GRUPURI DIN
NODURI
de George Anca
Eram înscris cu un paper pro-devadasi la simpoziunul în aer liber, pe o
terasă din mijlocul bulevardului Tolstoi din Kolkata, cu sute de scaune ocupate
pe rând. Am mai plecat până la Sahitya. Din secretariat vedeam șefii în sala de
consiliu la ședință cu o delegație de la noi, se pronunțau nume, și Anca, Anca
is here, am zis, nu s-a auzit. Au ieșit patru securiști de afaceri, se uitau la
mine cum le-ar fi spus gazdelor, ăsta e zațul din filtrul lui M. Am luat-o
printr-un parc cu banyani. M-am întors, mi-am ținut paperul în altă academie.
Am încercat o comparație jaină și alta în anul Vivekananda, pe afinitatea
sanscrită a lui Eminescu. Prelegerea scrisă în cronologie onirică. Nessuna
traduzione umana. Zăpadă roșie în întuneric alb, unire mică, răzorită de
avionetă. Șah viscolului din Stângăceaua, parazăpezi euforice-n agon. Mai bine
urcă în avion, avionul în aer, sufletul ei la cer, săraca fetiță cu
chibriturile. Poeții își citeau versurile cuiva străin, râdeau între ei și am
zis străinului: venisem la timp, erau acolo, ați sosit și voi, așteptați, or
mai fi așteptat vornic, că nu mi-a zis nimeni: zi ceva, c-ai venit, cât că tot
îmi venea să-i zic: am venit, copii.
Augustinus - Contra Faustus – Contra paganos – non mihi, sed Deo –
dialectica est bene disputandi scientia. Printre ancestri – berberi, latini,
fenicieni – un punic – Jugurta, Apuleius, Piaf, Zidane. Gabriel Tarde i-a
influențat pe Eugen Lovinescu, Sigmund Freud, D. Draghicesco. Editorii
mulțumesc lui Carreira pentru corectarea misspelling-ului cu Draghicesco.
Perfect-simplificare sinuciderii, discretizare. Teama de sărărie și
anexare. Am lăsat rejetonul între noi, vlăstar-mlădiță-avort, cine a fi
priceput, că ai tăi te-au aruncat de pe acoperiș, sau tu, din contrast, trăiai,
te auzeai, mâine seară urmai, de-ai noștri cu Brâncovenii. Morții îngropându-și
morții. La ambiție, în dominoul suprarăzboiului contrar. Retroactualitate
previzivă.
Numai noi, în altă biblio, de-o condusesem, acum să recit, tot nu
încropisem foi, n-aveam cărțile, lucruri, diverși vorbind, dispărând, plecaseră
toți când să mă adresez, că deseară la Mandir. E și aproape. Te-ai uitat la el?
Femeile se strânseseră la fereastră, să-l aștepte să-l intimideze pe tata, eram
eu în odaie și nu mă arătam, poate nici nu știam că sunt acolo, mai vedea,
voiam să notez creșterea scenariului, că nu el era de vină, nu violent. Oare?
La mata în carte, regi și comuniști, abia Ioana o dată, Virginia sau mumă-sa, la
fereastră. Idem țăranii. Nu te sinucideai, mureai în pușcărie, afla lumea de
acasă opere din Franța, de le traduc eu acum, în amurg, tot neînchis. Milică
m-o fi sunat c-a murit fratele Cici, tiz de poreclă cu doctorița, de-o mai via
și ea. Jucam picata și mâncam smeură. Mama lor ne făcuse trei.
Mă și deschisei la mandir, răvaș răvășirii. Arhei pe sub comic de troc în
existență metafizică, bravos Ana. Cine pe cine converti. Și nimicul meu anonim,
incub, excub, intimitatea nemuririi momentane, represiunea prin ignorare, la
toți anii, benediciones, aprilii multe înainte. Sosește Blondel cu fasonul prea
creștin. Preîncălcate axiomele corectitudinii politice. Glanda ghindă. Marshal
aka barbarii. Mai ce? Vedem de decoruri. Drăghicesc traducerea. Am citit psaltirea
la trei ani. Să trăiți cu numele. Moarte în trecut-prezent, fără viitor.
Sinucigașii nu-și merită nemurirea 1945. Thriller anticipativ între războaie,
unul isprăvit, unul început, altele nu. Timpul verbal viitor, sfârșitul morții.
*
Fulver. Bachanale rătăcitoare. Din mulți, mai la strâmt. Pe cine mai
cunoscând treaz? Dau senzația că nu sunt oameni. N-ai mai aruncat cu vapoare. O
Diană fiartă. Cerneala în patron. Hai să trăim fără ei. Minte că se gândește la
mine. European de viață. N-a făcut deliciul majorității nesanscritiste.
Radu sărise peste degetele tăiate, când sună un băiat de la Nemo că are un
pachet, cu ce, nu știu, 13 milioane vechi, Donosteea de Plata, și intră
autoarea în depresie, că tot n-avem ce mânca, lasă, bine arată cartea, s-o mai
citim, treaba Eshei când o scoate-o în engleză, am rămas cu Ion Pacea.
Glasul măgarului se, nu se aude în cer. Le Floch. Famina. Toarășa lu
Terente. Mergem la extras mucii. Nu răspunsese Parisului și ne-a sunat pe noi,
apoi vorbiseră că la plecare fusese greu rău de tot, scenă medeică, el e
fericit acolo.
Țeasta zdrobită de o mână criminală, creier ucis de o violență crudă. Se
iscă plafoanele carierei. Sunanda lui Shashi moartă în hotelul Lila. Când n-ați
fumat nimeni toată canasta. Comptines. Uleiul roților de pe pustii. S-a ciobit.
Prea multe credințe. Una estrutura mia mama. Ieftinește, Doamne, băutura. Nu
m-am prins de scrisul revelat, mirosea a tutun, prelegere în cronografie
onirică. Nessuna traduzione umana trovata.
Ce mi-ai făcut aseară, că i-am închis telefonul, că viscol, care dai, care
zăpada, nu se vând plăcintele cu dovleac, Geamăna cu zăpezi, viscolire
bărăgană, mort în Stângăceaua nașterii, probe mirosite de 40 de voluntari
mirositori de boli. Societatea Mormintelor.
Alt Salambo. Hiponensis. Sempervirens. Parler à tort et à travers.
Ancestors Berbers, a Punic. Verticala din berberii armatei romane pe Olt. Ești
mândră că ai copilul tău și noi nu-l avem pe al nostru? Optical character
recognition.
D. Drăghicescu, delegatul nostru la Societatea Națiunilor, avusese
profesori pe T. Maiorescu si C. Dimitrescu – Iasi
(București), Boutroux, Espinas, Henry, Michel, Emile Durkheim, Th.
Ribot, Tabaole, Gabriel de Tarde, Henry Bergson (Paris),
Simmel Wognert si Schmaller (Berlin).
Burtă de mere putrede, trădătorilor. Duși ciolane, întorși cadavre, încă
opt pe Cretacic. Același haz nu poate să aibă nimeni în Pitești ca Gentea.
Acumu-s humus. Cât oi mai trăi? Învață-mă mere, comă diabetică. Mi-ar mai
trebui o frază.
Îmi voi pune în vedetă convivii de prin debarale. Pe cap, nicio mângâiere.
Picioarele, că restul merge. Mai unde cântă gena. Greștinism. Penal special. Te
învață sculptură Hegel. Plata stă după război. Hipofiza, în șaua turcească.
*
Am lăsat rejetonul între noi, că vlăstar-mlădiță-avort, cine-o fi priceput
că ai tăi te-au aruncat de pe acoperiș. Sau tu, din contrast, trăiai, te
auzeai, mâine seară urmai, de-ai noștri, cu Brâncovenii.
Că n-ar fi bine. Că vârsta. Că totul trece. Un stick la Nae. Să-l iau și să
i-l dau lui Mil. Nae că nu i-a spus lui asta și c-a vorbit el cu Mil și că se
întâlnesc când vine la analize și să-i dau textul despre mine.
Achim Mihu: G. H. Mead și D. Drăghicescu, în Tribuna 8/1981. L. L.
Bernard: Draghicesco. Vérité en (sic) révélation, in Social
Forces Book reviews, IV (1938-1939). Verneux R.: Vérité et révélation
(Etude critique du livre de Draghicesco), in Persée, 1936, (pp) 159-65. Nicolas
Berdiaeff: Vérité et révélation, traduit du russe par Alexandre
Constantin, (Ed.) Dalachaux et Niestlé, 1954.
"Titu Maiorescu quien en el desarrollo de nuestra vida intelectual
tiene la significacion que en Mexico asume don Antonio Caso. (...) Pero quiza
el mas respecable de nostros pensadores, en las disciplinas de la Estetica y de
la Ciencias Sociales, haya sido Dobrogeanu Gherea, quien ne pudo dar todo lo
que prometia, porque durate muchos anos tuvo que ganrse la vida arendando un
restaurante en una stacion feroviaria de provincia." (Ambasador D.
Draghicesco). Henri Corbin: D. Draghicesco - Vérité et révélation, in
Recherches Philosophiques, t. 4, 1934-1935.
Lectura lui Corbin, a americanilor, ca în ascuns. Ucigaș incognito,
nefilmat? Jucam picata și mâncam smeură cu Milică și Cici. Principiul amânării
temei. Arde-i-ar ficatul în propriul sânge. Improvements in usability. Metoda
apelului la un neprevenit. Benediciones. Centaur în jug. Balauri sparți. Al cui
blestem? Plinul disoluției.
