ÎNTÂLNIRI
CU DUMITRU STĂNILOAE
Inițiatice
și liberatoare, de vreme ce Grigore Popa, auzind că frecventez pe părintele
Stăniloae și pe Constantin Noica, îmi sugerase: asta te va salva mâine. M-a
salvat de atunci și mă voi fi pierdut
mai apoi pe cont propriu. Ajunsesem la primul etaj de pe strada Cernica,
reporter începător, hotărât pentru poezie, pe urmele lui Ioan Alexandru,
Gheorghe Pituț sau Marcel Petrișor, invidiabili ca ardeleni, precum
îndumnezeitorul, paternul amfitrion. O vagă șansă dădea poezia, practicată
neostentativ hermeneutic, de Lidia, fiica Stăniloae. Cât despre lumina
blândeței presbiterei Maria, numai îngerii ar putea-o scanda.
A
fost un timp nemăsurabil, într-un ritm de sus. Și după ce, târziu, am revenit
din India la duhovnicul tuturor generațiilor, ca după o clipire de
recunoștință, necum despărțire, puțin a mai fost până ce grandoarea-i,
finalmente publică, să-l fi instituționalizat, înconjurat, să zicem –
eufemistic – de o nouă birocrație. Bine de gloria teologului maxim al
Ortodoxiei - la urma urmei, chiar și a celor ce i-au clamat-o impresarial. Nici
la Păltiniș nu m-am dus, aveam un straniu sentiment că reformatorii atâtora
fuseseră rearestați. Mi s-o fi părut și bine ar fi dacă.
După
primiri discret spoveditoare, și cu soția și fiica, am trecut, la fel de lin,
la cateheză personalizată, pe iubire-icoană-rugăciune. Mi-a dat, pe rând,
cărțile, cu seminarizare amicală, la înapoiere și continuare. Ortodoxie și
românism – Poziția d-lui Lucian Blaga față de creștinism și Ortodoxie – Viața
și îvățătura Sf. Grigire Palama – Iisus Hristos sau Restaurarea Omului – Teologia Dogmatică și Simbolică - prima
cărticică a lui Olivier Clemant despre Stăniloae, despre teologia dogmatică
ortodoxă, apostolică și profetică, teologia iubirii și comuniunii, a învierii
și persoanei....
În
deosebire, probabil, de discipolii săi teologi, cât de timid, dacă nu timorat,
dar și, hai, îndrăzneț, avansam elogii apologetice, paralel cu insinuări
strecurate ca în apărarea literaturii. Cum să nu fi fost copleșit de
restaurarea omului în Iisus, pagină de pagină, în vecinătatea lui Ioan
Evanghelistul? Pe de altă parte, după dezvoltări vibrante asupra egoismului,
păcat capital, întrebându-l ceva gen: ce-ați avut cu Blaga, mi-a răspuns sec:
din egosim. M-am fâstâcit.
Voi
fi adoptat o tăcere și citind și ascultând elaborările polemice asupra
uniatismului transilvan – nu eram în branșă. Mai târziu, când primeam spre
lectură și mansuscrise și dactilograme, printre care memoriile tuturor
stareților ortodocși români, culese de un călugăr ce-i fusese student, publicate în mai multe
volume, cu relaxarea interdicțiilor și cenzurii. Am citit înfiorat un volum –
Profilul spiritual al poporului român (apărut tocmai în 1992 cu titlul:
Reflecții despre spiritualitatea poporului român).
În
textul prim - n-am văzut versiunea publicată, poate motivat de ceea ce
consemnez acum – marele teolog scria că Eminescu n-ar fi reprezentativ pentru
poporul român, situându-se creator prea
sus, poporul român fiind reprezentat de George Coșbuc. Normal, am
comentat „profilul”, dar nu mi-a venit,
stupefiat, să iau „apărarea” lui Eminescu. Le-am
spus-o și altora, unii fiind de acord cu Stăniloae. Așa, nici Dumitru
Drăghicescu nu-l pomenește pe Eminescu în Din psihologia poporului român, nici
în altă parte, deși există afinități de profunzime între cei trei.
Și
am ajuns la Filocalie. La ora aceea, de fapt de cu ani înainte, urmați de
pușcărie și interdicție – erau publicate patru volume. Aici, duhovnicul se plasa deasupra, poate unde-l
plasase pe Eminescu, însă într-o frazare amețitor de cursivă, de la Maxim
Mărturisitorul la taină. Ce taină? Păi, i-am zis, în vreun interval, toți ne
uităm la televiziunea bulgară, și acolo auzim într-una „taina-ta”. A, păi unde a ajuns taina la noi?!
Din
câte știu, la argumentarea mea, s-a vorbit prima oară din nou de părintele
Staniloae, la Radiodifuziunea Română, ca
traducător al Filocaliei. De mai nainte, primisem cele patru volume pe vecie,
și cu dedicație: „Poetului G. Anca / aleasă prețuire / D. Stăniloae”. Prin 1970 mi-a dat
și o recomandare manuscrisă la doctoratul cu tema Baudelaire și poeții români –
am depus-o la dosar și nu o mai am. Să fi fost o frică până-n oasele de hârtie
relația cu lumina teologiei sub comuniști? Lui Noica nici nu i-am mai cerut,
deși m-a „îndrumat” în esențe.
Sistemul
teologic al lui Dumitru Stăniloae pare bruiat de encomiastica din jurul său,
altfel comutată sistematic în uitare, dacă nu nouă obstaculare.
Din intelepciunea filocalica a Parintelui Staniloae
Programul
vietii descrisa in Filocalia este un program hristologic. Este trairea in
Hristos din puterea lui Hristos pe care il au traitorii in ei prin rugaciune
tot mai deasa. Este calea spre cea mai inalta noblete omeneasca, este singura
cale care promoveaza unirea oamenilor intre ei in Hristos, opusa dezbinarilor
care aduc atata suferinta omeneasca. (Filocalia I pag.7)
Deci
cel ajuns la contemplatie nu paraseste activitatea practica, ci iubind pe
Dumnezeu, ajuta si pe oameni. Acuza apuseana ca contemplatia Rasaritenilor
dispretuieste practica vietii e gresita. (Filocalia II, nota 34, pag.303)
Cel
ce va avea pe Dumnezeu va fi mai presus de timp, de spatiu si de veacuri, caci
Dumnezeu nu exista impreunat cu vreuna din acestea. (Filocalia II, nota 71,
pag.313)
Pana
ce omul are idei, el trece de la o idee la alta. Dar aceasta mutare de la o
idee la alta usor il poate muta si de la o atitudine la alta. Iar cand sunt
multe idei, nici una nu reprezinta pe Dumnezeu. Numai cand se fixeaza mintea
intreaga si statornic cu gandul la Dumnezeu, nu mai au loc nici mutari
intelectuale, nici morale. Iar cel ce e fixat intreg cu gandul la Dumnezeu a
uitat de sine, a iesit din preocuparea de sine. (Filocalia II, nota 87,
pag.315)
Prin
Botez am primit o nestricaciune virtuala, pe care o putem pierde. Ea inca nu e
asimilata de noi prin vointa si fapte (e dupa trup, nu dupa duh). Dar prin
staruinta in fapte, ne devine nestricaciune in duh si n-o mai putem pierde.
(Filocalia II, nota 94, p.317)
Dumnezeu
in calitate de fiinta superioara nu judeca pe om, ca fiinta inferioara, asa cum
nici omul nu judeca animalele. Pentru ca a judeca inseamna a te lua pe tine ca
masura. Dar Dumnezeu nu se poate lua ca masura pentru om. (Filocalia II, nota
31, p. 333)
Intreg
urcusul de-a lungul celor trei trepte (faptuire, cunoastere si vedere
descoperita a lui Dumnezeu) e sustinut de Hristos salasluit in noi, care urca
impreuna cu noi, facandu-ni-se tot mai descoperit. (Filocalia II, nota 72,
p.335)
Patimile
cele de voie sunt cele care ne atrag spre placeri, cele fara de voie sunt
suferintele de care vrem sa fugim. Deci sa nu ne pese nici de placere, nici de
durere, nici de cele din fata, nici de cele din spate. (Filocalia II, nota 85,
p. 336)
Sfintii
Parinti aseamana pe Tatal cu mintea, pe Fiul cu ratiunea (sau cuvantul), iar pe
Duhul cu viata. Deci Cuvantul intrupandu-se a ramas unit cu Mintea (Tatal) si
cu Viata (Duhul Sfant) adica mintal si viu. (Filocalia II, nota II, p. 338)
Dumnezeu
e simplu dupa fire, dar noi ne putem dezbina de fire prin vointa facandu-ne
compusi. Deci tot prin vointa putem iesi iarasi din compozitie, unificandu-ne
vointa cu firea. (Filocalia II, nota 37, p. 340)
Marea
Imparatie a Duhului e lumea Sofiei, sau a energiilor divine, care umpland
intreaga pe fiecare, pe masura puterii fiecaruia, cum aceeasi lumina ii umple
pe toti, ii uneste pe toti. (Filocalia II, nota 39, p. 341)
Hristos
prezent in noi de la Botez, desi nesimtit de noi, ne da putere de a birui
patimile. Aceasta e puterea lucratoare a primei parusii. La inceput Iisus indemnandu-ne
de sub val numai, prin porunci, ne apare aspru, fara "frumusete".
Abia pe urma ni se arata si ne atrage prin dulceata si frumusetea cunoasterii
Lui. (Filocalia II, nota 100, p. 317-318)
In
credinta se ascunde toata puterea lui Dumnezeu-Cuvantul, avand sa se dezvolte
ca grauntele de mustar. (Filocalia II, nota 111, p.319)
Iisus
Hristos sau harul Lui se ascunde de la Botez in adancul inimii noastre, ca
intr-un pamant, cum zice Marcu Ascetul. Cultivandu-L prin virtuti, El se
dezvolta si iese la iveala, cuprinzandu-ne in intregime. "Ratiunile"
poruncilor sunt sensurile lor, iar "modurile", modalitatile de
aplicare. (Filocalia II, nota 112, p. 319)
Mintea
e mai adanca decat ratiunea, iar ratiunea e autorevelarea mintii. Deci intre
minte ca (o] cunoastere intuitiva si ratiune ca (o) cunoastere discursiva nu e
o opozitie, ci ultima porneste si se intoarce la prima. (Filocalia II, nota
123, p.321)
Imparatia
lui Dumnezeu e mai presus de miscarea de devenire a celor create. Cei ce ajung
in ea se odihnesc de orice miscare. La ea nu ajunge nimeni prin miscarea
naturala a spiritului, ci vine ca un dar al lui Dumnezeu, ca o incoronare a
acestor eforturi, dar cand ele au incetat. Ea e ultimul lucru dorit spre care
tindem si acesta e un nou motiv pentru care, ajunsi la ea, ne odihnim de orice
miscare temporala. (Filocalia II, nota 219, p.329)
Sfintii
Parinti numesc mandria si incantarea ascunsa de pe urma virtutilor, pacate de-a
dreapta. (Filocalia II, nota 28, p. 333)
Harul
dumnezeiesc se salasluieste in ascunsul firii noastre, dar el asteapta ca voia
noastra sa se uneasca cu el. Numai unindu-se voia cu el, ne preface toata
viata. Propriu-zis ceea ce castiga voia din impreunarea cu harul, din
intrepatrunderea ei cu harul este tocmai dorinta ei de a se armoniza cu ratiunea
firii. (Filocalia II, nota 60, p. 344)
Pacatul
nu poate fi inspirat de fire. Firea nu poate da decat temeri si inspiratii
bune. Pacatul vine ca un adaos, prin faptul ca vointa primeste inspiratii din
alta parte, sau poate nu vrea sa tina seama peste tot de ratiunea firii.
(Filocalia II, nota 62, p. 344)
Fara
a avea cineva lumina dumnezeiasca (binele, dragostea, pe Dumnezeu) in sine, nu
poate sa o vada nici in afara de sine, asa cum ochiul care nu e strabatut de
lumina fizica nu o poate vedea nici in afara. (Filocalia III, nota 9, p.463)
Patimile
sunt "faptele omului", in sensul ca nu se nasc din puterea lui
Dumnezeu. Virtutile sunt faptele lui Dumnezeu pentru ca se nasc din puterea lui
Dumnezeu. (Filocalia III, nota 29, p, 466)
Viata
virtuoasa este o treapta mai inalta fata de credinta. Credinta simpla e treapta
intai, viata virtuoasa a doua, contemplarea a treia. (Filocalia III, nota 66,
p. 469)
Infierea
cea dupa har, daruita prin credinta o au toti credinciosii. E prima treapta a
vietii in Hristos. Dar la intelepciune, la cunoasterea simpla, unitara si mai
presus de intelegere, se ajunge numai dupa curatirea de patimi si dobandirea
virtutilor. E treapta cea mai inalta a urcusului duhovnicesc. (Filocalia III,
nota 71, p.469)
Singuratatea
ii deprima pe multi. Li se pare ca nu au nici un ajutor, nici o atentie de la
nimeni. Pe nevoitori ii face sa se simta cu inima zdrobita. Simt mai accentuat
ca nu sunt prin ei insisi si nu au viata adevarata prin ei insisi. Ii face sa
nu se mai increada in ei insisi. Ajung la adevarata constiinta a ceea ce sunt
prin ei insisi, la constiinta unita totdeauna cu smerenia. (Filocalia VII, nota
182, p.128)
Caldura
inimii e de ordin spiritual. E infocarea inimii pentru Dumnezeu. E o iubire
fata de Dumnezeu, care covarseste, prin alipirea mintii la El, atractia
oricarui alt gand. Dar ea produce o caldura curata si in inima sensibila.
(Filocalia VII, nota 250, p. 188)
Marturisind
gandurile rele, le tintuim la stalp si le luam puterea, caci le facem de
rusine, cum ne facem pe noi insine daca le-am da salas in noi mai departe. De
aceea, prin marturisire, ne detasam de ele. Lumina in care sunt puse prin
marturisire le arata in uraciunea lor si le ia puterea ispititoare. A le tine
in noi, inseamna a ne ascunde intr-un intuneric; a le marturisi, inseamna a voi
sa fim deschisi si a nu mai ocroti in noi ganduri pe care, din rusine, le tinem
ascunse. (Filocalia VII, nota 82, p.65)
Nu
trebuie primite in cugetare in vremea chemarii numelui lui Iisus nici macar
intelesuri nepacatoase ale lucrurilor. Caci si prin ele duhurile rele incearca
sa distraga cugetarea de la numele lui Iisus, sau de la rugaciunea curata, fara
alte ganduri. (Filocalia VII, nota 238, p. 173)
In
rugaciunea pe care mintea o face in inima, cateodata precede mintea lipindu-se
prin gandirea ei iubitoare de Domnul si apoi aceasta lipire provoaca
rugaciunea; alte dati precede rugaciunea si apoi ea atrage mintea in bucuria
ei, legand-o de chemarea numelui lui Iisus si unind-o cu EL. (Filocalia VII,
nota 236 bis, p. 171)
Calugarul
trebuie sa se insingureze nu numai cu trupul, ci si cu sufletul fata de cele
din afara. De aceea trebuie sa goleasca sufletul si de intelesurile lucrurilor,
sa uite si vorbele fara rost. (Filocalia VII, nota 49, p. 47)
Nu
trebuie indemnati toti sa faca rugaciunea mintii in mod neincetat. Pot fi
indemnati la ea cei ascultatori, chiar daca sunt simpli, pentru ca cel ce
asculta se impartaseste prin smerenie de toata virtutea. In ascultarea lui se
cuprinde vointa de a implini tot ce i se recomanda ca bun. Dar nu trebuie
indemnati cei neascultatori, chiar daca sunt invatati, pentru ca acestia sunt
obisnuiti, sa faca numai voia lor si din aceasta se naste parerea de sine, din
care vin toate ratacirile. (Filocalia VII, nota 244, p. 178-179)
Viata
calugareasca este aleasa pe baza unei chemari de la Dumnezeu. Cel ce a ascultat
de aceasta chemare trebuie sa prelungeasca in fapte raspunsul sau afirmativ.
Numai asa raspunsul la chemarea lui Dumnezeu este deplin. (Filocalia VII, nota
48, p. 47)
Prin
aceasta (prin rugaciunea lui Iisus - n.n) vine in suflet nu numai o bucurie, ci
si o putere de a se retine de la placerile inferioare si de a stapani pofta si
mania, care tulbura vederea clara a sufletului. (Filocalia VII, nota 47, p. 47)
Vietuirea
calugareasca nu e o vietuire stearpa, ci ea creste in continut ca un pom inalt
si stufos. Ea creste din radacina desprinderii de cele trupesti; pe nepatimirea
ei de multe feluri, ca pe niste ramuri ale lipsei de egoism, odraslesc rodurile
virtutilor ca tot atatea daruiri ale vietii proprii Iui Dumnezeu si altora,
daruiri insufletite de iubire si culminand in iubirea ce indumnezeieste pe cel
ce se daruieste. Sunt roduri ce sustin in suflet o bucurie curata si
neintrerupta, care nu e ca bucuria de lucrurile si succesele lumii, mereu intrerupte
de lipsa acestor lucruri si succese, sau fara o plinatate de substanta.
(Filocalia VII, nota 41, p.43)
Nu
ne dam seama de decaderea noastra de la umanitate prin pacat, daca nu ne
cunoastem frumusetea originara, la care revenim prin curatirea de pacat si prin
unirea cu Dumnezeu, modelul nostru, pentru care ne-o facem transparenta.
(Filocalia VII, nota 150, p. 107)
Pacatul
face sa se murdareasca chiar sangele trupului nostru prin sucurile naturale
exagerate ce le exala. El e curatit prin lacrimile de cainta care ies tot din
firea trupului nostru, dar dintr-o stare curata a lui, sau orientata spre
curatire. Sunt altele sucurile puse in miscare de simtirea placerii si altele
cele puse in miscare de simtirea durerii. Durerea este purificatoare, spre deosebire
de voluptate, pentru ca durerea e opusa placerii. (Filocalia VI, nota 387, p.
239)
Din
sufletul descurajat, pizmas, scarbit, plin de ura, trece si in trup o stare de
tristete, de apasare, de slabiciune, de moleseala nevindecabila, toate
aducatoare de moarte si intretinand moartea. (Filocalia VII, nota 715, p. 456)
In
adierea subtire de lumina se arata desavarsirea rugaciunii, caci ea e semnul
odihnei ferme a mintii in Dumnezeu. Unde mai e vifor si agitatie, sufletul inca
nu s-a statornicit pe deplin in Dumnezeu. (Filocalia VII, nota 258, p. 200)
Mintea
are puterea sa se depaseasca, dar numai prin Dumnezeu. Caci prin Dumnezeu
aceasta putere a ei trece din potenta in act. Fiecare are puterea sa cunoasca
alta persoana, dar numai cand aceea i se deschide, aceasta putere a ei trece in
fapta. (Filocalia VII, nota 482, p. 325)
Lenesi
in implinirea poruncilor. Acestia s-au instrainat de Dumnezeu si de aceea s-au
intunecat. Ei nu mai vor sa stie de Dumnezeu, temandu-se de pedeapsa vesnica
pe, care le-o va pricinui neimplinirea poruncilor. (Filocalia VII, nota 218, p.
154)
Luarea-aminte
la sine, impreunata cu lupta impotriva patimilor de placere si a imprastierii
gandurilor si cu tinerea continua a pomenirii lui Dumnezeu este un exercitiu
care cere un mare efort si aduce o uriasa tarie de vointa celui ce le practica.
(Filocalia VII, nota 184, p. 129)
Iubirea
lui Dumnezeu tasneste de pretutindeni, din toate lucrurile si imprejurarile,
aratandu-se in toate felurile. (Filocalia VIII, nota 597, p. 293)
Dumnezeu
isi manifesta prin cei lipsiti trebuinta de noi, ca unul ce a luat asupra Sa
indatorirea de a ne duce la realizarea completa ca fapturi ale Sale. Si cu cat
devenim mai capabili de darurile lui Dumnezeu, prin milostivirea noastra, cu
atat Dumnezeu se simte mai indatorat sa ni le dea, sa ne duca spre desavarsire.
(Filocalia V, nota 105, p. 57)
Dar
pentru ca diavolul se poate travesti in inger al luminii, amestecand ganduri la
inceput cuvioase in rugaciunea noastra, ca sa ne imprastie mintea, trebuie ca
rugaciunea sa constea intr-un singur cuvant sau gand, in cel al lui Iisus.
Aceasta e rugaciunea lui Iisus. Ea trebuie sa devina obisnuita ca respiratia,
"lipsita de respiratie", dupa formula lui Ioan Scararul. Rugaciunea
aceasta respirata continuu va curati aerul inimii de nourii intunericului.
Atunci ca intr-o oglinda ne vedem pe noi insine, dar si fetele negre ale
etiopienilor spirituali. Cu numele lui Iisus putem zdrobi pruncii vavilonesti,
adica gandurile nascute de satana in noi. (Filocalia IV, p. 39-40)
Caderea
din rai s-a produs intai in planul constiintei omului. El nu se mai simtea in
rai. (Filocalia VI, nota 256, p. 126)
Lumea aceasta insasi este un rai virtual, pentru cei
ce pot sa vada prin lucruri ratiunile dumnezeiesti ale lor. (Filocalia VI, nota
577, p. 358)
George ANCA
Sigur că da! O dulce odihneală!
RăspundețiȘtergere