Anul V, nr. 1(52). Auspicii: Asociația Culturală Româno-Indiană, Academia Internațională
Mihai Eminescu, Societatea de Etnologie din România. Addresses, Intervenții, Teatru
de poezie, (Re)lansări de cărți, Proiecte, Portrete Întâlniri, Ateliere Creative .
Ne vom
conecta, lunar, și în 2014, la câte un congres/atelier creativ/festival din
diferite părți ale lumii, pe temele: Cultură, cunoaștere, societate (ian);
Lingvitică, literatură, arte (feb); Literatură și cultură fizică (mart);
Reflecții globale asupra narării (apr); Marginile modernității (mai); Simboluri
în istoria culturii (iun); Negocierea ierarhiilor estetice (iul); Literatură și
traumă (aug); Festivalul fânului Cartagena (sep); Traducerea culturilor(oct);
Frontiere arctice (noe); Culturi literare (LitCult).(dec). Aniversări în
ianuarie:Roger Bacon 800, Victor Eftimiu 125 (11), Artur
Gorovei 150 (19), J.G. Fichte 200 (28).
Invitați:
Ion Andreiță,
Vasile Andru, Livia Ante, Mircea Barsila, Surender Bhutani, Vasile Boji, Doina
Boriceanu, Adrian Botez, Rodica Burdușel, Petru Costinescu, Nicholas Dima, Pusi
Dinulescu, Angela-Spica Djigola-Popescu, Nicolae Drăgulănescu, Adina
Dumitrescu, Silvian Floarea, Petru Frangopol, Neculai Hilohi, Horace Gange,
Mihaela Georgescu-Delafras, Dimitrie Grama, Natalia Grosu, Sorana Gorjan, Om
Gupta, Mariana Gurza, Elisabeta Isanos, K. Gajendra Singh, Vasile Menzel, Mircea
Muntenescu, Gheorghe Neagu, Lucia Negoiță, Claudia Negroiu, Gheorghe Constantin
Nistotoiu, Romulus Iulian Olaru, Consantin Poenaru , Andrei Radu, Cornelia
Rotaru, Adrian Sahlean, Florentin Smarandache, Ion Soare, Mihai Stan, Dan
Stănescu, Marius Stănescu, Nicolae Stelea, Lăcrămioara Stoenescu, Aurel
Ștefanachi, Mihai Teodorescu, Ben Todică Nicolae Tomoniu, Daniel Vorona, Paul
Wood, Eugen Zainea, Corneliu Zeana
Amfitrion:
Dr. George Anca
Intervenții:
Lucia Negoiță:
Iartă-mă, Îți mulțumesc!
George
Anca: Deconstrucție-pedagogie
Puși
Dinulescu: Lungul drum al prozei scurte
Gheorghe
Constantin Nistoroiu: Profetismul lui Eminescu
Horace
Gange: Memorie sanscrită Eminescu
Bianca
Beatrice Michi: Fichte 200
Paul
Wood: 25 reasons why I love living
in Romania,
in no particular order / 25 de motive pentru care îmi place să trăiesc în România
Ben
Todică: Când departe e sinonim cu aproape
Dimitrie
Grama: Iovul Iminovici
Dan
Stănescu: Neamul și numele lui Eminescu
Romulus Iulian Olaru: Limba originară și cuvântul pierdut
Adrian
Botez:Geografie eminesciană. Arcade alchimice. Trei lacrimi
Adrian
Sahlean: Eminescu în traducere la New
York
Mihaela
Georgescu-Delafras: Tumbalalaika – Eminescu, Saramago, Spinoza
Petre
T. Frangopol: Scientometrie
Mihai
Teodorescu: Filosofia limbajului
Corneliu
Zeana: In memoriam Hristu Cândroveanu
Petru
Costinescu: Vânzarea prin decret regal (1882) a unui loc de arătură din
Hobița
Teatru
de poezie:
Recital
Claudia Negroiu
Lansări:
Mihai
Eminescu: Opere/Poezii, Ediția Perpessicius, Academia Română, 2013
George
Anca: Indoeminescology, International Academy „Mihai Eminescu”, Central
Educational Library „I.C. Petrescu”, Bucharest 1994
Nicholas
Dima: A Brief Sudy of Globalization, Exlibris, New York, USA, 2013
Sergiu
Al-George: Corespondență (1952-1981), Biblioteca Pedagogică Națională
„I.C. Petrescu”, București
Augustin
Iuliu Petre: Compusul uman în concepția realistă moderată, Biblioteca
Pedagogică Națională „I.C. Petrescu”, București
Marian
Popa: Anca, Bibliotheca, Târgoviște; TipoMoldova, Iași, 2013
Florentin
Smarandache: Frate cu meridianele și paralelele, Vol. VII, Duran's, Oradea, 2014
Aurel Iordache:
Accidentul, Teatru (1944-1972), Bibliotheca, 2013
Alexandru
Melian:Semnele apocalipsului, Semănătorul, Tismana, 2013
Rodica
Anca: Donosteea, TipoMoldova, 2013
George
Anca: Dodii pe viață, Poezie, TipoMoldova, 2013
George
Anca: Barba lui Hegel, Proză, TipoMoldova, 2013
Portrete: Cristian Radu Nema
Excerpte
Rugăciuni:
"Iarta-ma, Doamne:
-pentru tot ce puteam sa vad si nu am vazut!
-pentru tot ce puteam sa aud si nu am auzit!
-pentru tot ce puteam sa simt si nu am simtit!
-pentru tot ce as fi putut sa inteleg si nu am inteles!
-pentru tot ce puteam sa constientizez si nu am constientizat!
-pentru iertarea pe care as fi putut sa o dau si nu am dat-o!
-pentru bucuria pe care as fi putut sa o traiesc si nu am trait-o!
-pentru viata pe care as fi putut sa o ocrotesc si nu am ocrotit-o!
-pentru visele pe care mi le-as fi putut împlini si nu le-am implinit!
-pentru necunoscutul in care as fi putut sa pasesc si din teama, nu am indraznit sa pasesc!
-pentru iubirea pe care as fi putut sa o exprim si nu am exprimat-o!
-pentru tot ce puteam sa creez bun si frumos si nu am creat pentru gloria Ta, Doamne, si a Imparatiei Tale Divine!
Pentru tot ce stiu si nu stiu ca am gresit, pe Tine, Doamne, care esti Mila si Iubirea infinita, Te rog, iarta-ma si ma imbraca cu nesfarsita Ta Iubire si Lumina!
Iti multumesc, Doamne:
-pentru toata frumusetea pe care am vazut-o izvorand din Tine !
-pentru muzica tacuta a Inimii Tale, pe care mi-ai dezvaluit-o auzului!
-pentru tot ce am simtit bun si minunat in viata mea!
-pentru tot ce prin harul Tau am inteles!
-pentru lumina pe care am sorbit-o in adancul meu!
-pentru iertarea pe care daruind-o, am dobandit pace!
-pentru bucuria fiecarei clipe traite in Tine, Doamne!
-pentru toate cadourile spirituale care mi-au imbogatit fiinta!
-pentru viata mea, care e a Ta, o mica parte a simfoniei existentei!
-pentru visele care au prins forma prin armonia iubirii Tale pentru mine!
-pentru necunoscutul in care am pasit plin de curaj, regasindu-Te!
-pentru iubirea coplesitoare cu care ma dezmierzi clipa de clipa!
-pentru tot ce am creat prin Tine bun si frumos, aducand cu umilinta lauda Imparatiei Tale divine!
Dumnezeu, Tatãl nostru, plimbandu-se prin casa mea imi va lua toate grijile si va vindeca toate bolile mele si ale familiei mele în Numele lui Iisus, Amin!"
-pentru tot ce puteam sa vad si nu am vazut!
-pentru tot ce puteam sa aud si nu am auzit!
-pentru tot ce puteam sa simt si nu am simtit!
-pentru tot ce as fi putut sa inteleg si nu am inteles!
-pentru tot ce puteam sa constientizez si nu am constientizat!
-pentru iertarea pe care as fi putut sa o dau si nu am dat-o!
-pentru bucuria pe care as fi putut sa o traiesc si nu am trait-o!