„Durkheim, whom he puts in a
sociologistic school along with the now mostly forgotten names of De Roberty,
Espinas, Izoulet, Draghicesco, and Cooley” (Pitirim Sorokin, Contemporary
Theories, 1928).
Păcat că
n-am avut cuțitul lângă mine. Reliturgic. Mama preotesei m-a făcut
frumos. Uitări onirice de bagaj. Marx: „rasele și
clasele prea slabe – să dispară în holocaustul revoluționar” (1850). grupuri
din noduri socio anomii mai cămine rituri sport pacifie stafie amici în
rătăcire alții alte nimeni singur tuturor lăsat mai hai la a doua a treia cheie
răscruci pline de diferențe diferenți gen uman proiectat chiu pietonal valand
draft pe necorectat anume să sară ascunșii cumințirilor semn de accent previziv
îngropat dezgropat de-o primire subliminală pastile grafem corben furtuni
calificate așa face mereu altceva caprele
*
Fetusul făcuse și ochi, l-am smuls din găoace, ca de
rață, să înoate în Valea Ruzii, cum azvârlisem puiul chel de veveriță din
vârful fagului, sigur că, jos, va lua-o la fugă, cum făcuse mai înainte poate
mama lui.
„Revelația și dezvoltarea mnemotehnică a Ontogenezei.
- Să considerăm mai întâi evoluția ontogenetică, cea care are loc într-un
ou în incubație pentru ca un organism vivant să se poată naște. Închipuiți-vă
un biolog care examinează ceea ce se întâmplă în acest ou. El va vedea mai
întâi cum, sub influența căldurii, blastodemul suferă o elaborare întâi destul
de simplă, apoi din ce în ce mai complicată. Grosso modo, această
elaborare consistă mai întâi într-o multiplicare ilimitată a celulelor
germinative și care se face printr-un proces de asimilare pe contul rezervei
oului. Apoi, prin asocierea și diviziunea muncii între celulele sale, prin
specializarea și diferențierea lor în țesuturi și organe, această elaborare
ajunge la dezvoltarea morfologică a unui organism gata să părăsească a sa
carcasă. Ce va observa biologul, în curs de trei săptămâni cât durează
incubația, este că, la orice moment, faza actuală a acestei dezvoltări nu se
poate deduce riguros din faza anterioară și nu spune nimic despre
particularitățile fazei ulterioare.
Evoluția germenului se prezintă mai degrabă ca o
veritabilă evoluție creatoare; germenul conține o serie de virtualități care se
efectuează într-o succesiune de creații originale inedite, înlănțuindu-se și
diferind între ele, niciuna nelăsând a prevedea exact pe cea care-i urmează.
După teoria bine cunoscută a embriogenezei, fetusul
trece, în timpul dezvoltării sale, prin diferite forme – pe care le ia un
moment pentru a le părăsi imediat – și formele sunt cele ale scării zoologice,
cele ale speciilor care-i sunt inferioare. Este ca și cum fetusul, în fiecare
moment al dezvoltării sale, voia să se oprească la una dun aceste forme, dar o
necesitate interioară îl împinge s-o părăsească, după o anumită ezitare,
această ezitare seamănă unui efort de memorie pentru a-și aminti forma exactă
pe care trebuie s-o realizeze plastic, recunoscând că forma deja realizată nu
este cea de care trebuie să se țină. Astfel evoluția unui fetus este ca o serie
complexă de reminiscențe plastice dacă este adevărat că ontogeneza
recapitulează filogeneza. Ontogeneza ar fi atunci ca un film accelerat al
evoluției speciilor. În cursul dezvoltării unui embrion, ca și al evoluției
formelor vieții, se asistă deci la un jet continuu de revoluții, și prin urmare
de creații imprevizibile, ireductibile unele la altele, ca la o înlănțuire de
miracole. Acest spectacol n-are egal decât vederea unei succesiuni logice și
continue de invenții tehnice și stiințifice.
După ecloziune, caracteristicile specifice ale puiului
sunt destul de net indicate și desenate în el. Dar ca atare întreaga sa
personalitate fiziologică rămâne încă indeterminată.
Un spectator care ar observa toată seria transformărilor
prin care trece germenul inițial până ce dă un cocoș cu splendidul lui penaj,
ar asista ca la o lungă serie de apariții originale, revoluționare, inedite, ca
la atâtea creații din nimic, revelații și miracole, diferitele faze fiind
ireductibile unele la celelalte. Numai că, aceste miracole nu sunt pentru noi,
căci ele se repetă sub ochii noștri și ne devin familiare.” (Dumitru
Drăghicescu, Adevăr și revelație, Paris, Alcan, pp. 166-167).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu