciar care dă justiție fără întârziere. Avem nevoie de o conducere dedicată
națiunii și acelor valori care ne fac o mare civilizație. Avem nevoie de un
stat care inspiră încredere în popor prin abilitatea sa de a surmonta
provocările din fața noastră. Avem nevoie de o media și cetățeni care, chiar
dacă își clamează drepturile, sunt egal dedicați responsabilităților lor.
*
Ne simțim furioși, și pe drept, când vedem
instituții democratice slăbite de automulțumire și incompetență.
*
Când autoritatea devine autoritară, democrația
suferă. Dar când protestul devine endemic, flirtăm cu haosul. Democrația este
un proces de împărtășire. Toți învingem or toți pierdem.
Instituțiile sunt pilonii vizibili ai
instituțiilor noastre, și dacă ele clachează atunci idealismul Constituției
noastre nu poate rezista. Ele sunt interfața între principii și oameni.
Instituțiile noastre vor fi suferit din uzura timpului. Răspunsul nu este a
distruge ceea ce s-a construit, ci de a le re-ingineriza astfel încât să devină
mai puternice decât înainte. Instituțiile sunt gardienii libertății noastre.
*
Corupția este
un cancer care erodează democrația și slăbește fundațiile statului nostru.
*
Furia împotriva amarei pandemii a corupției este
legitimă, fiind un protest împotriva acestei ciume care erodează capabilitatea
și potențialul națiunii noastre. Sunt timpuri când oamenii își pierd răbdarea,
dar aceasta nu poate deveni o scuză pentru un asalt împotriva insituțiilor
noastre democratice.
Instituțiile sunt oglinda caracterului național.
Azi vedem larg răspândite cinismul și deziluzionarea față de guvernare și
funcționarea instituțiilor din țara noastră. Legislaturile noastre arată mai
mult ca arene de luptă, mai degrabă
decât for care legiferează. Corupția a devenit o provocare majoră. Prețioasele
resurse ale națiunii sunt risipite prin indolență și indiferență. Aceasta
vlăguiește dinamismul societății noastre. Avem nevoie să corectăm această
regresiune.
*
Cei aflați în politică trebuie să înțeleagă că
fiecare alegere vine cu un avertisment: performează ori pieri.
*
Anarhia populistă nu poate fi un substitut al
guvernării.
Buna guvernare este critic dependentă de existența
unor premise. În centru este o inviliolabilă aderență la domnia legii. Din
aceasta emană o nevoie critică a unei structuri participative de luare a deciziilor, transparență,
responsivitate,răspundere, incluziune. Guvernare bună înseamnă existența unei
arhitecturi care are binele oamenilor ca unic focus.
*
Un serviciu public administrat profesionist este
edificiul bunei guvernări și livrarea responsivă a serviciilor publice.
*
Indiferent de
situație ori provocare, nu este loc
într-o democrație liberală pentru uzul violenței țintind la intimidare și
furnizarea de justiție extrajudiciară.
*
Țelul final al oricărei democrații este
împuternicirea individului, indiferent de starea lui economică, religioasă ori
socială. Acesta pare a fi un vis utopic pentru mulți, dar puterea unui sistem
stă în capacitatea sa de a lucra neîncetat pentru împlinirea acestui ideal. Ne
datorăm nouă înșine un sistem în care accesul la politică nu este limitat la
puțini privilegiați. Mai degrabă, orice indian se poate simți împuternicit
îndeajuns să contribuie.
*
Puterea mediei trebuie folosită spre a se angaja
într-un efort național de a reseta busola noastră morală.
*
Ziarele trebuie să fie păstrătoarele conștiinței
țării noastre. Ele trebuie să fie participante active în continuul nostru efort
de a nutri o republică democratică hotărâtă să realizeze justiția și libertățile fundamentale pentru
toți cetățenii.
Job-ul unui legislator este 24x7 responsabilitate.
Legislatorii trebuie tot timpul să fie sensibili și responsivi la problemele și
interesele oamenilor. Ei trebuie să dea glas plângerilor publicului
ridicându-le în camera legislaturii și acționând ca legătură între oameni și
guvern.
*
Fiecare alegere trebuie să fie o piatră de hotar
crucială în călătoria națiunii noastre spre mai mare armonie socială, pace și
prosperitate.
*
Un instrument scris, fie și atât de elaborat și
vast precum Constituția indiană, nu este niciodată exhaustiv. O constituție
este o cartă pentru guvernarea unei națiuni și jurisprudența ei este dinamică
și constant evolutivă.
Dacă vrem ca țara noastră să se dezvolte mai
repede, nu ne putem permite a fi lenți în luarea deciziilor. Nu spun ca
deciziile să fie luate în pripă. Dar a prelungi ori evita luarea deciziilor nu
este acceptabil. Decizii informate
bazate pe fapte, cifre și evaluare realistă, la cea mai bună abilitate sunt
sine qua non pentru o bună guvernanță.
*
Instituțiile noastre,însărcinate cu menținerea
păcii și securității, au o sarcină anevoioasă. Ele trebuie să fie proactive ca
implementatoare ale legii și efective ca parteneri în creștere și dezvoltare.
*
Trăsătura definitorie a oricărei democrații este
aceea că înlocuiește regula oamenilor cu regula legii și dobândește aceasta
creând instituții de guvernare și procese pentru funcționarea lor.
Nemulțumirile omului comun nu trebuie ignorate
niciodată. Poate să nu fie posibil a rezolva toate problemele dar, cel mai
adesea,un pacient auzind vreun sfat cu empatie, sau un efort onest de a ajuta
din partea poliției vor duce la o considerabilă ameliorare a imaginii de
ansamblu a forței de poliție, ca și a guvernului.
*
Nu poate fi
democrație fără secularism.
*
Parlamentul indian este (templul) Gangotri al
democrației noastre. El reprezintă voința și aspirațiile a peste un miliard de
oameni și este legătura între popor și guvern. Dacă Gangotri este poluat, nici
Ganga nici oricare din tributarii săi nu pot rămâne nepoluați.
**
EDUCAȚIE
Educația este
alchimia care poate duce India spre următoarea epocă de aur.
*
Cele mai vechi scripturi ale noastre au fixat cadrul societății în jurul
stâlpilor cunoașterii. Provocarea noastră este să convertim cunoașterea într-o
forță democratică prin propulsarea ei în fiecare colț al țării noastre.
*
Acumularea și agregarea gândirii umane și exaltarea esteticii cuplată cu
rafinamentul gândirii, cuvântului și mișcării de-a lungul mileniilor, ne-au dat
varii curente ale culturii clasice. Curentele culturii clasice sunt legătura
noastră cu trecutul. Ele sunt fundația gândirii noastre curente și, prin
extensie, platforma viitoarei noastre acțiuni.
*
Motto-ul nostru
trebuie să fie: toți pentru cunoaștere și cunoaștere pentru toți.
*
O universitate este banyan-ul ale cărui rădăcini se întind în educația de
bază, într-o vastă rețea a școlilor care construiesc măiestria intelectuală a
comunităților noastre. Trebuie să investim în fiecare parte a a acestui arbore
al cunoașterii, de la sămânță, rădăcină și ramură la cea mai înaltă frunză.
O reordonare a societății poate fi adusă prin sistemul educațional. Nu
putem aspira la o putere de clasă mondială fără o singură universitate de clasă
mondială. Istoria consemează că am fost cândva centrul de atenției al lumii.
Takshashila, Nalanda, Vikramashila, Valabhi, Somapura și Odantapuri au cuprins
sistemul universitar antic, dominând lumea pentru 1800 de ani începând cu
secolul al șaselea Î.E.N. Ele erau
magneți pentru cele mai fine minți și savanți ai lumii. Avem de căutat să
recâștigăm acel spațiu.
*
Fiecare tânăr țintește să devină competent intelectual și calificat tehnic.
Dar generarea cunoașterii fără formarea valorii contează pentru puțin.
*
Într-o națiune a cărei demografie este tânără, și în vârstă și în spirit,
educatorii au responsabilitatea de a furniza educația care este bogată în
valori și modernă în conținut.
Când mă gândesc la un învățător, îmi vine în minte o imagine: văd o lampă
aprinsă înconjurată de o mie de lămpi neaprinse. Lampa aprinsă aprinde mia
aceea de lămpi, care la rândul lor aprind mii de alte lămpi. Văd lărgindu-se
cercul de lumină, risipind tot întunericul din patria noastră.
*
Pentru a construi o Indie a viselor noastre, prima și cea mai de seamă
sarcină ce ne stă în față este de a îmbunătăți calitatea educației.
*
O universitate
trebuie să fie un templu al învățării – al umanismului, toleranței și
raționamentului echilibrat.
Educația este
scara care poate ajuta pe cei de la bază să urce până în vârfurile statutului
profesional și social. Educația este mantra care poate transforma averile
noastre economice și elimina decalajele care au făcut societatea noastră
inegală.
*
Educația fără
valori este ca o floare fără mireasmă.
*
Educația are de împărtășit valori tinerilor spre a-i face sensibili față de
ființele umane semene. Trebuie să fie un proces care completează un individ în
toate privințele.
Universitățile noastre și instituțiile academice trebuie să ia conducerea
în împărtășirea educației care ne va ajuta să întâmpinăm provocările morale ale
vremurilor prezente. Ele trebuie să ne ajute să construim o democrație modernă
bazată pe valorile demnității și egalității umane.
*
Educația nu mai este doar privilegiul elitei, ci un drept universal. Este
sămânța destinului unei națiuni. Trebuie să inaugurăm o revoluție în educație
care să devină o rampă de lansare pentru renașterea națională.
*
Poate cei mai mulți dintre noi nu pot 'vedea', în ciuda binecuvântării
văzului din ochii noștri – un dar de la Dumnezeu pe care îl luăm pe garanție.
Avem nevoie de un sistem educațional care să pună importanța pe un
temperament științific în interiorul societății. Doar creșterea economică, fără
însoțirea capacității de cunoaștere spre a gestiona dimensiunile schimbării, nu
este nici de ajuns nici apropriată.
*
Educația este un instrument de a scoate omenirea
din robia îngustimii. Ea ne lărgește
orizonturile și ne modelează gândirea.
*
Fii deschis la idei din toate părțile dar nu te
maimuțări după alții orbește. Nu permite altora să ne domine gândirea.
Spre a construi țara viselor noastre, avem nevoie
de indivizi competenți și dedicați. Universitățile noastre trebuie să producă
bărbați și femei de caracter și integritate. Fără aceste valori, este imposibil
să realizezi ceva meritoriu în viață. Împreună cu proficiența academică,
universitățile noastre trebuie pună un mare accent pe construirea caracterului.
*
Puterea unei
universități este judecată de alumnii ei.
*
Cărțile poartă înțelepciunea generațiilor. Cititul
ajută lărgirea vederilor, încurajează imaginația și extinde orizonturile
mentale.
Un sistem educațional serios este roca-mamă a unei
societăți iluminate. Este piatra de temelie a unei societăți progresive,
democratice – unde domnia legii prevalează, unde există un înalt grad de
civilitate și respect pentru drepturile celorlalți ca și pentru ale noastre
proprii.
*
Cunoașterea este un adevărat capacitant al
împuternicirii umane. Contribuția educației la dezvoltarea unei națiuni este
inegalabilă.
*
Standardul educației superioare are o relație
directă cu dezvoltarea unei națiuni și calitatea vieții cetățenilor ei.
O bună educație inculcă obiceiul toleranței la
vederi și opinii divergente. O bună educație ne face calmi spiritual. Ea ne
inspiră să ne folosim învățarea spre a ne deda dezbaterii sănătoase mai degrabă
decât a intra în conflict cu cei în dezacord cu noi. O bună educație ne
îndeamnă să ne folosim învățătura pentru binele omenirii, mai degrabă decât
împotriva ei.
*
În căutarea noastră de a democratiza educația, urmăririi
excelenței academice nu trebuie să i se dea o mai joasă prioritate. Trebuie să
veghem împotriva oricărei astfel de tendințe.
*
Istoria aduce mărturie cum cooperarea între
indivizi și națiuni a dus la o semnificativă sporire a înțelegerii și cunoașterii
umane.
În lupta noastră împotriva analfabetismului, avem
de creat o mai mare conștientizare și opinie asupra acestui flagel. Prin
relevantă susținere, avem de creat, printre cei ce sunt incapabili să citească
și scrie, un îndemn lăuntric de a deveni știutori de carte. Succesul
programului nostru de alfabetizare depinde în ultimă instanță de consimțirea și
cooperarea oamenilor.
*
Universitățile trebuie să devină o importantă
platformă pentru orice cercetător să urmeze curiozitatea și creativitatea.
*
Viziunea nu
poate fi deschisă; ea trebuie să fie focusată pe tineret.
Educația separă lumina de întuneric, avansul de
înapoiere, excelența de mediocritate. Dacă o investiție poate cu adevărat
defini viitorul progres, aceasta este educația.
*
Tinerii nu pot visa pe stomacul gol. Ei trebuie să
aibă job-uri capabile să-i servească pe ei înșiși precum și ambițiile națiunii.
*
Schimbarea precede adesea progresul. Dacă simți
orice frânând progresul, creșterea noastră, schimbă-l. Nu te alătura brigăzii
care doar vociferează pentru schimbare; dă mâna cu acei ce cred în făptuire.
De cum ieși din universul tău academic, asigură-te
că educația ta te va ține totdeauna în loc bun. Vei prospera oriunde mergi și
strălucești în orice faci. Dar nu uita niciodată că datorezi ceva lumii din
jurul tău. Ai o specială responsabilitate. Acum îți sunt încredințate
speranțele și expectativele oamenilor. Ridicarea mai puțin norocoșilor tăi
compatrioți este o sacră sarcină pe care trebuie s-o performezi. Această
obligație față de țara ta este ceva ce trebuie mereu să tinzi să împlinești.
Este un legâmânt pe care nu trebuie să-l rupi. Așadar, du-te, trăiește-ți
visele. În același timp, trăiește visele țării și compatrioților tăi.
*
Tinerii sunt însetați de cunoașterea ce le va
ridica abilitățile, și de oportunitatea ce va pune India pe calea rapidă spre
prima lume. Ei au caracter; ei au nevoie de o șansă. Educația este sămânța,
economia este fructul. Asigură bună educație; boala, foamea și sărăcia vor da
înapoi.
*
Cooperarea este tot atât de importantă în viață pe
cât competiția. În viața voastră profesională, rezolvarea sarcinilor va cere ca
multe minți să vină împreună. Învățați să fiți o echipă jucătoare. Dezvoltați
toleranța pentru multiple puncte de vedere. Fiți umili. Respectați și
înțelegeți pe colegii voștri. Faceți adevărul, cunoașterea și munca grea
partenerii voștri în viață.
*
Sunteți printre cele mai strălucite minți tinere
din această țară. Ajutați politicienii
să facă politicile drepte. Nu călcați alături de problemele de importanță
națională. Fiți dornici să citiți, să învățați și să formulați vederi pe
probleme naționale. O democrație nu poate fi sănătoasă fără participare
informată. Informați-vă și informați pe alții. Faceți din guvernarea acestei
țări pasiunea voastră. Alegeți să vă angajați întru frumoasa noastră, complexa,
adesea dificilă și uneori zgomotoasă democrație. Ajutați să se consolideze și
rafineze instituțiile noastre legale și politice. Treceți la cele învățate aici
și ajutați pe alții să-și înțeleagă drepturile precum și responsabilitățile.
**
INOVAȚIE
ȘI
CERCETARE
Cunoașterea și inovația sunt pilonii gemeni în jurul cărora națiunile vor
concura, crește și prospera în secolul al douăzeci și unu-lea.
*
Consolidarea cunoașterii și inovației în ecosistem a țării este critică
spre a asigura un viitor mai strălucit pentru tinerii noștri și spre a spori
avantajul nostru competitiv într-o lume din ce în ce mai globalizată.
Știința este unul din eforturile creative al minții umane. Țintirea științei ca o pasiune personală nu
poate fi reglementată ori îndrumată câtă vreme fiorul căutării se află în 'a cunoaște adevărul naturii'. Mințile pregătite și creative sunt
solicitate să observe revelațiile naturii. Știința caută adevărul universal și
fundamental. O cultură a excelenței este a doua natură a oamenilor de știință.
*
Viitorul nostru progres va depinde tot mai mult de abilitatea noastră de a
inova, a concepe procese eficiente pentru sectorul industrial și soluții mai
bune pentru guvernanță.
*
Strategia indiană a inovației trebuie concentrată pe generarea ideilor care
promovează inclusiv creșterea și beneficiul celor de la baza piramidei
socio-economice.
Tehnologia are puterea de a schimba viețile oamenilor prin crearea
bunăstării fizice. Țările au trecut prin schimbări transformaționale și au
crescut de la economii relativ slabe la unele emergente.
*
Inovația este o strategie managerială cheie pentru creștere. Trebuie să
punem accentul pe variile ei dimensiuni precum procesul inovației, produsul
inovației, modelul business al inovației și noua tehnologie a inovației.
*
Inovația este tot mai mult recunoscută
ca valuta viitorului. Ea împrumută business-ului un avantaj competitiv
și oferă o soluție pentru guvernanța efectivă.
Inovația este cheia progresului și a prosperității. Procesul inovației
convertește cunoașterea în bun social și în bogăție economică. Ea naște o
cultură a gândirii profunde și aduce calm, echilibru și discernământ în
comportament. Încurajează angajamentul talentului tânăr cu societatea de a
ameliora calitatea vieții.
*
Inovația în gândire, inovația în efort și în atotpătrunzătorul spirit
inovativ pot menține poziția și statutul nostru în schimbarea rapidă a lumii,
unde uzura morală este la ordinea zilei.
*
Inovația este o importantă spiță în roata dezvoltării. Progresul este
astăzi bazat pe tehnologie.
*
India este în prag de a fi o putere globală. Suntem gata să jucăm un rol
mai mare în lume. Statutul nostru ca putere tehnologică este cel care va defini
acest rol nou. Avem de făcut un salt prin avansul tehnologic. Trebuie să fim
apți să devenim un exportator mai degrabă decât importator de tehnologie.
*
Cercetarea joacă un rol crucial în extinderea frontierei cunoașterii în
societate. Ea dă naștere unei noi gândiri. Aceasta duce la noi și poate mai
bune căi de a rezolva numeroasele probleme cu care se confruntă societatea.
*
Știința, educația, cercetarea și inovația sunt cei patru stâlpi ai
dezvoltării ca și cultura muncii pe care se sprijină națiunea.
Progresul nostru în viitor va fi larg determinat de felul tehnologiei care
ne va propulsa economia. Inovația și tehnologia oferă avanajul competitiv pe
care sectorul nostru industrial îl cere disperat. Este nevoie de a asigura un mediu care să
conducă la inovație.
*
Cercetarea este cheia de boltă pentru extinderea potențialului nostru de
producție. Viitoarea noastră creștere va emerge nu atât prin utilizarea
resusrselor noastre cu tehnologia existentă. Mai degrabă, putem crește
folosindu-ne resursele mai bine printr-o mai avansată tehnologie.
*
Tehnologia exercită o formidabilă forță în apropierea distanțelor și
învingerea altor bariere. Prin uzul rețelelor de cunoaștere, instituțiile
academice pot înfrânge constrângerile fizice încât să se întâlnească una cu
alta într-o semnificativă colaborare de idei, gânduri și cunoaștere.
**
ECONOMIE
În zorii Independenței noastre, am aprins lampa incandescentă a
modernității și a creșterii economice echitabile. Pentru a ține aprinsă această
lampă, prioritatea noastră cea mai înaltă a fost eliminarea sărăciei.
*
Există o relație directă între o democrație de succes și o economie de
succes, pentru că noi avem o națiune condusă de popor. Oamenii își servesc
interesele cel mai bine când participă la luarea deciziilor.
Pentru a da adevărat sens democrației noastre, am dat cetățenilor
îndreptățiri întărite prin garanții legale în termenii dreptului la informație,
loc de muncă, educație și hrană. Trebuie să asiguram că aceste îndreptățiri duc
la reală împuternicire pentru oameni.
*
Avem nevoie de o adoua luptă pentru libertate, de data aceasta spre a
asigura că India este liberă pentru totdeauna față de foame, boală și sărăcie.
*
India a prosperat când a fost confruntată cu provocări. În mijlocul
fiecărei crize, există și o oportunitate. Este o oportunitate de a regândi,
reevalua și face drum pentru noi idei și politici.
India se află la un pas de o renaștere majoră. Puțin contează dacă
anunțurile din ziarele de azi ajung sau nu pe pagina întâi mâine dimineață, de
vreme ce ele ajută la conturarea titlurilor care descriu India de peste un
deceniu.
*
Nu există umilire mai abuzivă decât foamea. Teoriile picurate nu se
adresează aspirațiilor legitime ale celui sărac. Trebuie să ridicăm pe cei de
jos astfel încât sărăcia să fie ștearsă din dicționarul Indiei moderne.
*
În cursa noastră pentru dezvoltare, trebuie să avm grijă să nu deranjăm
echilibrul între om și natură. Consecințele unui astfel de dezechibru pot fi
dezastruoase.
Trebuie să învățăm să trăim în armonie cu natura. Natura nu poate fi
consistentă. Noi trebuie să fim capabili să-i conservăm bunătatea în timpul
atâtor anotimpuri de belșug, astfel încât să nu fim lipsiți în vreun ocazional
spasm de neîndestulare.
*
Principalul scop al creării de bogăție este de a înlătura răul foamei,
privațiunii și subzistenței marginale de la baza populației noastre în
expansiune.
*
Eu nu cred că există vreo contradicție inerentă între protejarea mediului
nostru și dezvoltarea economică. Atâta timp cât luăm aminte la marea lecție a
lui Gandhiji, că este destul în lume pentru nevoia omului dar nu pentru lăcomia
omului (man' s need
/ man' s greed), suntem în siguranță.
Pentru o țară în dezvoltare cu mai mult de 1,2 miliarde de oameni,
dezbaterea între creștere și redistribuire este vitală. În timp ce creșterea
construiește posibilitatea
redistribuirii, redistribuirea susține creșterea peste orar. Amândouă
sunt egal importante. O disproporționată subliniere a uneia pe seama celeilalte
poate avea consecințe adverse pentru națiune.
*
Diminuarea foamei este o luptă universală chemând la cooperare întreaga
națiune. Oricând a fost o provocare la securitatea hranei în lume, comunitatea
științifică a fost în fruntea
răspunsului uman cu nemărginita-i ingenuitate.
*
India trebuie să-și găsească propriile soluții la problemele sale. Trebuie
să fim deschiși la toată cunoașterea. Altfel ar însemna să ne condamnăm
națiunea la mizeria unei stagnante mlaștini. Dar nu trebuie să ne dedăm
opțiunii ușoare a imitației fără judecată, căci aceasta ne poate duce la o
grădină de buruieni.
Politica străină inovativă nu este de ajuns pentru a rezolva problemele
dezvoltării și creșterii noastre, iar un cadru politic în context intern
trebuie de asemenea să fie gata să exploateze deplin oportunitatea prezentată
de geografie.
*
Pacea și dezvoltarea sunt două concepte strâns întrețesute și necesare
pentru a rupe ciclul vicios al sărăciei, foamei, inegalității și războiului.
*
Pacea este primul ingredient al prosperității. Istoria a fost scrisă adesea
în roșul sângelui. Dar dezvoltarea și progresul sunt recompensele luminoase ale
unui dividend al păcii, nu trofeele de război.
Există provocări, formidabile provocări cu care ne confruntăm astăzi. Dar,
așa cum a arătat istoria, când se confruntă cu adversitatea, India și indienii
s-au ridicat la luptă și au ieșit învingători. Avem voința, capacitatea,
reziliența de a converti aceste provocări în oportunități.
*
Schimbarea climei
este într-adevăr o amenințare, dar prezintă și o unică oportunitate, o oportunitate
de a lucra împreună așa cum am demonstrat prin răspunsul nostru la criza
financiară globală.
*
Impactul schimbării climei și al degradării mediului cade disproporționat
asupra țărilor în dezvoltare. Țările în dezvoltare sunt cele mai vulnerabile la
acesta și le și lipsesc mijloacele de a le aborda.
Dezvoltarea sustenabilă conține o gamă largă de probleme și, în particular,
'pilonii de susținere interdependentă și mutuală' ai dezvoltării
economice și protecției mediului.
*
Creșterea noastră economică, social echitabilă, a avut loc într-un cadru
democratic care a susținut nu numai crearea de bogăție, dar și distribuirea
bogăției.
*
Creșterea este necesară pentru oportunitatea pe care o creează pentru roiul
milioanelor din India, care are nevoie să fie ridicați din sărăcie și
deprivare.
Sărăcia și sudezvoltarea sunt printre provocările centrale ale timpurilor
noastre. Cerința de boltă pentru creșterea economiei susținute este eradicarea
sărăciei în țările în dezvoltare.
*
În contextul continuării inclusivității în creșterea economică este de
primă importanță realizare obiectivelor
interdependente - diminuarea sărăciei, atenuarea inadecvării hranei, crearea de
locuri de muncă rurale și creșterea veniturilor rurale.
*
Împuternicirea femeilor trebuie privită nu numai ca o parte a eforturilor
noastre întru egalitatea de gen dar și ca un pas critic spre stimularea
participării lor depline la construirea națiunii.
*
O societate egalitariană poate fi creată numai când creșterea este
inclusivă. Este important a asigura că există justiție și egalitate de
oportunitate, că statul nu creează condiții în care puținii privilegiați să câștige pe socoteala
mulțimilor care suferă endemică sărăcie. O societate sustenabilă se poate baza
numai pe principiile egalitarianismului.
*
Sărăcia nu are religie, foamea nu are crez și disperarea nu are geografie.
Cea mai mare provocare în fața noastră este să sfârșim blestemul sărăciei în
India. Nu trebuie să fim satisfăcuți numai cu 'diminuarea sărăciei'. Trebuie să
ne dedicăm scopului 'eliminarea săsrăciei'.
*
Într-o țară ca a noastră, cu semnificative secțiuni de populații și regiuni
fără depuneri la bancă, incluziunea financiară este vitală pentru susținerea pe
termen lung a dezvoltării echitabile.
Ființele umane sunt produsul proceselor evoluționare și istorice. Până
acum, dorința de a fi stăpân al naturii a ghidat activitățile umane cu o
considerabilă extensie. Această dorință are nevoie acum să fie înlocuită de
filosofie, nu a cuceririi naturii ci a cooperării cu natura. Avem nevoie să
dezvoltăm noi paradigme ale dezvoltării sustenabile ecologic.
*
Eficacitatea politicilor noastre, îndeosebi în sectorul social, pivotează
pe datele colectate de diferite agenții guvernamentale. Politicile bune cer
bune date standard. Mare importanță trebuie, așadar, să fie pusă pe
autenticitatea informației adunate astfel încât să formeze baza intervenției
politice.
*
Economia indiană încă suferă de acute dezechilibre regionale unde creșterea
venitului potențial al tuturor statelor nu este similar. Poate în recunoașterea
acestui fapt, creatorii Constituției noastre au edificat o structură federală
care se înclină în favoarea centrului cel puțin în domeniul relațiilor fiscale.
Proiectul Amendamentului Constituțional (pentru introducerea Taxei pe
Bunuri și Servicii) va fi un reper în legislație, care va schimba peisajul
puterii taxației existente al centrului și statului și va stabili și un
precedent inovativ pentru federalism fiscal cooperativ.
*
Va trebui să nu existe deviație în urmărirea intereselor pe termen scurt.
Noi toți vom avea în vedere interesele pe termen lung ale economiei prin luarea
unor decizii atent chibzuite în consultare unul cu altul înainte de a face
orice deviații. Acest spirit al federalismului cooperativ este esența GST
(Goods and Services Tax) și singura trăsătură care va asigura că se dezvoltă în
adevăratul sens o piață națională cu mișcare liberă a bunurilor și serviciilor
de la un cap la altul al granițelor
statului.
**
SECURITATE
Era războiului nu a trecut. Ne aflăm în mijlocul unui al patrulea război
mondial; cel de-al treilea a fost Războiul Rece. Războiul împotriva
terorismului este al patrulea, și este un război mondial pentru că poate să-și
ridice capul diavolesc oriunde în lume.
*
Câteva minute de pace vor realiza
mult mai mult decât mulți ani de război. India este mulțumită cu ea însăși, și dirijată de
voința de a sta pe înalta tablă a prosperității. Ea nu va fi abătută din
misiunea sa de practicanți nocivi a i terorii.
India este convinsă că, fără adoptarea Comprehensive Convention Against
International Terrorism (Convenția Completă Împotriva Terorismului
Internațional), lupta globală împotriva terorismului rămâne incompletă și
probabil să reușească doar parțial.
*
Niciun sacrificiu
nu e prea mare atunci când securitatea națiunii este afectată.
*
Să nu uităm că terorismul nu cunoaște granițe. Noi toți suntem vulnerabili
la atacurile teroriste.
Un răspuns puternic terorismului cere cooperare pe largă scară
internațională. Aceasta înseamnă a nega teroriștilor spațiul de care dispun, și
a crește capabilitatea statelor de a răspunde amenințărilor teroriste. Aceasta
cere cooperare susținută și specifică printr-o varietate de agenții naționale,
regionale și globale.
*
Violența nu este
o opțiune; violența este o invitație la o mai mare violență.
*
Avem nevoie de
pace pentru un nou val economic care să elimine cauzele competitive ale
violenței.
*
Vecinii pot avea dezacorduri; tensiunea poate fi un subtext al
frontierelor. Dar sponsorizarea terorismului
prin actori non-stat este o chestiune de adâncă îngrijorare pentru întreaga
națiune. Noi credem în pace la graniță și suntem totdeauna gata să oferim o
mână în ajutorul prieteniei. Dar această mână nu trebuie luată pe garanție.
*
Pacea trebuie să
fie ideologia noastră, progresul orizontul nostru.
*
Terorismul este una din cele mai serioase amenințări la pacea globală; el
neagă principiile fundamentale ale justiției. Un act de terorism oriunde este o
amenințare la pacea și stabilitatea de pretutindeni.
*
Mi se spune repetat că acei teroriști care au perpetuat atacul mișelesc
asupra oamenilor nevinovați la Mumbai erau actori non-stat. Actorii non-stat nu
vin de pe altă planetă. Ei vin de pe un teritoriu sub comanda unui guvern
recunoscut.
*
Angajamentul
nostru pentru pace este infailibil, dar până și răbdarea noastră are limite.
*
Viitorul prosperității comune poate fi construit decât pe fundația
stabilității în regiune, care cere sensibilitate la preocupările pentru
securitate, și un sfârșit exportului de terorism către vecini.
*
Numai prin aplicarea principiilor din 'Panchsheel' (Cinci Virtuți), pot fi găsite acele soluții echitabile și juste la
problemele care divid lumea astăzi și contestă pacea globală.
*
Ne putem schimba prietenii dacă dorim. Nu ne putem schimba vecinii. Ei vor
fi stând unde sunt. Noi suntem cei ce decid dacă vom trăi în perpetuă tensiune
cu vecinii noștri ori în pace. Alegerea
este a noastră.
**
Stimate Maestre si activ Mentor pentru activitati de Cultura_Majora,
RăspundețiȘtergereSincere aprecieri!
Daca intentionati sa luati parte la proiectul ce il initiem sunteti invitata sa transmiteti, in engleza, unul sau amandoua titlurile Dvs.
* PRANAB MUKHERJEE: Gânduri și Reflecții
** DUMNEZEU CA PROBLEMĂ PERSONALĂ A POETULUI
Le voi include in lista de sub-titluri ale proiectului – si cu intreaga lista vom “merge spre sinergizare” intre partenerii proiectului (aceasta ca prim pas). Il veti re-intalni pe Dr. Larry Stapleton, Waterford, Irlanda cu care v-ati conversat la Sala Dalles in octombrie 2009.
Proiectul ce il initiem si la care sunteti deci invitat a fi partener are titlul (initial) <<'What is Truth?' versus the LIGHT alongside the cycle 'Societal Management_1 --- Science/Technology --- Religion/Philosophy --- Art/Literature --- Societal Management_2'>>
Suntem in continuitate fata de proiectul <<'What is Truth?' – an Interdisciplinary, Intercultural and Ecumenic attempt within the Science-Religion Dialogue>>.
http://arts.st-andrews.ac.uk/scientistsincongregationsscotland/saint-andrews-cathedral-aberdeen/
[cu fireasca modestie intru un astfel de subiect holistic, suntem bucurosi sa impartasim experienta de aproape doi ani activi].
Mult succes in activitatea Dvs.
Urari de snanatate familiei si colegilor dintru “Intalnirile de Marti”.
[Si colegii Dvs. pot “reactiona” cu un propriu sub-titlu spre sinergii cu alti cercetatori intru lumea noastra contemporana prea complexa.]
Cu respect,
prof. Nicolae Bulz
nbulz@yahoo.com