-pentru viata pe care as fi putut sa o ocrotesc si nu am ocrotit-o!
-pentru visele pe care mi le-as fi putut împlini si nu le-am implinit!
-pentru necunoscutul in care as fi putut sa pasesc si din teama, nu am indraznit sa pasesc!
-pentru iubirea pe care as fi putut sa o exprim si nu am exprimat-o!
-pentru tot ce puteam sa creez bun si frumos si nu am creat pentru gloria Ta, Doamne, si a Imparatiei Tale Divine!
Pentru tot ce stiu si nu stiu ca am gresit, pe Tine, Doamne, care esti Mila si Iubirea infinita, Te rog, iarta-ma si ma imbraca cu nesfarsita Ta Iubire si Lumina!
Iti multumesc, Doamne:
-pentru toata frumusetea pe care am vazut-o izvorand din Tine !
-pentru muzica tacuta a Inimii Tale, pe care mi-ai dezvaluit-o auzului!
-pentru tot ce am simtit bun si minunat in viata mea!
-pentru tot ce prin harul Tau am inteles!
-pentru lumina pe care am sorbit-o in adancul meu!
-pentru iertarea pe care daruind-o, am dobandit pace!
-pentru bucuria fiecarei clipe traite in Tine, Doamne!
-pentru toate cadourile spirituale care mi-au imbogatit fiinta!
-pentru viata mea, care e a Ta, o mica parte a simfoniei existentei!
-pentru visele care au prins forma prin armonia iubirii Tale pentru mine!
-pentru necunoscutul in care am pasit plin de curaj, regasindu-Te!
-pentru iubirea coplesitoare cu care ma dezmierzi clipa de clipa!
-pentru tot ce am creat prin Tine bun si frumos, aducand cu umilinta lauda Imparatiei Tale divine!
Dumnezeu, Tatãl nostru, plimbandu-se prin casa mea imi va lua toate grijile si va vindeca toate bolile mele si ale familiei mele în Numele lui Iisus, Amin!"
George
Anca:
Arundhati
Cătălina-Kate-Christina
iubesc până la identificare avatarică luceafărul blând şi atotputernic în
dedublarea sa cosmic-erotică. Prin 1980, când Eliade a salutat (într-o
scrisoare către noi) versiunea sanscrită a Luceafărului eminescian, Dyviagraha,
de Urmila Rani Trikha, va fi avut în minte personajul său Domnişoara Christina,
- ...avatara divyagraha ... - dar poate şi pe divina Arundhati, întruchipare a
luceafărului vedic şi a şarpelui spiral kundalini, soţie ideală - a lui
Vashista - invocată de Sita în Ramayana lui Valmiki.
La D.H.
Lawrence, Kate se abandonează luceafărului dincolo de lumea
tauromahic-militară, dincolo de bine şi de rău, în rol de Malintzi:
„So,
when she thought of him and his soldiers, tales of swift cruelty she had heard
of him: when she remembered his stabbing the three helpless peons, she thought:
Why should I judge him? He is of the gods. And when he comes to me he lays his
pure, quick flame to mine, and every time I am a young girl again, and every
time he takes the flower of my virginity, and I his. It leaves me insouciante
like a young girl. What do I care if he kills people? His flame is young and
clean. He is Huitzilopochtli, and I am Malintzi. What do I care, what Cipriano
Viedma does or doesn’t do? Or even what Kate Leslie does or doesn’t do!” (The
Plumed Serpent, XXV)
Între
Roma şi Tomis, între cer şi pământ, între Trachina şi Tracia, glasul
alcionilor, fii ai luceafărului ubicuu şi etern, îngână pe Ovidiu. După cum
indienii Pawnee se ştiu născuţi de fiica luceafărului de dimineaţă masculin
(Marte) şi a luceafărului de seară (Venus).
Plecarea
în lume, cu iubita, are, pentru Cătălin, un tâlc momentan antipărintesc şi anti-luceafăr:
Vom
pierde dorul de părinţi
Şi
visul de luceferi.
Gheorghe
Constantin Nistoroiu:
În această lume, care i-a curmat
viaţa la nici jumătatea ei, prin uneltele iudelor şi caiafelor nimicitoare puse
în pofta răului, a distrugerii Adevărului şi Iubirii, Eminescu s-a
dăruit pătimirii Crucii lui Iisus Hristos, Golgotei Neamului,
martiriului mărturisirilor sale. Asemeni tuturor Eroilor-Martiri,
a Sfinţilor, a Marilor Mărturisitori, Cuvioşilor,
Pedagogilor şi Duhovnicilor, Poetul era
conştient că drumul mântuirii personale, împletit cu cel al mântuirii
colective a Naţiei, va trece implicit prin Urcuşul
martiriului, care se configurează în martiriul conştiinţei
sacre şi cel al jertfei sfinte, a sângelui.
Paul Wood:
Românii. Sigur că oamenii
reprezintă motivul principal pentru care îți place orice țară, dar peisajele de
la țară și centrul istoric cam dărâmat al Bucureștiului sunt imediat pe listă.
Românii sunt latini, înconjuraţi de maghiari şi slavi, uitați în partea greşită
a Europei unde, surprinzător, îndură an de an ierni nemiloase. Deşi sunt săraci
comparativ cu alţii, oamenii par mai fericiţi decât în cele mai multe ţări.
Sunt deschişi, prietenoşi, calzi, întotdeauna omenoşi, de obicei la nivel
emoţional.
Orice îi priveşte pe români pare
a fi un paradox. Sunt foarte umani şi înţeleg tot ce este omenesc, nu în
termeni abstracţi, dar când scriu despre asta întotdeauna pornesc de la
abstract şi uneori de la principii de bază cam neclare. Sunt foarte afectuoşi, cei
mai generoși şi buni oameni, dar pot fi surprinzător de cruzi şi răi. Când am
venit în România, cineva mi-a spus “românii nu sunt recunoscători şi nu au
milă” ceea ce este foarte adevărat, chiar dacă nu este valabil pentru toţi.
Sunt foarte mistici, dar cu picioarele pe pământ. Sunt foarte “de pe altă lume”,
dar și materialişti deseori.
Sunt foarte romantici şi totuși
brutal neromantici. Încearcă din greu să fie cinici. Sunt foarte suspicioşi şi
trăiesc într-o atmosferă de teamă. Sunt cu mult mai prietenoşi decât englezii,
dar mult, mult mai rezervați. Respectul este extrem de important, pentru că
puterea este extrem de importantă. Acesta este Orientul Mijlociu care se
visează Franţa.
Romanians.
Clearly the people are the main reason for liking any country, though the
countryside and the crumbling inner city of Bucharest come close behind.
Romanians are Latins surrounded
by Hungarians and Slavs, marooned in the wrong part of Europe
where they endure with surprise each year the bitterly cold winters. Though
theirs is a comparatively poor country the people seem happier than in most
countries. They are open, friendly, warm, always human, usually emotional.
Everything about Romanians seems
to be paradoxical. Romanians are very human and see everything in human, not in
abstract terms, but when they write about ideas they always start from abstract
and sometimes cloudy first principles. They are the very warm, the most
generous and kind of people, but can be astonishingly cruel and malicious.
Someone told me when I came here that ‘Romanians have no gratitude and no
mercy’ and that is certainly true of many, though by no means all. They are
very mystical yet have their feet on the ground. They are very other-worldly
but are often materialistic.
They are very romantic yet
brutally unromantic. They try very hard to be cynical. They are very suspicious
and live in an atmosphere of fear. Romanians are very much friendlier than the
English but much, much more formal. Respect is terribly important – because
power is terribly important. This is the Middle East, dreaming that it is France.
Ben Todică:
...
Desigur că tuturor ne este dor de România pe care am lăsat-o în urmă și acest
dor va muri odată cu noi. Că unii vom reuși mai bine sau mai puțin bine să le-o
transmitem urmașilor noștri rămâne de văzut, însă atâta timp cât ei continuă să
învețe limba română și să cunoască istoria noastră, desigur că vor trăi și ei
cu acest dor plantat în sufletul lor. Am întâlnit mulți tineri români născuți
aici în Australia
care și-au exprimat dorința de a merge în țară ca să vadă locurile părinților
lor. Ei învață aici în Australia să scrie și să citească în limba română tocmai
pentru acest scop. Australia
e și ea o țară frumoasă însă nu se compară cu România, al cărui teritoriu este
binecuvântat cu toate formele de relief, cu floră și faună specifică și
deosebit de bogată și frumoasă. Munții înalți spre slava lui Dumnezeu,
dealurile și podișurile pictare în toate culorile pământului, câmpiile și văile
însorite și înflorite. Toate acestea brăzdate și scăldate de ape cugătoare, ori
pigmentate cu lacuri și iazuri de o frumusețe aparte. Completează decorul de
poveste al țării marea cea mare a lui Ovidiu și fascinanta Deltă a Dunării.
Doamne, câtă frumusețe ne-ai dat! Și, vă rog credeți-mă: toate acestea nu le
vom uita niciodată pentru că noi, exilații am învățat realmente ce-i dorul, dor
despre care Arhiepiscopul Iustinian Chira spunea că: „Acela nu e om dacă nu-i
este dor de alt om... Chinul cel mai teribil al iadului este că sufletele nu
pot comunica unul cu altul: fiecare iși traiește propria catastrofă și
nenorocire...” (un fel de democrație a iadului zic eu) „tuturor ne e dor de
toți. Astfel viața nu inseamnă nimic.”
...Mulțumesc,
dragă Mihai pentru cadoul pe care mi l-ai făcut mie și întregii națiuni. Ne-ai
arătat cât de prețioasă e limba română, cât de eficientă și fără de margini
este capacitatea și puterea ei de exprimare. Prin opera ta ai ridicat limba
română la rang de regină, caldă și generoasă în a exprima lirismul specific
românului, dar și dârză și hotărâtă atunci când exprimă revolta împotriva
răufăcătorilor neamului. Dându-ne posibilitatea de a ne exprima o gamă diversă
de sentimente și trăiri, o îmbrățișăm și o iubim cu toții, asemenea ție. În
scrierile tale ai sângerat pentru sfârtecarea trupului țării, pentru lupta
bietului popor român greu încercat de vremuri și ai lovit cu puterea cuvântului
în dușmani, în cozile de topor trădătoare, ai persiflat infamia, lenea și reaua
credință. Mulțumesc pentru că ne-ai învățat să observăm și să iubim, ne-ai
învățat să fim înțelegători și generoși cu cei de lângă noi și să-i dojenim
prin lecții de încântare și cântec. Ne-ai învățat să suferim și să iertăm cu
noblețe. Mulțumesc pentru că ne-ai arătat cine suntem, mai mult decât atât,
ne-ai dat în scris cine suntem cu adevărat ca document de identitate și ne-ai
făcut să fim mândri. Ai stat drept și ne-ai apărat, ți-ai dat viața pentru
această limbă și neam românesc. Tu nu ai ezitat să mori pentru credința ta,
Mihai! Dă-mi voie să te declar sfânt. Amin!
Dan Stănescu:
În concluzie:
Pe la 1675 într-o familie românească înstărită din Banatul ocupat de turci încă de la 1552, s-a născut un copil care, ca adult a fost supranumit Iminu, fie pentru că a îndeplinit funcţia de emin în administraţia paşalâcului, fie penru că a fost poreclit Iminu datorită „aerelor de emin”, sau – zic eu – portului de iminei (papuci orientali).
Fiul acestuia, Iovul (al) lui Iminu, născut pe la 1705, a trăit evenimentele alungării turcilor şi anexării Banatului la Austria, cu punerea Banatului sub jurisdicţia ecleziastică a Bisericii sărbe unite, de rit grec, astfel că, la hirotonisirea sa ca preot, pe la 1730, i s-a sârbizat numele Iovul Iminovici, în conformitate cu uzul limbii slavone la cancelaria mitropoliei de la Carlovăţ.
În legătură cu râzboiul ruso-austriaco-turc din 1735-1739, în urma căruia Banatul şi alte regiuni, abia cucerite de la turci în 1716-1718, reintrau sub suzeranitate turcă, şi pe baza apelului adresat de episcopul unit Ioan Inochentie Micu către românii de pretutindeni de a se stabili la Blaj, devenit scaun episcopal în 1738, preotul Iovul Iminovici băjeneşte din Banat spre Blaj pe la 1738-1740, unde se stabileşte imediat după această dată, beneficiind de libertăţi cetăţeneşti, lot agricol contra unei taxe, învăţământ gratuit în limba română pentru copii, condiţionat fiind însă de a se mărturisi „unit” (greco-catolic), lucru destul de obişnuit pe atunci, din motive de oportunitate.
În curând, preotul Iovul Iminovici îşi aduce la Blaj fraţi – probabil 2 - şi rude, acestea fiind luate în evidenţă oficială sub numele de afmilie al celui ce le-a adus, Iminovici.
Se cunoaşte unul dintre fiii lui Iovul – Iosif, elev de 10 ani la 1755, iar un Petrea Iminovici (cu an de naştere aproximat 1735) ar fi tot fiul preotului Iovul, deşi, la fel de bine, ar putea fi fiul oricăruia dintre ceilalţi 2 probabili fraţi ai preotului.
Din căsătoria lui Petrea Iminovici cu Agafia Şerbu au apărut mai mulţi urmaşi, cunoscută cu certitudine fiind doar existenţa mezinului Vasile Iminovici, născut la 1778, care face şcoala normală din Blaj, formatoare de dascăli de biserică, şi se însoaă cu Ioana Sărghei. După un timp, soţii Petrea şi Agafia se despart, Petrea decedând la Blaj în 1811, iar Agafia însoţind familia fiului Vasile în Bucovina şi stingându-se la Călineştii Cuparencu în anul 1818 la venerabila vărstă de 83 de ani.
Atras de condiţiile economice şi sociale oferite de Austria imigranţilor stabiliţi în Bucovina recent răpită Moldovei la 1775, Vasile Iminovici, în vârstă de 26 ani, se mută cu familia la Călineştii Cuparencu în 1804, unde primeşte post de dascăl de biserică şi lot agricol din rezerva religionară. Dintre copiii lui Vasile Iminovici - 4 băieţi şi 4 fete - Gheorghe Iminovici (1812 - 1884) şi Ştefan Iminovici (1819-1848) trec graniţa vremelnică în Moldova. Gheorghe se căsătoreşte cu Raluca Iuraşcu la 29 ianuarie 1840, în acelaşi an primind rang boieresc de căminar (colector de dări de la crâşme)
Între cei 10 copii ai familiei lui Gheorghe Iminovici, re-numit Gheorghe Eminovici în 1849, tu, Mihai, eşti al şaptelea născut şi de-aici încolo cunoşti urmarea.
Recapitulez:
min(u) Iminovici Eminovici Eminescu
Banat Blaj Călineştii Cuparencu Botoşani Ipoteşti
Te-ai înălţat la cer la nici 40 de ani – 15 iunie 1889 - şi
acolo probabil că tu deja-ţi cunoşti cu certitudine originile pe care
cercetătorii nu le-au aflat cu certitudine nici în 120 de ani. Din înaltul
spaţiului astral, inspiră-le şi lor câteva direcţii de cercetat.
Închei cu cuvintele – parcă definitorii şi lămuritoare – ale
căpitanului Matei Eminescu: Mihai grozav iubea pe ţărani, mare simpatie avea pe
Ardeleni.
Oare ştiai ceva din familie despre originea ta ardeleană sau era o amintire a subonştientului ancestral?
Oare ştiai ceva din familie despre originea ta ardeleană sau era o amintire a subonştientului ancestral?
Adrian Botez:
Eminescu este obligat, prin
misiunea sa de Spiritus Rector al NEAMULUI ROMÂNESC, să întindă,
periodic, capcane iniţiatice, pentru a verifica gradul de virilitate
spirituală al Neamului pe care-l ocroteşte. Cea mai cunoscută capcană a
poetului Eminescu se numeşte MEMENTO MORI - panorama deşertăciunilor.
Una dintre cele mai puţin
cunoscute capcane iniţiatice eminesciene este poemul MITOLOGICALE.
Însuşi titlul, prin sufixarea cuvântului „mitologic”, avertizând asupra
unei funcţii de împlinit în plan sacral – cu sufixul „-ale” –
trimite la semnificaţia derizoriului, ilariantului (de tip zaharicale
– sau, la Creangă: puricale...).
Numai în două cazuri, omenirea
reacţionează astfel, faţă de sacru:
1- când mitul a fost uitat şi s-a
degradat, formal, până la forma-funcţie de divertisment (dar orice mit poate
reînvia oricând, autoenergetizându-se – pentru că el pre-există, din vecie spre
vecie, în GRĂDINA ARHEILOR...);
2- când mitul trebuie protejat,
cu orice preţ (chiar cu preţul aparenţei derizorii), de către iniţiaţi, în faţa
valului agresiv-profan ( a se vedea măştile de tot felul – cele mai cunoscute
fiind cele de carnaval... - dar semnificaţia esoterică a acestor măşti s-a
pierdut, uneori aproape total... - puţini ştiu, de exemplu, că Arlechino are
funcţie funebru-infernală...).
Textul eminescian oferă un traseu
iniţiatic dintre cele mai interesante.
Aparent, pentru un lector
plictisit şi neavizat – poemul este o parodie autohton-românească, de gust
îndoielnic, a scenelor mitice olimpiene – având drept protagonişti, solitari şi
bufoni, perechea mitică URAGAN-SOARE. Aparent fără rost, nejustificabil
în economia unei scenete mitice riguroase, capătă relevanţă, spre final, o
pereche uman-alchimică, împinsă de poet spre forma derizorie: MARGARETA
nu e MARGARETA lui Goethe – ci o proastă frumoasă, care-şi
aşteaptă un amant extrem de terestru(în aparenţă) – nu FAUST-întineritul prin
magie mefistofelică – ci „scriitor la subprefectură”.
Scriitor-Creator – trecut sub „zodia” derizoriului administraţiei
pur terestre.
Mihaela Georgescu-Delafras:
Am petrecut cateva ore in muzeul
dedicat lui José Saramago inaintea evenimentului care sarbatorea Ziua culturii
romane la ICR Lisabona. In drum catre Lisabona, le-am citit prietenilor
mei din poezia lui Eminescu in traducerea excelenta a lui Corneliu M. Popescu,
le-am explicat de ce Eminescu inseamna atat de mult pentru mine personal
si sper, pentru intregul meu popor. iar la Muzeul Saramago, le-am facut o
sumedenie de comparatii intre cele doua personalitati culturale ale
patrimoniilor nationale si universal: "I think", spunea Saramago,
"it's time that we writers went out into the world again and occupied the
place we once heldnd which is now filled by the radiothe press and by
television. We must encourage hmanitarianism and spread the knowledge that
thousands and thousands of people are still living in abject poverty"
Sunt coplesita de darurile tale!
Mai intai biblioteca electronica in care intru nesatioasa si
nerabdatoare sa trec prin toate minunile continute in ea, ca apoi sa ma opresc
la Saramago, "Memorialul Manastirii" (tocmai va pomenisem de
Saramago, constiinta poporului portughez la fel cum Eminescu e constiinta
neamului meu) si acum splendoarea asta de melodie din Sinagoga portugheza din
Amsterdam care ma duce cu gandul la Spinoza, evreu portughez a carui familie a
fost alungata din Portugalia, ca apoi sa fie excomunicat si el din
Sinagoga precum Saramago din Biserica, pentru acelasi motiv: constiinta si
ética deranjanta.
Admiratorilor civilizatiei
occidentale care bifeaza neobosit palate dupa palate in vizitele lor prin
strainatate, le sugerez macar cateva pagini, daca de intregul roman nu au
rabdare, din "Memorialul Manastirii", desi sunt convinsa ca,
macar pentru umorul genial al autorului, curiozitatea nu le va fi potolita doar
de paginile de mai jos. Sugerez, de asemenea, vizionarea youtubului cu acest
palat de la Mafra, pentru a-l visualiza in timp ce-l cititi pe Saramago.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu