George ANCA
Dumitru
Draghicesc u
și
Ruth
Benedict
George Anca
DUMITRU DRĂGHICESCU
ȘI RUTH BENEDICT
Fiind invitat, ca vâlcean, să iau
parte la un simpozion dedicat lui Dumitru Drăghicescu (1875 - 1945), întru respectul
căruia împărtășisem, deseori, cultul lui Virgil Constantinescu-Galiceni, mi-a
venit în minte o altă întâmplare, ba două, legate de Ruth Benedict (1887 -
1948). Petrecând mai mult timp în biblioteca universității din Honolulu, am dat
peste cartea ei despre români, Romanian Culture and Behavior, Colorado
State University, 1972, am citit-o, vorba aia, thrilled. Mai târziu, sau,
poate, înainte, la un congres de antropologie din Tokyo, am stat la masă cu
două foste studente ale lui Margaret Mead și am vorbit, toată seara (eram la
banchetul de închidere, într-un palat, la marginea capitalei japoneze) despre Benedict-Mead,
cu destule subînțelesuri. La recepția de deschidere, Chie Nakane, celebră
pentru a sa Societatea verticală, îmbătrânise și ea, plângându-mi-se (!)
că Japonia n-ar fi recunoscută în lume. Am citat public, din Ruth Benedict,
când am inaugurat, cu ambasadorul Taubman, un American Corner în casa din
București a lui Istrate Micescu, fost coleg al lui Drăghicescu, la Paris.
Mi-am luat seama, trecând la
gravitatea „eternității” lui Drăghicescu, propusă de organizatori, și ușurința
(românească, ar zice Mircea Vulcănescu) a alăturării celor două nume. Am mai citit
și din unul și din altul, găsindu-mi pentru prima oară în viață tensiunea
arterială mărită (mă apropii de vârsta aruncării de pe Fuji a doctorandului lui Durkheim - autorul
cărții Le suicide, 1897, începându-și prefața cu „Depuis quelque temps,
la sociologie est à la mode”).
Două personaje tragice? Amândouă,
nepermițându-și a nu avea o carieră, au lăsat impresia de mister, dacă nu de
profetism, în pronunțări perene. Au scris studii în timp de război. Ruth,
făcută profesor plin cu două luni înainte de moartea necunoscută, a intrat în National Women's Hall of Fame (posthumous) 8-Oct-2005, iar Dumitru, în uitare
(până când?) Parcă autori ai câte unei singure cărți Din psihologia
poporului român (1907) – Drăghicescu, Paterns of Culture (1934)
– Benedict. Se pot inventa corespondențe și între celelalte titluri.
Sunt faimoase, cu prisosință,
cărțile semnate de Ruth Benedict:
Patterns of Culture (1934, anthropology)
Zuni Mythology (1935, anthropology)
Race: Science and Politics (1940, anthropology)
The Chrysanthemum and the Sword (1946, anthropology)
Zuni Mythology (1935, anthropology)
Race: Science and Politics (1940, anthropology)
The Chrysanthemum and the Sword (1946, anthropology)
Cărțile publicate de Dumitru Drăghicescu își așteaptă,
aparent, încă dreapta apreciere:
Le Problème du déterminisme
social. Déterminisme biologique et déterminisme social, Editions de la
″Grande France″, Paris,
1903;
Du Rôle de l'individu dans le
déterminisme social. Thèse prsentee a la Faculte des lettres de Paris,
F.-R. de Rudeval, Paris, 1904;
Raporturile dintre drept şi
sociologie, Tipografia Gutenberg, Bucureşti, 1904;
Le Problème de la conscience.
Etude psycho-sociologique, Editions Felix Alcan, Paris, 1907;
Din psihologia poporului român,
Librăria Leon Alcalay, Bucureşti, 1907; Reeditări: Editura Albatros, Bucureşti,
1996, 2003; Historia, Bucureşti, 2006;
L’Idéal créateur. Essai
psycho-sociologique sur l'évolution sociale, Editions Felix Alcan, Paris,
1914; Traducere: Idealul creator. Eseu psiho-sociologic asupra evoluţiei
sociale, trad. Virgiliu Constantinescu Galiceni, Editura Albatros,
Bucureşti, 2006;
Le renouveau religieux et la
guerre mondiale, Les Imprimeries „L'Independance”, Bucureşti, 1916;
La Bessarabie et le droit des
peuples, esquisse historique, géographique, ethnographique et statistique,
Editions Felix Alcan, Paris, 1918;
Les Problèmes nationaux de
l'Autriche-Hongrie. Les Roumains (Transylvanie, Bucovine, Banat),
Editions Bossard, Paris, 1918;
La Transylvanie: esquisse
historique, géographique, ethnographique et statistique, Editions Felix
Alcan, Paris, 1918; Reeditare: Editura Albatros, Bucureşti, 1997;
Partide politice şi clase
sociale, Bucureşti, 1922;
La Réalité de l'esprit. Essais
de sociologie subjective, Librairie Felix Alcan, Paris, 1928; Traducere: Realitatea
spiritului: eseuri de sociologie subiectivă, trad. Luiza Dascălu, Editor
Mihai Dascăl, Bucureşti, 2003;
La nouvelle Cité de Dieu,
Marcelle Lesage, Paris, 1929;
Vérité et Révélation, 2
vol., Librairie Felix Alcan, Paris, 1934;
America y la Liga de las
Naciones, Botas, Mexico, 1937;
Marea Unire a românilor cu
românii: 1918. Banatul şi Transilvania; Bucovina şi Basarabia, Editura
Albatros, Bucureşti, 2001.
Detractorii lui Drăghicescu ar
putea spune că acesta a diagnosticat etnopsihologia poporului român anume
pentru viitoarea misiune (anti)românească a lui Ruth Benedict: nepăsarea și fatalismul - ipohondrie
sufletească - anxietate – psihologie dedublată – conduită retractilă –
retragere în sine – rezistență defensivă – resemnare mută – paralizia civică –
neprevedere – lipsă de proporție, de unitate, de ordine – pornirea de a
ascunde, de a minți, de a fi neîncrezător – viclenia, dibăcia, înșelăciunea –
geografie mișcătoare – absoluta lipsă de continuitate – năluca norocului –
pecetea neisprăvitului - înspăimântător este însă numărul
sărbătorilor superstițioase – lipsa noastră de viață istorică – loviți puternic
și mereu învinși – lipsa de personalitate etnică - viața noastră istorică fu
astfel un șir de schimbări la față – obârșie foarte eterogenă, încât abia SUA
se mai poate compara cu noi etc., etc, etc.
Scriind despre români, Ruth
Benedict este în ton cu Psihologia lui Drăghicescu, inclusiv
juvenilitatea, mai ales că documentarea ei se oprise, din eroare, la începutul
secolului al 20-lea (acesta fiind și unul din motivele pentru care Margaret
Mead, legatara sa, a restrictat publicarea textului, ediția din 1972 fiind
adresată exclusiv studenților profesorului editor, Robert J. Theodoratus). S-au
adăugat informațiile primite de la 25 de români americani, spune Mead, printre
care și evrei români, de unde, probabil, eticheta de cel mai antisemit popor,
preluată și de Hanna Arendt sau Elie Viesel.
De n-ar fi o carte ca și
pierdută, lumea întreagă s-ar apropia, prin empatia pentru dușman a
cercetătoarei, de identitatea istorică națională a românilor, crearea imaginii
de sine, proverbe caracterizante, dezvoltarea personală, oportunismul și
agresivitatea, îmbogățirea cu orice preț, credințe populare în exces, îndeplinirea
obligațiilor familiale, sărutarea mâinii superiorului, umili și supuși, mii de
păsări făcute să cânte la nunți și înmormântări (păsărele mii?), mândria –
valoare națională, bătaia – preludiu sexual, iredentism politic, idealul de
viață românesc este hedonismul... Tag-uri pe
internet:
Anthropology baby baksheesh Banat beating beautiful Bessarabia Bibesco birth boyers boys bride Bucharest Bukovina Carol Carpathian century child claca Codreanu cross-brothers Culture and Behavior dance dead death dowry Easter Europe European evil eye expropriation fast father feast feeling fighting flowers gendarmerie girls give give-aways Greater Rumania groom's Gusti Gypsies haiduk Hungary husband informants Iron Guard irredentism keep King kiss the hands labor land live luck maize Margaret Mead marriage married Mircea the Old Moldavia mother mountains never Old Kingdom parents party peasantry person Phanariot pleasure popular population Prahova Valley priest proverb regard rich Rumanian attitude Rumanian Culture Rumanian history Rumanian peasant Rumanian village rural Russia Ruth Benedict sheep teacher things towns and cities Transylvania Treaty of Trianon Turks upper class urban violence Wallachia wedding Western wife woman women young.
George ANCA
Minunat articolul. Si ca sa-l citez pe marele Nichita:
RăspundețiȘtergere" ...bă, poete, zice, nu mor caii când vor câinii. Şi-mi spun mie: ştii că are dreptate, am spus eu, să ştii că omul ăsta are dreptate. Păi nu mor caii când vor câinii!"
...tot aşa pot spune că Drăghicescu a fost un "om mare". Din scrisul domniei sale reise clar o nuanţă cam "înegurată". Puţine "raze de soare" în scrisul său. Asta- după umila-mi părere- nu înseamnă că "peisajul" zugrăvit ar fi ireal... Poate că nişte note de optimism oţâr' mai "îmbelşugat" nu ar fi stricat. Dar am înţeles perfect FIINŢA acestui mare om, Drăghicescu. Toţi avem câte un pic din viţa asta, pe care o cunoaştem - vezi bine....
Pentru mine un om care vorbeşte despre Drăghicescu- documentat- merită:
TOATĂ STIMA !
Un oltean (care trecu' Oltu..doar înainte, iar înapoi mai rar...)